Etikett: vetenskap
Läst 1611 ggr
2
Hur datorspel gör dig beroende
Nästan, i alla fall. Detta är en engelskspråkig artikel om fem sätt som datorspel försöker få dig att fortsätta spela. Jag ber om ursäkt för att det är på engelska och hoppas att flera kan ta till sig texten ändå:
http://www.cracked.com/article_18461_5-creepy-ways-video-games-are-trying-to-get-you-addicted.html
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
3
Ett försök till sammanfattning på svenska:
- Sätter dig i en "Skinner-låda": Spel begränsar dina valmöjligheter och belönar dig för ett visst beteende så att du fortsätter att spela det även när det inte är kul. Det kan vara kul, men det är designat för att behålla din uppmärksamhet även när det inte är det.
- Ger dig "virtuella" munsbitar att äta upp. Din hjärna tror att föremål i spelet är verkliga. För att de är verkliga. Det krävs tid och arbete för att få tag i saker i spelet, och de går att sälja. Att de består av pixlar och data spelar ingen roll. Det lockar vår "inre hamster" att plocka på oss grejjer och spara dem.
- Spelet får dig att dra i spaken. Du får ingen belöning VARJE gång du gör något i spelet, då skulle du tröttna. Istället är det lite osäkert, lite slumpat. Experiment visar att detta är det säkraste sättet att få någon (eller något djur) att fortsätta dra i samma spak så snabbt det bara går. Nästa drag kan vara vinnaren.
- Du fortsätter dra i spaken… för evigt. Flera tricks finns för att få dig att fortsätta testa samma sak igen: Det börjar enkelt, med en hög chans att få belöningen. Sedan går det längre tid mellan varje. Eller också kan man göra det opraktiskt att sluta spela, så att man måste binda upp sig för ett par timmars spel. Eller så gör man spelet lätt att börja spela, men svårt att sluta - som med chips.
- Du tycker om det. Till skillnad från jobb eller städning har spel tre komponenter som gör dem roligare än resten av världen: 1. Självständighet, du bestämmer själv vad du gör. 2. Komplexitet, det är inte alltid samma sak. 3. Koppling mellan ansträngning och belöning. Det är sällan som man i verkliga livet får direkt positiv feedback för att man gjort något bra. I datorspel kan en ljuspelare skjuta upp genom din kropp rakt upp i himlen och du får en ny egenskap. Ingenting i verkligheten slår det.
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
0
Jag var på väg att kommentera något om att Cracked, som jag visserligen uppskattar, i detta fallet var ute ganska sent eftersom jag redan läst detta tidigare.
Sen klickade jag på länken och noterade att det var just denna artikeln jag läst.