Skepticism iFokus

Skepticism

Etikett: tro-hopp-och-religion
Läst 3284 ggr
[Völva]
2

Skeptisk mot Andliga

Förhandsinformation:

Intuition- kommer från latinets "intueri" och står för att åskåda, berakta eller se, Intuition är förmågan att bilda en omedelbar uppfattning om en sitatuion eller göra en omedelbar korrekt bedömning utan att ha all fakta tillhands.

Prekognition - ingår i ESP förmågor och sägs vara detsamma som clairvoyans. Prekognition är förmågan att häpnadsväckande helt tillförlitlig förmåga att förutsäga exakt vad som kommer att hända. Kunskapen kommer från tomma intet.

Obestämd Jag tycker förklaringarna på dessa förmågor låter lite likadant. Skillnaden är vad jag kan se är att intuition verkar vara en naturlig förmåga hos människan. Medan prekognition klassas som en övernaturlig gåva. Jag tror prekognition är en intuition iförd en gloria fastsatt på ett diadem!

Jag är skeptisk mot andliga. orsak: Jag ville inte lyssna på folks problem, under mitt värsta helvete för de drog upp en massa smärta hos mig, som jag fick ta hand om själv. Jag ville inte gå igenom det men blev tvingad med mardrömsliknande metoder. Det skadade mig ännu mer. Jag har vetenskapen på min

"Ett minne kan väckas till iv och bli instabilt och måste registreras på nytt […] "vi" trodde att bara nya minnen var instabila och formbara. Men vi insåg nyligen att även äldre minnen kan ha de egenskaperna. Ett gammalt minne som återuppväkts är formbar och kan påverka oss"
Professor Alain Brunet på McGill Universitetet i Kananda

Jag tycker att det är konstigt att förklaringen på Intuition uppstår när du behöver bli varnas för något inte står rätt till. Att bli skadad som jag har blivit är en intuitionsutveckling i ljusets hastighet. Det är en försvarsmekanism som uppstår vid fara vid möte med döden (hänvisar återigen till professor Alain Brunet forskning).

Då fick folk för sig att vanlig naturlig intuition var en ESP förmåga av övernaturlig natur och jag skulle väcka min intuiton via att stirra i en kristallkula och bli så uppskrämd av deras problem att jag såg framtidsvisioner på order.

Det blev jag riktigt arg på. Folk inom de andliga skretsarna ansåg att jag skulle sitta i ständig traumatiserad tillstånd som de kallade öppna upp sig för att se när var och hur på alla deras frågor, besvara dem med år, datum, plats och klockslag när deras önskemål blev verkliga och säga hokus pokus så att alla deras problem försvann. Jag sa som det var - DET FUNGERAR INTE! Då var jag falsk! Vad jag såg var att folk ville bli tvingade in i illusioner, föreställningar och blev tröstade av charlatansmetoder. Jag var riktigt arg.

Jag önskade också att jag hade en gud som uppfyllde alla mina önskningar, som såg till att jag fick upprättelse för alla fel, fixade mina skulder, problem och frigjorde mig från livets ansvar. Men jag insåg att så är inte livet, verkligheten eller världen! Jag kan inte föreställa mig att verkligheten inte finns för det kallas inom psykiatrin för psykos. Det är inte trevligt!

Jag vet att jag har en stark intuition och jag har lärt mig att lyssna på den. Intuitionen kommer när det är fara för mitt liv. Det är ingenting som jag vill leva i. Så jag lyssnar och tar ansvar. Men att det skulle vara en övernatrulig gåva. Det vet jag att så är inte fallet.

z12
0

Vad bra,      Det räcker med att tänka själv

chik
2

Völva.Det är bra..man skall alltid försöka bena ut saker..

Sen så är det ju positivt att människor trivs i ditt sällskap o vill ha dina råd.

Det gäller bara o kunna sätta gränser på ett bra sätt.

Lena.P är jag i verkliga livet.

