Titanic och myter
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Vet inte om det platsar här under skeptisism direkt, men det innehåller ju lite myter.
Kollade på lite olika program om Titanic förra helgen.
I 1 av dom med James Cameron, (tror det är 1 av dom senaste, med teorier) så "tror" dom/han att det blev 1 "nersug" när den sjönk, som gjorde att vraket plattades till ovanifrån och därför är skadat på ovansidan.
Se här: http://www.youtube.com/watch?v=FSGeskFzE0s
Såg också 1 annat program (från 2006) där dom kom med tanken att när Titanic bröts, bröts på andra hållet liksom. Först alltså genom "vikning uppåt" och sen inte som man (jag) alltid trott genom att fören sjunkit och aktern varit kvar på ytan liksom… utan vikt sig igen på andra hållet
Se här: http://www.youtube.com/watch?v=D7q4OnnHGQ8
Jag har svårt att tro att det kan bli 1 sådant "nersug" som Cameron säger och som skulle orsaka dom skadorna. Jag tycker den andra med "två" vikningar verkar vettigare. (ursäkta mina dåliga beskrivningar, men hoppas ni greppar vad jag menar (se videor))
Någon som har kunskap lr ngt om detta? Har för mig jag sett 1 avsnitt Mythbusters där dom sänkte 1 båt för att få till "nersuget" men det gick inte(?).
Sen, visst verkar det vara 1 hel del myter om Titanic och vad som verkligen hände när hon sjönk.
T.ex att dom försökte slå hastighetsrekordet och ignorerade isbergsvarningar, vilket inte verkar vara sant + att dom seglade längre söderut för att undvika just isberg.
Att orkestern spelade "till slutet" (måste varit svårt att lira när det lutade).
Att kaptenen stod på bryggan och gick under med skeppet där. Han sågs på flera olika platser av ögonvittnen.
Att män klädde sig i kvinnokläder för att få komma med livbåtarna.
Där är ju också olika versioner om telegrafisterna, The Californian och Carpathia.
Vad tror ni om det?
Svårt att "veta" när många ögonvittnen säger olika, och dom inte ens trodde på att skeppet "delat sig" när det sjönk, trots ögonvittnen som sa det.
Och såklart finns det konspirationsdårar som tror att skeppet inte ens sjönk utan det var 1 försäkringsbedrägeri..? (se video här, om ni giter)
Oj då. Ytterligare en konspirationsteori att hålla reda på? Fast denna verkar inte lika populär som de andra. Kanske för att dt är så länge sen?
Det enda jag kan säga i övrigt är att jag har sett samma avsnitt av Mythbusters. De visade på att det finns inget nersug att tala om när man sänker en båt.
Sen kan man ju diskutera hur noggranna Mythbusters är egentligen. :)