Skepticism iFokus

Skepticism

Etikettmedicin
Läst 6248 ggr
Kaffemugg
2

Homeopatiskt vatten

Jag är lite nyfiken, homeopati handlar om minnen av substanser som lagras i vatten via kontakt. Borde inte vanligt kranvatten hjälpa mot allt då, eftersom det under jordens historia kommit i kontakt med typ alla ämnen som finns vid något tillfälle för att sedan ha spätts ut i hav, sjöar och floder. Det lär ju ha skakats grundligt av vågor, forsar och regn. Kommer östersunds vattenreservoar ge bot mot diarre efter att nytt vatten tillförts via regn och det gamla vattnet spätts ut? Stämmer detta så kan man ju sälja kranvatten som det homeopatiska preparatet Tyrannosaurus Rex Flört.

Nåja, om jag kokar ner mina tankar till en enda fråga för eventuella homeopater att svara på blir den: Hur ser ni till att det vatten ni bereder homeopatika på inte bär på oönskade minnen, hur rensar ni vattnets minnesbank innan tillverkar ett homeopatiskt preparat av det?

[TristanChi]
0

Det måste ju skakas på ett speciellt, magiskt sätt för att det ska gillas, dummer. Annars kunde ju vem som helst kalla sig homeopat…

Kaffemugg
0

Det kan man ändå, kan ni tänka er att inte tramsa bort tråden för mycket bara innan någon homeopat svarar? Annars kommer personen förmodligen bara haka upp sig och svara på det istället för att svara på den enda fråga som ställts.

[TristanChi]
0

#2 Jag bara påpekar just det i din fråga som en homeopat skulle hänga upp sig på, nämligen din okunnighet om hur homeopatika beredes.

Kunskap om potentiseringens hemligheter är hopeopatens enda tänkbara försvar.

radio
1

Men homeopatika fungerar (enligt Hahneman) även utan skakningen, men bättre om det skakas.

--------------------------------------------
Medarbetare på skepticism
http://skepticism.ifokus.se/

Kaffemugg
0

Hade vi inte någon homeopat på forumet? Jag hade för mig det…

Kanske någon annan kunnig homeopatiförespråkare vill svara på min fråga?

piotrr
0

Bigpharma brukade vara homeopat innan han bytte namn.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

[TristanChi]
0

Jo, men relevanta svar på enkla frågor verkar inte vara hans starkaste gren.

Pallasita
0

Förvisso sant, men onödigt skrivet när personen ifråga har skrivförbud och därmed inte har möjlighet svara för sig.

chik
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Vatten. Vad menar vi när vi pratar om rent vatten??

Här kan man läsa lite om vad som mäts i Göteborgs dricksvatten.

Lena.P är jag i verkliga livet.

piotrr
0

Mitt inlägg #6 skrev jag alltså innan jag beslutade mig för att ge Bigpharma skrivförbud. Nu får vi vänta en vecka med att läsa vad han anser.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

Kaffemugg
0

Jag lyfter min tråd, utifall fraggelernst kanske vet lite om homeopati och vill svara.

JonasDuregard
0

Ett tips är fråga på alternativbehandlingar.ifokus.se om du vill höra de troendes argument. Som alltid när man försöker resonera med troende så finns det en risk att du blir besviken.

/J

chik
0

Jonas.Alternativ iFokus fins den kvar???

Homopatiskt vatten..Hjälp.Läs HÄR

radio
0

• "Homopatiskt vatten..Hjälp.Läs HÄR"

Nu hängde jag inte med på sammankopplingen chic.

--------------------------------------------
Medarbetare på skepticism
http://skepticism.ifokus.se/

Kaffemugg
0

Jag lyfter denna tråden nu när Rune är tillbaka.

RuneJonzonn
0

Det är ju bara en teori att vatten har minne!! Gäller inte bara för homeopati utan isåfall för allt vatten i kroppen i övrigt oxå.

Spädningen går ju inte riktigt till på det sätt du beskriver heller.

Sedan är ju principen att kanske jobbar med 1 dl vatten och potenserar och potenserar och osv..inte med alla allt vatten i världshavet som skeptiker antyder!!

Pallasita
0

Hur renar man vattnet som man späder med? För Hahneman menar väl att konceptet fungerar även utan de magiska skakningarna, bara att de gör preparatet bättre?

RuneJonzonn
0

Nja vad jag vet så är skakningarna en viktig princip som alltid förekommer.Hur man renar vet jag inte

anundi
0

• "inte med alla allt vatten i världshavet som skeptiker antyder!!"

