Förbjuda tro? (del 5) och att utöva den?
Fortsättn från del 4
Kan medium få en ren och klar kontakt med andar?
El…använder de sig av t ex google för att få fram personuppgifter?
Är fusk vanligt förekommande inom branschen?
I sådana fall…hur komma till rätta med det?
Skapa lag mot verksamheten?
El är det upp till kunden att anmäla till KO?
Flyttar över Magi-cats inlägg:
kom att tänka på ett citat: when you have eliminated the impossible, whatever remains, however improbable, must be the truth
"You" här ska ju vara "man" på svenska det vill säga helst inte nån som henne. För Magi-Cats del borde citatet omformuleras till
"When I have ignored every possible and probable explanation, whatever I cook up, however batshit fucking crazy, must be the truth in my mind."
Medarbetare på Skepticism.
Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.
Å det skrev du,olaka, med gott uppsåt och med vetskap på fötterna…eller?
#3 Ming: 

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Gott uppsåt, nja, inget uppsåt annat än att peka på att Magi-Cat är den sista jag skulle vända mig till om jag ville eliminera möjliga förklaringar. Om "gott uppsåt" för dig betyder att man aldrig får påpekare att en forumsmedlem som pratar strunt gör just detta så får du tycka det.
Vetskap, ja!
Medarbetare på … Oförklarade Fenomen
Siten som listar ett välförlkarat fenomen efter ett annat, menar MagiCat VERKLIGEN att hon har eliminera möjliga förklaringar när hon skriver att "Ingen har förklaringen till varför de plötsligt en dag finns där." om Sädescirklar?!
Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.
#5 Om "gott uppsåt" för dig betyder att man aldrig får påpekare att en forumsmedlem som pratar strunt gör just detta så får du tycka det.
Med tanke på ditt ordval…. "batshit fucking crazy, must be the truth in my mind"…. som jag undrade
Magi-Cat är den sista jag skulle vända mig till om jag ville eliminera möjliga förklaringar.
Arthur Conan Doyle inte heller, va? Spiritist som han var.
#7 Arthur Conan Doyle inte heller, va? Spiritist som han var.
Bullshit alltså….om man tror och har annan åsikt än den rationella/traditionella….så..den vetenskapliga synen ska alltså bestämma för folket vad som är den riktiga? Tyck som vi ….typ…?
Ja el nej…busenkel fråga för "de som vet"
Jaså, Arthur var spiritist? Det visste jag faktiskt inte. Alltid lär man sig något av vikt här.
Jag blir riktigt rörd av att läsa alla Olas komplimanger.
Trevligt att du läser och förkovrar dig, också.
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Arthur trodde alltså på allvar att denna bild var äkta. Om inget annat, så visar det att även (och kanske särskilt) framgångsrika och skrivkunniga tänkande människor kan låta sig bedras nåt så grymt.
http://en.wikipedia.org/wiki/Cottingley_Fairies
Nästan lika förbluffande som att tro att sädescirklar är gjorda av utomjordingar (fast det är det väl ingen som tror på allvar?)
Vad är dom gjorda av då Tristan…nu när plankmetoden har övergivits och säden är knuten och flätad…var finns dessa övermänniskor som aldrig ertappas???
dubbelpost
#10 Arthur trodde alltså på allvar att denna bild var äkta.
Uppenbart ett fotomontage möjligen kul att se att man kunde manipulera bilder även före Photoshop 
Uppenbart ett fotomontage
Hur vet du det? Varför var det inte uppenbart för Arthur?
Vad är dom gjorda av då Tristan
Vilka dom?
#14 Hur vet du det?
Jag tror det är ett fotomontage…gör inte du??
Varför var det inte uppenbart för Arthur?
Vet ej varför
Menade vem..sädescirklarna
Vilka sädescirklar?
Never mind…
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Såg inte att det var nr5 av tråden redan (skrev i den andra)
Ming Ang googling Tex avsnittet av Do på Furunäset Tror du Pierre googlat där lr inte?
"Jag kan inte låta bli att tänka på sannolikheten för att på ett sjukhus som funnits i 100 år och med ibland 800 patienter intagna samtidigt, plus ett per hundra anställda och deras familjer. Att just de spöken som Pierre ”får kontakt med” är just de som man hittar på nätet/Google!"
#10 Jo Mia och Magicat tror på både snömannen och att sädesfältscirklar inte är gjorda av människor
#20 Ingen aning faktiskt…men om du anser det logiskt att han i förväg visste vart han skulle och sedan söka info på nätet…lär han inte bli anlitad
#24 Du kan läsa här hur enkelt han gör det
http://gesusbloggen.wordpress.com/2012/01/30/pierre-googlar-vidare/
Kom gärna med åsikter på vad du tror om:
"Jag kan inte låta bli att tänka på sannolikheten för att på ett sjukhus som funnits i 100 år och med ibland 800 patienter intagna samtidigt, plus ett per hundra anställda och deras familjer. Att just de spöken som Pierre ”får kontakt med” är just de som man hittar på nätet/Google!"
