Estonias bomber
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Att M/S Estonia har utsatts för en rad sprängningar har mörklagts i Sverige trots att det finns klockren teknisk bevisning. Det är dags att detta blodiga kapitel i svensk nutidshistoria belyses. Estonia har fallit offer för ett attentat. Det värsta massmordet i svensk historia. Mördarna går fortfarande fria då de skyddas av etablissemanget. De har slagit till igen efter sänkningen av Estonia och de kommer att slå till igen om vi inte avslöjar och stoppar dem.
ANAKIN SKYWALKER -X22
de kommer att slå till igen om vi inte avslöjar och stoppar dem.
Men varför gör ni inte det genast då? Det borde vara er förbannade skyldighet. Ni har haft 17 år på er, men dravla runt på Internet är allt jag ser er göra.
Tror du på vad som helst?
Eller rättare sagt: Hur bestämmer du vad du tror är sant? Hur skiljer du det från det du tror är falskt? Hittills verkar du tro på i princip varenda konspirationsteori som finns.
maria-svensson, tror du att människan har landat på månen? Tror du att Hitler försökte utrota romer, handikappade och judar? Tror du att Stalin skickade meningsfiender till Gulag? Tror du att fartyg försvinner i Bermudatriangeln?
Ge oss gärna lite bakgrund till vad det är som gör att du hellre tror på amatörers paranoida spekulationer än teknisk bevisning.
Hur avgör du förresten vad som är teknisk bevisning?
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
Ser att StaffanM försöker förklara hur en foliehatt ska tänka när han försöker förklara hur en annan foliehatt ska tänka i den här tråden.
Mina damer och herrar; här kommer StaffanMs visdomsord hur man ser skillnad på en fejkad video och en som inte är det:
I det första klippet kan man dock ha stor hjälp av intuitionen när det gäller att bedöma om någon talar sanning förutom de detaljer som framkommer i det som sägs.
Att utbilda din intuition…hmmm…bra fråga.
Då handlar det mer om självkännedom.
Man måste börja studera den inre rymden.
Man kan försöka ställa sig vid sidan av sina tankar….studera sitt eget uppsåt. Lära känna sitt ego som då och då sticker upp sitt tryne, och lära sig att hålla det i schack.
Att lyssna till sitt inre kräver att man kan stänga av sinnets tjatter.
Att börja gallra i sina tankar…släppa taget om de tankar som inte är speciellt intressanta.
Att ha något att fästa uppmärksamheten på mellan tankarna.
En grund att stå på. Jag fäster uppmärksamheten på det jag förnimmer.
Ett flöde av välbehag som alltid finns där(om det inte blockeras av någon smärta)….en slags värme.
Då ges intuitionen utrymme att verka.
Så enkelt och logiskt var det med det……. Nu förstår man bättre hur foliehattarna får sin "information"….
Min egen hypotes är att det är en självförstärkande världsbild som gör att de känner att de genomskådat något som är hemligt för de allra flesta, vilket ger dem en bättre självkänsla. Till exempel.
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
#2 varför ser du inte filmen innan du komenterar!!! och har du redan sett filmen, så då har du problem att förstå vad dom säger… bevis för att sprängämnen hade använts genom labbtester…. vad är det du inte förstår????
ANAKIN SKYWALKER -X22
Kan du inte länka direkt till labbtesterna istället? Det vore mer intressant och lättkontrollerat för de flesta av oss.
#6 ta kontakt med mannen på filmen och fråga, så gör du en insats.
ANAKIN SKYWALKER -X22
Jag har just spenderat en timme på att söka upp källor till någon Japansk anti-korea propaganda (som givetvis visade sig vara felaktiga), och jag känner ärligt talat inte för att söka upp information som du själv påstår dig förlita dig på och däremed rimligtvis borde ha till hands.
Om du inte har källan tillgänglig så blir det ganska uppenbart att du inte läst den själv utan förväntar dig att vi ska bli övertygade av en youtube-video. Ledsen, jag har varelse tid eller ork att leta upp källor på vartenda påstående någon annan gör. Om du vill övertyga någon så är det dessvärre du själv som behöver göra jobbet.
Gör det själv. Det är ju du som påstår en sak. Bevisa det i stället (wall of text och YouTube är - återigen - INTE bevis).
#9 gör det själv[…]
[…]
det är Henning Witte som säger detta och inte jag, […]
[Inlägget har redigerats något. / Per]
ANAKIN SKYWALKER -X22
Du säger ju i #5 att det är bevisat för att filmen säger att det finns labbtester. Du säger till och med i #0 att "det finns klockren teknisk bevisning". Nu håller du inte med längre? Du vet inte alls om det är bevisat eller inte? Du vet bara att denne Henning Witte har sagt att det finns?
Jag tror du är långt, långt från att besitta kunskap om någon vettig metod för att utröna vad som är sant eller inte. Du är också oärlig. Du hävdar i #0 att det finns klockren bevisning, inte att någon annan har sagt att det finns klockren bevisning. I #10 hävdar du att du inte alls har sagt detta.
Men vad bra, då kan vi skriva av denna tråd i alla fall.
Du kan inte bevisa så då faller du in på personangrepp. Du är tragisk.
#11 om det finns labbtester som visar sprängämnen, vilket henning säger, så är det ett klockrent bevis, och varför skulle henning ljuga när han kan visa på andra bevis. men det klart, kalle bildt är ju mer att lyssna på, som visste först av alla att det var bogvisiret som hade lossnat, innan båten i princip hade sjunkit…
#12 vadå personangrepp????? […]
[Inlägget har redigerats något för att överensstämma med reglerna emot personangrepp. / Per]
ANAKIN SKYWALKER -X22
Labbtester? Har du lyssnat på Skeptikerpodden då vi tog upp detta och hade en (håll i dig) RIKTIG expert i ämnet i intervjustolen INGET YouTube-klipp eller klipp-o-klistra från webbsida någon foliehatt hittat på.
