Att inte tro på det själv kan göra
Hej skeptiker!
Jag skulle vara intresserad av lite kommentarer och synvinklar från er gällande följade sak. Min sambo berättade nyligen att han alltid, ända sedan han på skoj prövat som barn, kunnat hitta vatten med hjälp av slagruta. Varje gång man grävde där slagrutan gav utslag fanns det vatten. Jag blev MINST sagt förvånad över att han berättade detta, eftersom han tycker att allt som ens kan litelite misstänkas ha ens en nyans av "övernaturlighet" är ren skär lurendrejeri och idioti.
Jag frågade vad som sen hände, om han bara hade slutade med slagrutan eller. Det kommenterade han alltså med "ja dom säger ju att det bara är humbug med slagrutor".
Här är nu alltså en person som själv upplevt "något" (flera gånger, till och med) men inte tror på det han bevisligen fått till stånd varje gång, eftersom det sägs vara humbug. Är det inte ganska intressant?
Ingen aning. Det kanske inte var så viktigt för honom. Han hade ju kunnat lägga ner tid på att testa om det faktiskt stämde, men som det är kommer han bara ihåg att han kunde hitta vatten "varje gång".
Jag brukade leka mycket på Ölands stränder som barn. Där hittade man också vatten överallt där man grävde, slagruta eller inte.
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
Jovisst, det kanske bara är så min sambo minns det eller ett sammanträffande. Men det jag egentligen menade är att enligt hans uppfattning så ÄR det slagrutan som visade var vattnet fanns (eller egentligen han själv med hjälp av slagruta), men så tror han alltså att det är humbug ändå. Och det är det som är ganska fascinerande tycker jag.
Jag kan känna så för vissa saker. Att jag har haft en viss upplevelse, men att, när jag tittar på all forskning eller alla bevis som finns, så förstår jag att min egen upplevelse är starkt begränsad och inte speciellt sannolik.
När jag var yngre var jag helt säker på att jag kunde se andra människors aura, men jag trodde också att det var humbug. Det funkade varje gång, men jag misstänkte att det var frågan om någon form av bias. Sedan dess har jag blivit övertygad om detta också. Det förändrar ju inte vad jag varit med om, men det förändrar hur jag tolkar det i efterhand.
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
"Like" på ditt användarnamn, Jane. Gällande trådens ämne så tycker jag inte att det är så värst intressant, speciellt inte eftersom du väljer att formulera dig så här: "bevisligen fått till stånd varje gång" Du vet ju du också, att om han BEVISLIGEN fick resultat varje gång han körde runt med slagruta så vore det en världs-sensation. Var lite mer försiktig och mindre definitiv med hur du uttrycker dig :)
Nå jaaa #4, det är ju sant att det knappast har dokumenterats vetenskapligt och att jag inte ens själv varit med och sett slagrutan ge utslag. Men för att vara lite tydligare så menade jag att det alltså fanns andra personer på plats som grävde och hittade vatten. Då menade jag alltså att vattenfyndet kunde ses som fysiskt bevis (oavsett om det är sammanträffande eller ej). I motsats till att min sambo t.ex. skulle hävda att han helt säkert sett ett spöke eller liknande då han varit ensam i ett rum. Men det var ju liksom inte det som var poängen i det hela :-) Men tack för ditt påpekande!
#3 tack för länken, den var också tankeväckande.
Om ni vill ha klarhet i om din gubbe verkligen har en förmåga kan ni ju ställa ut 5 hinkar och varav ni fyller en med vatten. Detta gör ni dolt för din gubbe och sedan låter ni honom känna sig fram till vilken som innehåller vatten. Det är också bra om din gubbe är ensam när han gör testet så att ni andra inte ger honom några omedvetna signaler. Ni måste såklart också se till att det inte går att se vilken av burkarna som innehåller vatten(kvarglömda vattendroppar, eventuell transparens i hinkens material etc.)
Gör gärna testet ett antal gånger så blir det mer rättvisande. En träffprocent på +- 20 % är vad man borde få om man bara gissade, så om han har en förmåga borde hans träffsäkerhet vara betydligt högre än så.
För övrigt tror jag bara att det var slumpen som gjorde att din man lyckades hitta vatten tidigare. Om jag förstått det hela rätt så finns det ju åtkomligt grundvatten på de flesta ställen, vilket borde göra att det är ganska lätt att hitta vatten oavsett om man använder slagruta eller inte.
Haha, jag läste fel…
Jag trodde han fått stånd varje gång
/Maria
jane_of_all_trades.
""Här är nu alltså en person som själv upplevt "något" (flera gånger, till och med) men inte tror på det han bevisligen fått till stånd varje gång, eftersom det sägs vara humbug. Är det inte ganska intressant""
Lena.P är jag i verkliga livet.
Det är ganska lätt att övertyga sig själv om att något som bara funkar ibland, funkar varje gång. Det är på samma sätt lätt att övertyga sig om att något man gör, tänker eller drömmer om är unikt ens eget, trots att många människor tänker, drömmer och gör på samma sätt.
Det "svåra" kommer när man testar det, verkligen testar, utan att själv veta svaret, och med möjlighet att kontrollera resultatet, och det visar sig att man hade fel. De allra flesta jag har sett i den situationen, förnekar att de har misslyckats, eller skyller på att de hade en dålig dag just då, trots att de alldeles innan testet sa att de alltid lyckas.
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
Vatten, stan består av vatten.
Frågan är ju, har han försökt gräva utan slagruta nån gång? Och givetvis gräva lika djupt varje gång. För om man rafsar lite med nageln i jorden när man inte använder slagruta, och gräver sig ner till Kina när man använder slagruta - well, då kommer man få bättre resultat med pinnjäveln förstås.
Oj, menade självklart att den är full av det. :I