#25 Det bästa är väl att du frågar honom….eller hur?
Doyle var lättlurad, det är sant. Men han var en lysande författare och han lät aldrig sin tro spilla över på Sherlock, det är mycket imponerande!
#6(Ming)
Vill förtydliga att jag skriver att förklaringarna var totalt galna, och inte Magi-Cat, om detta inte var tydligt nog.
Det finns en gammal tråd om sädescirklar, starta gärna en ny om ni vill diskutera det igen(efter ni läst igenom den, så det slipper bli samma igen)
Om den biten vill jag bara säga att jag faktiskt på allvar trodde att ingen på riktigt trodde på sånt här innan den tråden.
Inget är för dumt för att inte tros på. Hollow earth, Bigfoot, chemtrails, … you name it, they believe it.
#32 Drar mig till minnes att jag skojade med nån att Lady GaGas framgång var ett bevis för illuminatis existens. Kul tyckte jag, till jag en dag snubblade över en hemsida som såg illuminatis existens genom att analysera Lady GaGas texter… O_o
#29 Har gjort men han är precis som ni SVARAR INTE
Och nu var det DIG jag frågade, och det hade varit skoj med en åsikt från dig istället för att du stoppar huvudet i sanden…
Gesus: Svaret är ju uppenbart, det är ju internet som uppväckt andarna från deras vila!
#34 Du har fått mitt svar….så…det får du nöja dig med.
Jag har en neutral hållning tills vidare.
#37 Jag noterar här också att Ming "förnekar" inte att hon gjort det… Men jag vet inte
Jag förnekar inte att jag gjort det…det är ordvrängeri som är fulspel…oärligt och reskeptlöst.Det jag kommenterade var de föregående inläggen.
Jösses……det ÄR tillåtet att ändra sina inlägg efter publikation…VET inte du det? Om du anser att jag har en ojuste debattstil får du anmäla mig gesus…
Men jag förstår att trumman har misstankar om att jag ändrat mitt inlägg efter att han svarade.Vad angår det dig förresten gesus? Det är costa nostra dvs trummans och min sak.
[piotrr föredrar att inte undersöka saken. Det är tillåtet att ändra sina inlägg i efterhand. Jag föredrar det så. / Per]
#38 Ja som vanligt, INGET
Du har fått mitt svar….så…det får du nöja dig med.
Jag har en neutral hållning tills vidare.
Nu har du fått 2 svar och är fortfarande inte nöjd..eller hur?
Jag ämnar inte svara dig mer om hans eventuella sökande på google då han var i det gamla sjukhuset..eftersom jag inte VET. Spekulera är inte min grej helt enkelt…bättre då att säga: Jag VET inte.
#30 Ok olaka
Du skriver ju också "Jag förnekar inte att jag gjort det.." #39
Jag citerade dig då du skrev:…..
Jag noterar här också att Ming "förnekar" inte att hon gjort det… Men jag vet inte
…….med ordet jag ist för Ming……
(men du tar ju åt dig så det verkar känsligt för dig)
Jag ändrar då jag ser att jag missat ngt eller stavat fel…ibland gör jag tillägg som jag glömt att skriva.
Jag har själv varit utsatt för att kommentarer jag skrivit tagits bort….att jag uteslutits och inte kunnat kommentera …så…det är oärligt falskspel så..visst är det en aning känsligt för mig….
#221 Detta inlägg skrev jag till trumman.
Detta har jag inte upplevt här…däremot visades en youtubesnutt om Rose-Marie Althea som hade en kvinna ute på fisketur bland publiken….
#47 Ming; jag svarade på ett inlägg (där du frågade hur det skulle gå att kolla upp folk på en seans) med att de kunde ha "spioner" ute i publiken etc, men senare såg jag att det inlägg jag svarat på inhehöll just detta. Se nedan:
_"Hot reading på en storseans…en rationell fråga: Hur vet mediet vilka som kommer….?ja just ja…det finns ju minglare som går omkring bland publiken och som fiskar på djupt vatten och delger mediet….var det så ni tänker det fungerar? Ni=den som känner sig manad att svara."
_Då blev jag som osäker på om jag verkligen hade skrivit ett sånt "på näsan" svar till dig eller om du hade ändrat texten i efterhand; det var bara det jag ville veta.
Är inte ute efter att sätta dit dig på ngt vis :)
Phhuuuu!
Alltså jag bara noterade att du INTE förnekade att du ändrat
VAR i det du skriver står det att du INTE ändrat?