Beträffande dina personangrepp så törs jag, till skillnad från dig, använda mitt riktiga namn. Inget smeknamn m a o. Och det du gör är personangrepp. Inte förvånande då så fort dina argument tryter så måste du använda dig av personangrepp.
Stackare. Tycker lite synd om dig.
Va. Tänk om Henning i sin tur bara tar någon annans ord för att det finns bevis utan att själv ha sett det. Sen kanske han (som du gjorde i #0) hävdar att det finns utan att berätta att han egentligen inte alls hävdar att det finns. Hur långt bak kan kedjan gå? Du förstår väl att du behöver vara betydligt stringentare när du bestämmer vad du kan ta för trolig sanning och vad du måste anse vara dåligt underbyggt fabulerande tills det att motsatsen har bevisats.
Det är just därför som man (1) ska hänvisa direkt till källan, dvs den eller de som ursprungligen har utfört labbtesterna (i det här fallet) och (2) vara ärlig nog att tydligt indikera att det enda man säger är att någon annan säger att det finns bevis. Det vill säga, låta bli att hävda att det finns "klockrena bevis" om man inte har för avsikt att stå för det och presentera dessa bevis.
Det vore ju kul om någon annan nu fortsättningsvis kommer att hävda att Estonia blev bombat, för att maria-svensson säger det. Eftersom du ju sade det i #0. Trots att det nu visar sig att du inte alls säger det.
Förövrigt så bryr jag mig inte så mycket om huruvida du litar på Henning eller Carl Bildt. Jag vill se bevis som gör att jag inte behöver lita på någon alls, eller åtminstone så få personer som möjligt. Dvs, en hänvisning till källan så att jag kan bedömma den och dess trovärdighet.
#15 bevis är väl lätt att få tag i ang estonia, för det första så kunde inte denna modellen av båt sjunka, pga att den hade ett lufttätt skott, dvs från nedersta delen av båten var som en lufttank, så att den skulle i verkligheten flyta vid ytan upp och ned. och detta går att kolla för den som är nyfiken, leta upp ritningar för estonia, leta reda på vad den väger, mäta upp hur många kubikmeter luft som ryms i det lufttäta skottet. en kubikmeter luft bär upp 1000kg (1 ton) i vikt i vatten. har inte gjort det själv och tänker inte göra det heller, min åsikt vad som har hänt här, är redan klar, men varför det hände vet jag inte, men det lär komma fram framöver.
ANAKIN SKYWALKER -X22

#16. "min åsikt vad som har hänt här, är redan klar, men varför vet jag inte"
Brukar det gå till så? Att du först bestämmer dig för vad du tror, och sen letar efter "bevis" som stödjer det?
Happ. Hur kom du överhuvudtaget fram till denna "sanning" till att börja med, är min enda kvarvarande fråga. Du har inte sett bevisen, du har inte utfört beräkningarna och du vet inte varför någon skulle bomba estonia överhuvudtaget. Ändå är det på något vis självklart för dig. Fascinerande.
#17 läs igen…
ANAKIN SKYWALKER -X22

#19 Okej, ändrade du det i efterhand? Lätt hänt! Det känns dock som en legitim fråga.
#18 därför jag vet att vapen fraktas/smugglas ofta sjövägen, men vad jag har trott tidigare var att, en vapenleverans exploderat vilket skulle förklara varför hon sjönk så fort och varför bogporten lossnade, men det han säger är nytt för mig, men varför om någon nu kan förklara skulle han ljuga, vad tjänar han på detta. i övrigt så är jag inte superinsatt i estonia, vilket jag är i 9-11.
ANAKIN SKYWALKER -X22
Generellt sett så kan det finnas fler anledningar till att någon säger något som inte stämmer än att personen i fråga ljuger. Han kan ha förstått fel, han kan ha räknat fel, någon han litat på kan ha ljugit för honom, informationen han litar på kan ha "bättrats på" steg för steg allt eftersom den har passerat genom många olika steg i en lång "viskningslekskedja", etc. Väldigt mänskligt. Han kanske till och med överdriver bevisen med goda intentioner att övertyga andra om sanningen i vad han ser som en stor orättvisa "eftersom han redan vet att det han säger är sant". Något som jag misstänker att du gjorde i #0, för övrigt. Givetvis finns också möjligheten att han helt enkelt ljuger för att få uppmärksamhet. Resultatet är dock det samma: en lögn har satts i rullning.
Jag behöver inte tro att du ljuger för att tro att det du säger är fel. "Tro honom, han ser snäll ut och låter övertygande" är inte något som borde övertyga någon.
När du dessutom säger att du inte är så superinsatt i Estonia undrar jag förövrigt varför du redan låst dig för att byta åsikt. Det låter som en tämligen dålig idé.
nä, för det jag ifrågasätter är varför hade regeringen så brått om att fylla betong över estonia, så att ingen skulle kunna komma in i fartyget, hur kunde carl bildt veta vad som hänt före en utredning var gjord, + en massa frågor till.
ANAKIN SKYWALKER -X22
…och så kommer ytterligare ett YouTube-klipp från maria-svensson som "bevis". Makalöst att foliehattar tror att allt som man hittar på YouTube är sanning… Givetvis förutom de klipp som går emot foliehattarnas hittepåvärld. Skaffa ett jobb eller en riktig hobby maria-svensson. Att sitta ensam och paranoid på sin kammare och surfa YouTube är, som vi ser, inte speciellt nyttigt. Det är så sorgligt att se…
Ja mina tankar är då Maria-svensson. varför har ingen gjort något??
