Bluffarmband i ny tappning
Det var ju ett tag sen det pratades om hologramarbanden, tack och lov. Men nu verkar de finnas i en ny variant. OBS: länken leder till en sida för vuxenleksaker, dock väldigt smakfull, men om du sitter på en jobbdator kanske du bör tänka dig för, eller surfa i anonymt läge.
http://www.pistill.se/energy-armor-armband-p-1131-c-259.aspx
Hmm… Nu är jag ju iaf såpass mycket skeptiker att jag känner mig väldigt tveksam till att detdär skulle fungera. Och även om det gör det så tar jag mig nog hellre en promenad i skogen än att punda ut med 700 spänn för ett armband.
Men jag kan ju tycka att det är upp till var och en vad dom vill tro på och lägga sina pengar på. Om man tror på det så kan det ju faktiskt fungera bara för den saken skull. Och är det så att det inte fungerar så får man ju faktiskt skylla sig själv att man väljer att köpa något utan några som helt garantier på att det faktiskt fungerar så som dom säger att det gör. (Och hur ska man kunna bevisa att det inte gör det, om man nu skulle vilja anmäla dom för bluffmakeri?)
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
"Men jag kan ju tycka att det är upp till var och en vad dom vill tro på och lägga sina pengar på."
Absolut, men jag hoppas inte du tycker det är okej att företag eller privatpersoner lurar dig för att få dig tro på saker.
Jag tycker att alla har rätt att få korrekta uppgifter, om man trots det väljer att tro på saker är det upp till var och en.
Men kan man inte bevisa att det inte fungerar så vet jag inte om jag tycker man kan kalla det för bluff heller. Jag är väl kanske naiv, men jag tror det lika gärna kan vara så att dom själva tror på det. 
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
"Men kan man inte bevisa att det inte fungerar så vet jag inte om jag tycker man kan kalla det för bluff heller."
Jag skrev inte att det var bluff, och vi behöver inte uppehålla oss vid armbandet.
Påstår exempelvis ett företag något så är det upp till dom att visa det. Du får inte påstå att ett piller botar värk om du inte kan visa att det gör det.
Fast jag tycker ju att om ngn påstår att en produkt är bra för olika saker, måste man faktiskt styrka sina påståenden (marknadsföringslagen bl a). Nu står det iofs att armbanden KAN ge följande effekter […] bla bla.
Så jo, det kan kallas och är bluff. Om du påstår att det finns enhörningar så måste faktiskt du visa det. Annars ljuger du ju. Samma sak m dessa armband, om företaget påstår en sak, måste de också leverera det löftet. Eller fega ur och skriva KAN… Så personer som köper det inte kan komma och påstå att det inte upplevt påvisade effekter.
Placebo är en helt annan sak.
Det finns tydligen ingen vetenskaplig forskning på att armbandet fungerar.Så det är viktigt att det finns information,så kan var och en välja om dom vill bli blåsta eller inte.En rättighet för samhälls medborgare som staten för uppfylla.
Men det finns tydligen vetenskaplig forskning som stödjer medialitet.Att dom döda pratar till vissa.Det har tydligen med att vissa utvalda har en nollpunkt i kroppen.
Intressant någon som vet mer?
Var sitter den?
#6 Har du länkar på den forskningen? För mig låter det nämligen väldigt underligt.
"Men det finns tydligen vetenskaplig forskning som stödjer medialitet.Att dom döda pratar till vissa.Det har tydligen med att vissa utvalda har en nollpunkt i kroppen."
Ju fler studier man gör om något, desto mer ökar sannolikheten för att man får till en positiv studie. För i princip vad som helst.
Det innebär naturligtvis inte att medialitet fungerar bara för att man råkat få ihop en sådan studie, om man nu har fått det. Så fungerar det inte.
Väldigt ofta är dessa få positiva studier som en del gärna hänvisar till dessutom oftast otroligt dåligt utförda och håller inte alls sådan klass så att de publiceras i ansedda, peer rewievade magasin.