Nej, men med motsvarande mängd spädning. Det är vad spädningsserier i sådana proportioner innebär.

Kaffemugg
0

Alltså behöver inte gamla minnen tas bort? Eftersom de är mer utspädda än det nya minnet måste de också vara starkare, eller?

VeVeN
1

Kan man få vatten att glömma?

Otroligt äckligt att dricka vatten som minns att Gistav Vasa bajsat i det.

chik
0

Radion:Nu hängde jag inte med på sammankopplingen chi..Har glömt hur jag tänkte, (Inte alla hästar hemma här).

Rune: inte med alla allt vatten i världshavet som skeptiker antyder!!

Mina tankar.Är det saltvatten??

Anders49
10

ifokus uppmanar till "trådnekrofili"  med sin reklam för gamla trådar och därför tolkar jag det som okey att ta upp dessa om man har något väsentligt att tillägga.

Jag tycker mig sakna insikten om vad som händer när man späder ut ett ämne i det oändliga. Homeopaterna uppfann teorin om vattnets minne men de insåg inte att denna teori inte kan förklara hur homeopatin skulle kunna fungera.

Jag skrev en kommentar om detta i Kaffemuggs identiska tråd under alternativ medicin.

http://alternativbehandlingar.ifokus.se/discussions/4d71353ab9cb46222104d14c-homeopatiskt-vatten

Detta retade upp ian (förmodligen pga. att hon saknade svar) och tråden stängdes efter en kommentar från Magicat. (som jag anser innehåller mest svammel om vattnets egenskaper) Jag tror inte dessa personer klarar av något djupare resonemang om naturvetenskap.

Det avjoniserade vatten som homeopaterna använder när de späder sina lösningar innehåller så mycket föroreningar att den ursprungliga substansen kommer att drunkna i bakgrunden. Detta medför att homeopaternas teori blir omöjlig. (Om inte vattnet kan läsa homeopatens tankar)

Man kan också notera att många av de ämnen som homeopaterna späder ut också finns som föroreningar. Det blir ytterligare ett problem för homeopaterna att förklara.

olaka
9

Det är fruktlöst att försöka applicera logik på sånt, det är magi helt enkelt och hör hemma inom samma genre som Harry Potter…

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

Zidizen
1

Är det bara jag som blir förvirrad av det Anders49 skrev? " Det avjoniserade vatten som homeopaterna använder när de späder sina lösningar innehåller så mycket föroreningar att den ursprungliga substansen kommer att drunkna i bakgrunden. Detta medför att homeopaternas teori blir omöjlig. (Om inte vattnet kan läsa homeopatens tankar) Man kan också notera att många av de ämnen som homeopaterna späder ut också finns som föroreningar. Det blir ytterligare ett problem för homeopaterna att förklara. "

olaka
0

Om man "potentiserar" en lösning och späder den 1:10^60 (Typ 30C) så kommer det inte finnas några ämnen kvar från orginallösningen, däremot finns det ju alltid spårämnen och föroreningar i vatten, så att i den färdiga medicinen kommer det ju finnas en massa grôfs från vattnet man späder ut med.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

Zidizen
2

olaka, så avjoniserat vatten innehåller mycket föroreningar? Eller gäller det bara avjoniserat vatten just från homeopater?

Anders49
2

#27 Zidizen 

Avjoniserat vatten är inte det renaste vatten man kan få. Om man vill ha riktigt rent vatten så måste man destillera också. Men även destillerat vatten innehåller föroreningar och det skulle inte lösa homeopaternas problem.

Dessutom så tror jag inte att Hahneman använde avjoniserat vatten.

Som kuriosa kan jag tillägga att det finns homeopater som späder ut kranvatten med avjoniserat vatten. Vilken sjukdom som detta skulle bota vet jag inte.

Zidizen
2

Anders49, så vilken metod använder dem sig av för att avjonisera, om du nu menar att deras avjoniserat vatten innehåller mycket föroreningar?

Har du nån länk som visar att någon homeopat späder ut kranvatten med avjoniserat vatten? Skulle vara intressant att läsa.

Samt vilket sorts vatten Hahnemann använder till sina medel om du nu tror att han inte använder avjoniserat vatten

olaka
2

Jag skrev aldig mycket, det behöver ju inte vara mycket för att det ska överväga de homeopatiska ämena, det krävs ju bara att det finns.

Anders49
3

Avjoniserat vatten får man om man låter vattnet passera en jonbytare. Detta tar bort merparten av jonerna. Detta vatten är inte det renaste man kan få. Men även extremt rent vatten innehåller enormt många molekyler per milliliter. Det kanske är svårt att förstå om man inte har tillräckliga kunskaper.