Du verkar ju vara insatt i detta..
Förstår inte vad du tror att skeptikerna skall kunna göra.
Lena.
Lena.P är jag i verkliga livet.
Vi har gått ifrån "det finns klockren teknisk bevisning" för att det sprängdes på Estonia i #0, till ifrågasättande av en rad indicium. Hur gick det till?
Jag tycker också att det är roligt att du i inlägg #150 i tråden "Kul på illuminati" kritiserar folk för att vara
- insnöade tomtar som har en skeptisk åsikt utan fakta till 9/11
Det du har i detta fall är inget annat än spekulationer, men du har ändock låst fast dig vid att det är en konspiration. Du beter dig i detta fall själv som en tvättäkta insnöad tomte.
Så, vad säger du? Kan vi kanske i alla fall enas om att det finns en chans - större än 0 - att det helt enkelt var en tragisk olycka? Att olyckor faktiskt händer runtom i världen varje dag. Att vi inte kan förutse allt naturen har för sig, att det är möjligt att fartyget helt enkelt inte var i skick att klara av väderförhållandena, att människor helt enkelt begick misstag eftersom de trots allt bara är människor, etc. Eller?
#5, maria-svensson,
"varför ser du inte filmen innan du komenterar!!!"
Jag föredrar labbtester. Du valde att visa en film istället. Det säger egentligen allt jag behöver veta.
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
#7, maria-svensson,
> "#6 ta kontakt med mannen på filmen och fråga, så gör du en insats."
Kan inte du som känner och litar på honom så väl att du väljer att länka till hans tillförlitliga videofilm göra det istället nästa gång du pratar med honom? Tack på förhand!
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
Tack, Maria-svensson, för att du själv är absolut bäst på att beskriva vad problemet är med ditt tänkande. Jag citerar:
#15 bevis är väl lätt att få tag i ang estonia, för det första så kunde inte denna modellen av båt sjunka, pga att den hade ett lufttätt skott, dvs från nedersta delen av båten var som en lufttank, så att den skulle i verkligheten flyta vid ytan upp och ned. och detta går att kolla för den som är nyfiken, leta upp ritningar för estonia, leta reda på vad den väger, mäta upp hur många kubikmeter luft som ryms i det lufttäta skottet. en kubikmeter luft bär upp 1000kg (1 ton) i vikt i vatten. har inte gjort det själv och tänker inte göra det heller, min åsikt vad som har hänt här, är redan klar, men varför det hände vet jag inte, men det lär komma fram framöver.
Sammanfattning:
Maria-svensson BESTÄMMER FÖRST VAD HEN TROR, och därefter väljer hen att INTE KOLLA UPP om det stämmer, för att åsikten är REDAN KLAR.
Hur många här gör så? Hur många av oss här inne bestämmer sig FÖRST för vad de tror, och sedan aktivt väljer bort att ta reda på om det verkligen stämmer?
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
#21, maria-svensson,
Men du sa ju just att Estonia inte kunde sjunka för att hon hade ett vattentätt skott. Hur kan hon då ha sprängts i luften så att bogvisiret lossnade - hon kunde ju inte sjunka. Antingen tror du att fartyget var osänkbart och därför inte sjönk, eller så tror du något annat.
I vilket fall som helst har du redan erkänt att vad du tror helt saknar några som helst kopplingar till fakta som går att kontrollera.
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
#30 det var tydligen hål i det vattentäta skottet och kunde bara ha orsakats av just sprängämnen, sedan att man har hittat sprängskador vid bogporten, så då är det klart för mig vad som hände, sedan så får ni väl tro på tomten om ni vill. ena gången så gapar ni efter bevis, sedan när man visar detta från youtube, så är det skräp, trots att det är nyheter som visas från svt, så är det skrääp, för det kommer ifrån youtube och allt från youtube är lögner.. tralala.
ANAKIN SKYWALKER -X22

#31 "trots att det är nyheter som visas från svt"
Du litar alltså på media :O?
#32 media blandar lögner med sanning och vinklar det i många fall, detta ser och förstår vakna personer, men ni ser det inte utan köper rubbet, så allt som sägs i media är för er sanning, även om det är rena rama lögner.
ANAKIN SKYWALKER -X22
#31, maria-svensson,
Hur vet du det? Du har ju inte läst på eftersom du redan hade bestämt dig. Du tänker inte ens berätta vem denna "man" är som har hittat sprängskador på bogvisiret - jag antar att du menar den tyska dykaren som ville göra mockumentär men du vägrar ju SÄGA det.
Du berättar först att du vägrar ta till dig av fakta trots att du tror att de är jättelätta att få tag i. Sedan förväntar du dig att man skall tro på vad du säger. Glöm det. Kom med dessa labbrapporter du påstod skulle finnas men aldrig har sett.
Om det nu var omöjligt att sänka fartyget för att det hade vattentäta skott så borde det givetvis inte gå att sänka det. Sanningen är att det gick att sänka fartyget. Sanningen är att det sjönk för att de vattentäta skotten vattenfylldes. Det spelar egentligen ingen roll om man gör det genom att pumpa in vatten eller öppna bogvisiret eller spränga ett par hål mellan skotten, båten sjunker om den blir tyngre än det vatten den skjuter undan. Grundläggande fysik.
Du väljer nogrannt ut vilken "media" du vill tro på. Allt som överensstämmer med vad du redan i förväg bestämt dig för är sant och allt som säger emot är "lögner". Solklart. Skitdumt.
/ Per
Sajtvärd för Skepticism

#33. Du är rätt duktig på att babbla, tangentbordet går i ett
. Nu är det nog snarare tvärtom, vad som hitills kommit fram i dina texter. DU varken ser eller hör eller tar reda på något om någonting. Såvida det inte stämmer överens, om det så bara är en enda mening, med det du redan beslutat dig för att tro på. "Vi" ser, hör och tar reda på om det vi läst/hört verkligen kan stämma. Sen spelar det ingen roll varifrån informationen kommer, det räcker fint med att den kan backas upp med fakta. De "rena rama lögnerna" plockar du så gärna fram bland alla klipp och klistra-inlägg utan att ens vara det minsta intresserad över om det kan stämma eller inte.
#34 nä allt som inte är logiskt och inte följer dom lagar vi inte styr över, är lögner.. det som blir över och är logiskt och följer lagarna som finns, är sanningen. svårare än så är det inte.
ANAKIN SKYWALKER -X22

#33. Hur sållar du? Ta detta fall som exempel?
#36, maria-svensson,
Och hur avgör du det? Jag menar, med tanke på att du tror att guld stoppar alla sorters strålning har du uppenbarligen ett ganska luddigt begrepp om dessa "lagar vi inte styr över" och därmed en ordentligt nedsatt förmåga att enligt din egen beskrivning avgöra vad som är lögner och vad som inte är det.
Vad tror du att logik är, förresten?
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
#38 logik… det är inte logiskt att flygplan förångats, så när på några plåtbitar, det är inte logiskt att 2 motorer krymper medans 2 förångats, det är inte logiskt att kunna prata i mobil utan slavmaster, det är inte logiskt att en lätt överdel med späda balkar på en skyskrapa, kan slå sönder den undre delen som hade grova tunga balkar och dessutom ha kraft att förinta nästan all betong till damm. ja listan kan göras lång. men inte roligt när du per skriver i mina inlägg, håll dig till dina egna inlägg.
ANAKIN SKYWALKER -X22
Du pratar nu om vad du inte tror är logiskt, istället för vad jag frågade: Vad tror du att logik är? Hur avgör du vad som följer naturlagarna?
Inget flygplan har förångats, det engelska ordet "Vaporized" som du har översatt till "förångats" används på engelska även i innebörden "totalförstört", som inte ens på svenska betyder "ingenting finns kvar". Det är en slags inbyggd överdrift i begreppet, som när vi säger "Förkrossad" trots att varenda ben i vår kropp fortfarande är helt och inte det minsta krossat. Det betyder INTE att flygplanet förvandlades till ånga, eftersom flygplanet i så fall hade behövt bestå av vatten (och det gjorde det inte).
Har du provat att lägga mobilen i mikrovågsugnen ännu?
[Jag kommer givetvis att fortsätta att radera och redigera dina inlägg så länge du fortsätter bryta mot forumets regler. Det är min uppgift här. Om du inte tycker att det är roligt, kan du sluta bryta mot reglerna när som helst.]
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
#40 vart finns alla delar då av 2 flygplan… som jämförelse så gick man i ett led med folk när rymdfärjan exploderade, och plockade upp varenda liten del från färjan.
varför skulle jag lägga en mobil i micron…
ANAKIN SKYWALKER -X22
Rymdfärjan delades i luften vid inträde och exploderade i små bitar som singlade ner över jordytan. DET är ju den stora skillnaden som jag ser det.
#41, maria-svensson.
Du kanske själv har lyckats glömma bort det, men jag tror att de flesta som har följt tråden minns att jag redan har postat flera bilder, och länkar till ännu fler bilder, av flygplansvraken från Pentagon och Pennsylvania. Fast nu menar du kanske istället de flyplan som kraschade in i World Trade Center? I vilket fall som helst är det ju inte en fråga som lämpar sig för tråden ESTONIAS BOMBER.
du skulle lägga en mobil i micron av samma anledning som du skulle klä in den i guldfolie - för att visa att inte all strålning blockeras av guld… eller microvågsugnar. Mobiltelefoner kommunicerar med microvågor. Kan du då ringa till telefonen när den ligger i ugnen? Testa…
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
#43 nix det kommer inte att gå ringa till mobilen, testa själv.. har inget guldfolie hemma.. som någon tidigare påstod inte fanns "metallfolie"
ANAKIN SKYWALKER -X22
Om du tar fem lager Al-folie så motsvarar det ett ungefär ett lager Au-folie.
Ser man fem gånger så löjlig ut med fem aluminiumfoliehattar än med en guldfoliehatt?
Medarbetare på Skepticism.
Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

#46 olaka
Personligen skulle jag se fånigare ut i en guldfoliehatt eftersom jag påstås inte passa i guldfärgat.
#46 det är väl bara du provar.. 
ANAKIN SKYWALKER -X22
Om man ska ha fem (folie)hattar över varann så skulle jag rekommendera:
Sombrero över
Stetson över
Fez över
propellerkeps över
Bandymössa.
Detta för att inte se löjlig ut.
Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.
#49 varför inte tomte mössa, partyhatt eller kkk huvor (ku klux klan)
ANAKIN SKYWALKER -X22
#44, maria-svensson,
Om mobiltelefonen i mikrovågsugnen:
> "#43 nix det kommer inte att gå ringa till mobilen, testa själv..
Jag har testat med flera olika mobiler och vet alltså mycket väl vad resultatet blir*. Varför testar inte du, så kan vi diskutera erfarenheten efteråt? Du kanske lär dig något.