[Starman]
1

Nu har jag inte riktigt tid att kolla om mitt minne stämmer, men har för mig att det finns forskning som pekar på att intuition ofta kan vara förledande.

piotrr
5

Det är också relativt ovanligt att folk provar att göra saker på mer än ett sätt. Om man intuitivt tror att alternativ A är rätt så testar man det och om det funkar OK så är man nöjd med det. Man kör inte om alltihopa med alternativ B bara för att testa om intuitionen var sämre än alternativet.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

Tuva-C
5

Intuition är inget konstigt eller övernaturligt. Alla har vi mer eller mindre intuition som vi använder dagligen och det behöver inte vara konstigare än när man får en känsla av att någon inte talar sanning, eller att någon som säger att den är glad egentligen är ledsen.

Vilda djur lever i princip bara på sin intuition och detta har väl vi människor också gjort för väldigt länge sedan. Och det handlar ju inte bara om när det är "fara för ens liv".

Beklagar om du har hamnat med människor som bara varit ute för att utnyttja dig. Det är aldrig okej och jag tror att det är lätt för vissa att bli som "beroende" av att gå till medium och kan tänka mig att dom blir väldigt pressande. Men sen ska man ju inte dra alla över en kam och säga att alla är så. Det viktigaste är ju att säga nej när man hamnat i en situation där man känner sig utnyttjad, oavsett kategori.

Säger som chik, det är jätteviktigt att kunna sätta gränser för sig själv.

[trumman]
5

"Vilda djur lever i princip bara på sin intuition"

Dags att börja vara i skogen mer, kolla på Animal Planet eller läsa en bok eller två kanske?

FilipSoderholm
2

Den här serien trådar är bra märklig. Finns det ett diskussionsunderlag här, eller är det mer som en dagbok?

olaka
0

#5 Menar du intuition som synonymt med instinkt?

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

Tuva-C
0

#5 Hm, svårt det där… Ja och nej, men jag tror att det på något sätt flyter ihop lite. Om du helt plötsligt blir attackerad av ett djur i skogen så sätter nog din instinkt in och du börjar springa. Intuitionen kanske skulle ha varnat dig om att det är något här som jag borde akta mig för. Kanske dåligt exempel. Det jag menade var väl mer att intuition är inget konstigt eller övernaturligt, men set svåra kanske är att säga vad som är vad. Magkänsla skulle man kunna översätta det med. #6 ..? #7 Håller nog med dig där.

Tuva-C
0

Oj, första svaret var så klart riktat till #8, inte #5.

piotrr
1

#5, Tuva-C,

> "Vilda djur lever i princip bara på sin intuition och detta har väl vi människor också gjort för väldigt länge sedan. Och det handlar ju inte bara om när det är "fara för ens liv"."

Det vet vi väl egentligen inte, eftersom vi inte förstår eller kan tala med djur och fråga dem om de hade en överlagd idé med sitt handlande, om den byggde på betingning eller erfarenheter. Det blir tvärt om väldigt lätt att titta på någon man inte förstår och gissa sig till att deras agerande verkar intuitivt, och med "väldigt lätt" menar jag också att man inte funderar så mycket över varför man tror vad man tror.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

Tuva-C
0

#11 Okej, men om jag t.ex. tittar på min hundvalp (han har alltså inte så mycket erfarenhet av världen än så länge) som är ute och går. Helt plötsligt kommer vi till ett mörkare parti i skogen och han sätter sig på marken och vill inte gå längre. Hans "magkänsla" säger att det inte är helt okej att fortsätta. Hade han varit själv utan mig så hade han nog vänt om eller gått runt på något sätt. Förstår du hur jag tänker?

Så klart lever djur också på erfarenheter men i situationer som de blir ställda inför där de inte vet så litar de förmodligen på deras instinkter och intuitionen. Men nu känns det också som att vi kanske drar oss lite OT. I första hand handlade väl Vövas inlägg om intuition i förhållande till människor? Mitt exempel var mest ett förtydligande att intuition inte är något konstigt eller övernaturligt.

Maria
2

#12 Det är väldigt svårt att dra sådana paraleller när det gäller djur också enligt mina erfarenheter. Jag har haft både hundar och katter och de flesta har varit och reagerat väldigt olika på saker och ting.

Jag har haft en hund som varit totalt orädd och en som varit väldigt försiktig i liknande situationer.

Är du säker på att det är din hunds "magkänsla" som säger att han inte vill gå vidare? Han kanske är trött?

/Maria

Tuva-C
0

#13 Jo, jag skulle säga att jag känner honom tillräckligt väl för att se skillnad när han är trött och när han är "rädd". Men visst, hundra procent säkert kan man väl aldrig vara.

Maria
2

#14 Jag förstår vad du menar men jag tror att vi människor ofta har en förmåga att lägga in mänskliga känslor/reaktioner på våra djur.

/Maria

chik
1

""Intuition- kommer från latinets "intueri" och står för att åskåda, berakta eller se, Intuition är förmågan att bilda en omedelbar uppfattning om en sitatuion eller göra en omedelbar korrekt bedömning utan att ha all fakta tillhands.

Prekognition - ingår i ESP förmågor och sägs vara detsamma som clairvoyans. Prekognition är förmågan att häpnadsväckande helt tillförlitlig förmåga att förutsäga exakt vad som kommer att hända. Kunskapen kommer från tomma intet.

Obestämd Jag tycker förklaringarna på dessa förmågor låter lite likadant. Skillnaden är vad jag kan se är att intuition verkar vara en naturlig förmåga hos människan. Medan prekognition klassas som en övernaturlig gåva. Jag tror prekognition är en intuition iförd en gloria fastsatt på ett diadem! ""

__________________________________________________---

Som jag läser det. så är ordet Intuition: En känsla…

Prekognition. Att man ser framåt…

Hur tänker du här völva…Eller tänker jag inte??

Tuva-C
1

#16 Så uppfattar jag det också.

piotrr
1

Tuva-C,

> "#11 Okej, men om jag t.ex. tittar på min hundvalp (han har alltså inte så mycket erfarenhet av världen än så länge) som är ute och går. Helt plötsligt kommer vi till ett mörkare parti i skogen och han sätter sig på marken och vill inte gå längre. Hans "magkänsla" säger att det inte är helt okej att fortsätta. Hade han varit själv utan mig så hade han nog vänt om eller gått runt på något sätt. Förstår du hur jag tänker?"

Hundvalpen bör väl i så fall liknas vid ett litet barn, som inte heller gillar mörka skogspartier. De är skrämmande. Inte på grund av att de har negativa erfarenheter av mörka skogspartier, utan för att vi inte vet vad som finns där inne och vi blir oroliga inför det okända. Åtminstone tills vi växer upp lite grand och lär oss att mörka skogspartier inte är så farliga, eller kanske, i värsta fall, lär oss nya anledningar att bli rädda för mörka skogar.

> "Så klart lever djur också på erfarenheter men i situationer som de blir ställda inför där de inte vet så litar de förmodligen på deras instinkter och intuitionen."

Nu trädde jag in i diskussionen när du menade att "Vilda djur lever i princip bara på sin intuition" men för tillfället verkar vi bara tala om hur djur (och människor!) reagerar när vi befinner oss i en ny, okänd och lite skrämmande situation. Det är inte en skillnad mellan människan och andra djur, det är en likhet.

Om vi istället tänker på situationer som både djur och människor har erfarenhet av, finns det där något skäl att tro att däggdjur med stor hjärna i större utsträckning än människor använder sig av intution där?

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

Aviendha
0

#12 "Så klart lever djur också på erfarenheter men i situationer som de blir ställda inför där de inte vet så litar de förmodligen på deras instinkter och intuitionen."

Fast "instinkter" och "intuition" är inte separerat från erfarenheter. Alla de samlade erfarenheter en varelse har kommer att påverka hur den handlar i givna situationer. När man handlar på ett ögonblick så skulle många kalla det för "instinkt", men det är väl snarare ett resultat av många faktorer, där just erfarenhet är en tung sådan. Sinesstämning är en annan.

Man kan inte alltid sätta fingret på alla de tankeprocesser och mer eller mindre logiska resonemang som leder fram till ett specifikt beslut, särskillt inte om beslutet fattas mycket snabbt. Då är det lättare att baka ihop erfarenheter, sinnesstämning, känslor, intryck (medvetna som undermedvetna), fysisk och psykisk status etc. och kalla det för intuition. Själv tycker jag att det ger intrycket av att det är något oförklarligt, något som bara kommer till en utan rimlig förklaring vilket är fel. Det finns alltid flera olika anledningar till att vi fattar de beslut vi fattar, även om vi inte är medvetna om dem. Och väldigt ofta fattar vi galna beslut baserade på "intuition". Djuren med för den delen, de är inga undantag från kognitiva tankevurpor.

[truck70]
0

Hej!

Djur som människa går faktiskt i kuggarna, efter alltets perfektion. Vi kanske tror att vi tänker själva, och agerar, men det är ju bara ur vår synvinkel. har inga vetenskapliga belägg för det här och nu, men nog finns det grund allt.

piotrr
0

Om det inte finns några belägg för det, varför tror du det då?

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

chik
0

Per #21. Nu vet jag inte vem du ställer din fråga till..Men just Tron..Är för mig en Känsla o jag behöver inte ha bevis utan Jag själv är domare.Känns det rätt för mig så köper jag det..

""Finns bara Min sanning.

Völva…..

..I den sinnesstämningen som du är nu..Så skall du vara med någon som har kunskap o kan hjälpa dig. Här får du bara svar utifrån vad skrivan tycker.

[truck70]
0

Använder dator på biblioteket så svarar inte så ofta för tillfället. Men det är väl så, att det känns som att mer och mer gå efter intuition, och mindre efter bevis, och belägg. Lite som #22 skriver, men det är heller ingen tro. Har svårt att placera känslan, kanske ett flöde, eller flow.

piotrr
2

Intuition har ofta belägg, om än undermedvetna sådana, resultat av våra erfarenheter. Andra kallar det ryggmärgsreflexer eller fördomar. Samma sak egentligen.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

[mossquinnan]
3

Ooh här står vi och stampar i samma trista fotspår ser jag *S*

Intuition eller vad som hellst..lev ,lär känn njut innan livet är försent..undermedvetet..medvetet..d sista hoppas jag känns iaf..nuet,,känslan för var och en..vad den än är..floow..live..♥

Völva du skapade denna tråd..så tro mig..that´s nothing else!

[trumman]
4

Prata med sig själv 101.

[truck70]
0

#24, Vi kanske tappade tråden. Hela människan är uppbyggt efter reflexer, om mer eller mindre medvetna.

Kalla det för vad du vill, men det är biologi och resten är väl ande.

piotrr
1

Nature vs nurture, eller biologi och miljö, brukar konflikten kallas. Jag skulle inte kalla den "ande", men det kanske betyder samma sak för dig.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

[truck70]
0

Nej, för mig är ande allt vad som inte är materia. Miljö ser jag som omständigheter, ande innefattar även dessa. Se det som allt som finns, minus sig själv. Vetskap om andra världar än vår.

piotrr
1

Så ande är struktur, rörelse, elektricitet, gravitation och koncept?

Allt som finns minus sig själv är lika med ingenting. Det som inte finns, finns inte.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

[truck70]
0

Precis, du sa det. Ande är avsaknad av ting. Antimateria??

piotrr
1

Också ett ting. Antimateria är -1, inte 0.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

ru4real
0

#31 "Ande är avsaknad av ting." Hmm, så om min köksstol försvinner, så är den en ande? Låter alldeles för mycket flumm för mig. Andar finns inte, ingen har ju lyckats bevisa det hittils. Det skulle vara intressant om det kunde bevisas dock.

[truck70]
1

Jag har då inga bevis för att andar finns.

piotrr
4

Man kanske skulle kunna säga att andar, det är sånt som inte finns.

Det kanske alla kan skriva under på.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

[truck70]
0

Nej, tyvärr.