Anledningen till att jag inte tror att Hahneman använde avjoniserat vatten är att jag inte tror att det fanns sådant vatten på den tiden.

Jag har inte länken till uppgiften om att det finns homeopater späder ut kranvatten men jag har för mig att jag fick uppgiften från Mats Reimers blogg. Det finns mängder av exempel på tokiga saker som homeopater gör. Det mest komiska är att några späder ut svart hål. Detta är som jag skrev kuriosa som man kan skratta åt men det bevisar ju inte något om de mera "seriösa" homeopaterna.

Zidizen
2

olaka #30

Nej men du verkade svara på Anders49 post #23 så jag förmodade att du höll med att det innehåller "mycket" föroreningar.

Så Anders49, är det så homeopater renar vattnet då? Genom att låta det passera en jonbytare?
För det blir nämligen även avjoniserat vatten genom destillering och omvänd osmosis. Så därför undrar jag hur du vet med säkerhet hur de filtrerar vattnet för att liksom "nollställa minnet", samt hur du vet att det innehåller mycket föroreningar. Har du själv gjort några mätanalyser?

Jag bara undrar som sagt eftersom jag själv har svårt att hitta något specifikt om detta och du verkar ju så säker.

Sedan är klart som det du skriver att vad någon homeopat gör bevisar inte något om de mera "seriösa" homeopaterna. Precis likt läkarna i sjukvården och typ alla övriga yrkesgrupper.

ru4real
2

Finns det seriösa homeopater? Hahaha

Anders49
2

#32 Zidizen

Det verkar inte som om du förstår vad jag skriver. Det blev lite "Godag yxskaft"över ditt svar. Varför blanda in omvänd osmosis od. Det har inte någon betydelse vilken metod homeopaterna använder helt enkelt.

Jag tror inte du har tillräckligt med kunskaper för att förstå och jag vet inte hur jag skall förklara.

Anders49
2

#33 Jag skrev seriösa inom ""-tecken.

De mer försiktiga homeopaterna inser att de inte kan påstå vad som helst utan att bli utskrattade. Och de blir mycket irriterade om man tar upp detta. De påstår ofta att man ljuger och …..

Zidizen
3

@Anders49

Som du kanske ser så skrev jag också seriösa inom citationstecken.
Så varför påpekar du det när jag också gjorde likadant?

Kul att ru4real hade en rolig stund, undra vems post han skrattade mest åt.

Jag förstår vad du skriver Anders49, eller vad antyder du på att jag inte skulle förstå? Jag frågade hur du exakt vet hur homeopater filtrerar "nollställer" vattnet. För visst är det av en betydelse vilket system homeopaterna använder sig utav och speciellt hur noggrant de gör det.

Har ej sett ett sådant svar än. Har bara sett dig lite lätt förklara vad jonbytare innebär.

Anders49
6

#36 Zidizen

Du kommer med ytterligare ett "Goddag yx skaft" svar. Det visar ju att du inte alls förstår problemet.

Eller är det så att du är ett forumtroll som vill driva med mig genom att medvetet missuppfatta vad jag skriver. Jag skall väl i så fall sluta "mata trollet"

Det verkar som om du inte förstår hur stort Avogadros tal är. Du behöver skaffa dig mera kunskaper i fysik och kemi för att det skall vara meningsfullt att fortsätta diskussionen.

ru4real
2

För att klargöra, så skrattade jag åt "seriösa homeopater". För som jag ser det finns det inga…

Och sen, spelar det verkligen ngn roll hur de filtrerar sitt vatten? Vatten blandat med vatten blir liksom inget annat än vatten.

#35: jag såg det :)

Zidizen
4

ru4real:
"För att klargöra, så skrattade jag åt "seriösa homeopater". För som jag ser det finns det inga…"

(min understrykning) Intressant synpunkt. Då borde det vara ganska många saker som inte finns för dig eftersom du inte ser.

ru4real:
"Och sen, spelar det verkligen ngn roll hur de filtrerar sitt vatten? Vatten blandat med vatten blir liksom inget annat än vatten."

Det är väl klart att det borde spela någon roll? Ena filtreringsmetoden är effektivare än det andra och renligheten är väl en stor vikt med att förbereda dessa medel. Eller har jag fel?
Att bara använda kolfilter t.ex. vore ju annat än smart.

ru4real
4

Eftersom homeopati är bluff och båg ur ett medicinskt perspektiv (det funkar säkerligen via placebo el så, och den mänskliga kontakten gör säkert sitt till också), så kan jag säga att det är trams.

