Skepticism iFokus

Skepticism

Etikettövriga-frågor
Läst 1341 ggr
chik
2012-03-07 07:07
0

Vad tror du??

En liten filmsnutt…Om ett ÖL glas….

Vad har man för förklaring??

Lena.P är jag i verkliga livet.

Maria
2012-03-07 07:18
0

Jag tänker gensast på temperaturväxlingar i glaset.

Jag har en gång tagit ut en ugnsform som fullkomligt exploderade i småbitar när jag satte den på ett underlägg.

/Maria

Astell
2012-03-07 08:55
0

Har den inte glidit på ett vått underlag så vet jag inte….

Kingston12
2012-03-07 15:12
0

Temperaturskillnader och fukt/kondens. Jag har sett glas och annat flytta sig på min diskbänk flera gånger. Det krävs knappt någon lutning alls på underlaget om förhållandena är rätt. Lite fukt undertill och kall luft som värms upp samtidigt kan bevisligen minska friktionen drastiskt. Ev diskmedelsrester hjälper säkert till också. Så sannolikt hände precis detta på en pub år 2010 och nu ska Aftonh-ran göra en spöksensation av detta. *suck*

olaka
2012-03-07 17:51
3

Jag gissar på uppgjort.

Personen som sätter ner glaset agerar ganska onaturligt, vad gör han med glasen och varför?

Alla reagerar direkt på vad som vad som händer, min erfarenhet av människor i pubar är att borden hade kunnat dansa utan att nån märker nåt(i alla fall när föremålet inte innehar tuttar).

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

Maria
2012-03-07 17:58
2

#4 Det har du rätt i. Alla reagerar väldigt mycket.

Vet själv när man är på puben och någon tappar ett glas…so what?…

fast då brukar ju det vara folk runt bordet men jag hade nog inte reagerat med att rusa upp utan bara vrida på huvudet och undra vem som ska torka upp.

/Maria

Astell
2012-03-07 18:28
0

Tycker att filmen går fortare än vanligt….

JonasDuregard
2012-03-07 19:10
0

#4 Ja reaktionerna verkar underliga, om det var helt tyst på stället så hade man kanske blivit förvånad, men att alla ställer sig upp, och en går fram och pekar?

Sen kan man undra vem som lagt på ljudet.

#6 Det är någon slags övervakningskamera som inte tar så många bilder per sekund. Om man spelade den långsammare så skulle de röra sig ryckigt i stället.

Det här är också orsaken till att man inte ser vad som händer med glaset, endera så trillar det över bordskanten eller så går det sönder först. Jag tycker det verkar som det trillar ned från bordet, det kunde ju i så fall förklaras av flera olika vardagliga fenomen (kombinerat med att killen ställer glaset för nära kanten Glad).

piotrr
2012-03-07 20:01
0

Glas med platt bottnen kan glida runt ganska bra på en våt fläck.

Glas med konkav botten kan istället sugas fast i pölen när vattnet svalnar.

Glas med konvex botten är inte bra.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism