Skepticism iFokus

Skepticism

Etikett: övriga-frågor
Läst 4925 ggr
[Völva]
7

Att lämna den andliga världen var...

….det bästa som har hänt mig!

Tänk att livet kan förändra sig så rejält på knappt en månad.

Den 2012-02-04 skrev jag ett inlägg om Shamanism och hur lycklig jag var att gå en shamanismkurs på högskolan i Gävle. Till att den 2012-02-17 ha slutat kursen, lämnat den andliga världen bakom mig, för den drog ner mig i depression, till att den 2012-02-22 vara lycklig, harmonisk och glad. Det beror på att insikten att BARA leva i en fysisk värld gör livet enklare att leva. Annars lever man i två världar med massor av problem (med både sig själv och sin omvärld). Till att inse hur mycket möjligheter det finns för oss människor i den fysiska världen, om vi bara ser bortom illusioner, projektioner och föreställningar. Jag insåg att allt går - bara om man vill, gör och utför det praktiskt, det man drömmer om - så blir det verklighet! DET GÅR UNDAN VILL JAG LOVA!!! Glad

Det är även skönt att lämna den andliga världen utan att gå in i debatt med folk som är kvar där. Utan låta dem tycka sitt, utan att jag ger dem rätt över mig, mina åsikter eller går in i debatter som kommer sluta illa. Jag insåg att vi tänker olika! Det är bara att acceptera det! Det släppte mycket tungt bagage för mig. Jag kan vara trevlig mot alla, även andliga, det är inte det. Men den andliga världen har gjort mycket mer skada än nytta för mig och med det i mina erfarenheter så är jag glad att jag befriade mig från den världen.

Som en viss herre sa till mig att jag står upp för mig själv, står för min förändring men behåller mitt nick - Völva - trots att det är ett namn på den nordiska shamanen, så tänker jag INTE byta nick! Jag tog namnet Völva för att hon var respekterad av alla samhällsklasser enligt Islänska sagor. Jag tycker det är en lärdom som är bra om någon kunskap. Det är en orsak till att jag behåller mitt nicknamn här på iFokus!

chik
9

Ja det gick fort..bra att du mår fint..Var ju inte längesedan som du spydde galla över skeptikerna..Så lycka till med ditt nya tänk.

Lena.P är jag i verkliga livet.

[Völva]
3

Du får tolka mig hur du vill. Om du anser att jag spydde galla åt alla skeptiker, vilket jag inte tycker jag har gjort. Så är det okej!

Jag kan medge att jag spydde galla över folk som slet sig in i mitt liv med våld och mot min vilja tvinga mig att  lära ut hur de skulle lida bättre med större framgång, för att få uppmärksamhet. De får de sju världshaven med galla över sig!

Om det är att spy galla över skeptiker så okej! Jag har en annan åsikt!

chik
7

Spy galla är ett uttyck som jag har .När man inte har så mycket ord för något som man inte tycker om…

Men jag har läsförståelses problem..

Denna kommentar har tagits bort.
piotrr
1

Jag tror att det är bra att lära sig släppa sådant som annars hugger tag i en och hänger kvar tills man blir helt nedtyngd och knappt kan röra sig eller tänka.

Det är en nyttig lärdom att kunna vara sin egen en stund. Att inte behöva lägga sig i, att inte acceptera att andra lägger sig i, och läka och orientera sig på egen hand. Det är inte fult eller elakt att ta sådan tid till sig själv. Jag brukade kalla det för att man måste kunna hjälpa sig själv innan man kan hjälpa någon annan.

Så skönt att upptäcka att bagaget man bar på var inbillat.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

JonasDuregard
3

#0 Kul att du mår bättre nu! Glad

[Redigerat / Per]

webbsmurfen
1

Jag respekterar Völvas nya vägval och tänker inte kommentera något negativt. Trots allt vad hon väljer att göra med sitt liv är det hennes ensak och inte min. Trots allt är völva en underbar människa.

Väl mött Völva, och lycka till!

olaka
1

Välkommen till sajten Völva, klart du ska behålla nicket med stolthet. Kollade på wikipedia och det stod att ordet Vala var en synonym, vet inte hur nördig du är, men det namnet verkar det som att JRR Tolkien lånade till Sagan om Ringens skapelseberättelse Silmallirion, men där är Valorna de högre gudarna, coolt va? Välkommen som sagt, jag tror du har unika insikter som är jättevärdefulla!

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

piotrr
4

[Tog bort white lady från tråden, eftersom white lady endast diskuterade sig själv. Alla kommentarer på white ladys inlägg togs också bort. Håll er till ämnet för tråden.]

/ Per

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

Choklad
12

Att komma in en depression då man kommit in på andliga vägar, (och även andra vägar) beror på att alla de känslor som ligger i djupet kommer upp och behöver behandlas. Helt naturligt, eftersom man behöver vara klar i sina bedömningar om sig själv och sina medmänniskor som en andlig hjälpare.

För det är det är det allt går ut på detta med andlighet, att hjälpa andra.

Deppigheten (vet ej hur djupt din ligger Völva) kommer att återkomma..

enda tills du har förstått och behandlat den.

Men hjälp av terapeut. (eftersom du har lämnat den andliga vägen, i annat fall hade du troligen fått hjälp på annat sätt )

Jag önskar dig allt gott.

vill också tillägga att den fysiska och den andliga världen samarbetar, vilket du borde veta vid det här laget, och även om du säger dig leva enbart i den fysiska världen nu, så vet du inom dig att det inte fungerar så, det kan inte fungera så enligt naturlagarna. Denna din reaktion just nu är ett led i din utveckling vidare i din andlighet Glad

Dessutom vill jag tacka dig, för nu tror jag mig förstå vad en skeptiker är.

Och varför.

TackGlad

U R us

Pan Narrans
0

Välkommen Völva,

det är ett tecken på verklig styrka att se saker och ting som de faktiskt är. Det är få förunnat att klara av vad du har lyckats med. Grattis.

#24 Choklad

jag blir nyfiken på din definition av andlighet. Skulle du kunna förklara den närmare. Jag får nämligen inte något grepp om vad du menar när du refererar till det andliga i din post ovan.

Pan Narrans

"Utan tvivel är man inte Tage"

Medarbetare på Ateism i fokus

Choklad
2

# 25

det skulle jag gärna göra, men jag vill inte påbörja en diskussion som jag tror inte kommer att få någon större mening, bara en massa tomma svar..

andlighet är dessuton en sak som var och en upplever olika.

Inget illa menat Glad

U R us

JonasDuregard
7

> "Att komma in en depression då man kommit in på andliga vägar, (och även andra vägar) beror på att alla de känslor som ligger i djupet kommer upp och behöver behandlas."