Sen läser du ju folks svar här som du vill, och med det får du de svar du vill ha eller ser det du vill se. Föga konstruktivt. Men du trollar säkerligen.

Renligheten må ha ngn inverkan på hur det har filtrerats, absolut. Men, faktum kvarstår. Vatten blandat med annat vatten resulterar fortfarande i vatten. Det är inte bevisat att det har ngra som helst medicinska effekter, vilket talar om för mig att det är vatten. Frågor på det?

Zidizen
4

Jag läser svaren som det står framför mig. Om du har tolkat på annat sätt än det jag har tolkat så är det givetvist olyckligt. Kanske får vi båda finslipa på tolkningarna

Renligheten "må" ha skillnad på hur det har filtrerats? Det ÄR skillnad. Men nej inga fler frågor till dig om vatten. Du vet ju ingen skillnad på vatten och vatten helt enkelt så då finns det väl inget mer svar att få. :)

ru4real
3

Jo då, jag vet skillnad på vatten och vatten. Men jag ser inte relevansen i dagligt bruk. Och jag har viss erfarenhet från labb just med destillerat vatten som vi köpte in mängder av månadsvis.

Anders49
6

#41 Zidizen

Det verkar som om du inte vet mycket om homeopati eftersom du hakar upp dig på hur homeopaterna renar sitt vatten.

Joppo
2

Oavsett vad homeopaterna använder för vatten eller vad de gör med, så kvarstår ju faktumet att de inte har en aning om "minnet" är nollställt eller inte. Eftersom "minnet" inte är mätbart så är det ju omöjligt att fastslå detta.

Med andra ord har homeopaterna inte en aning om de ger sina patienter 1, 17893 eller 238928392839823 "minnen" när de skriver ut sin sk medicin.

Det mest rimliga förefaller dock vara att anta att deras sockerpiller inte innehåller några "minnen" överhuvudtaget, eftersom teorin inte har något som helst vetenskapligt stöd och är uppfunnen på 1700-talet då kemiområdet var väldigt outforskat. 

Att Homeopatin år 2012 fortfarande är så pass stor är faktiskt ganska så fascinerande. Man kan ju tycka att något som är så otroligt märkligt borde ha försvunnit vid det här laget. På sätt och vis är det också väldigt illustrerande för lätt det är att lura människor att köpa bluffmedicin.

Anders49
3

Joppo

De som tror på homeopati inser inte att homeopaternas teorier är multi-idiotiska. Det betyder att även om vattnet skulle ha ett minne som Luc Montagnier påstår så kan det ändå inte förklara hur homeopati skulle kunna fungera.  Det som förvånar mig är att  Luc Montagnier inte förstår det. Kan han vara senil eller är han fackidiot. Han borde inse detta.Man kan vara läkare och inte veta något om naturvetenskap. Jag har träffat flera sådana läkare.

Zidizen
3

#43 skrivet av Anders49

Det verkar som om du inte vet mycket om homeopati eftersom du hakar upp dig på hur homeopaterna renar sitt vatten.

Ok, så det är inte tillåtet att fråga dig specifikt om det. Visste inte att du var så känslig

Klass
4

#46 Zidizen

Vem har förbjudit dig att fråga någonting? 
Grejen är att du inte verkar bry dig eller också förstår du inte de svar du får.

Om du hade velat framstå som seriös hade du t.ex, i stället för att av någon outgrundlig anledning påstå att Anders49 är känslig, kunnat berätta varför du tycker att just det där med "reningen" av vattnet är en sådan viktig del i homeopternas värld.

Jag menar att de skulle kunna påstå vad som helst som "nollställer" detta magiska vatten. De skulle t.ex. kunna säga att man nollställer vattnet med en defibrillator - det skulle fortfarande inte göra homeopatika verksamt. Så vad beror det på att du hakar upp dig på detta?

Zidizen
4

Klass

Han gick ju till mothugg för mina frågor, därav uppfattade jag honom som känslig. Det gäller inom alla ämnen och inom alla yrkesgrupper. Man måste ju fråga utan att behöva få rytande svar.

Av det jag har förstått så måste vattnet renas på föroreningar för att på så vis nollställa minnet. Jag trodde därför det var grunden till att framställa dessa medel för finns det redan föroreningar i så borde det påverka negativt den nya substansen och dess minne.  Men nu säger ni att det inte kan renas och att det inte ens spelar någon roll typ.

