Skepticism iFokus

Skepticism

Etikett: skepticism
Läst 4472 ggr
ru4real
0

Vet inte vad jag skall säga

Ärligt talat, sånt här gör mig jävligt upprörd och berörd, av flera olika anledningar. Går inte in på dem just nu, för det blir bara fel att skriva saker i ett upprört tillstånd, men ngt måste jag säga.

W T F!!! http://reborns.ifokus.se/articles/4f719f97d4ebea20c20041df-vanliga-fragor-och-svar?discussions-1

Det är för mig jävligt läskigt och på ngt vis sjukt. Kan inte förstå, är inte heller helt 100 på att jag vill förstå just nu.

Är nog inte ute efter kommentare sådär jättemycket, mest för att skriva och dämpa chocken, men mängden tankar just nu, är inte hälsosamt känns det som.

Ratlings
3

Vad är det du reagerar på? Glad

// Lise
When nothing goes right, go left!

joheck
2

Det är ju en hobby som vissa har (om jag förstått  det rätt. Jag kan inte personligen förstå varför man skulle vilja hålla på med dessa dockor. Men om det är något som man gillar att göra så ser jag inget fel i det. Förstår inte varför du skulle bli upprörd och berörd av det?

Joppo
0

Det är onekligen ett ganska udda(och aningen creepy) intresse, men samtidigt är det väl ganska harmlöst. Då tycker jag nog vuxenvarianten är desto märkligare Skrattande

ru4real
0

Tyvärr så associerar jag det till döda barn, antagligen för att de ser så livfulla och döda ut samtidigt. Jag tycker det är läskigt. Och vuxenvarianten är ungefär lika svår för mig att förstå.

Min reaktion, som jag inte tänker be om ursäkt för!

SannaHolmgren
0

Jag ser det som konst.

Det är ju saker, som är skickligt målade, som väcker känslor.

Jag kan i stort sett ingenting om reborns, men beundrar skaparna mycket då jag som målande konstnär vet hur mycket som krävs innan resultatet blir så här bra. Det är ändå inte mer annorlunda än om man jämför med hur folk hanterar sina gamla gosedjur de hade som små eller gamla dockor…

joheck
6

Jag tycker att du går väldigt hårt fram. Det är ingen som lider eller blir skadad av det här och helt ärligt så har det ingenting med dig att göra. Jag förstår det inte heller, men jag respekterar det. Istället för att klanka ner på dom som faktiskt håller på med detta så håller jag mig borta och låter dom hålla på med det som dom gillar medans jag själv gör det jag gillar. Förstår verkligen inte varför du skulle ta så illa upp. Finns många saker som är fel i världen, men detta är inte en av dom.

Swadika
6

Haha jag är ju då en av dessa "sjuka människor" som har reborns ;) Och jag säger väl att för mig är det konst :) Tycker de är fina att se på, mysiga att hålla och framförallt roliga att fotografera (: För mig är det bara en hobby :)

Alla tycker om olika saker och så gäller det också med hobbys, jag säger inte att alla ska tycka om reborns men jag tycker man kan vara tyst om man inte at något trevligt att säga :)

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

[wolfheike]
0

Oj det här visste jag inte ens fanns,men visst är dom väldigt verkliga ska sägas.Min fundering som kanske du Swadika eller nån annan som har dessa själv kan svara på bara om ni vill förstårs.

Har ni egna "levande" barn eller är dessa en ersättning för eventuell barnlöshet ?förlåt om frågan låter konstig Skämsmen det här var alldeles nytt för mig.Men otroligt verklighets mässiga måste jag säga.Kanske är det både och en del som saknar egna andra har egna barn.

Ser inget konstigt alls med det,hobby har många och en del använder olika slags dockor med tex kulldräkter osv och en del mer verkliga som reborns.

Såg ett tv program om "vuxna" verklighetstrogna  dockor,dessa var en del så besatta av att dom följde med sin ägare på restaurang osv men då handlade det om att en del helt enkelt förälskat sig i denna docka.Kanske det Joppo länkar till men dom var påklädd inte naken som i länken ovan.

Dom var inte billiga att inskaffa men dom som hade dom betraktade dessa som sin stora kärlek.Nu menar jag inte att reborn är samma sak men i båda fall har man inskaffat verklighets trogna dockor,samma där som reborn dom såg ut som en människa.Imopnerande skapat måste jag säga.

