Stulen identitet i sanningens namn
En pågående utredning kring James Randis kumpan “Jose Luis Alvarez” eller Deyvi Pena.
Kan vara värt att följa, av olika anledningar.
http://www.dailygrail.com/blogs/Steve-Volk/2012/3/TOP-10-DEVELOPMENTS-FRINGE-OLOGY-5

Av vilka olika anledningar kan det vara värt att följa? Om man nu inte är ute efter att försöka misskreditera Randi och det han åstadkommit i sitt liv.
När jag tänker närmare efter så kanske det kan vara värt att följa. Om inte annat för att se hur "troende" eventuellt kommer kasta sig över detta och kanske mena att, om nu denna Peña/Alvarez verkligen har levt under falsk identitet, är det lika med att Randis hela livsverk är skit. Skulle inte förvåna mig alls.
Det är ju inte alltför svårt att se hur denna bloggare ser på saken
.
Du har en poäng där blombuketten, det kan bli en del spekulation omkring detta.
Se bara på JREFs forum http://forums.randi.org/showpost.php?p=8103220&postcount=364

Det kan helt klart vara intressant, av olika anledningar (skvallerpressmässigt), men vad gäller skepticism i sig har det nog ingen relevans.
T ex slagrutor och homeopati lär inte fungera oavsett vad som händer i detta fall. :-)
#3 Enligt uppgift så fick faktiskt Randi positivt resultat av just test med slagruta, men detta tystades ner.
Enligt uppgift kan jag gå på vatten.
Tänk så mycke en sk. skeptiker missar i livet. Instägnd i en Box.
MÖRKRET GÖMMER SKATTEN 
#5 En smal sak för varje pimplare, men pass på så att du inte går igenom.
Det finns ingen som har något intresse för att "tysta ner" (fy fan vad jag är trött på sånt här språkbruk, för övrigt) positiva resultat av parapsykologisk forskning. När i helvete ska ni förstå det!? Visa att det funkar. Put up or shut up. Inget tjafs om att "bla bla det har redan bevisats (ett ord som det för övrigt bara är ni som använder), men det tystades neeeeer!!" utan bara konkreta FAKTA.
Jag vill ju att det ska vara sant, fattar ni inte det?
Frustrationen vet inga gränser.
Tänk så mycket en sk. paranormalist missar i livet. Instängd i en Hittepåvärld.
#8 skrivetav FilipSoderholm
"Jag vill ju att det ska vara sant, fattar ni inte det?
Frustrationen vet inga gränser."
Nu handlar ju inte tråden om FilipSoderholm, men nej, det framgår inte att du vill att det ska vara sant. Om så vore fallet så skulle du själv studera den forskningen som utförts, både av förespråkare och av motståndare.
T.ex. i fallet med de positiva resultaten med slagruta kan du gå till källan, Randi.
Det som kan komma att belysas i detta ärendet är Randis trovärdighet, och vilka det egentligen är som han duperat mest.
**#4 Enligt uppgift så fick faktiskt Randi positivt resultat av just test med slagruta, men detta tystades ner.
**Vad har du för källa till detta uttalande? Varför skulle det tystas ner undrar jag också? Det vore väl fantastiskt om det funkade?
Varför i hela friden gick dom med pekare förr i tiden och stakade ut var husen skulle byggas ?
Så dom skulle slippa Hartmanlinjer o currylinjer i bostäderna. Kryssen är inte kul att sova på.
MÖRKRET GÖMMER SKATTEN 
#13 Kanske för att de inte visste bättre?
Förr i tiden innan vetenskapen var utvecklad trodde man på en massa konstiga saker. Några exempel: åderlåtning, hustomtar, Valhall, enhörningar, sjöjungfrur, homeopati, troll, myllingar med mera.
Bara för att man gjort något "sedan urminnes tider" betyder ju inte att det är sant, eller hur?
#14 Är det jag som är storken?
Kvack kvack
Angående flyttningen av sängen så kan ju lindringen lika gärna bero på placeboeffekten? Då löser man ju egentligen inte problemet på riktigt om flyttar sängen, eftersom man bara lurar personen att sömnproblemen beror på några påstådda "currykors" eller vad ni nu kallar dem.
I vissa fall kanske det även kan förvärra symtomen hos den drabbade eftersom man då späder på rädslan för dessa påstådda punkter med "negativa energier" eller vad det nu är.
Vore det inte bättre att man då försökte kurera den riktiga orsaken till sömnproblemen, vilken med stor sannolikhet är en mental inbillning hos den drabbade?
Bra initiativ Klass
Jag skenade visst iväg lite OT.
Då du hänvisar vidare diskussion om dina påståenden till tråden Randi mörkar positiva resultat? skulle det underlätta om du också begav dig dit för att diskutera det ämne du själv tog upp.
Om du menar att inlägg i den frågan inte hör hemma i tråden, blir det väldigt märkligt att du själv gjorde påståendet här i den här tråden och inte deltar i den diskussionen nu.
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
Artist pleads guilty to passport fraud.
Oj, är paranormalisterna så rädda för att Randi ska vilja deras bedrägeri så att de börjar gå på Randis familj också. Det är bara de läggs stående människorna som använder andra människors familj eller privata personliga problem i debatter. Skäms!
Domen för Pena blev 6 månaders husarrest tillsammans med Randi.
#24 Maikailoa
Är du oärlig med flit eller är du bara kass på att uttrycka dig?
Domen blev inte "husarrest tillsammans med Randi" utan husarrest i den bostad där även Randi råkar bo.
Det låter inte så farligt. Jag trodde det skulle vara fängelse och böter och skadestånd och grejjer, men domstolen tyckte tydligen inte att det var något allvarligt brott då.
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
Tydligen är det här med "uppsåt" ett påhitt som inte bara finns i Sverige.