Skepticism iFokus

Skepticism

Etikettövriga-frågor
Läst 2618 ggr
Tuva-C
2012-03-07 12:40
2

Kony 2012

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Vet inte om det här är rätt forum att lägga upp det här, men jag är intresserad av era tankar ang det här klippet. Är själv inte alls insatt utan råkade stöta på den här filmen idag.

Någon som har mer information som kan vara bra att ha i bakhuvudet innan man börjar sprida runt det? Fördelar, nackdelar? Är det på riktigt/finns det kanske andra syften bakom det som de inte vill att man ska veta?

För det låter ju verkligen hemskt och självklart vill man hjälpa till, men jag kände att det skulle vara intressant med lite skeptiskt tänkande först. ;)

piotrr
2012-03-07 23:01
1

Skulle du vilja berätta vad det är så att folk på förväg kan bilda sig en uppfattning om de huruvida de skall lägga 30 minuter på filmen?

http://en.wikipedia.org/wiki/Joseph_Kony

http://s3.amazonaws.com/kony2012/kony_5.html

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

piotrr
2012-03-07 23:01
1

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

walter
2012-03-08 01:32
6

Jag har ingen aning om det finns något annat syfte bakom än det som anges i filmen. Jag är urusel på att sammanfatta, men jag ska göra ett försök efter sett filmen.

Filmen handlar om att man vill fånga kony och ställa han inför rätta för de brott han begår i uganda. Det på wiki förklarar rätt bra vilka brott det gäller.

Personen som ligger bakom filmen (jason russel) kontaktade usa:s regering för några år sen (om jag fattade det rätt), men dom ville inte blanda sig i, men då startade han en rörelse genom att prata med många människor som i sin tur satte press på regeringen. Nu har usa en trupp i uganda. Inte för strid utan för att hjälpa uganda med rådgivning så att kony kan fångas.

Filmens syfte som jag fattar den är att i första hand upprätthålla trycket/pressen på i första hand usa:s regering så dom inte drar tillbaka styrkan utan stannar där ända tills kony är infångad.

Finns tydligen paket man kan köpa från rörelsen så att dom får in pengar. Dom har tydligen enligt filmen varit med och byggt upp tex skolor i uganda så att barnen som befriats kan återgå till skolan.

Var lite av det jag kommer ihåg från filmen.

hej

Tuva-C
2012-03-08 11:27
2

#3 Tycker att det var en bra sammanfattning. Tänkte bara lägga till att filmen handlar också organisationen "Invisible Children" som är en "non-profit organization". Dock ska man skänka pengar till dom och sent igår kväll stötte jag på den här artikeln istället;

http://theeducatedfieldnegro.tumblr.com/post/18894846735/we-got-trouble

Här står det i princip att "Invisible Children" stöttar armén i Ughanda som också i sin tur våldtar och mördar barn. Dom har också tittat på offentliga dokument gällande deras budget och bara 31% hade gått till deras välgörenhetsprogram (av 8 milj. dollar). Dessutom har Kony inte varit aktiv i Ughanda sedan 2006 plus att USA visst har gått in och hjälp, vilket man i första filmen inte alls får känslan av.

Så sammanfattningen av den här länken är att man absolut ska göra allmänheten medveten om Joseph Kony, men inte genom "Invicible Children" och "KONY 2012".

Och för att göra saken ännu lite mer komplex så snubblade jag på det här i morse. Man skulle väl kunna säga att det är "Invicible Childrens'" svar till de ovanstående påståendena. Har inte orkat läsa den än dock. Om någon orkar så får ni gärna göra en liten kort sammanfattning. :)

http://invisible.tumblr.com/

Astell
2012-03-08 11:58
2

Egentligen struntsamma för Kony har kommit till kännedom för många nu och jag tror diktatorernas tid är ute så det ger sig i vilket fall…kan jag tycka…

Tuva-C
2012-03-08 12:05
0

#5 Jo egentligen, tycker bara att det är lite läskigt hur folk bara ställer sig bakom det här till hundra procent efter en 30 min film utan någon som helst research vad dom faktiskt hjälper till att sprida sen.

Astell
2012-03-08 13:09
0

Jo sant.. men så kan man fråga om denne kille har sanna uppgifter…nu sprids iaf som en löpeld så får vi se vad som händer…

walter
2012-03-08 16:07
1

Som jag sa så har jag ingen aning om syfte. Har heller ingen aning om sanningshalten.

Kony är rebelledare och han har kidnappat barn. Siffran som nämns i filmen är 30 000. Pojkarna tvingas bli soldater och åtminstone en del av dom har tydligen fått döda sina egna föräldrar.

Kony står tydligen på internationella domstolens lista.

Så att ugandas arme gör hemska saker gör ju inte kony:s brott mindre. Utan det blir väl att först välja vad som är värst. När kony är borta så förhoppningsvis kan sen kanske tas itu med ugandas styre. För tänker man tanken att dom ser till att få bort de styrande i uganda först så kanske det skulle betyda att kony blev president och det är ju ännu värre.

När det gäller insamlade pengar. Jag undrar om det finns någon organisation överhuvudtaget som sköter sig som dom ska, det är tyvärr den krassa verkligheten och man behöver ju inte skänka några pengar.

hej

olaka
2012-03-08 20:04
2

Svar på kritiken(inte specifikt den från Hanna Fridén) från IC:

http://s3.amazonaws.com/www.invisiblechildren.com/critiques.html

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

Astell
2012-03-08 21:46
1

Jaha där ser man..Tack för informationen! Spännande att se hur det utvecklas…