"hoppas piottr kan undersöka OM jag lagt till något i min kommentar EFTER att trumman skrev sin…jag svarade honom strax efter….så…. tills dess får du leva i ovisshet då, gesus, om jag debatterat oseriöst och om så är fallet får du ge mig en rikligt nedlåtande kommentar om hur oärlig jag är"
Du tom skriver "Jag förnekar inte att jag gjort det.." #39
Som sagt jag BARA noterade att du INTE förnekar att du ändrat Och jag kan INTE SE var du skriver att du "INTE ÄNDRAT"
Jag bryr mig inte om du ändrat eller ej det var inte det jag kommenterade först
Men som du går på så verkar det som du inte har rent mjöl i påsen Annrs hade du väl inte gått igång så innih-e
Jag orkar inte bjäbba om detta, så för mig detta under bron nu
Ok end of diskussion
Tillägg: Läs piotrr:s inlägg #188 i tråd 4 så förstår du varför jag skrev som jag gjorde.
#48 det är lugnt trumman….du har inga sådana ambitioner 
#51 Nä, ibland känns det dock som om jag är ute efter att sätta dit mig själv eftersom jag är här :)
#52 Vi som är här och sticker ut är modiga 
#53 Jag vet inte om jag sticker ut direkt? Jag är ju skeptiker själv, vurmar för vetenskap och tror inte man kan konversera med döda.
#54 Jag vet inte om jag sticker ut direkt?
Nej det gör du inte
Vi som tror mer eller mindre är vågade som står för det på denna sajt….det var mer så jag menade…..utan oliktänk blir det trist…som någon skrev….
#55 Eller så kanske det är just det jag gör, slog det mig, eftersom jag är allt jag skrev och samtidigt har praktiserat shamanism i över 20 år.
Konstigt nog har jag aldrig tyckt det varit svårt att stå med en fot "i vardera världen" om vi tillåter oss att uttrycka det så :)
Det är finfint att stå med en fot i vardera världen :) Robert Hahn har också erfarenhet av det.
#20 gesus "Jag kan inte låta bli att tänka på sannolikheten för att på ett sjukhus som funnits i 100 år och med ibland 800 patienter intagna samtidigt, plus ett per hundra anställda och deras familjer. Att just de spöken som Pierre ”får kontakt med” är just de som man hittar på nätet/Google!"
NU har jag tittat på länken….min hittills neutrala hållning har förbytts till misstänksamhet just pga av att de namn han säger kan härledas till google och OM han fått info därifrån…ja det VET vi ju inte…..ännu.
#58 Strålande Ming jag är impad
Nej jag vet inte heller Men tror mer på Google än spöken
Du kan kolla på fler av Pierres avsnitt = samma sak, andranamn, födelsedagar och stjärntecken osv… som finns på nätet enkelt
Här är 1 till som han kan göra med endast namn och adress på Henricc
#59 Jag läste det i samma veva….Mediumen i Det Okända får ju inte veta innan var de ska…. så…hur förklara att han kan söka på nätet för att få info?
Inte före OM det stämmer att de inte får veta var de ska…återstår då om det är möjlighet att tillskansa sig info under programinspelningens gång…
OM så är fallt så är det ajöss goodbye för vidare inspelningar.
#60 Ja det är ju så enkelt som jag skriver Han vet var han är och vad personen heter
I sista fallet Henricc Sök på Ratsit så får du fram allt som Pierre använder på 1 minut Med 1 Smartphone och tex ett toalettbesök är det inget problem…
Ang Pierre har jag f.ö fått "inside information" om att han och Caroline Giertz har kontakt ett par ggr i veckan på luren (ej belägg) Hon är hans mentor liksom
Caroline säger ju också, att dom inte fått information INNAN men inget om att dom INTE får/skaffar det under inspelningen Så hon behöver inte ljuga
Vet att det är ngt avsnitt där han rabblar upp namn på deras hästar, som av 1 händelse står på deras blogg. I say no more..!
#61 Ja han vet var han är….men inte före….hoppas jag…..och OM han får ha sin iPhone så är det busenkelt att fånga info….så….skulle vara intressant om producenterna kan ge svar…..el CG….eller P himself….
Och nej..hon behöver inte ljuga…..men att undanhålla sanningen är inte rätt…heller
Ja det verkar ju helt klart suspekt…så klumpigt gjort isf…kontakta det okända o berätta..du är ju mer insatt än resten av oss…
#62 #63 Produktionsbolaget skiter fullständigt i det. De är bara glada de har "bra tv" som går sälja. Inget annat.
#62 Han behöver inte fått reda på ngt före i dessa fall 1 snabb koll på nätet på plats så har han allt som behövs
Du kan c honom göra exakt samma här Där han hade info före, om Sara som jobbar där Samma grejjer, mellannamn + stjärntecken
https://gesusbloggen.wordpress.com/2011/12/19/googlepierre/
#63 Jag har fått kontakt med Caroline och vi ska c vad vi kan "snacka" om ;-]
Från: Gesus #151 "del 4"
Sen lite OT neutralis jag har förstått att du har lite (mycket) erfarenhet av mediumsvängen Och jag tycker du skriver bra och precis vad det handlar om Så jag tänkte slänga ut en fråga om du kanske skulle var a intresserad av ett typ gästblogginlägg hos mig?
Jag har inte gjort det innan men det slog mig nu…
Ursäkta dröjsmålet Gesus, men har inte riktigt tiden ibland att gå igenom dessa trådar. Jag önskar jag hade mycket mera tid att kommentera alla enligt mitt tycke tokigheter här, men tyvärr inte.
Så svaret blir enligt logisk följd, nej. Tack ändå för erbjudandet… min kapacitet just nu är enstaka kommentarer här tyvärr.
Önskar all lycka med bloggen.
#66 Inga problem alls Jag har skullat PM:a dig istället Men det har inte blivit gjort Jag gör det senare Tack
Ett inlägg av Gesus från "Skeptiker förföljer..":
#34 Ja jag glömde… MEN dom PRATAR INTE har jag lärt mig
Dom kommunicerar med hjälp av känslor (Birkan Tore) och "bilder" (sist hade 1 av Pierres spöke med sig en bild på Olof Palme tex)
Dom använder sig också av 1 "världsspråk" tydligen som gör att alla förstår alla i hela världen + andevärlden och alla dimensioner med mera.
Detta gör ju att tex Terry Evans kan snacka med svenska spöken från 1800-talet som rimligtvis inte kunde engelska
Trots det kan Terry ha problem ibland när spökena snackar just svenska (?) och Pierres har ibland svårt när spökena har dialekt (?)
Fantastiskt!
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
Fixade och trixade med tre.. förlåt, tretton inlägg som handlade om att man kan redigera sina inlägg i efterhand.
Kommentare från sajtvärden: Redigera gärna era inlägg i efterhand om ni inser att ni skrev något dumt. Jag föredrar att ni gör det själva hellre än att jag skall behöva göra det åt er. Tack på förhand.
Och svara inte på inlägg som bryter mot reglerna. Snälla!
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
4-251, Magi-cat
> "kom att tänka på ett citat: when you have eliminated the impossible, whatever remains, however improbable, must be the truth"
Jag håller helt med om det. Jobbar med det varje vardag. Inom medialismen återstår dock fortfarande det första steget: "eliminate the possible".
Det är inte gjort.
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
#4-258, Rumblebee:
> #229 - Piotrr:
> > ''Bara om du lyckas visa det enligt förslaget ovan.''
> Om jag lyckas visa att tankeläsare finns? Varför skulle jag göra det,
Frågan var alltså hur man kan bevisa att ett medium inte talar med döda. Jag föreslog att man frågar något om en LEVANDE person, men får mediumet att tro att det handlar om en död person. Om mediumet då börjar prata om den levande som att den vore död så har du bevisat att mediumet inte talar med döda. Om mediumet dessutom har RÄTT har du visat att mediumet i själva verket är en tankeläsare, vilket är fantastiskt i sig.
Det är ganska tråkigt att behöva förtydliga detta för dig. Jag har skrivit ganska mycket med dig och gör givetvis det i förhoppningen att du läser och förstår och kanske går tillbaka till det jag skrivit förut för att förstå bättre vad jag menar.
Om du inte gör det, blir jag mindre motiverad att skriva mycket. Det kan vara kul att förklara något ingående en gång. Två gånger är inte lika kul. Tre gånger är direkt tråkigt.
> "Och vad för slags bevis vill du ha på att fri vilja existerar?"
Jag tror inte att något sådant bevis kan existera. Det är du som påstår att fri vilja existerar. Därför är det du som bör kunna bevisa det.
> ''Förslagsvis för att det är sant.'' Det behöver det inte vara. Du tror inte på andevärlden, men det betyder inte att den inte finns, hur dumt det än kan låta i dina ögon."
Det du frågade var "varför ska man vilja tro på något, som man själv tycker låter dumt?" och mitt förslag ovan på en anledning till att tro på något somman själv tycker låter dumt, är att det är sant. Det är en VÄLDIGT GOD anledning att tro på något man tycker låter dumt. Du valde att ifrågasätta något på väldigt svag grund och jag valde att tolka den grunden som helt ogiltig.
Det finns inga bevis för den andevärld du talar om. Det betyder att det inte finns några goda skäl att tro på det. Att det "låter bra" är inget gott skäl. Att man vill tro det, är inget gott skäl. Att man är rädd för döden, är inget gott skäl.
> "Ett kontrollerat test, som att t.ex hitta någon kändis lik som det föreslogs längre upp i tråden? Och vad händer om ett medium skulle hitta ett kändis lik, men att man inte kan fastställa att det verkligen är dennes lik?"
Ingenting.
> "Och även om mediumet lyckas, så är det just bara detta medium som får sin äkthet bevisad. Det återstår ju endå tusentals(?) andra otestade medium."