Men man måste ju tänka lite själv också. Om någon kom och försökte sälja något såntdär till mig skulle jag vilja ha forskning på att det fungerar. Inte för att jag skulle tro på den heller, för idag så påstår ju varenda jäkla företag att deras produkter har testats och har bevisad effekt och bla bla. Och det köper jag inte… 
Jag tycker inte synd om folk som blir lurade av sånnahär bluffar. Lika lite som jag tycker synd om folk som får sina konton tömda efter att ha gett ut sina kontouppgifter när dom har fått ett mail fråm "banken". Det finns så fruktansvärt mycket information om hur konsumenter undviker sånt där ute, att alla som faktiskt går på det enligt mig faller under frasen "fool me twice, shame on me".
//Lamina
#7 Nej nej,jag läste det, skrivet av en av de "utvalda" på en annan sajt.
Skulle själv vilja ta del av den vetenskapliga forskningen som stödjer det.
Men det är säkert hemligt.
"Men man måste ju tänka lite själv också."
Om personen inte är så bra på att tänka då? Jag är ganska säker på att jag skulle kunna blåsa dig på en hel del pengar om jag bara ville, är det okej att jag gör det, med motiveringen att du kunde ju tänkt själv?
"Om någon kom och försökte sälja något såntdär till mig skulle jag vilja ha forskning på att det fungerar. Inte för att jag skulle tro på den heller, för idag så påstår ju varenda jäkla företag att deras produkter har testats och har bevisad effekt och bla bla. Och det köper jag inte…
"
Så därför anser du att det är okej att ljuga i affärssammanhang? Är det okej att blanda gammalt kött i färsen och sälja den som fräsh? Att märka om produkter och ljuga om packdag?
Förhoppningsvis är du ganska ensam om dessa åsikter.
"Jag tycker inte synd om folk som blir lurade av sånnahär bluffar. Lika lite som jag tycker synd om folk som får sina konton tömda efter att ha gett ut sina kontouppgifter när dom har fått ett mail fråm "banken"."
Det behöver inte vara synd om någon för att det ska vara fel att försöka blåsa andra.
"Det finns så fruktansvärt mycket information om hur konsumenter undviker sånt där ute, att alla som faktiskt går på det enligt mig faller under frasen "fool me twice, shame on me"."
Som sagt, jag har förstått att du tycker det är okej att luras.
Nej, det tycker jag inte, men det känns som att det ibland är lite för lätt för folk att luras. 
Och du får gärna försöka lura mig. I dare you. 
//Lamina
"Och du får gärna försöka lura mig. I dare you.
"
Om du kan lovar att inte anmäla mig för de metoder jag kommer att använda, se det som en test.
Btw: Jag skulle inte ens som en test försöka lura någon.
#8 Det du säger stämmer som alltid.
Det jag funderar på är varför de "utvalda" är så ovilliga att ge hjälp till forskningen?
På sin höjd efter mycket gullande kan det kanske ställa upp på ett test om gissa kritfärgen som ungar gör eller något liknande.
Ja, vad i är ovilligheten och orsaken funderar jag på?
#14 Ämnet du tar upp diskuteras delvis i denna tråd: http://overnaturligt.ifokus.se/discussions/4fe06c6c88f4725b6802802a-ar-vetenskap-en-kansla-ett-skapande-etc?discussions-1
Fjäril skriver bland annat en del om det i #29. Enligt henne är det tydligen pengar och egot som sätter stopp för eventuella tester(iaf inom andesnackarbranschen). Personligen tycker jag dock hela resonemanget är märkligt och fullt av logiska hål, men titta gärna själva och bilda er en egen uppfattning. Tänk också på att ÖN inte tillåter alltför mycket skepticism om ni vill diskutera där
Man gör bäst i att gå någorlunda varsamt fram, annars är det lätt hänt att man blir utslängd.
#9, Lamina
"Men man måste ju tänka lite själv också. Om någon kom och försökte sälja något såntdär till mig skulle jag vilja ha forskning på att det fungerar."