Övriga deltagare får också gärna testa: Lägg er mobiltelefon i mikrovågsugnen, stäng luckan och försök att ringa till telefonen. Eftersom mobilsignalen består av mikrovågor, och eftersom ugnen värmer mat med hjälp av mikrovågor bör väl ugnen blockera telefonsignalen så som maria-svensson tror… men vad tror du? Och vad hände när du testade? :)
* Ännu en påminnelse om att ugnen bara skall vara stängd, INTE PÅ, när du testar.
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
"51 du glömde guldfolien
ANAKIN SKYWALKER -X22
Overkill. Ett lager aluminiumfolie räcker för att skärma av mobilen.
#52, maria-svensson.
du sa att du inte hade någon sådan hemma. Till skillnad från dig läser jag faktiskt vad du skriver innan jag kommenterar på det. Men det är OK, eftersom du sa att det inte kommer att gå att ringa till telefonen.
Så testa.
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
och än en gång, så har jag ingen guldfolie, men du kanske har. så linda in din telefon i guldfolie, för det var vad diskusionen började med och handlar om, och sedan så kan du stoppa mobilen i micron som är avstängd, vad nu det skulle bevisa eller stoppa upp den någon annanstans, så kommer den fortfarande inte att ha någon mottagning till någon slavmast.
ANAKIN SKYWALKER -X22
Du har inte testat.
Du behöver ingen guldfolie. Mikrovågsugnen stoppar ju sina egna mikrovågor utan guldfolie, eller hur?
Testa nu.
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
#56 tror du behöver läsa på hur en micro fungerar.
ANAKIN SKYWALKER -X22
Jag vet hur de funkar.
Du har inte testat.
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
uppenbart att du inte vet hur en micro fungerar, som har funnits sedan början av 1950, men började före 1900. googla gärna, men tror knappast du kommer att hitta något, på samma sätt som att du hittade att just rost skulle vara den ingrediens som är optimal för just termit.. löjligt.
som jag har sagt tidigare så saknas enorma kunskaper hos en del av det svenska folket, som inte skulle överleva vid en större katastrof, som ett nytt världskrig, när el mat och vatten försvinner på ett ögonblick och tänk om detta händer under vintermånaden med -20 -30 grader, säger bara lycka till isofall, kommer att bli mycket mat till rovdjuren, för dom som saknar kunskap.
men pröva gärna er tro då, och detta är inte långt borta. jag tror på mindre än ett år, 2012-06-06 så kommer skeptikernas värsta mardröm att besannas, ingen hjälp att få från regeringen, som fullständigt kommer att skita i folket och försvinna, ingen hjälp längre från sanningsrörelsen som kommer att veta exakt vad dom ska göra och vart dom ska sammlas, för att gå vidare.
säger bara lycka till, lär ta ett par hundra eller ett par tusen år innan era sk barns barns barns barn kommer att uppfinna en sådan enkel sak som radion igen, som ingen av skeptikerna idag skulle kunna bygga ihop, även om dom hade dom komponenter som behövs, så skulle dom bara stå och klia sig i huvudet, tills begravningen kommer..
det är sanningen små skeptiker. en annan sak som utmärker en skeptiker av vad jag har sett är, att så länge det finns en person som försöker sprida sanningen, så blir den personen attackerad av alla skeptiker, men när det bara finns skeptiker så attackerar dom varandra, på samma sätt som en hönsgård fungerar. så kontentan av detta är att, skeptiker har ingen framtid i dagens läge, för dom kommer mer eller mindre att äta upp varandra.
men det är livets gilla gång, tills man har mognat så pass att man börjar evolvera, och det tar många tusen år, av livstider. tycker synd om dom som har börjat sina enstaka livstider och är unga själar, ni har låååång väg kvar till målet, så långt så att ni ser inte ens ljuset i tunneln på minst 13000 år till.
have a nice ride, it is not allways so good, much pain still wait for you, becorse true pain, is the onley way to create empati, and without empati, you are nothing else an a animal in a human body, and sometimes without soul. but you will not understand that today, but mabe in the future. hatkommentarer kan sändas till piotrr. have a nice weekend.:)
ANAKIN SKYWALKER -X22
Men vem är den där porrstjärnan Estonia?
Porrstjärna
Lena.P är jag i verkliga livet.

Ja, bomber.
Finns egentligen inte så mycket att säga annat än lol, men jag säger lite ändå eftersom jag inte har något bättre för mig för tillfället.
Jag vet inte vad det är som vi inte kan hitta om vi googlar. Har du prövat att stoppa telefonen i micron än? Empiri, är det ett uttryck som du är bekant med? Det är ganska fascinerande att du till och med tycks "argumentera" emot fakta som kan kontrolleras på någon minut av vem som helst.
Kommer du att omvärdera din existens på morgonen den 7:e Juni 2012, ifall inget händer?
Trams om "evolvering" och 13000 år vet jag inte vad man ens kan svara på. Jag vet inte om jag ska nämna Engelskan heller, men det är tydligen svårt att hänga med i alla språkförändringar och stavningsreformer trots tusentals år av evolvering och mognad.
Finns heller ingen större anledning att skicka några hatbrev.
Ha en bra helg.
#59 Men käre nån…..kommer inte på något annat att skriva mer än att tipsa om en engelskakurs.
/Maria
Lite pinsamt att läsa denna tråd. Ren lyteskomik. Var snäll mot Maria.
visst är det tur att sveriges ekonomi stannar vid riksbanken och att vi själva som land styr genom regeringen, med demokratiska val, så att vi behöver ju inte bry oss om wall street och världsbanken, för dom lånar ju inte ut pengar till sverige, och äger ju inte heller sverige då med sveriges statsskuld med andra ord. eller hur skeptiker… 
http://www.e24.se/makro/varlden/wall-street-protest-sprids-i-varlden_3109433.e24
som skapades av detta som fick många att vakna upp, och har man väl vaknat, så kan man inte somna om igen. men frågan är om man har det som krävs för att vakna upp och börja evolvera, tyvärr eller som tur är så kan inte alla göra detta, och kommer att leva kvar i det gamla systemet tills man är redo att expandera sitt medvetande.
