Magnetism
Frågar här inne för det känns som om det finns flera kunniga som kan svara.
Förlorar magneter sin verkan efter tid?
Jag tänker på exempelvis kylskåpsmagneter och liknande man köper. Det finns ju magnetisk upphängning för knivar och annat.
/Maria
Det beror nog på vad du menar med "efter tid". Om du menar "en överskådlig tid" så tror jag det enkla svaret blir nej, om du inte aktivt avmagnetiserar den.
Edit: Om du å andra sidan menar ordagrant det du skrev, så ja, det borde de göra.
Okey, jag menar nog kanske inom några år. (10-15 kanske)
Aktivt avmagnetiserar? Nyfiken….
/Maria
"Okey, jag menar nog kanske inom några år. (10-15 kanske)"
Jag får i så fall be om ursäkt. Mitt svar var alltför kategoriskt.
Det är, som min edit antyder, inte helt korrekt att säga att "magneter" inte förlorar sin styrka med tiden, det beror bland annat på vilket material som blivit magnetiserat och under vilka former som magneten förvaras. Däremot är den magnetiska effektens avklingande så pass svag i de magneter vi använder exempelvis för att fästa papper vid kylskåpet, att ingen skulle märka den inom sin livstid.
Aktivt betyder i sammanhanget enbart att något har skett som gjort magneten avmagnetiserad, det kan ske omedvetet.
Det finns många sätt att avmagnetisera en magnet, bland annat kan man hetta upp den till över Curie´s temperatur eller så kan man ordagrant "banka magnetismen" ur den ("förstöra den", [hits to the magnet disrupt the magnetized alignement of the molecules and cause them to change their uniform position] är en bra förklaring till vad som med denna teknik gör magneten avmagnetiserad, från en sida med knapphändig info), för att nämna två tekniker.
Himmel, jag hade ingen aning om att man kunde magnetisera så olika material
Tack för svar.
Det här rörde sig om en diskussion om att gamla kylskåpsmagneter tappar effekt vilket jag aldrig har märkt.
/Maria
Kylskåpsmagneter kan ramla ner, vilket teoretiskt sett skulle kunna banka magnetismen ur dem, men i min egen erfarenhet brukar kylskåpsmagneter bli dåliga för att de blir smutsiga och därför glider ner lättare när man försöker sätta upp saker med dem.
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
Låter logiskt då det dessutom kan bli fett i köket och kylskåp ofta står nära spisar.
/Maria
Lite OT. När jag gick i skolan fanns det några små magneter. Små var dom, men jag kunde omöjligt dra isär dom.
Vilken typ av magnet kan det ha varit?
“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”
-Stephen Hawking
#8 Ja! Se där:) Namnet ringer en klocka.
“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”
-Stephen Hawking
Läste lite i Wikipediartikeln (länken i #8), om barn som svalt flera magneter som sedan satt ihop sig i mag- och tarmkanalen… Läskigt.
Jag har en neomagnet här, ca 2.5*25 mm, det är ett sjukt drag i den…
#10 Urrr.. Svälja en sådan är nog inte speciellt bra… Jo, det är bra drag i dom.
-Stephen Hawking
Min son hade någon form av "supermagnet" där man kunde förflytta ena delen på ett ganska tjockt bord med den andra delen på under sidan om ni försåt hur jag menar…
/Maria
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Neodymium-magneter ja. Logitech har det i sina kartonger. Underbara. :)
Det finns även en leksak (för större barn!) som bygger på små kulor av samma material:
/ Per
Sajtvärd för Skepticism

#11 Att svälja en är inte så farligt, men om du sväljer två som inte sitter ihop från början…
Fast du kanske kan få problem om du sväljer en och lägger dig på en metallisk yta
.
Medarbetare på Skepticism, Vetenskap och Andlig Skepticism