Det är sant, men det skulle ändå förbättra yrkets position. Det skulle gå ifrån ett yrke utan några som helst påvisade färdigheter, till ett yrke som åtminstone har visat sig fungera vid ett enda tillfälle. Det låter kanske inte som någon stor skillnad, att gå från noll till ett… men det kan också vara all skillnad i världen.
Tänk om vi träffade EN utomjording. Eller lyckades återfå EN människa från döden. Eller lyckades tillverka EN ny stjärna. Eller reste tillbaka i tiden EN gång.
Skillnaden mellan ett och noll kan vara mycket, mycket mer än bara en enda siffra.
> "Kan man läsa om dessa tusentals tester någonstans?"
Jadå. Det finns många böcker skrivna, många filmer gjorda, många tester utförda.
> "Helst gärna om det är något som utförts i modern tid, våra instrument idag är ju bättre än för 80 år sedan."
Princeton PEAR kan vara ett bra ställe att börja på. Det är nedlagt nu, men de fanns länge och hittade inget. CSICOP, sedemera Center for Inquiry, har också flera sådana.
> "Även om mediumet blir ombedd att hitta någons lik, så kan ju dom som undersöker liket när/om det hittas, vara på mediets sida, risken finns ju. Trust no one
"
Vetenskapen är van vid sådana situationer.
> "Och din enda källa där medium har blivit avslöjade, är genom James Randi, alla skeptikers gud av någon anledning.."
Nej. Men det spelar ingen roll heller.
> "och alltså inte från en äkta vetenskapsman?"
En annan sak du bör lära dig från vetenskapen är att det inte är vem som säger något som avgör dess sanningshalt, utan hur väl det kan testas. Jag struntar till exempel inte i vad du säger bara för att du inte är forskare, och jag litar inte på en forskare bara för att de är forskare; de måste ha goda skäl också. Forskare har det. Du har det inte.
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
Jag är en nyfiken människa, läser lite överallt över hela iFokus utan att skriva mycket alls. Men, nu kan jag inte vara tyst längre.
Jag lider av en sjukdom som kan vara dödlig, jag fick diagnosen när jag var väldigt liten. Den moderna läkarvetenskapen kan inte bota mig, ”bara” hålla mig vid liv.
Min mor (som de flesta mödrar nog skulle gjort) har lidit väldigt av att se mig om och om igen kämpa mot de attacker jag drabbas av utan att kunna hjälpa mig på något sätt.
Men morsan är lurig, hon kunde inte bara godta att hennes barn är obotligt sjuk så hon sökte nya vägar…
Jag kan inte på rak arm räkna upp allt jag fått testa i olika former av örtmediciner, kosttillskott, healing och kotknackare (jag har till exempel ett minne av att sitta och glo ner i en tom kaffekopp, inte för att jag för mitt liv nu i vuxen ålder kan komma på varför).
I vart fall, nämn något, vad som helst, utanför de ”traditionella” ramarna och jag har (näst intill) garanterat varit där.
Jag vill inte veta hur mycket pengar min mamma lagt ut på mig (trots att vi aldrig har haft det sk ”gott ställt” hemma), jag vill inte minnas allt vad som sagts till henne, det räcker med minnet jag har av att någon vid något tillfälle talade om för henne att det var hennes tandfyllningar som på något sätt gått över i fostervattnet och gjort mig sjuk…
Trots alla ”behandlingar”, alla långa bilturer, alla skuldkänslor som lagts på min mor och alla pengar är jag fortfarande sjuk…
Min fråga är nu:
Hur kan ni ”troende”/”spiritualister” eller vad ni nu önskar kalla er, sitta och försvara att diverse bluffmakare springer lösa där ute och lurar godtrogna/svaga/sjuka eller desperata människor på stora pengar?
Ni borde SKÄMMAS! Ha gärna er tro, men fy f*n för att ni utger er för att kunna hjälpa någon annan än era egna plånböcker!
//Hade helst velat posta som anonym men förbannad fungerar lika bra!
Ord i rättan tid!
Du är inte den ende med liknande erfarenheter. Det är ett skambelagt område. Man vill inte skylta med att man har blivit blåst (och ofta inser man det inte ens).
Visserligen finns det åtskilliga giriga och iskalla bedragare i alternativbranchen, men även många som innerligt och ärligt tror sig själva om att ha helande förmågor, produkter och metoder. Det är ofta ännu lättare att bedra sig själv än andra.
Stark berättelse, jag skulle vilja säga nåt bra, typ krya på dig, men det låter bara patetiskt… Sköt om dig, kanske?
Det är värre än din förklaring oftast, för hjälper inte de här här kurerna så är det ditt fel för att din inställning är fel(i paritet med the secret och liknande strunt). Smart sätt att sätta skulden på offret!