ANAKIN SKYWALKER -X22
#66 Har du nyss lärt dig ordet evolvera?
/Maria
#67 vid viken tid tänker du följa dina övriga polare som dör ut runt hela världen, när dom sammlar in pollen!!! 
ANAKIN SKYWALKER -X22
#63 Kommer du att omvärdera din existens på morgonen den 7:e Juni 2012, när saker du inte är medveten om idag, kommer att börja hända… bara synd för dig och andra, att då är det försent att ändra sig. du har redan valt din väg, och dit den leder, kommer bara du och andra skeptiker att få uppleva. vi som har vaknat upp vid denna tiden, har redan varit där och vill aldrig mer tillbaka, och även om vi skulle försöka, så skulle det inte gå. för en lögn kan aldrig bli en sanning, oavsett hur mycket proppaganda man sprider.
det är ingen slump att människor inte kan resa ifrån denna fängelseplaneten, inte förrän man är redo att överleva ljuset som man måste passera, för att lämna detta solsystem, och i ljuset så kan mörker inte längre existera, och allt kommer fram, dina tankar både goda och onda, vad du har gjort under din livstid, som du inte vill att någon ska veta, oavsett vad det är så kommer det fram, och där andra som klarar sig kommer även att få ta del av ditt och andras hemliga liv och kommer att få se varför ni inte vaknar upp, varför ni inte skulle klara av att visa sanningen om era livstider. skeptiker tror förmodligen att man kan dölja saker, bara för att ingen annan människa har sett det. :) ingenting är hemligt, inte ens dina tankar är hemliga, vilket du och andra kommer att få erfara framöver. och det enda som du äger är din själ, din kropp tillhör moder jord, och utan hennes tillåtelse så reser du och andra ingenstans, utan stannar här både själsligt och kroppsligt. have a nice… life. 
ANAKIN SKYWALKER -X22
Visst kommer jag att omvärdera saker och ting om något oväntat händer. Kommer du? Jag ser att du undvek att svara på min fråga.
Jag vet förövrigt ifrån säkra källor att något hemskt kommer att hända redan 2012-02-12. Det är dessvärre bara vi upplysta som kommer att räddas när den store rymddrottningen och hennes flotta kommer hit från andromedagalaxen. Det är nämligen så att neandertalarna slöt en pakt med den interplanetära federationen; i utbyte mot att neandertalarna skulle få fri passage till den natursköna planen Exor i andromedagalaxen så fick den federationen fria rättigheter till att taxera jordens befolkning. Det tar dock några tusen år att ta sig hit ifrån andromedagalaxen även med moderna drivmedel, serru, så de har inte lyckats komma hit förrän nu. Det vet de av oss som har evolverat tillräckligt.
Du kanske tror att det räcker att börja tro på detta dagen efter, men nej, då är det försent. Jag tycker synd om er som bara evolverat halvvägs till sanningen, men en dag så kanske ni också kan bryta er fria. Själv har jag redan bokat transport till Exor, där neandertalarna har byggt ett paradis.
Nej, nu ska jag gå och slänga ihop några youtubeklipp med dramatisk musik och monotont tal. Må din arma själ inte slitas ut av drottningens övertaxering under de kommande tusen åren.
#70 ta inte vatten över huvudet, för du klarar inte av att sätta ihop ett y-tube klipp utan hjälp, än mindre med musik, annat än med ett monotont tal.
ändå lite roligt att se att skeptiker undermedvetet använder bilder som nickname som dom själva inte förstår innebörden av. fast en sak har du rätt i, och det är att du och andra skeptiker har en biljett tillbaka till neandertalarna, och där får ni börja reda ut vad som var den felande länken till att ni inte evolverar som det var tänkt från början, och jag lovar att ni kommer att ha gott om tid att försöka klura ut era problem. vi andra kommer att komma och hälsa på och titta till er, och se hur eran utveckling fortskrider, fast när ni ser oss, så kommer ni inte att förstå detta, för att ni har fastnat vid att fossila bränslen är den enda kraftkälla som existerar. såååå patetiskt.
ANAKIN SKYWALKER -X22
Hur får du det till att jag "undermedvetet" använder denna bild som min Avatar? Jag tog den själv i somras och tyckte att den var passande. Om du känner för att berätta om den "verkliga innebörden" så vore det antagligen underhållande.
I övrigt tror jag att jag undviker att käbbla om vems hittepå som är bäst. ;-)
Du svarade dock fortfarande inte på om du vore beredd att omvärdera något överhuvudtaget om det skulle visa sig att inget hände 2012-06-06. Är du så osäker i din övertygelse att du inte ens vågar leka med tanken, eller vad är problemet? Det är inte direkt en svår fråga.