Sådana här bluffar måste väl du anse är helt okej, Lamina. För du tycker väl att kunderna, som du skriver, ska tänka lite själva också.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15012647.ab
Och så säger du att kunderna får skylla sig själva om dom är lättlurade.
Antar att du inte alls förstår vad problemet med matfusket ens är.
Matfusket har inget med saken att göra. Det är en jäkla skillnad att lägga 700 spänn på ett armband som påståd eventuellt kunna ge vissa positiva effekter, utan någon som helst forsknings som stödjer dessa påståenden, och att köpa kött i en matvarubutik som ju faktiskt ska vara kontrolerat.
Men visst, det handlar om godtrogenhet i båda fallen, bara lite olika nivåer av det. Själv litar jag inte ens på datummärkningar. Och varför behöver man göra det egentligen? Lukt, syn och känsel är väldigt bra att ha när man ska avgöra om något fortfarande är ätbart. Matlagning med höga temperaturer tar bort mycket bakterier. Risken är ju iofs större att man skulle råka bli sjuk, men den finns ju där även om man skulle göra allting rätt.
//Lamina
#17 Jag trampade visst i ett getingbo och min förklaring gjorde inte saken bättre
Jaja… Det löser sig nog.
Hahaha
"Matfusket har inget med saken att göra. Det är en jäkla skillnad att lägga 700 spänn på ett armband som påståd eventuellt kunna ge vissa positiva effekter, utan någon som helst forsknings som stödjer dessa påståenden, och att köpa kött i en matvarubutik som ju faktiskt ska vara kontrolerat."
Jag tror inte vi kommer så mycket längre.
Du tycker: "Är du så korkad så att du köper ett armband med påhittade egenskaper för pengar som kanske skulle gå till barnmat och blöjor, skyll dig själv, lär dig!"
I mina ögon är det en riktigt vidrig människosyn du uppvisar, med sådana som du kan vi glömma att utrota ondskan i världen.
Hoppas ändå att du, den dagen då du inte längre kan ta hand om dig själv, slipper samma männsikosyn som du själv har hos dom som kommer torka bajset från din bak.
Det är inget som helst fel på min mäniskosyn. Jag råkar tillhöra den skara som tycker utförsäkringar är rent förjävligt, att fattigdomen i svergie borde utrotas och att det behövs mer pengar till skola och sjukvård så att våra barn, sjuka och äldre kan känna sig trygga och väl omhändertagna. Jag skänker pängar till alla möjliga organisationer, trots att jag knappt har några själv. Och vet du, jag har t.o.m. jobbat för rädda barnen! 
Så mitt tips är att sluta läsa in saker jag inte har sagt i det jag skrivit och läsa vad som egentligen står: Att man får tänka lite själv. Man kan inte gå och köpa ett armband för 700 spänn som inte har några som helst bevis att visa upp för sina påstådda effekter och sen komma och beklaga sig för att det inte fungerar. Visst vore det väl bra om det inte fanns folk som bluffade på det viset, men det är inte ens säkert att det är en bluff, eller att dom ens själva inte tror på det. Och nu finns det bluffmakare, och då får man ju faktiskt lov att använda hjärnan lite istället för att sätta sig och gråta över hur hemsk världen är. För om alla skulle göra det, hur ska vi då få bukt med problemet..?
//Lamina
#22, Lamina
"Så mitt tips är att sluta läsa in saker jag inte har sagt i det jag skrivit och läsa vad som egentligen står: Att man får tänka lite själv."
Lamina, jag tycker inte att näringsidkare ska få bluffa eller hitta på om sina produkter, det är det vi diskuterar här.
Då kommer du med påståendet att man får skylla sig själv om man köper något med egenskaper som det ljugs om.
Nedan här exempelvis (ditt inlägg #1):
"Och är det så att det inte fungerar så får man ju faktiskt skylla sig själv att man väljer att köpa något utan några som helt garantier på att det faktiskt fungerar så som dom säger att det gör."