Wylde,
Mina kondoleanser går till dig, men egentligen, och ta detta på rätt sätt nu, till din mor. Det är hon som har försökt allt, alla möjliga tokigheter, till alla möjliga priser, på bekostnad av sitt eget liv, för att försöka göra dig frisk. Hon har säkert känt i många omgångar att detta är hennes fel, att det är hon som har orsakat det, att det är hon som inte har kunnat hjälpa dig, att hon inte har hittat rätt botemedel eller förklaring, och hon letar fortfarande. Vilken FRUKTANSVÄRD situation.
Du har åtminstone levat med din sjukdom, du har kanske hittat ett sätt att vänja dig, du har aldrig känt till ett annat liv. Det går att karva ut ett bra liv åt sig själv i nästan alla situationer. Men din mor… som hon har kämpat. Som hon har blivit lurad. Det är sorgligt.
Ett stort TACK till dig för att du ville berätta om detta. Om det inte vore för din önskan att förbli anonym hade jag erbjudit dig en plats på Vetenskap och Folkbildnings blogg. Om du ändå skulle vara intresserad kan jag agera ditt ombud, men risken finns alltid att någon spårar reda på vem du är ändå. Erbjudandet är öppet oavsett.
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
Wylde!
Jag brukar heller inte skriva på nätet Jag såg vad du skrivit och jag kände att jag måste bara skriva till dig!
Usch jag vet hur det känns!

Själv var jag sjuklig som barn och jag har genomlevt den ena efter den andra behandlingen med mer eller mindre verkningslösa resultat.
Läkarna stod maktlösa och ville så gärna kunna hjälpa mig. Men vad ska dom göra när dom inget vet? Inte om det jag har/har haft/ i allafall.
Som vuxen så började jag söka mig alternativa vägar och jag kan säga såhär, Tack vare dem så har jag ett LIV idag.Jag fann en alternativläkare som gav mitt liv tillbaka!!!
Numera kan jag leva ett hyffsat normalt liv utan att behöva äta starka mediciner med svåra biverkningar som jag lärde mig leva med men som var jätte jobbiga!
Så jag säger det har varit för mig det samma som för dig fast tvärtom när det gäller biten om läkarna och alternativvården.
Jag hoppas bara att du kan få alla hjälp och att du ska bli bättre och att vetenskapen och forskningen ska hitta en lösning som kan hjälpa dig!
Inget barn ska behöva känna sig som någon slags försöks kanin oavsett om det är vanliga läkare som testar nya preparat (som jag utsattes för) eller alternativare som prövar olika metoder (som du utsattes för).
Jag hade bara tur att hitta en bra alternativ metod hoppa du också ska finna din hjälp!
Kram och allt gott önskar jag dig!
Vad gjorde alternativläkaren?
alternativare som prövar olika metoder
Så din behövde inte pröva?
Jag prövad olika vägar men så fick jag höra talas om han som hjälpt mig.
Han hade hjälpt min kusin som i sin tur blivit ditskickad av en vän till honom.
Han testade mig med olika metoder, han är utbildad inom flera olika metoder.
Han är duktig! Det är många som går till honom. Det var inte gratis men han ägnar sig att gå igenom allt och han skickade prover till lab i USA.
Jag vill inte berätta vad jag hade för sjukdom här. jag skriver inte för att bråka med någon utan ville bara berätta att JAG blivit hjälpt och att jag är oerhört tacksam att jag kunde få den hjälpen.
jag hoppas att Wylde också ska bli hjälpt. man ska aldrig ge upp hoppet.
olika metoder
Vilka?
Jag hoppas du kan glädja dig med mig och visa det men istället så beter du dig som jag ska stå till svars som jag vore skyldig att berätta om allt. Jag vill inte det det känns inte som det kommer sluta väl.
jag har inte gjort något fel jag har bara berättat hur det var för mig.
inte så olikt Wyldes historia.
jag hoppas att Wylde ska slippa genomlida mer tester och få ett bra liv
Du påstår saker. Jag undrar. Du duckar. Skumt.
#73 – Jag hoppas verkligen att du har rätt i det där sista om att det finns de som tror sig själva.
#74 – Tack. Men…
… #75 har så rätt i det han skriver. Det är inte synd om mig, jag anser själv att jag lever ett bra liv.
Den som råkat illa ut här är min mor. Det är hon som sökt hjälp och gång på gång blivit lurad, frustrerad och ledsen, och det var det jag ville belysa i min text.
De som är ”troende” eller vad de nu vill bli kallade är inte illa ute. De är inga offer för förföljelse och vad för tokiga utbrott de kommer med här.
I mina ögon är de bluffmakare och vissa av dom på gränsen till parasiter som lever på folks olycka.
Vidare Per, tackar jag för ditt erbjudande men jag är ingen ”skrivare”, det jag hade att komma med i ämnet är det som finns i min text ovan.