En del av min frågeställning uppkom också efter det här uttalandet från Anders49:

Det avjoniserade vatten som homeopaterna använder när de späder sina lösningar innehåller så mycket föroreningar att den ursprungliga substansen kommer att drunkna i bakgrunden.

Speciellt det understrukna.
Ursprungliga substansen, är det den substansen som redan finns i vattnet och som kommer drunkna i bakgrunden när ett nytt substans tillsätts?
Om så är fallet är det väl bara bra om den gamla förorenade substansen drunknar i bakgrunden för att framhäva minnet från den nya substansen.

Anders49
4

#48 Jag uppfattade dig som ett forumtroll som vill förstöra debatten genom att ställa irrelevanta frågor. Men jag inser samtidigt att mitt argument är lite svårt att förstå för dem som inte har tillräckligt med kunskaper. Det är väl anledningen till att jag aldrig sett detta argument tidigare.

Jag skulle också vilja upprepa att homeopaternas reningsmetod inte har någon betydelse för mitt resonemang. Det anser ju inte ens homeopaterna själva. Därför är det onödigt att tjata om det.

Zidizen
2

Ok Anders49

Hade ändå varit intressant om det verkligen är så som du nu säger, att inte ens homeopaterna är speciellt noga med reningsmetoden och/eller att få vattnet bli så rent som möjligt.

Hittar du någon "seriös" homeopat, som inte typ bryr sig om vattnets renlighet så är det bara att visa det. Då vet jag att det är inget bara något som du säger. Då finns det heller ingen anledning för mig att fortsätta  :)

Anders49
5

#50 Zidizen

Du bevisar bara att du är ett okunnigt forumtroll.

1. Vet du vilket typ av vatten som homeopaterna använder?

2. På vilket sätt skulle detta ha betydelse för det som jag skrev i #23.

Det vore också bra om du läste vad jag skerv och inte omformulerar mina påståenden så att de får en annan betydelse.

Jag skrev aldrig "att inte ens homeopaterna är speciellt noga med reningsmetoden och/eller att få vattnet bli så rent som möjligt"

Läs vad jag skriver istället och snurra inte till det.

groblad
3

#50: Jag skiter fullständigt i vattenkvaliteten när jag gör homeopatiska medel. Nöjd?

Denna kommentar har tagits bort.
Anders49
2

Jag kanske behöver förtydliga min kommentar #23" eftersom Zidizen och några till inte förstod.

"Det avjoniserade vatten som homeopaterna använder när de späder sina lösningar innehåller så mycket föroreningar att den ursprungliga substansen kommer att drunkna i bakgrunden. Detta medför att homeopaternas teori blir omöjlig. (Om inte vattnet kan läsa homeopatens tankar)

Man kan också notera att många av de ämnen som homeopaterna späder ut också finns som föroreningar. Det blir ytterligare ett problem för homeopaterna att förklara."

1: Ursprungliga substansen är det ämne eller blandning som homeopaterna späder. Det kan till exempel vara kopparsulfat eller örtextrakt.

2. Även om vattnet är mycket rent så innehåller det enormt mycket föroreningar räknat i molekyler i den lösning som homeopaterna späder.

Jag inser nu att de som tror på homeopati har så dåliga kunskaper att man inte kan förstå resonemanget öht.

Zidizen
1

@Anders49 #54

Okej tack. Förklaringen med de två punkterna 1 & 2 klargjorde vad du först skrev. Det var bara det jag efterfrågade som jag önskade få det förtydligad.

Jag påstår inte att jag är bäst och kan allting om allt möjligt. Men jag måste ju få fråga… sheez

Men tack igen.

Och till er resten som förstökte svara lustigt (tummen ner)

[Starman]
1

Hur vet du att det är samma?
Vem som helst får kalla sig homeopat.
Jag skiter också i kvalitén på vattnet.
- Jimmy, dipl. cert. Homeopat

groblad
0

Trumman skriver: "#52 Talar du med dig själv nu igen trollet?"

Förklara gärna vad du menar. Jag svarar seriöst på en fråga, och vill självklart inte bli anklagad för något jag inte är, så förklara gärna. Har för övrigt anmält ditt inlägg.

piotrr
0

#57, groblad,

Anmäla kan guldmedlemar göra genom att klicka på "Anmäl"-länken under inlägget eller genom att skriva till någon av sajtvärdarna eller medarbetarna. Jag har inte fått någon anmälan från dig, men jag har tagit bort inlägg #52.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

groblad
0

#58, tack. Jag läste inte så noga vad det stod på pop-upen som dök upp.