Du har uppenbarligen inte haft en depression, eller haft någon närstående som haft det! En depression är inte någon gullig existensiell utmaning, det är en dödligt farlig sjukdom.

> "Deppigheten (vet ej hur djupt din ligger Völva) kommer att återkomma.."

Vilken fruktansvärt cynisk intsällning mot någon som tillfrisknat Skrikandes, fy på dig!

Choklad
10

# 27

Kära du..

jo jag har haft depressioner i sedan jag var liten.

Har kämpat mig ur dem bit för bit och kan väl säga mig vara klar med dem.

Dock har jag lite kvar att rensa ut.

Så depressioner vet jag vad det är. Flört

Fy på dig själv att roa sig på andras bekostnad.

Om man bara flyr från det man har påbörjat, kommer det hela att upprepa sig tills man har klarat ut det man blev rädd för..detta gäller ALLA människor ..

så är det och det kan ingen göra något åt.

Tro mig kära skeptiker, att fly som en rädd hare kan vara bra för stunden, men som ni vet så finns det fler rävar som är hungriga..om man är en hare då.

U R us

Pan Narrans
0

#26 Choklad

Jag respekterar om du inte vill diskutera din definition av andlighet, men tillåt mig i alla fall påpeka att jag tycker det föreligger en motsägelse mellan uttalandet:

vill också tillägga att den fysiska och den andliga världen samarbetar, vilket du borde veta vid det här laget, och även om du säger dig leva enbart i den fysiska världen nu, så vet du inom dig att det inte fungerar så, det kan inte fungera så enligt naturlagarna. Denna din reaktion just nu är ett led i din utveckling vidare i din andlighet

och

andlighet är dessuton en sak som var och en upplever olika.

Det är bland annat av den här anledningen som jag tycker det kan vara användbart med tydliga definitioner av de termer som används, så man undviker missförstånd, så som jag förmodligen missförstått dig i det här fallet.

Pan Narrans

Choklad
5

# 26

jag tror inte att du egentligen förstår din egen fråga.

Andlighet är ju så olika…det finns inget att tillägga om det inte för min del iallafall.

Därför är det som sagt ingen mening i att jag vidareutvecklar den.

det är inte heller termerna som är viktiga i sammanhanget..ord är ett verktyg som kan användas på många sätt och i olika versioner. (jag märker att ni gillar att använda "fina vetenskapliga termer" härinne

Men jag vidhåller att den fysiska och den andliga världen samarbetar, den ene kan inte finnas utan den andre.

eller jo..andliga världen kan finnas utan den fysiska.

Men det är egentligen samma sak, dessa två.

Så upplever jag det hela.Glad

Att gå omkring och tro att det enbart existerar en fysisk värld, är att lura  sig själv och att ljuga för sig själv och andra enligt min uppfattning.

U R us

Pan Narrans
2

#30 Choklad

Men om du nu använder orden andlighet och den andliga världen måste du ju ha en uppfattning om vad de innebär eller utgör för dig, och om du inte kan föklara vad du menar med andlighet, hur kan du då förvänta dig att andra ska kunna relatera till vad du säger? Det blir ju bara en lek med ord.

Anledningen till min förra fråga om motsägelser var att jag inte förstod hur du dels förklarade för Völva hur andlighet fungerade och att det var en del av naturlagarna, dels senare hävdade att alla upplever andlighet olika.

Jag får inte ihop dessa två utsagor. Är andlighet en del av naturlagarna och något som är allmängiltigt, eller är det en personlig förnimmelse eller tolkning av något som är just rent personligt?

Om det är det förra borde vi ju gemensamt kunna hitta en definition som vi kan diskutera (till det allmännas förfång). Och om det är det senare, hur kan du då uttala dig så tvärsäkert om Völvas förnimmelse av vad andlighet är?

Jag ber om ursäkt för att jag använder dig som exempel här Völva. Om du misstycker, vänligen huta åt mig.Glad

Pan Narrans

Maria
3

Jag håller med #27 här. Depression är en sjukdom och har knappast med andlighet (vad det nu är) att göra.

/Maria

Choklad
4

# 31

men det är något som alla själv får ta ställning till det kan inte jag göra ..tyvärr

Inte meningen om jag utpekar Völva som något hon inte är, jag vill enbart tala om vad jag tror kommer att ske om man gör som hon nu har gjort. (oavsett hennes sätt att tro på vad hon nu tror på eller inte tror på)

Ville bara ge ett  råd.

Det finns en väg ut ur depressioner, och om man flyr, "lägger locket på" blir de bara värre efter ett tag…

det är lika bra att ta tag i dem så de försvinner Glad

Sedan om man väljer att vara andlig eller inte, schaman  eller vad man nu vill vara (eller inte vara) är ju vars och ens ensak.

Att ha en vilja att lägga sig i hur andra vill vara och leva och ha för tro, är inte sunt i sig själv, anser jag.

Mer svar på dina frågor har jag inte att ge.

( har man varit/lärt sig till scahamn, vet man hur det förhåller sig med den fysiska och den andliga världen/världarna i allra högsta grad) vilket Völva bör veta isåfall…

U R us

Choklad
4

# 32

Det bevisar hur lite ni vet om just andlighet.

Depression vet jag inte om det är en sjukdom..mera ett symptom på något , att något i ens liv är fel och att man behöver rensa ut detta som är fel.

Men jag är ingen doktor så . jag kan bara säga vad jag tror och upplever om det hela.

U R us

Maria
2

#34 Depression ÄR en sjukdom.

/Maria

blombuketten
3

#34. "Det bevisar hur lite ni vet om just andlighet."

Hoppsan.

Du vet väl, hoppas jag, att det finns många, många människor som haft depression och klarat sig igenom den med god hjälp av kurator/psykolog, utan att de för den skull har varit, eller är, andliga?

Du vet väl, hoppas jag, att depression är klassad som sjukdom och inte en andlig skavank?

Jag skulle vilja vända på det hela och säga…….det "bevisar" hur lite du vet om just depresson.

white lady
5

Undra var känslorna kommer ifrån då http://sv.wikipedia.org/wiki/Affektiva_st%C3%B6rningar

Att sedan trycka ner känslorna med vetenskaplig medecin verkar inte va  så bra heller.

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

Maria
2

#37 Här kommer ett utdrag ur din länk.

Depression behandlas med samtalsterapi - kognitiv terapi och/eller mediciner mot depression. Det finns ett stort antal mediciner med olika verkningssätt mot depression. Bipolära depressioner behandlas också med antiepileptika.

/Maria

blombuketten
2

#37. Nej, och det är väl knappast det jag (om du vände dig till mitt inlägg) skrev heller. Inte heller det WP skriver, om man läser vidare.

Det man däremot kan göra, med hjälp av medicin, är att orka med verkligheten (själva livet) under tiden man går på terapi. Det kan vara så illa att man inte klarar av alla känslor som tar över. Det kan (inte ovanligt alls) göra så man inte kan sova och/eller ta sig ur sängen överhuvudtaget. Där kan det behövas hjälp med medicinering. Det är nämligen livsfarligt att vara sömnlös för länge.

Choklad
2

Ok, nu vänder ni och vrider och hittar på saker igen..suck..inget seriöst alls från er..synd, mycket synd.

U R us

blombuketten
6

#40. Vändadet och vridandet kommer kanske p g a att det är lite otydligt vad du menar.

Seriöst är det i alla fall, för depression är verkligen inget att leka med eller vara oseriös om.

piotrr
1

#28, Choklad,

> "Så depressioner vet jag vad det är. Flört"

Det kan du visa genom att beskriva vad en depression är i dina egna ord. Tills dess, nej, det verkar inte som att du vet det.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

white lady
1

Känns tryggt men folk som inte kan tala om vad känslor ÄR, eller var dom kommer ifrån.

Att KBT  terapi ansågs som FLUM vet ni inte heller.

# 38 Jag syfta mer på alla dom som fastnar i tablett begär.

Maria
2

#43 KBT är en behandlingsform som är godkänd av socialstyrelsen.

#43 Att fasta i "tablettbegär" som du skriver är alltid en risk som gäller allt ifrån smärtlindrande till nässpray och annat men rätt doserat och rätt använt så räddar dessa mediciner liv.

/Maria

JonasDuregard
2

#43 "Att KBT  terapi ansågs som FLUM vet ni inte heller."

Ansågs av vem? Det är väl bra om vi vet bättre idag i så fall. Att fördomsfritt ta till sig det som visar sig fungera, oavsett hur flummigt, är kanske den vetenskapliga metodens största bedrift.

white lady
1

# 43 Nu är den det ja. Men innan dess.=?

# 43 Räddar säkert lika många som går under av Psykofharmakan.

Ett lätt sätt för många läkare att bli av med patienten.

Detta bör man ju ta i en övergångsperiod i kombination av terapi.

JonasDuregard
3

# 46 "Nu är den det ja. Men innan dess.=?"

Innan dess var den inte det? Det gäller alla godkända behandlingar…

[mossquinnan]
3

Hihi choklad är även ett starkt begär jag har..riktigt mörk som frigör mina sinnen från ondo *S*

Personligen så vet jag åxå en hel del om just depression..har valt att ej ta piller mot detta utan rida ut stormen..varje insikt i livet kan för en del..dvs mig vara jääkligt jobbigt med ångest å depp som följd,men när d släpper så har iaf jag passerat en till av livets dörrar..ingen kan få mig att känna d jag känner..mina upplevelser..därför känner jag av völvas inlägg här och där..alltså vad händer..?!! Vad vill och menar du att detta skall leda till..

Bara för att internet finns och dessa trådar så måste man inte trasa sönder folk..förstår inte heller varför en del fiskar så stark efter det.

Medlidande och sympati kan man väl kanske finna irl..om inte så är d ett starkt rop på hjälp..jag har försökt att räcka ut min hand..så nu lämnar jag dig goaste völva till ditt egna virriga virrvang,,se och lär skåda…

Maria
3

Räddar säkert lika många som går under av Psykofharmakan.

Ett lätt sätt för många läkare att bli av med patienten.

Med andra ord bara en gissning/antagande från din sida.

/Maria

piotrr
2

ångest och depp är inte depression. Ångest kan vara ett symtom av depression, men det vi menar när vi säger "depp" är inte den kliniska depression som är en sjukdom. Det är en helt annan best. Ingenting man kan rycka upp sig ur eller, ofta, överleva på egen hand. Människor dör varje år av depression. Varje månad. Varje vecka.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

[mossquinnan]
3

#50 Om detta är riktat till mig nu får du gärna pm/a mig om depp..det jag kallar ångest och deppression..skiter ärligt i kliniska och andra ord för d jag lidit av i mer än typ halva liv..

white lady
1

# 47 Så vad du egentligen säger : Vetenskapen ligger steget efter Humanism.

piotrr
1

Det är inte vad han säger. Det är inte humanism att behandla patienter med oprövade metoder.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

[mossquinnan]
4

haha ingen sajt förutom denna e så snabb på att uppdatera *S*

Varför ska vissas ord förändras när man endå vet innebörden av dem..?

Ska jag vara uppkopplad till internetordboken för att förstå er här inne..ja en del iaf *ööh*

JonasDuregard
2

#52 Det var väl inte vad jag sa. Jag förstår inte vad humanism har med saken att göra.

En motfråga: Anta att jag hittar på hundra olika terapier mot depression. Senare visar vetenskapliga försöka tt 99 av dem är verkningslösa eller skadliga, men den sista visar sig av en slump fungera. Kan man då säga att jag låg före vetenskapen när jag sa att alla hundra absolut garanterat fungerar?

piotrr
2

#54, mossquinnan,

Vissa människor, till exempel de som antingen lider av eller har nära och kära som lider av den dödliga sjukdomen depression, kan ta illa vid sig av andra människor som tror att depression är att vara lite ledsen och nere och att behöva rycka upp sig.

Det är nämligen ganska ofta de får höra det missförståndet. så även om det inte är illa menat, så blir effekten väldigt illa i det långa loppet och de som varit utsatta kan överreagera.

Men man får ursäkta dem för det. De är trots allt drabbade av en dödlig sjukdom som ingen verkar ta på allvar.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

white lady
0

# 53 piotrr vet du överhuvudtaget hur många år KBT fanns innan det blev kodkänt av socialstyrelsen.

Humanism betyder att man bryr sig om sin medmänniska.

Inte att man väntar på socialstyrelsen.

Säg till alla som varken kan gå eller fungera ni får vänta på vetenskapen.

piotrr
4

#57, white lady,

Det finns ingen motsättning där.

det går inte att behandla en sjukdom med humanism. Och det vore inte speciellt humanistiskt att använda sjuka människor som försökspersoner för otestade metoder.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

Neutralis
1

Härligt!

Jag känner igen känslan av att släppa greppet om den så många gånger prestationsinriktade andliga utvecklingen där människor "slåss" om vem som är mest andlig. "ljus och kärlek" är bara i de flesta fall ett "bevis" på att personen har kommit någonstans andligt… Vilket givetvis i de flesta fall bottnar i osäkerhet och bekräftelsebehov. Släpper man den fanatiska bekräftelsebehovet som förekommer så ofta så är det en riktigt skön känsla.

Ovanstående kan direkt översättas till människors generella behov och är kanske inte så konstiga… utan ett steg i sin personliga ambition eller ett kvitto på människors personliga begär.

Jag har inga större problem med PAF(peroner som är andligt förvirrade), men jag blir alltid glad när någon uttrycker sig ha slitit sig loss från sina andliga kättingar p.g.a. av liknande skäl som Völvan uttrycker… det är styrka i sin rätta form!… Enligt mig givetvis:)

Lycka till Völvan och välkommen!

[mossquinnan]
1

#56 Du behöver inte ursäkta dig inför mig..Och du kan infatta mig i det du menar för de….

depression behöver verkligen inte ha en dödlig utgång..men detta är OT nu i völvas tråd…

piotrr
0

[Ännu ett par inlägg utanför ämnet togs bort. / Per]

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

[Baubo]
3

Hej!

Första gången jag är här inne. Inte för att jag inte är skeptisk mot många saker, har bar inte märkt denna sajt..

Men nu blir jag väldigt intresserad av vad Völva och ni andra menar med andlighet egentligen? Särsklit så intresserar jag mig för vad för erfarenheter Völva har haft, vad det är hon slitit sig fri från? Vill du kanske berätta något om det?

Jag frågar egentligen för att jag själv aldrig sett hur "andlighet" och vetenskap egentligen utesluter varandra. Vad andlighet är vet jag inte riktigt heller. Vad menar ni med det bäde ni som ser er som andliga och ni som ser er som o-andliga? Vetenskap, hur hjärnan och nturen och  universum och allt fungerar är ju otroligt intressant och förbluffande komplext och enkelt på samma gång! Olika förmedlarämnen i hjärnan som får oss att uppleva otroliga saker, hur man kan "veta" saker som man inte borde och att det kan bero på hormoner och feromoner den andra personen utsöndrar (denna teori kom jag just själv på i bara farten :D ), kvantfysik osv. kan fortsätta i evighet. Och hur lite vi vet om allt detta! Detta säger då jag som utövar shamanism och häxkonst :D New agare är jag inte, pagan dock..

Deppression kan jag sääga så mycket om att jag själv led av denna sjukdom väldigt länge. åt mediciner och led.. Slutade alltid med medicinerna för en tid tills jag måste börja igen för att jag var så förlamad.. Tills jag insåg att i mitt fall handlade det om att jag behövde mdeicinerna för att orka göra de förändringarna i mitt liv som fick slut på deppressionen. Ändrade på bla. kost och livsstil för övrigt, och så småningom fixade detta min hjärna så att jag idag slutligen är deppressionsfri :)

Neutralis
2

Vad andlighet är beskrivs nog bäst med att det beror helt på vilka ambitioner man har med att associera sig med det ordet. Jag som varit i branschen länge skulle beskriva det som ett aktivt beslut av en mer insiktsfull vardag… Och vad menas nu med det?

… Det beror givetvis på vad man är för typ av människa.

-En del anser sig andliga genom att dagligen meditera och göra gott för sina medmänniskor.

-En del anser sig vara andliga genom att vara en kanal för andevärlden.

-En del anser sig vara andliga för att andra faller för deras trams och bekräftar deras existens.

-En del vill verka vara andliga p.g.a. deras dåliga självförtroende/självkänsla.

-En del ser fördelarna i att lura naiva människor.

-En del  vill verkligen hjälpa människor, men vet inte varför.

Som du förstår så finns det nästan obegränsat med definitioner av andlighet(enligt min uppfattning), men till saken hör, hur uttrycker de sin andlighet och varför… Vad är orsaken till detta förhållningssätt? Det är lite funderingar som jag brukar fundera på bland de PAF:are jag känner och stöter på.

white lady
0

Ordning i klassen *_*

# 55  Jag är skeptiker , så jag avstår din fråga. Humanism har inget med veteskap att göra.

# 58 Vilka var försökskaniner med KBT i många år.Det var humanister som vågade. Inga vetenskapsmen.Tänk om det inte fungerat.

olaka
1

Hul att höra att du blivit bättre.

Det finns en stigmata mot dels deppression/psykiska sjukdomar, dels mot psykofarmaka. Jag tycker du är ett levande bevis på att såna läkemedel(hånfullt kallat lyckopiller) faktiskt fungerar och hjälper människor, inte som en permanent lösning i alla fall, men som en hjälp att ta sig över vattenytan.

Leve Psykofarmakan!

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

chik
1

#64..Kan bara önska dig lycka till….

Depression. Med all respekt till er alla som lider av åkomman..

Men!! Det lilla som jag har kommit i kontakt med Depression. Där hjälper bara Psykofarmaka….O hur kan jag säga det?? Jo för en  slutade för att man skall klarar sig genom livet utan skolmedicin o hon begick självmord..  Så en stark Depression är o kan vara dödlig..Nu har jag en bekant som försöker o dra ner på Pillerna, o vad händer?? Jo hon är inte med alls utan hon bara är..

Det är svårt o få kontakt med en människa som är inne i en Depression

De vill hjärna sluta sig i sin bubbla..Detta är min erfarenhet..

Diagnosen är o va Depression på mina bekantar..

Själv så kan jag vara långa perioder Deppig o tycka att livet är bra trist..Men det är långt i från en sådan Depression som jag har sett.

O En Depression…Det väljer man inte o få.. Varför vissa blir deprimerade _Vet inte vetenskapen.
_

[Baubo]
2

#65 Just för att definitionerna är en oändlig lista så frågade jag vad just DU eller DU har för definition! Men det kanske borde vara en annan tråd där man diskuterade detta… När jag hör ordet "andlig" så tänker jag på en massa flum, ljusokärlekblaj där man riktar sig bort från vår fysiska kropp o planet mot ett så starkt ljus att man totalt förblindas. Ingen balans, inget konkret. Men, sen finns det dom som ser på livet och världen på samma sätt som jag gör, folk som liknar mig väldigt mycket i vad dom gör och tror, men som kallar sig själv andliga.

Detta att Vlva fastnat i andlighet, genom shamanism tydligen, intresserar mig bla för att jag själv utövar shamanism. Vad hennes upplevelser är intresserar mig, var det ett tillstånd hon fastnat i, nån grupp eller vad handlar det om? Vilket det nu än är så är jag väldans lycklig för hennes skull att hon kommit tillbaka till denna fysiska värld som ju är den vi är menade att eksistera i :)

[trumman]
1

#69 Nja, hon har väl bara tagit en kurs på universitet om shamanism, så det är nog allt annat new-age snarare som bidragit?

Hon listade en hel del av dom sakerna på sin presentation tidigare.

Choklad
2

Det konstiga med just medicin är att då man tar dem den första tiden kan man bli än mer deprimerad och det är just i det skedet som många begår självmord.

(jag har inte tagit någon medicin, ville inte ha det)även då jag blivit erbjuden.

Lite deppighet är inte detsamma som en depression.

Deppiga blir vi alla då och då.

Det är när man går djupare och djupare ner i sig själv och det som gör ont i själen som det blir en depression, och då man inte själv kan ta sig ur den.

mot nedstämdhet kan man ta promenader som hjälper då det sätts igång "glädjehormoner" i hjärnan (har glömt vad det heter)

# 42 piotrr:

jag kan inte de medicinska termerna för en depression, men jag vet hur symptomen är:

att inte orka röra sig ens, för det gör så ont inom en. Inte fysiskt, utan psykiskt.

Att ha så ont att man vill avsluta allt i ens liv, man orkar inte leva.

För det gör ont att leva.

Man tar inte hand om det man borde i världen omkring sig för det gör ont.

Och det kan även göra ont i kroppen.

Däremot ser jag att lyckligtvis har sluppit att ha en depression, det är därför du (och andra här) kan vara så kaxiga då ni skriver om just depressioner.

Om ni hade haft den , åtminstone lite och en gång, så hade ni inte sagt som ni gör.

Då hade ni haft mera respekt. För det gör ordentligt ont att ha en deprression. Och många har det hela livet.

Att ha en deprression är som att befinna sig i en egen värld där allting bara är svart och gör ont i alla evighet.

U R us

Maria
1

#71 Depressionsdiagnoser sätt efter vissa riktlinjer/skalor.

Länk

/Maria

[Völva]
0

Hjälp vad många svar! Vad kul!

#6 Tack för din komplimang. Det är skönt att ta min tid och reda ut mitt. Det var verkligen inte fult. Trots att vissa i omvärlden blev förbannande på mig för att de trodde att jag hade "dåld/hemlig agenda" som hjälpte mig. Det kanske jag hade…Skrattande min hjärnas funktion! Glad

#13 tack så mycket för din komplimang! Mmm jätteskönt!

Hej WebbsmurfenGlad Tack för din respekt! Det värmde mycket! Lycka till med allt ditt. Du är snäll och dito till dig!

#20 Tack för dina fina ord. Tänk att jag har jättevärdefull kunskap. Det värmde. Nu måste jag skamset medge att jag har inte läst JRR Tolkens trilogi för jag somnar bara! Mycket bättre än telefonkatalogen. Fanns det en Vala där som skulle vara synonym med en völva. Intressant!

#24 Tack

#25 Tack! Min definition av andlighet? Först en tro. Som för mig blev påprackad! Sedan har jag haft en massor av åsikter om själva utövningen. Men jag är slut på att föra den debatten. Det hjälper inte så jag lägger ner.

#27 Tack! Jag ville bara säga: Ni tänker olika! Glad

Jag vet inte hur mitt inlägg kom att bli en debatt som ifrågesatte att den andliga världen drar ner människor i depression. Det hände mig! Jag tycker det är mitt ansvar att varna andra! Men jag kan sluta! Jag har lidigt av PTSS på grund av omvärldens respektlösa beteende mot mig när jag led som värst. Det har jag papper på, min överläkares stöd och vetenskapligt stöd!

Vill ni veta vilken vetenskapligt stöd jag har i form av vetenskapliga undersökningar som är över 10-årig gammal forskning om hjärna har gjorts på McGill Universitetet i Kanada av Professor Alain Brunet! Jag har hämtat faktan från programet "Hur fungerar minnet" SVT2 16 september 2009. Ett britisk vetenskapsprogram från BBC inspelad 2009.

Autografisk minne (Ny forskning) Ett minne kan väckas till liv och bli instabilt och måste registreras på nytt. Det är en ny upptäckt i forskningen om minnet. "Vi" trodde att bara nya minnen var instabila och formbara. Men vi insåg nyligen att även äldre minnen kan ha de egenskaperna. Ett gammalt minne som återuppväkts är formbar och kan påverka oss.

Denna vetenskapliga kunskap går i samklang med mina personliga erfarenheter. Som min överläkare har hjälpt mig att få rätsida på. Det förändrade mitt liv!

Choklad
5

# 73

2012-02-17 ha slutat kursen, lämnat den andliga världen bakom mig, för den drog ner mig i depression, till att den 2012-02-22 vara lycklig, harmonisk och glad. Det beror på att insikten att BARA leva i en fysisk

Varför tror jag inte på det du påstår ? (är jag skeptisk?) Förvånad

något här är fel….

men det är inte mitt problem, så jag släpper det nu.

Ha det bra Glad

U R us

[Völva]
2

Hur jag ska definera andlighet. Det är en tro, som i perfekt form är något den egna människan väljer att vandra in i för att nå insikt om sig själv. Det är en process som tog mig ur den andliga världen.

Jag tror att det berodde på att jag sökte svar som jag trodde inte den vetenskapliga kunde ge mig. Då valde jag den andliga världen. När jag kom dit så var det en kvinna som såg att min aura var orange och gav mig broschyrer om hennes verksamhet. Redan då önskade jag att jag hade vänt klacken och gått.

Svaret på vad jag var med om fick jag inte i den andliga världen, utan från vetenskapens religionsvetenskap om shamanism. Det var ett svar som frigjorde mig från den världen.

Min personliga upplevelse av den andliga världen är att den verkar bestå av gräl om vem som har den sanna tron, hur många "lärjungar" den andliga har, vilken kontakt med olika dimensioner av andlig natur en person har, vad som är äkta och vad som inte är äkta. Jag har också insätt att många människor får för sig saker. Det gjorde att jag kände mig alltid utanför, konstig och fick alltid höra att jag skulle ändra på mig för att passa in - jag var där för att finna mig själv. Jag förlorade mig själv i processen. Det fick jag hjälpa av den vetenskapliga eliten att återfå.

Om andlighet skulle handla om att finna sig själv och få rätten att göra det utan omvärldens projektioner och krav att man ska spela upp deras projketioner av olika orsaker. Då skulle jag kanske vara intresserad igen. Men som det är nu - så känner jag inget behov av den världen. Finna mig själv gör jag bättre via min överläkare. Det känns mera sunt där!

Jag tror att det är ett bra svar! Det är så jag känner nu! Allt kan förändras med takt på insikter, nya erfarenheter och lärdomar! Jag kan inte säga att mitt svar gäller för evigt!!!!

[Völva]
4

Jag har rätt att må bra! Det finns inga lagar att be dig om den rättigheten utan det är något man tar sig rätten till!

piotrr
1

#66, white lady,

> "# 58 Vilka var försökskaniner med KBT i många år.Det var humanister som vågade. Inga vetenskapsmen.Tänk om det inte fungerat."

Det var forskning som visade att det fungerade.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

piotrr
0

#71, Choklad,

> "Det konstiga med just medicin är att då man tar dem den första tiden kan man bli än mer deprimerad och det är just i det skedet som många begår självmord."

Det jag har hört är att det har med motivationsförmågan att göra. När man är djupt nere i en depression saknar man orken att ens ta livet av sig. En av de första effekterna av psykofarmakan är att man får tillbaka lite energi, lite motivering, och då finns det en risk att den som funderat på självmord till slut agerar ut sin tanke och gör det.

Det verkar också som att du är ganska väl införstådd med vad depressioner är för något. Tack för att du tog dig tiden att visa det. Jag håller i princip med om allt du skriver om depression i inlägg #71.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

white lady
0

# 77 piotrr Vad kom forskningen fram till ?

Som Völva själv kommit fram till (vilket glädjer  mig oerhört ) PTSS.

Om du inte varit så snabb piotrr att radera mina inlägg så tog Hjärnforskan upp just detta.

Men vill Völva så kan jag lägga in den.

[Völva]
3

Jag tycker vi snart stoppar debatten!

Jag ville bara berätta att jag är glad att jag har tagit mig ur människor som drog ner mig i en verklighet som inte var min. Jag ville dela med mig att det finns en annan värld utanför lidandet. Jag ville bara dela med mig…

Jag tänkte avsluta med: Vi tycker olika!

Maria
2

#80 Jag tycker det är starkt av dig. Inte bara att du tagit dig ur utan även att du berättar.

Roligt att du mår bättreGlad

/Maria

[Völva]
1

#81 bubleboo

Tack för dina fina ord!

Det värmde mycketSkrattande

Jag är jätteglad för det själv

Kramen

[Baubo]
1

#75 Tack för svaret, detta klargjrde. Sådär ska man ju inte ha det, låter hemskt!Ja, det finns så mycket folk som tror sig ha rätt och inte visar andra respekt. Jag tror inte på någon fixerad sanning. Allt bra till dig Völva, må ditt liv vara mer fritt nu :)

Vill säga en sak till om depression. Ni som klarat er utan nån medicin alls, det är ju fint för er för medicinerna är inget kul. Jag själv försökte, men misslyckades klara mig utan. Detta betyder inte att jag förespråkar medicin. Men är heller inte emot det. Jag ser att också deppression är ett symptom på att något länge varit fel. Jag led av denna sjukdom i över 20 år innan jag förstod att jag måste göra ändringar i mitt liv! Medicinen hjälpte mig att få ork att ta tag i förändrandet som jag började med, ett steg i taget,  för ca 10 år sen. Nu har jag varit medicin- och symptomslös i över två år.

[Völva]
3

Tack själv!

Depression är inte kul, rätt medicin utskriven av kompetenta läkare på remiss - är något jag stöder. I rätt doss så förändras livet till det bättre. Jag tror på en kombination av seriös stödjande och kompetens terapi och medicinsk stöd gör underverk. Det jag upplever nu är att den kompetensen verkar inte respekteras av omvärlden av orsaker som jag bara kan gissa mig till. Jag har haft en god erfarenhet av en överläkare och hans specialistkompetens. Det går inte att jämföra med resten som inte är värd att nämna för det har jag gjort i andra inlägg.

Grattis till din syntomlöshet under 2 år. Det är verkligen starkt gjort!!! Hoppas du kan känna det jag känner nu! Att det är skönt att må bra!!! Skrattande

piotrr
4

#79, white lady,

> "# 77 piotrr Vad kom forskningen fram till ?"

Forskning visar att KBT är en effektiv behandlingsform. Den som innan forskningen existerade påstod att KBT var effektiv, saknade vetenskapligt underlag för sitt påstående. Problemet med människor som hävdar saker som saknar vetenskapligt stöd är att det inte finns något gott skäl att tro att de har mer rätt än någon annan som också saknar vetenskapligt stöd.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

[Baubo]
3

#84 Jo tack, jag mår bra. Lever ett lyckligt liv :)

Men denna debatt som pågår här föörstår jag mig inte heller riktigt på… Vad handlar den om egentligen?! Och varför vissa vägrar att förklara vad dom menar med nåt begrepp. Grunden till vettig kommunikation är ju att man fastställer olika begrepp, som kan betyda så olika saker för olika människor. Just därför så vore det ju viktigt att säga vad man själv menar, annars går ju disccussionen ingen vart. Konstigt är detta..

white lady
6

# 85  Jaha piotrr du tänkte SÅ JA.

Men…………………………………………..

• Alla sanningar går igenom tre stadier Först blir de förlöjligade Sedan blir de våldsamt motarbetade Slutligen blir de accepterade som alldeles självklara

Choklad
0

# 86

Tungan uteFoten i munnen

U R us

[Völva]
0

#85 Fnissar för att ditt uttalande är så lysande!!! Skrattande

piotrr
6

#87, White lady,

Saken är att även lögner går igenom dessa steg, och det är inte förrän i sista steget som du ser skillnaden på lögnen och sanningen.

Både sanningar och lögner går igenom tre stadier, men bara sanningen överlever:

1. Först blir de förlöjligade.
  2. Sedan blir de motarbetade.
  3. Sedan blir de falsifierade eller belagda, vilket skiljer sanningen från lögnen.

Eller som Carl Sagan sa: "De skrattade åt Columbus. De skrattade åt Bröderna Wright och åt Fulton. Men de skrattade också åt clownen Bozo."

Så även om sanningar ofta motarbetas och förlöjligas, så betyder inte det att allt som förlöjligas och motarbetas är sant. Tvärt om är väldigt mycket av de saker som förlöjligasoch motarbetas, falskt.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

[Völva]
1

De skrattade åt clownen Bozo…Skrattande

Vad sött!

chik
1

Nu har då völva konverterat till det övernaturliga igen..

Känns fint tycker jag då.

samtidigt som jag blir Ledsen för att det blir lite dåligt för mig..Som Tror o känner för andevärden.Med någon som är så här orolig i själen o inte vet sin plats..

[Månkatten]
1

Så, ni har inte märkt förens nu att Völva är lite "ambivalent" förens nu? ;P

olaka
3

Vad spelar det för roll? Völva fick ett rakt och ärligt bemötande, precis som alla andra, tycker du att vi borde ha betett oss annorlunda?

[Månkatten]
2

#94 Jag tycker att ni ska uppfylla eran uppgift och vara lite skeptiska - även när det är tillfällen som gynnar er sak - som tex den här händelsen. Om ni bara är skeptiska mot det ni inbördes (kanske outtalat) har kommit överens om att ni ska vara sketisk mot - tycker jag inte att ni uppfyller kriterierna för att vara sanna skeptiker…

[Starman]
3

#92 Att "veta sin plats" är ju inte alltid det lättaste här i världen. Vad man kände som ung är kanske inte samma som man känner mitt i livet, som man känner mot dess slutskede. Det är det som är fint med att vara människa; man kan och får ändra sig. Min förhoppning är att användaren Völva fick med sig något positivt ur sin vistelse här hos oss på "den andra sidan" och att hon lyckas fortsätta ta sig an sina bekymmer på det sätt hon finner bäst.

[Månkatten]
1

#96 Fina reflektioner och bra skrivet Starman :)

[Starman]
3

#95 Jag tror du har förväxlat vetenskaplig skepticism med filosofisk skepticism. Det förstnämnda är det vi ägnar oss åt här. Jag tror inte att någon här inne såg anledning att kräva Völva på bevis för sina känslor och det hon känt att hon upplevt. En filosofisk skeptiker hade säkert funnit anledning att tvivla på hennes utsagor om sin egen person, men den filosofiska skeptikern tvivlar ju på allt inklusive sitt eget tvivel… vilket i alla fall jag inte kan se som en sund skepticism. Däremot kan man (och bör man) som vetenskaplig skeptiker kräva bevis för kontroversiella uttalanden i stil med "Andar existerar" eller "Homeopati fungerar". Jag är lite dålig ibland på att formulera mig tydligt, men jag hoppas du förstod vart skillnaden ligger.

olaka
3

"Jag tor inte att du tycker som oss, dra åt helvete"

Är det så vi skulle ha sagt, eller vad? Vad i vårt bemötande gentemot Völva tycker du är klandervärt?

chik
2

#99 OlakaFörvånad 'Hur Tänker du nu??? Be någon dra åt helvete….

Det var satir från mig med Völva….

För det är inte okej för mig när man är en som tror på det som inte finns ena dagen o sen går till baka som inget har hänt.

Ingen bra reklam för de som tror på det som inte finns..

Fy*******************************************

olaka
1

Om du läser mitt inlägg igen så ser du att det är citationstecken runt den meningen, hoppas att det klarnar då. Läs det som:

Skulle vi sagt att vi inte trodde på henne och bett henne dra åt helvete?

[Starman]
1

#100 Varför skulle ni behöva någon sorts reklam? Den gör ni ju åt varandra inom egna led hela tiden, dessutom så får "er värld" gott om reklam inom exempelvis TV4koncernen och dagspress. Varför tycker du att det inte är okej att ändra sin uppfattning om saker?

[Völva]
0

Inlägg!

Jag var arg på att jag inte fick tro som jag ville. Jag ville även känna hur det var att vara skeptisk, för jag är skeptiskt mot det jag ser…de ända gånger jag har trott på denna utan ifrågasättande var när jag drabbade av mitt helvete och nu med min fars död!

Jag har insätt att jag ser saker över det "normala". Speciellt när min far dog, så fick jag en ros på sängen dagen innan han dog, och jag hjälpte honom in i ljuset, för att han var livrädd att dö - Det fick jag bekräftelse på av min familj dagen då min far dog.

Jag har lärt mig att det finns något övernaturligt vare sig folk tror på det eller inte. Det övernaturliga existerar i fysisk realitet när problem bortom vardagen dyker upp i en människas liv, som död, katastroffer, fara för liv, och efterdödstillvaro. Jag säger även som Svensk Lag meddelar i

Regerinsformen Kapitel 2, paragraf 1, punkt 6 och kapitel 2.

Vad jag tror på och vad jag inte tror på - Det väljer jag själv att förmedla! Det är skönt att veta att jag behöver inte bevisa min tro för någon och jag behöver inte ens uppge den om jag inte vill…

JonasDuregard
4

#100 Var inte för snabb med att döma bara. Tänk på att det kan finnas omständigheter som du inte känner till. Jag tycker i grunden det är bra om människor kan ändra sig och jag önskar att det låg närmare till hands för de flesta.

#103 "Jag ville även känna hur det var att vara skeptisk"

Hur var det? Själv gillar jag det Glad.

"Vad jag tror på och vad jag inte tror på - Det väljer jag själv att förmedla!"

Det är inte direkt vad Regeringsformen säger, men det är ju en helt annan historia…

[Völva]
0

104

Jag är fortfarande skeptiskt mot vissa saker inom den andliga världen, trots att jag har haft personliga klockrena erfarenheter! Jag tror att det är bra att ifrågasätta saker och ting!

Samtidigt som jag upplever iFokus som något som jag har "vuxit" ifrån! Det är mycket motgång åt alla håll och kanter!

Det står i regeringsformen att det är olagligt att tvinga någon att berätta vad man tror på - det tolkar jag som att jag behöver inte alls bevisa min tro för någon!

JonasDuregard
1

#105 "Det står i regeringsformen att det är olagligt att tvinga någon att berätta vad man tror på"

Nej, det står det inte. Jag gissar att det är det här du tänker på: "Ingen får av det allmänna tvingas att ge till känna sin åskådning i politiskt, religiöst, kulturellt eller annat sådant hänseende.".

Lydelsen "av det allmänna" tolkar jag som att det enbart skyddar dig mot svenska staten och inte mot andra medborgare. Det finns det andra lagar som skyddar mot.

Jag tror inte det finns någon som menar att du är juridiskt skyldig att redovisa din tro så du kan nog vara lugn ändå Glad.

"det tolkar jag som att jag behöver inte alls bevisa min tro för någon!"

Bevisa något i en diskussion gör du så klart bara om du vill, men det har inte med grundlagen att göra.

[Völva]
0

Det är en tolkningssak - det allmäna kan även vara privatpersoner, iFokus medlemmar som vill ha bevis på min tro att den finns, är äkta och sann. Så tolkar jag lagen!

Jag tror att jag menar precis som du sa JonasDuregard att jag har ingen juridisk skyldighet att bevisa min tro!!!

jag tror med det att vi har kommit till samma slutsatts fast igången kan ha varit olika -

ru4real
2

#107 Jag tror ju inte ngn vill ha bevis på att just DIN tro finns och är äkta eller oäkta, det kan ju ingen annan ha ngn som helst aning om överhuvudtaget.

Och nej, du har inte heller ngn som helst juridisk skyldighet att bevisa din tro, hur skulle det förresten gå till rent praktiskt? En tro är ju ngt högst personligt, som dessutom är svårt att förklara och rationalisera ju.

