Skepticism iFokus

Skepticism

Etikettövriga-frågor
Läst 1562 ggr
chik
1

Intressant!!

Tycker jag hur vetenskapen ändras allt efter som forskningen bli bättre.

O min tanke är att det som är vetenskapligt bevisat NU"" kan i morgon förkastas för att det har kommit upp nya fakta…

Svenskens ursprung???

Lena.P är jag i verkliga livet.

ru4real
4

Det är väl liksom hela iden med forskning? Eller? :)

Och så klart är det vi vet idag "sanning", eftersom vi inte kan veta ngt om morgondagen. Just därför det är så viktigt att vi fortsätter forska och att vi gör det på ett rätt och riktigt sätt. Inte tycka eller tro, eftersom det faktiskt inte är forskning att "tro".

piotrr
0

Så fungerar vetenskap, ja.

Samtidigt måste man se upp med folk som säger att de vet hur vetenskapen kommer att utvecklas i framtiden, innan den HAR utvecklats dit.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

chik
0

Precis..Piotrr#2.Dina ord.."innan den HAR utvecklats dit.

Lena.P är jag i verkliga livet.

Maria
0

Sedan så är du ju så med forskning att ibland så hittar man "gamla sanningar"

Alla vet att rökning är farligt men det är inte förrän man forskat på ex. lungcancer-rökning KOL-rökning som det blir vetenskapligt bekräftat.

/Maria

ru4real
0

Kanske inte så mycket att man "hittar" dem, som att man kan vetenskapligt bevisa att det är farligt att t ex röka. Vilket iofs inte kanske krävs extremt mycket vetenskapliga studier, men iom den kan man noggrannare tala om vilka skadorna kan bli och varför.

Det kunde man inte tidigare. Man kunde antagligen se samband, att bland t ex storrökare så var det vanligare m hosta och tidiga dödsfall kontra personer som inte rökte och var fysiska aktiva.

#3: Du verkar vara emot vetenskap? Eller tolkar jag dig fel?

Maria
0

#5 Jo, jag uttryckte mig väl anigen illa där. Jag menar ju inte att man hittar dem på det sättet utan snarare bekräftar något som man egentligen vet eller trodde.

/Maria

Maria
2

#5 Ungefär som den här studien har påvisat att det inte är bra med för mycket stillasittande. Det är ju en ganska klar självklarhet, kan man tycka, men har man inte bekräftat det med någon eller några studier så är det ändå ingen vetenskaplig sanning.

/Maria

piotrr
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Genom att forska på "självklarheter" kan man också hitta de exakta orsakerna till att något är farligt eller dåligt, och motverka det. Människor som inte kan hjälpa att de sitter stilla hela dagarna (tänk ryggmärgsskada) har till exempel inte tillgång till alternativet "gå upp och gå ibland".

Eller har de? …

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

Maria
0

#8 Ja, det var väl ungefär så jag menade fast du uttryckte dig bättre.

Filmen var fantastisk. Att han t.om klarade trappor.

/Maria

piotrr
0

Tyvärr är batteritiden väldigt kort och, har jag för mig, de flesta av dessa lösningar kräver att man har muskelkontroll i höfterna. Det är alltså långt ifrån alla ryggmärgsskadade som har nytta av maskinen.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

Maria
0

Ja, det ser ju ut som att han "rör sig med höfterna"

Batteritiden går förhoppningsvis att utveckla.

/Maria