Någonstans menar du att det kanske är så att den som säljer produkten tror det fungerar, och du verkar mena att det då skulle vara en förmildrande omständighet. Som nedan (ditt inlägg #22):
"…men det är inte ens säkert att det är en bluff, eller att dom ens själva inte tror på de"
Du skriver hur tydligt som helst att du tycker det är helt okej att någon säljer saker med påhittade egenskaper, och att den som enligt dig är korkad nog att gå på bluffen, får skylla sig själv.
Och om någon blir blåst, då ska den enligt ditt inlägg #22:
"…och då får man ju faktiskt lov att använda hjärnan lite istället för att sätta sig och gråta över hur hemsk världen är."
Hur du kan få ditt synsätt till en schyst människosyn är för mig en gåta.
Så du skulle tycka synd om mig om jag köpte detdär armbandet..? Eller om jag gav bort mina kontouppgifter när jag får ett bluffmail från banken? Som jag sagt tidigare, det finns massor av information om hur man inte blir lurad där ute. Dom pratar om nya blåsningar nästan dagligen på TV och i tidningar. Jag kan alltså inte tycka synd om dom som inte tar varningen på allvar och faktiskt tänker sig för.
//Lamina
"Så du skulle tycka synd om mig om jag köpte detdär armbandet..? Eller om jag gav bort mina kontouppgifter när jag får ett bluffmail från banken?"
Klart jag känner medlidande med de som blir lurade, men jag har förstått att du inte gör det.
Att du som är så smart inte blir blåst är väl en sak, men alla förstår inte vad som är bluff och vad som är på riktigt. Själv inser jag att jag absolut skulle kunna bli lurad - Rätt sak, rätt tillfälle…
Så om min granntant blir sol-och-vårad och blir av med bostadsrätt och sommarstuga, klart jag tycker synd om henne då, trots att hon fått varningar innan.
Det intressanta i ditt tänkande är dock att du tycker det är okej att sälja saker med påståenden som man inte kan bevisa.
Kan du sluta tala om för mig vad jag tycker och inte tycker? Jag har inte sagt att jag tycker det är ok att luras. Men jag ger upp dethär nu, för du kommer bara fortsätta att misstolka och tolka om vad jag säger och ändå aldrig förstå vad jag menar…
//Lamina
"Jag har inte sagt att jag tycker det är ok att luras."
Då kan du väl svara på om du anser att det är okej att man i marknadsföring etc, påstår saker som man inte kan påvisa.
Kan du det?
Nej, det tycker jag inte heller. Men nu är det så denhär världen ser ut, och då får man lov att försöka anpassa sig. Och man kan angripa ett problem från flera håll. Sätter man en i fängelse så tar någon annan över. Alltså får man lov att försöka skydda sigsjälv också, tänka efter lite. "Är dethär verkligen så smart?"
Och nu tror jag för den delen att väldigt få som köper dethär armbandet känner sig lurade. DOM tror på det, och tron i sig själv kan ju ge en effekt. Och tror man att man känner sig piggare och friskare så kommer man bli piggare och friskare, och därmed även orka göra mer, vilket gör en ännu piggare och friskare. Så man kan ju fråga sig om det verkligen är en bluff..? 
//Lamina
Tänk det har jag faktiskt också hört att det är skillnad på pers. och pers.
Kryper du lite till kan du säkert få bli Medarbetare på några av sajterna också.
"Och nu tror jag för den delen att väldigt få som köper dethär armbandet känner sig lurade. DOM tror på det, och tron i sig själv kan ju ge en effekt."
Så barn, idioter och andra som inte fattar att de blir blåsta, dom är det okej att lura?
Jag backar inte om min åsikt gällande din människosyn.
Och jag har slutat bry mig.
//Lamina
"Och jag har slutat bry mig."
Varför inte göra tvärt om, börja bry dig istället?
Jag bryr mig, jag bryr mig bara inte om vad du säger. 