#72 varför tyckte du att just denna avataren var passande för dig, antar att du är medveten om vad det är.
varför ska jag omvärdera något som jag vet kommer att hända, frågan är om du kommer att omvärdera, vad du idag tror dig veta, när det väl drar igång med ekonomi, krig och mycket mera, om du nu är en av dom skeptiker som kommer att öppna ögonen vid den tiden och kliva ur sängen levande.
du har väl inte glömt vad al-quida har sagt till media i förtroende, ja för du är väl medveten om att media, vet mer och kan ta sig till dolda ställen, som inte ens en supermakt som usa kommer i närheten av…:) och att man har grävt ned massor av kärnvapenladdningar i hela europa, med deras grotthåle teknologi, där dom tillverkar kärnvapen på löpande band, förmodligen med självsysande färg och brandvarnare. :) och som du till 100% idag stöttar och tror på.
det man sår, får man även skörda, och det behöver inte bara handla om frön.
ps. det du kallar al-quida, kallar jag för illuminati och dom bor inte i afghanistan eller i iraq, men storbritannien är en ledtråd, men som du inte kommer att följa, eller vet någonting om ifrån historien annat än i ditt undermedveta, och vilket du inte själv förstår och har hittat ännu.
hur bor bin-laden och al-quida… källa.. times of london, för denna media vet allt, mer än usa och andra stormakter. men den som vet ännu mera hör och häpna är skeptiker, som bara läser och tror på vad media förmedlar.
och glöm inte att det finns många av dessa anläggningar, kanske till och med i sverige… hahahahahaha..

ANAKIN SKYWALKER -X22
hahahaha, här har ni skeptiker era gudar som ni stöttar och tror på.. 
ANAKIN SKYWALKER -X22
#73 74
Ta din medicin människa!
#75 varför skulle jag ta medicin, neutralis, som lever i en drömvärld. 
jaa, dina hjärnspöken kanske förklarar för dig att dessa videoklipp har maria skapat och är ingenting att tro på, och förmodligen så är det där du får minnesbilder av medicinering, men du har glömt mötet med psykläkaren, kanske pga ect. http://www.elchocker.se/
eller du kanske har en annan förklaring, och jag blir inte förvånad om någon av dina andra personligheter kommer att svara nu. jag börjar bli van vid detta, frågan är vem av dom det kommer att bli. det lär vi snart få veta.
ANAKIN SKYWALKER -X22
Jag har last lite till o fran pa skepticism i Fokus ganska lange.
Jag har aldrig ens tankt tanken pa att bli medlem och skriva ett inlagg.
Men efter att ha last #69 sa kunde jag inte lata bli.
Kanske mest for att jag nyss horde ett sa roligt uttryck.
Det var natt i stil med "han har inte alla indianer i kanoten"…
Nog hander det en hel del skumt, konstigt och kriminellt i varlden, men maria-svensson, har du alla indianer i kanoten ?
Annars vill jag bara passa pa att tacka alla kloka, kunniga och fyndiga skeptiker som orkar svara/kommentera pa allt nonsens som skrivs, och samtidigt upplyser mig om en massa intressant. Tack!
(skriver pa utlandskt t-bord sa jag har inte alla prickar till bokstaverna, sorry)

#59. Så, gick luften ur? En hel massa ord med ingen mening. Föresten…..empati är inte det man förknippar med dig och dina gelikar.
#77 neutralis (warzon), hur många olika alias har du nu, räcker det inte med ett alias, som många andra har.
ANAKIN SKYWALKER -X22
neutralis, warzon, djembelelle, kommer från samma ip adress, vill du att jag ska fortsätta att gräva!
ANAKIN SKYWALKER -X22
#79 Jodå, det räcker utmärkt med ett… Men antar att ett förvirrat sinne lätt låter sig styras av sina konspiratoriska få hjärnceller.
#80 Ja, gräv lite till… Så kanske du finner att Lill-Bush också har samma ip, ala illuminati, he he. När du vaknar kan du fråga Per om ens han kan se ip-numren.
#80 Låt mig gissa att det är en hemlis hur du ser ip-numren:)
neutralis, du är bara patetisk, och det du håller på med är en form av sjukdom och kallas för schizofreni, så fortsätt att svara dig själv. jag har ingen lust att delta i dina sjuka lekar.
ANAKIN SKYWALKER -X22

#85 maria-svensson
Så du är expert i psykiatri också?
Jasså, du ville inte fortsätta gräva helt plötsligt… förvånande.
behöver inte gräva mera, snorunge. skaffa dig ett jobb.
ANAKIN SKYWALKER -X22
Du skrev:
neutralis, warzon, djembelelle, kommer från samma ip adress, vill du att jag ska fortsätta att gräva!
Jag skrev att du gärna kunde gräva mer, då jag vet att du som vanligt ljuger… Eller var det din egen grop du syftade på… den behöver du inte gräva djupare i, den är tillräckligt djup redan.
Tänk att den som "vaknat"har förmåga att uttrycka sig på ett sådant sätt som maria-svensson…Märkligt…eller??
Bara att läsa på illusajten så förstår jag/vi varför: Skit in skit ut.

#85. Ja jösses……och du är paranoid, eller något.
#59 "Vaknat" på fel sida" maria?
"som jag har sagt tidigare så saknas enorma kunskaper hos en del av det svenska folket, som inte skulle överleva vid en större katastrof, som ett nytt världskrig, när el mat och vatten försvinner på ett ögonblick och tänk om detta händer under vintermånaden med -20 -30 grader, säger bara lycka till isofall, kommer att bli mycket mat till rovdjuren, för dom som saknar kunskap"
Vad gör ni då maria-svensson? Samlar matförråd? I sådana fall rek jag att ni skaffar hönor som värper ägg åt er samt nötter. Ger energi och protein….och…frö till hönsen förståss…..
Sprid gärna mina rek till dina vänner på illuminatisajten…jag kan inte göra det själv eftersom jag fått läs och skrivförbud. Öppenhet och åsiktsfrihet råder inte där. Illa..eller hur??
…..sedan…får vi se vem som står där med lååång näsa…2012-06-06…..
#59, maria-svensson,
Så du har fortfarande inte testat att ringa till en mobiltelefon i en micro.
