Tarot-linjer, bara båg?
Nu kanske detta handlar mer om tro, än något annat.
Men jag tänker på alla de tarot-linjer som man har sett reklam för.
Att folk kan ringa till ett dyrt nummer, för att någon ska berätta om deras framtid.
Jag tror ju att detta bara är båg.
Att det sitter någon gammal tant eller gubbe, kan lika gärna vara någon ung för den delen i andra änden av telefon och berättar något som låter bra och gör personen som ringt glad.
Ber om ursäkt om jag trampat tarot-troende på tårna, men det är såhär jag ser på det.
Det verkar faktiskt vara ganska vanligt att även övernaturligt troende dissar de där tarot/spå/mediumlinjerna, så du trampar nog inte så många på tårna.
Som jag ser det så handlar det bara om att lura av folk en massa pengar. Jag har t.ex läst att det är vanligt att tarotläsarna pratar extra långsamt för att det ska bli dyrare för kunden. Lurendrejeri de luxe…
Visst är det fantastiskt att människan är så uppfinningsrik när det kommer till att hitta vägar att skaffa sig försörjning…men synd att det måste vara så. Men uppenbarligen finns ett behov av att anlita dessa. Om något fungerar tar andra efter naturligtvis.
Jag har ingen erfarenhet av tarot och vet inte hur det fungerar…men "ingen rök utan eld" - någonstans i världen sitter kanske en människa med äkta, ärlig kunskap ur ett annat perspektiv på livet.
Jag tycker det är lite elakt, att de uttnyttjar, personer som verkligen tror på Tarot, de som verkligen ringer de här linjerna, för att få veta saker om hur deras liv kommer bli.
För jag tror ju inte att man kan spå någon över telefon, om man nu ens kan spå….jag tror inte på det, men det finns ju massor med folk som gör det.
#3 Tarotkort är väl från början ett "vanligt" kort- sällskapsspel från Italien tror jag.
Jag har varit hos spåkärringar som använder en helt vanlig kortlek
Grejen med Tarot är väl att det påstås vara något speciellt med just dom korten och leken, hur den rörs vid osv
Har f.ö en egen Tarotkortlek ;-]
Hur tillförlitlig wikipedia är överlåtar jag till andra, men i detta fallet litar iaf jag på den: http://en.wikipedia.org/wiki/Tarot
Och jag tror det är få personer som kan "spå på riktigt", snarare är det vanlig cold reading och liknande som får personer att tro på tramset.
Som mycket annat "andligt", så har inget bevisats i ordentliga bevisbara försök eller studier, så än så länge är det trams och lurendrejerier. Som drabbar personer som är godtrogna och villiga att kasta bort sina pengar.