//Lamina
#29 @Solante
Kryper du lite till kan du säkert få bli Medarbetare på några av sajterna också.
Hehe, värst vilken tuffing du var då
Jag hyser ingen önskan att bli Medarbetare på någon av sajterna(vet ej vilka du syftar på). Däremot så vill jag gärna behandla folk med respekt oavsett vad deras tro eller åsikter är. Om du tolkar det som att krypa, så får det stå för dig.
Det finns olika former av respekt.En form är en attityd som ligger nära rädsla.Sen finns det en annan form av respekt som man visa och känna till människor som gör gott tex.
Att du själv vill ge din respekt och känner respekt till människor som ljuger,lurar och utnyttjar döda människor i pengasyfte är naturligtvis ditt eget val.
Som att mitt val är att jag aldrig kan,känner eller ger respekt till den sortens människor.Och nu ingår inte de människor som har sin egna lilla tro på kammaren,som inte skadar någon annan i något avseende.
Du drömmer om du tror att dom du ger respekt till skulle kunna visa dig att döda kan prata tillbaka.
#35 Fast nu var ju inte personerna jag diskuterade med inte några medium som tar betalt för andesnack utan en vanlig troende(såvitt jag vet iaf). Om personerna ifråga varit kommersiella medium hade jag diskuterat annorlunda eller om de troende valt att diskutera sin tro på detta forum, där man förväntas diskutera saker ur ett vetenskapligt perspektiv.
Sen funkar det inte att springa runt med "all guns blazing" inne på ÖN, eftersom forumet är till för troende personer och de är generellt sett inte så intresserade av vetenskaplig skepticism. Man får liksom ta seden dit man kommer. Om du har problem med det så får du diskutera detta med någon av moderatorerna därinne.
Jag tror inte att min respekt kommer att ge mig bevis på att de döda kan snacka tillbaka. Jag var mest intesserad av få veta hur de troende resonererar i frågan.
Tyckte ditt inlägg kändes rätt, det är nog så jag också känner/tänker. Inte att förglömma respekten jag har, och som man bör ha, för varje människas rätt att tro, ha sin "kammartro".
Många troende, paranormalister etc, hävdar att skeptiker skulle vilja åt dessa "kammartroende", men deras riktiga fiender är bluffande medium och liknande som mer än gärna profilerar på denna oförargliga och för den enskilde, kanske nyttiga tro.
Jag vet inte vilken av alla diskussioner du pratar om.Du har väl skrivit väldigt mycket under åren.
Och jag behöver inte föra någon diskussion med någon annan sajt som du föreslår,är inte ens där på din föreslagna sajt.
Jag tror att du är en av bromsklossarna som gör att inte fler kvinnor vill ansluta sig till vof.
#38 Eeh… What? Har jag månne fått ett troll i hasorna?
Jag trodde vi diskuterade tråden som jag länkade till tidigare i#15. Har du missat det?
Jag är inte medlem i VoF och jag tror inte att mina inlägg på något sätt påverkar deras rekrytering av kvinnor.
#39 Det säger du,är inte medlem i vof?
#37 Ja,alla har rätt till sin kammartro.
#40 Nej, jag är inte medlem av VoF och har aldrig påstått det heller. Jag förstår ärligt talat inte varför du tog upp frågan från första början och dessutom påstår att mina åsikter skulle kunna påverka deras kvinnorekryteringsmöjligheter(?). Hela ditt resonemang är helknasigt.
Nu verkar du bara vara ute efter att provocera mig, så om du inte har något vettigt att komma med så anser jag vår diskussion avslutad.
#42 Tror vad jag vill om det.Du är en av dom som fått mig att aldrig vilja ansluta mig till vof.

#43 Säger mer om dig än om joppo…
Medarbetare på Skepticism, Vetenskap och Andlig Skepticism
Ja,jag tar nog det hela mycket allvarligare på kränkningen som utförs mot döda människor.Och dom som blir lurade av pengasugna påstådda woo.