Swadika
1

#8 Jag är än så länge för ung för att få barn, jag är bara 18 så för mig är det absolut inte en ersättning. Jag ser inte dessa som mina barn och kommer antagligen ha mina reborns även när jag får barn. För mig är det ett samlarobjekt som jag fotograferar och lägger upp på min hemsida. Köper lite kläder då och då :)

Men visst finns det folk som inte kan eller inte vill ha barn som har dessa, de ersätter inte barn med det är som ett substitut :) Fast inte för mig då xD

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

Crucio
5

Haha, TS reaktion är ju bara så överdriven att det är löjeväckande. Reagerar du på samma sätt om folk har kvar sina gamla dockor från de var små t.ex.? Folk har hållt på med dockor i alla tider, varför är det så sjukt bara för att de är verklighetstrogna? Jag har själv aldrig hållt på med dockor eller gillat dockor, som barn var jag inte speciellt flickig och gillande inga typiska flickiga leksaker, som dockor. Anledningen till att jag gillar reborns är just att de ser verkliga ut. Gillar inte vanliga plastiga dockor som barn leker med. Som någon sa, de är konst. Någon har först handskulpterat ett original, som det sedan görs flera kopior av, och sedan gör en reborn-artist denna skulptering till en docka som ser verklig ut. Det tar lång tid och är ett detaljarbete som kräver talang.

Som Swadika sa. De är fina att se på och mysiga att hålla i - som vilken docka eller gosedjur som helst. Och fina att fota. Själv har jag ingen vilja att skaffa barn, jag ser inte min reborn som mitt barn, jag har den för att jag tycker den är jättefin och mysig att hålla i, jag har den inte osm något slags barnsubstitut. Att de liknar döda bäbisar och att det därför skulle vara sjukt är ju bara absurt. Tvärt om liknar de ju levande bäbisar - de är ju gjorda för att se verkliga och levande ut. Var de bleka och hemska och faktiskt såg döda ut vore det ju en annan sak. Detta är ju bara en verklighetstrogen skulptur av något fint - bebisar - och jag tror ingen som håller på med dem på allvar tror att de är verkliga bebisar.

Din reaktion är sjukligt överdriven. Om någon hade ett gosedjur av en hundvalp som såg jätteverklig ut skulle du knappast tycka de var sjuka och jämföra det med att hålla på med döda hundvalpar. Herregud.

Går heller inte att jämföra med vuxenvarianten då folk skaffar sådana dockor för att ha sex med och som ett partnersubstitut, och i de fallen så tycker ofta ägarna att dockorna är levande, ger dem personlighet och pratar om dem som levande. (Har sett ett antal dokumentärer om saken.) Så det är bara onödigt att ens jämföra.

Sajtvärd på Skrivlust

rebornmom
1

Jag har själv en reborn och väntar en till i augusti.

Folk förstår nog inte att detta är en HOBBY.

Jag tror att de flesta människor har en hobby eller något de gillar att pyssla med. Vad är det för fel att man gör något man mår bra av och tycker är kul?

Jag ser min docka som en rolig grej att pyssla med och bara mysa med, ta bilder på, köpa kläder till.

Är det så mycket mer fel än att lägga tusentals kronor på ett datorspel?

~ Hannah-Anastasia ~

Min youtube Reborn Blogg Sajtvärd på Reborns iFokus

Maria
2

Jag reagerade nog en aning som TS. Jag hade aldrig hört talas om detta innan och aldrig sett några sådana här dockor heller och jag får rysningar.

Nu har jag alltid tyckt att dockor av olika slag är obehagliga men dessa tog nog priset, haha.

#11 Du "väntar" en till i Augusti???

Skriver man inte att man ska skaffa en eller köpa en till?

Jag förstår att det är en hobby men som någon skrivit så känns det aningen creepy och bara namnet reborn talar för sig själv.

/Maria

Swadika
2

#12 det är som ett internt skämt eller hur man ska säga. Man säger att man "väntar en till" när man har beställt en reborn. Och eftersom man redan beställt den så väntar man ju på att sin reborn ska komma hem.

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

JonasDuregard
3

#0 Varför skriver du inte på deras forum istället?

rebornmom
1

Swadika: Jag kunde inte sagt det bättre själv :)

~ Hannah-Anastasia ~

Min youtube Reborn Blogg Sajtvärd på Reborns iFokus

piotrr
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad tycker du om den här då?

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

Swadika
2

det där är ingen reborn, så det har väl inte med samtalet att göra?

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

piotrr
1

Det är hyperrealistisk konst föreställande ett spädbarn. Jag ser likheterna där. Jag menade alltså ingen bristande respekt, tvärt om ser jag dem båda som konsthantverk.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

piotrr
0

Konstnären heter för övrigt Ron Mueck, om det är intressant.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism