Skepticism iFokus

Skepticism

Etikettskepticism
Läst 3211 ggr
Joppo
0

Svensk skeptiskt TV-program?

Är att jag läst denna tråd, så kom jag osökt att tänka på om det någonsin sänts något svenskt skeptiskt TV-program*. Är det nån som känner till om så är fallet?

Om svaret är nej, tror ni att det skulle vara kommersiellt gångbart med ett sådan program? Finns det ett behov tycker ni?

* Typ som Penn & Teller

Kingston12
4

Kan inte minnas att det gjorts.
Tycker defintitvt att det borde göras. Har funderat på detta själv flera gånger. Jag tror att det skulle skapa en del debatt och få uppmärksamhet (= vara kommersiellt gångbart) om man sticker hål på alla myter som odlas i Det okända, andra spökprogram, tidningars hälsobilagor, alternativmedicin, New Age etc etc.

"Kommersiellt gångbart" förresten. Mot bakgrund av allt flum, vidskepelse och rena lögner som sprids i media bord SVT ta det som sin uppgift att göra ett seriöst faktabaserat program om allt detta. Det skulle jag gärna se at min licensavgift gick till.

Joppo
1

Jag tycker också att det borde göras. Dessutom tror jag det skulle kunna bli bra TV också om man varvar debatter med olika faktainslag och lite experiment.

walter
2

Om det skulle vara sevärt för min del så ska det inte vara något sorts debatt program för dom tycker jag är tråkiga. Kan se något enstaka om det är ett väldigt intressant ämne, men inte i serieform. Däremot kanske fakta blandat med verkliga expriment, men frågan är vilken sorts expriment.

Jag har inte sett något av penn & teller vad jag kan komma ihåg så vet inte vad dom gjort, däremot har jag sett på discovery för länge sen en programserie som hette (heter) mythbusters eller något sådant. Där dom mot/bevisade olika sägner (eller vad jag ska kalla det) om det verkligen låg något i dom eller inte och det gjordes på ett underhållande sätt. Den sortens form kanske kan dra tittare av alla slag.

hej

robobengt
0

#3 Mythbuster är en väldigt trevlig serie, men jag har svårt att tänka mig att man kan dra några direkt vetenskapliga slutsatser av det de presenterar där då det ändå i huvudsak är underhållning.

piotrr
1

Äsch, allt som inspirerar till experiment är bra vetenskap.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

olaka
1

Det finns ju tv-program med skeptiska inslag, Hjärnstorm för några år sedan tyckte jag var fantastiskt.

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

walter
0

Om man är ute efter att vetenskapligt bevisa något så tror jag det blir svårt, fast beror ju på vad som ska tas upp i en sådan tv-serie.

Om det ska bevisas något vetenskapligt så bör ju personer som påstår sig kunna något vara dom som testas. Annars kan dom ju bara påstå att det är inte så dom gör och då är man kvar i samma karusell i alla fall. Däremot om det gäller tex kosttillskott (av alla slag) så det kan man ju testa ändå för ett piller är ett piller oavsett.

Hjärnstorm, var det erik fextelius (stavning) som hade det. I så fall såg jag det och tyckte också det var bra och intressant.

Sen hur det utformas, jag tror det måste vara mera åt underhållning för att det ska dra tittare av alla slag och något som man vill titta på mer än ett avsnitt.

hej

olaka
0

Det var det ja. Ett favoritprogram jag skulle vilja ha gjort i Sverige i kategorin vetenskapsfrämjande är brittiska Rough Science, nån annan som minns det?

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

robobengt
0

#5 I så fall borde även Brainiacs räknas så som jag kommer ihåg det i alla fall. :)

piotrr
0

Det tycker jag.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

[Jerrie09]
1

I mina yngre år såg jag mycket av vetenskapliga program, läste vetenskapliga tidsskrifter, intresserade mig för djur, natur, människor och kulturer medans mina kamrater festade och mötte folk….hehe. Så visst finns det vetenskapliga program som inte bara är allmänbildning och även skeptiskt….det finns även få program som dyker i djupet. De skummar alla på ytan. Skeptiskt ja visst, men utan djup. Då tröttnar man till slut

piotrr
0

Jag har hört att barnprogrammet "Hjärnkontoret" är ett väldigt skeptiskt program. :)

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

[Jerrie09]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Visserligen…inte ;)
Menar mer illustrerad vetenskap, national geographic, och olika tv-kanaler som travel channel, animal planet, discovery channel…med flera.

Här är ett program jag kom att tänka på. Kanske inte så skeptiskt, direkt, men det passar sig på något vis i kategorin…

I bliss/Jerrie

Klass
1

Ett svenskt skeptiskt TV-program vore önskvärt, ja. Alltså ett program med fokus på skepticism och inte enbart på vetenskap. Lite som Skeptikerpodden.

Joppo
0

#14 Det var i de banorna jag tänkte också. Nu verkar diskussionen mer ha halkat åt mer vetenskapliga program, vilka såklart också är bra, men min intention med tråden var att efterfråga ett rent skepticismprogram.

Jag menar hela internet är ju som en stor bassäng med myter, lögner och rena stolligheter, vilket gör att kritiskt tänkande är viktigt att främja.

Skeptikerpodden är bra exempel tycker jag. De verkar eftersträva att inte bli raljerande och det är en viktig ingrediens i sammanhanget.

Klass
0

#15 Joppo

Då får vi alltså lobba för att Skeptikerpodden blir ett TV-program!

Jag tycker, seriöst, att det skulle vara ett annorlunda och intressant inslag i det TV-utbud som för närvarande finns och jag tror att det skulle få många tittare.

Om inte annat så får bl.a. Konspirationsteorier iFokus något ytterligare att förfäras över. Stackarna …

Joppo
0

#16 Eller hur? Jag undrar hur man bäst ska gå till väga med att lyckas med det?

KiF:arna har ju redan en TV-show som elitkonspiratören Alex Jones driver, så då förtjänar väl vi en ocksåFlört