Alla får tro på vad de vill, vi har religionsfrihet i sverige. Men, om man kommer med påståenden i ett skeptsikt forum måste man nog vara beredd på att bli ifrågasatt när man hävdar olika teser. Man bör vara beredd på att komma med bevis om man t ex säger sig ha sett ufon eller liknande, om man vill bli trodd. Skeptiker ifrågasätter saker som är extraordinära. Om man säger att det spökar i ett hus säger de flesta skeptiker att det vill ja se bevis på.

[Månkatten]
1

# 100 Tycker också att det är lite misstänksamt. Men det är minst lika dålig reklam för skeptikerna vill jag nog mena… hon var ju med er ett bra tag också Flört

[mossquinnan]
4

Nu finns inte völva kvar på iFokus längre!

Joppo
2

Völva har lämnat iFokus. När det sitter [brackets] runt användarnamnet så är kontot avslutat. Jag såg att #108 var adresserat till henne, så jag tänkte det var bäst att säga detta.

ru4real
2

#111 OK. Bra info, det hade jag inte en aning om faktiskt.

olaka
4

"Med er"? Är det här en rastgård på högstadiet eller?!

[Månkatten]
3

#113 Hahaha! :D Ja, är det inte det? Eller har jag missuppfattat ngt? Flört

olaka
1

Du har med all önskvärd tydlighet visat hur du ser på saker och ting i alla fall.

JonasDuregard
1

#113 Skrattande

[Månkatten]
0

#115 Hur menar du nu? Och har du några belägg för det? Tungan ute

piotrr
1

#95, Månkatten,

> "Jag tycker att ni ska uppfylla eran uppgift och vara lite skeptiska - även när det är tillfällen som gynnar er sak - som tex den här händelsen.- även när det är tillfällen som gynnar er sak - som tex den här händelsen. Om ni bara är skeptiska mot det ni inbördes (kanske outtalat) har kommit överens om att ni ska vara sketisk mot - tycker jag inte att ni uppfyller kriterierna för att vara sanna skeptiker…"

Det var vi också. Titta bara på bemötandet Völva fick när hon påstod att hon hade blivit utsatt för brott och förföljelse. Som du ser var det skeptiska forumet fullt kapabelt att vara skeptiskt även mot personer som säger sig ha blivit skeptiska.

Alltså uppfyller vi dina kriterier…………

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

[Månkatten]
0

#118 Nu har jag läst det :) Jo, men det är väl inte så underligt, hon är ju smått förvirrad i sina inlägg … vem som helst skulle bli skeptisk mot det ;)

piotrr
1

Ser du samma nivå  av skepticism på det forum hon nu återvänt till?

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

[Månkatten]
1

#120 Jag är rätt ny på iFokus, men jag fick den uppfattningen av att de inte riktigt viste vad hon hade skrivit om andliga när hon var skeptiker ett tag. Dock ifrågasatte jag hennes motiv med att gå tillbaka till den andliga "sidan" och hennes "kovändningar", men hon blev rätt sur över det… Jag tror att hon är rätt sur på mig överlag om jag ska vara ärlig… :P

piotrr
2

Det är väl intrycket hon lämnade hos mig också, rätt sur överlag. På vem, eller vad, är jag mer osäker.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

[mossquinnan]
6

Om jag får skrika till litta så tycker jag personligen inte om då man diskuterar en fd medlem öppet då denne ej är kvar på *ifokus*

Sådant tycker jag man kan ta via pm!Foten i munnen

[mossquinnan]
2

Har gjort en anmälan mot vissa av er då jag i #110 skrev att völva lämnat iFokus och #111 åxå bekräftade detta….så ni vet..fula fasoner..endå fortsatte ni att baktalaFörvånad

[Månkatten]
3

#123, 124 Vad jag vet har vi inte baktalat henne eller sagt något illa om. Dessutom så pratar folk om människor som inte kan försvara sig pga olika anledningar titt som tätt här på iFokus har jag märkt. Och då kan mycket grova saker sägas om en intet ont anande personer som inte är medlem på iFokus - och därmed inte kan försvara sig… Vad är skillnanden? Förutom att vi inte har talat illa om henne?

[mossquinnan]
1

# 125 vad som sägs om folk som ej är medlemmar här bryr jag mig inte om..är inte ens aktiv här iofs..men läser rätt mycket trots allt *L*

Skillnaden måste då vara att hon ej är kvar på iFokus..och jag har ej skrivit tala illa om..utan baktalat :) d är min personliga skillnad!

[Månkatten]
1

# Men hon är ju inte medlem här… längre ;)

Jag förstår ding poäng mossquinnan, och överlag har du rätt tycker jag. Man ska inte tala om någon som inte kan försvara sig. Men i det här fallet handlade tråden om hennes utspel som både andlig och skeptker och då måste ju lixom diskussionen avslutas på ett normalt sätt, eftersom att vi blev berörda av henne när hon var medlem. Man skulle kunna vända på det och säga att det isf är oansvarigt av henne att inte avsluta diskussionen som hade uppkommit pga hennes underliga beteende, innan hon slutade vara medlem. Hon kunde iaf sagt Hej då! :)

[mossquinnan]
1

Önskar åxå att folk kan säga hej då innan dom berör och sedan drarFoten i munnen

[Månkatten]
1

<3

[mossquinnan]
1

<3

piotrr
0

#123, Mossquinnan,

> "Om jag får skrika till litta så tycker jag personligen inte om då man diskuterar en fd medlem öppet då denne ej är kvar på *ifokus*"

Skrik hur mycket du vill. På just det här forumet gäller bara de regler som är inskrivna i reglerna för just det här forumet, och det du kritiserar är inte förbjudet här.

Jag är inte en sådan Sajtvärd som hittar på nya regler så fort jag ser något jag tycker är dumt, och i det här fallet tycker jag inte ens att det är dumt att berätta vilka intryck man själv fick av en annan person som för övrigt inte har skrivförbud här, och är helt fri att återkomma, läsa och skriva när som helst.

> "Sådant tycker jag man kan ta via pm!Foten i munnen"

Tycker du alltså att det är mycket bättre om man diskuterar en föredetta medlem privat sinsemellan i personliga meddelanden där de vare sig kan läsa, skriva eller försvara sig?

Nejdu, det tror jag att jag skall förbjuda. (Skojjar bara.)

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

[mossquinnan]
1

#131 Tack för din information!.

[trumman]
4

#126 "Skillnaden måste då vara att hon ej är kvar på iFokus.."

Oh jo, nog är hon kvar alltid - hon har väl 10 kanske 20 användare som hon snurrar runt och trollar med tror jag.

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.