# - 76/78 – Jag kan bara gratulera till att du blev frisk.
de som tror sig själva.
Jo, de är ju inte riktigt så klandervärda som de utstuderade charlatanerna, men resultatet blir ungefär detsamma. Svaga människor utsätts för nonsensbehandlingar - ofta mot betalning.
#82, Wylde,
Tack. Och ingen fara, jag förstod ju redan innan att du inte var så sugen på uppmärksamhet. Jag hade i princip tänkt låna din nuvarande text, det tyckte jag var bra som det var.
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
#82 Jag kan också bara beklaga och känner delvis igen mig i texten.
Själv har jag haft stora problem med svår huvudvärk och prövat allt från kiropraktor, zoonterapi, Hälsokostpreparat, akupunktur, magnetarmband, osv.
Det är lätt att göra när man är desperat och jag kan bara tänka mig hur jag hade kämpat om min son varit sjuk.
Jag är nog en ganska godtrogen typ och lättlurad men jag har blivit mer och mer skeptisk med åren.
/Maria
Du syns Vilde Hilde.
Jag väntar fortfarande svar på min fråga i #72.
Den löd - "Hur kan ni ”troende”/”spiritualister” eller vad ni nu önskar kalla er, sitta och försvara att diverse bluffmakare springer lösa där ute och lurar godtrogna/svaga/sjuka eller desperata människor på stora pengar?"
Välkommen till "dom väntande på svar från woowoos"
Har någon troende försvarat dom? Det har väl framgått att bedragare vad det än är så är det inte okej….
#89 Är 1 medium som tar betalt för att ha påstådd tvåvägskontakt med döda en bedragare enligt dig?
Jag vet inte riktigt vad som sagts härinne, men jag minns att nyligen var det en användare inne på ÖN som rekommenderade Anders Åkessons mediala tjänster. Jag vill inte namnge hen, eftersom det känns lite fult utan att fråga, men det var en person som jag bedömer som seriös och en ganska flitig postare.
#91 Tror det är ok att länka till tråden kanske?
Jo… Det är det väl ok antar jag. Det är ju ett publikt inlägg i ett publikt forum, så det ligger ju redan uppe till allas beskådan.
http://overnaturligt.ifokus.se/discussions/4d714f2eb9cb462221062cf9-medium-i-orebro-trakten (#13)
*
Ja om den inte kan leverera…finns väldigt många som har gått in i den branschen utan att egentligen kunna sin grej…det finns några få som kan…många har ju gåvan men tar inte betalt..jag har betalt en kvinna men då har hon leverat också så jag känner mig inte bedragen…blir man kontaktad av massor av människor så är det ju svårt att inte ta betalt eftersom det blir ett jobb…

Men jag förstår faktiskt inte det här snacket om att bara kunden är nöjd så är allt ok.
Om jag skulle köpa en Gucci-kopia i tron om att det var äkta Gucci så skulle nog jag också vara nöjd så länge jag inte blev varse om sanningen.
Precis Klass..så är det…ingen kan 100 % veta något…vad ska vi göra…det går inte att få full kontroll..

#97. Vadå precis? Skulle man, som Klass skriver, köpa en Gucci-kopia och tro att den är äkta, skulle man vara nöjd till dess man fick (bevisligen) veta att det bara var en kopia. Då skulle i alla fall jag bli skitförbannad. Den som sålde kopian såsom äkta har således ljugit och tagit betalt för något som inte visat sig vara äkta…….det är bedrägeri.
Var ligger skillnaden?
Edit. F ö skulle jag anmäla den som sålt en kopia till mig, likväl som jag skulle anmäla ett medium, eller någon annan som kör med bedrägeri. Finns ingen som helst anledning att låtsas som det regnar bara för att man vill skydda sin tro (eller vad ni nu vill kalla det för).
Nej det med att bara kunden är nöjd håller inte
Det betyder ju bara att OM bedragaren lyckas lura kunden så skulle det inte vara bedrägeri då
Tänk om Gucci tröjan är äkta då…det finns ju faktiskt äkta sådana…

#97 Astell
Vad vi ska göra? Tja, man kan (och bör) som kund kräva att försäljaren bevisar att det som säljs är äkta. Gör den inte det så låter man bli att köpa och anmäler försäljaren för bedrägeri.
Men jag tycker, oavsett om kunden är nöjd eller inte, att försäljaren är en bedragare. Vad tycker du?
Provar igen, Astell.
"OM bedragaren lyckas lura kunden så skulle det inte vara bedrägeri då?"
#101 #102
Vi har delade uppfattningar om att alla medium skulle vara falska..så länge det finns dom som levererar så håller jag frågan öppen…
Vi lever i en värld där det inte finns garantier för något…bara att gilla läget…

#103 Astell
Då tolkar jag ditt svar på min fråga om vad du tycker angående den hypotetiska Guccikopieförsäljaren som att du inte tycker att försäljaren är en bedragare.
