Religionsfrihetens fördelar?
Hej,
Postade det här i en existerande tråd på en annan sida men tänkte höra om det finns förslag här också.
Kom att tänka på det här med religionsfrihet när jag läste om det här:
http://www.expressen.se/gt/annu-ett-fall-av-exorcism-i-boras/
(artikeln handlar inte om religionsfrihet, det är min egen association)
Ett problem med den svenska religionsfriheten (som i sin helhet är "Varje medborgare är gentemot det allmänna tillförsäkrad frihet att ensam eller tillsammans med andra utöva sin religion") är väl att ordet utöva är lite otydligt? Ingen vettig människa vill så klart att den här typen av exorcism skall omfattas av religionsfriheten.
Det finns i alla fall ett par exempel där religionsfriheten kan ställa till problem (genom att man kan kringå lagar som är viktiga i för samhället), men jag kan inte komma på ett svar på följande fråga, och ni får gärna hjälpa mig:
Finns det exempel där religionsfriheten kan verka positivt, men som inte täcks av andra lagar och rättigheter?
Ett välkänt fall är ju Åke Green som predikade om homosexuella men skyddades från hets-anklagelser av religionsfriheten, en del tycker så klart det är positivt, men det är väl bara för att de ogillar lagen om hets mot folkgrupp? Vad tycker ni?
Medarbetare på Skepticism, Vetenskap och Andlig Skepticism
Att Åke Gren friades (med hjälp av lagen för religionsfrihet) är rent skamligt.
Religionsfrihet innebär mer skyldigheter än rättigheter, så som jag anser.
Jag kan faktsikt inte hitta ett bra svar på din fråga men å andra sidan sett så undrar jag hur det hade varit om vi inte haft religionsfrihet?
Hade våra andra lagar täckt in skyddet att utöva religion fritt (utan att skada eller blanda in andra oskyldiga)?
Det är än väldigt intressant fråga du ställer. Jag har inte funderat på det tidigare och ska bli spännande att höra andra tankar.
/Maria
Vi har ju yttrande- mötes- och föreningsfrihet, vad ger religionsfriheten förutom det? Vad behöver den ge?
Medarbetare på Skepticism.
Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.
"Finns det exempel där religionsfriheten kan verka positivt, men som inte täcks av andra lagar och rättigheter?"
Nej, jag kan verkligen inte komma på ett enda. (Bra fråga).
"Att Åke Gren friades (med hjälp av lagen för religionsfrihet) är rent skamligt."
Det där är verkligen en riktigt svår fråga. Vilka slags påståenden skall egentligen skyddas av yttrande- och religionsfriheten och vilka skall inte göra det? Hade du hellre sett att man faktiskt dömt ÅG för sina uttalanden? (Han dömde väl först i tingsrätten, men friades i hovrätten, efter ett överklagande, om jag förstått det hela rätt).
Jonas,
"Finns det exempel där religionsfriheten kan verka positivt, men som inte täcks av andra lagar och rättigheter?"
Vet inte om de är relaterade, lagen om religionsfrihet och att man kan registrera et trossamfund.
Ett trossamfund har skyldigheter och rättigheter, däribland att du kan bedriva "själavård" och kan omfattas av tystnadsplikt typ en form av bikt.
I övrigt ser jag inte behovet av en speciell lag för religionsfrihet. Det är bra reglerat i övriga rättssystemet vad man inte får (och implicit får) göra.