Hur länge micron har funnits, vad du tror att termit är för något, att du inte tror att Sverige skulle överleva en katastrof, att du fyller 18 år den sjätte juni, eller något av det andra du skrev i ditt enorma inlägg, förändrar det faktum att du inte har testat att lägga din telefon i micron och ringa till den för att testa ditt tidigare påståenden om att den INTE SKULLE RINGA.
(Eller också HAR du testat att göra det, upptäckt att du hade fel, men istället för att erkänna att du hade fel tre gånger på raken, brakar du på med dessa enorma inlägg… Hmm.)
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
#66, maria-svensson,
Du har fortfarande inte berättat vad som hände när du ringde till din telefon medan den låg i micron. Du verkar vilja prata om allt annat än just den saken.
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
#69, maria-svensson,
> "det är ingen slump att människor inte kan resa ifrån denna fängelseplaneten,"
Det är ingen slump att du inte tror att människor har varit på månen. :)
Som jag frågat förut: Hur kommer du fram till vad du skall tro på, egentligen?
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
#80 maria-svensson, #82 Neutralis och #84 bumbleboo
> "neutralis, warzon, djembelelle, kommer från samma ip adress,"
Det kan hända att de gör, det är inte alls omöjligt, men det finns inget sätt för dig eller ens för mig att ta reda på den saken. iFokus-sajternas mjukvara har ingen funktion för att matcha användarnamn mot IP-adresser. Förmodligen loggas det någonstans lång nere i webbservern, men det finns inget sätt för oss administratörer att komma åt den informationen. Jag har frågat andra administratörer också och ingen av det jag har frågat har haft tillgång till sådan information.
Om någon skulle bli utsatt för något brottsligt på sajten bör det alltså vara sajtens ansvariga utgivare som får stå till svars.
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
#85, maria-svensson,
Du är inte den första som blandar ihop den verkliga sjukdomen schitzofreni med den med största sannolikhet påhittade åkomman personlighetsklyvning. Det finns många schitzoida människor, men väldigt få, förmodligen inga, med multipla personligheter.
Då är det mycket vanligare med något som vi inom internetforum kallar för "strumpdockor" eller "smurfar" eller pseudonymer, alltså att folk registrerar flera användarnamn för att få det att verka som att flera personer håller med dem. Ibland är det övertydligt, som att trycka "gilla" på varenda inlägg som den andra skriver, eller att använda samma formuleringar, göra samma sorts skrivfel som att alltid missa att sätta punkt sist i sina inlägg, eller alltid misslyckas med att citera det man svarar på.
Ibland är det svårare. Men just nu tror jag inte att du har något endaste belägg. Neutralis och djembelle har varit medlemmar länge, de har postat både samtidigt och vid helt olika tidpunkter, och warzon verkar helt ny, uttrycker sig på ett helt annat sätt. Det enda de har gemensamt är att de har lagt ner tid på att säga emot dig.
Just nu är du dessutom extremt osammanhängande och aggressiv, så förvänta dig att fler människor kommer att reagera. Inte för att de i hemlighet är samma personer, utan för att du just nu gör något som drar till sig uppmärksamhet.
Förresten.. om det nu finns en konspiration som kontrollerar allt man säger och gör (utom att lägga mobilen i micron), hur kommer det sig att du över huvud taget kan skriva dina inlägg? Varför har de inte kommit och hämtat dig i sina svarta femtiotalsbilar ännu?
Du kanske i själva verket är en agent för dem, för att förlöjliga rörelsen, för att skrämma bort vettiga människor från sin räddning?
Tänk om. Du kanske går deras ärenden.
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
Visst är Jon Stewart en favorit, men att jag skulle se honom som någon gud känns lite långsökt.
Vad tyst och skönt det blev i den här tråden. :)
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
- men pröva gärna er tro då, och detta är inte långt borta. jag tror på mindre än ett år, 2012-06-06 så kommer skeptikernas värsta mardröm att besannas, ingen hjälp att få från regeringen, som fullständigt kommer att skita i folket och försvinna, ingen hjälp längre från sanningsrörelsen som kommer att veta exakt vad dom ska göra och vart dom ska sammlas, för att gå vidare.
Kom att tänka på det här av någon anledning. Jag vet inte om er andra, men det har varit ganska dåligt med besannade mardrömmar för min del. :-)
Hahaha. Fy f*n vilken rolig tråd. Och vilken förvirrad trådstartare, jag blir lite rädd för den personens välbefinnande faktisk. Känns lite som den typ av person som kunde fylla ett a4 med så mycket liten och tätskriven text att ingen ngnsin orkade läsa dem. Ofta postades de på olika anslagstavlor utomhus, det brukade sitta sådan v fridhemsplan bl a.
Men, den 6:e juni kom och gick, har inte märkt ngn större skillnad, möjligtvis sämre väder, det kan ju vara så att vi skall regna bort. Men jag tar det lugnt ett tag till, det dröjer innan det når upp till min våning och huset e 15m över havsnivån…
Skulle inte TS köpa upp Saabs konkursbo med? Har något vagt minne av det…

#102 Sannerligen. Hens sista kommentar (hitta via hennes användarprofil) är att hen tänker köpa bland annat SAAB och kanske anställa skeptiker som städare.
Jag antar att hen fick fullt upp med att sköta fabriken efter det.
Medarbetare på Skepticism, Vetenskap och Andlig Skepticism
Sjätte i sjätte? Ja inte fan minns jag att det hände något då.
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
XKCD sammanfattar alla trådar med konspirationsteoretiker på den här siten:
http://xkcd.com/1081/
#105 En av de bättre XKCD får man väl säga. :)
"XKCD sammanfattar…"
Lite pinigt, men jag fattar inte :-(