#103 Du undviker att svara på frågan
Du säger "jag har betalt en kvinna men då har hon leverat också så jag känner mig inte bedragen"
Dvs om hon lyckats lura dig så är hon ingen bedragare
#104 #105
Men hon har inte lurat mig…
#106 Hur vet du det?
Du undviker frågan… Men ta 1 annat exempel då
Om 1 kund är nöjd trots att hen har blivit lurad (utan att veta det såklart) är inte mediet en bedragare då?
Jo!
Jag baxnar. Du menar alltså att bedrägeri är helt okey bara ingen upptäcker det?
Var är din moral och etik?
#108 Tack!
Men du blev såklart inte lurad Man vet ju exakt när man inte blivit lurad, lr är det då man blivit just lurad?
Du missuppfattade mig…jag tycker inte det är okej att luras…
….utan?
utan vad?
Utan du tycker VAD är ok när det gäller bedrägerier?
Inget..var har jag skrivit att det var ok?
#108 som svar till #107
Jag skrev ju Jo att jag tyckte att mediet var en bedragare om han lurades???
På tal om trådstarten
ska dessa vara tillåtna?
http://nyheter.se.msn.com/gallery.aspx?cp-documentid=160584655
#117 Så då måste du ju hålla med om att påstådda medium som luras är bedragare? Hur "kommer man åt" dem? Eller är det ok att folk betalar i god tro och man bara struntar i dem? Alltså; antingen är man humanist och bryr sig om dessa påstådda mediums offer eller så är man inte humanist och skiter i i offren. Svårt val, eller?
Det finns Brancher som säljer tjänster,,,men det är förbjudet att köpa.
Hur bra funkar det ?
MÖRKRET GÖMMER SKATTEN 
#120 Du tänker på prostitution i Sverige t ex? Enligt Polisen är det väldigt bra snurr på prostitutionen. Den har bara flyttat från gatorna där den syntes, till lägenheter. Vet inte vad det har med tråden att göra iofs….
Ja dom som luras….man kommer åt dem genom att upplysa om det…
Jag tror alla är överens om att det finns dom som "luras"
Men varför är inte dom som påstås inte "luras", intresserade av att visa upp att DOM inte är bluffare?
Det snackas om "seriösa" medium, vilka är det? Dom som LYCKAS lura dig så du tror det är på riktigt?
Som Astell ser på det så är ju allt ok om man tex blir lurad, och inte vet om att man blivit det. Då är det "personliga bevis" och kunden är nöjd, inga problem..!
#122 Preciiiiis…. Det är ju därför så många kallar sig skeptiker….
- # 65 gesus Jag har fått kontakt med Caroline och vi ska c vad vi kan "snacka" om ;-
Många fler med mig är intresserade av att höra fortsättningen!!
Jag väntar fortfarande svar på min fråga i #72.
Den löd - "Hur kan ni ”troende”/”spiritualister” eller vad ni nu önskar kalla er, sitta och försvara att diverse bluffmakare springer lösa där ute och lurar godtrogna/svaga/sjuka eller desperata människor på stora pengar?"
Gör alla troende det….det var som katten…hade jag ingen aning om Hur VET du det?Eller….är det något du tror??
Bara de som försvarar diverse bluffmakare, vilka är de som vidtalas i den citerade texte.
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
#125 Bara de som försvarar diverse bluffmakare, vilka är de som vidtalas i den citerade texte.
Jag har inte sett att någon troende försvara bluff båg el bedrägeri här på sajten..trots idogt letande….därav min fråga….
Vad bra, då har du inte sett några troende som försvarar bluff och båg här på sajten. Betyder det att de inte finns? Nej. Det betyder, bland annat, att du har en annan uppfattning om vad som är bluff och båg.
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
#129 Jag har inte sett någon av oss här på sajten försvara bluffmakare som lurar skjortan av folk på stora pengar…..har du?
Att röva till sig pengar på sjuka människor som är i kris t ex är straffbart och ska anmälas av kunden el närstående.
Ang min uppfattning om vad som är bluff och båg….vad insinuerar du?
Antyder du att min moral har mer att önska?Att jag inte kan skilja på vad som är rätt och fel?
Ja, jag har sett dem.
JAg antyder att du är ganska dålig på att svara på frågor, försvara ditt ställningstagande eller läsa text.
Detta började i #126 med att du läste texten "Hur kan ni ”troende”/”spiritualister” eller vad ni nu önskar kalla er, sitta och försvara att diverse bluffmakare springer lösa" som att det stod "Gör alla troende det….det var som katten…"
Dålig början.
Dålig fortsättning.
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
#131 Det är lugnt piottr….du behöver inte bemöta mig….alls…..
Givetvis skulle du föredra att stå oemotsagd, men det vore knappast Skepticism i så fall.
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
#133 Ok