Skepticism iFokus

Skepticism

Etikettövriga-frågor
Läst 3922 ggr
Choklad
1

Oförklarliga händelser

som har en förklaring..

har ni upplevt sådana?

Med tanke på en annan tråd, så har jag haft en del sådana oförklarliga händelser ..

dörrar som står och slår av sig själv är bara luftdrag för det mesta

eller en lampskärm som "knackar..vidsade sig vara en flugaSkäms

(missförtså mig nu inte- jag tror på andevärlden och att de tar kontakt)

Jag är noga med att få just "naturliga" förklaringar på saker och ting.

Man jag tycker om att söka sanningen, även om den kanske inte alltid är så spännandeGlad

U R us

piotrr
2

Oförklarliga saker som har en förklaring?

Det är en ganska vanlig sammanblandning: Att något är oförklarat betyder givetvis inte att det är oförklarligt, bara att du inte ännu har lyckats förklara det.

Därför är det lite skumt när folk pratar om "oförklarliga" saker. Hur vet de det, liksom? :) De känner ju inte till alla möjliga förklaringar, alltså kan de inte veta om det verkligen är oförklarligt. Oförklarat, däremot, är det såklart.

Så jag har aldrig upplevt något som inte går att förklara. Däremot har jag upplevt massor med saker som jag inte kan förklara, och ännu fler saker som jag inte kan förklara på ett korrekt sätt.

Det är ju väldigt sällan man kan få rätt direkt.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

Choklad
1

Jaha..vilket svar ..

går ju inte att argumentera emot heller…Tungan ute

jag är mera ute efter lite roliga händelser som ni har upplevt.

Man kan ju känna sig ganska paff då man upplever något som man inte kan förklara, och sedan hittar förklaringen

Som exempelsvis  en gång sent på kvällen för ett antal år sedan då vi hörde ett konstigt ljud ute i skogen bredvid oss. Vi bodde då strax bredvid en djurkyrkogård (kommunens) och vi hörde ett konstigt ljud, varpå sonen tog en gammal pall i handen och skulle försvara oss med.

Men vi hittade inget och jag var ordentligt rädd, mest för sonens skull…

troligen var det en katt eller en räv.

Men hemskt lät det

U R us

Maria
5

En gång i vårt torp som låg väldigt ensligt så var min man ute för att "slå en kvällsdrill" Det var en augustikväll och det var verkligen kolsvart ute. Då hördes ett fruktansvärt skri.

Jag blev skiträdd och trodde att han blivit överfallen men jag vågade mig ut. Han stod som fastfrusen med gylfen nereSkrattande och sa -Vad fan var det????

Då skrek det en gång till och vi rusade faktiskt in och låste väl om oss vilket vi aldrig gjorde annars.

Vi satt och diskuterade vilka djur som kunde låta så men kom inte på något.

Morgonen därpå så kom samma skri igen men i solskenet så kändes det mer OK att gå ut och leta och då stod det en Häger bakom torpet. Han stod och tryckte uppefter husväggen som en gammal gubbe. Han flög iväg när jag kom för nära.

Jag ska livligt erkänna att fantasin skenade på kvällen.

/Maria

chik
0

Wow bumbleboo…

Något som jag har råkat ut för är när jag Duschade, Då satte kallvattens kranen på i handfatet, på fult..O det är det ingen här som har någon bra förklaring på…Droppar kan vi förstå, Men uppvriden. Det går vi bet på.

Nu blev det väl lite galet här.För det skulle vara något som man kunde förklarar..Men någon kanske har en bra förklaring??

Lena.P är jag i verkliga livet.

Astell
0

Samma här…har en händelse som jag inte kan förklara…ett par byxor försvann som låg ovanpå en byrå i hallen…det var lånade byxor till min dotter så jag var extra noga med att lägga dem där för de skulle lämnas tillbaka med det snaraste..Byxorna försvann o jag blev konfunderad…letade som en galning för det var ju inte hennes och man vill ju inte att bekantas grejer bara försvinner…en månad senare ligger byxorna där på samma ställe exakt likadant ihopviktaObestämd

JoHo
1

Du duschade och trycket förändrades i vattenrören. Inget konstigt med det.

OM det hade varit ett spöke; varför sjutton skulle den vrida på kranvattnet? (för att "göra dig uppmärksam" är väl det vanliga paranormalistpåfundet, va?)

JoHo
1

Har läst om detta någonstans men kunde inte hitta det. Ganska vanlig psykologiskt spratt som hjärnan ställer till med. Man TROR man lagt det på en plats och hjärnan tror också det då det var där den skulle ligga. Man har helt enkelt glömt bort attt man lagt dem någon annanstans. Senare hittar man dem och lägger tillbaka dem på den plats de skulle ligga på och glömmer bort att man hittat dem och tror man hittat dem på originalplatsen. 
Man behöver inte hitta dem eller glömma dem på rätt ställe eller fel ställe. Hjärnan fyller i de tomma luckorna och genererar falska minnen.

När man sedan återger det hela lägger man görna till saker som är mer fantastiska än vad de var.

Äh, fasen. Hade jag hittat länken nu hade det klarnat men någon kanske kan fylla i det jag menar och vad det kallas. Det är i a f vad jag förstår ett ganska vanligt psykologiskt sättt hjärnan lurar oss.

[mia-38]
0

Jag har en grej som hände för snart ett år sedan.
Skulle sova men hade problem med det då jag låg och grubblade på bekymmer.
Helt plötsligt läggs en hand på mitt huvud. Är helt säker på att det var en hand.
Precis som för att säga att jag inte skulle vara orolig.

DET är en sak som är oförklarlig för mej.

chik
0

JohanHoudi#6..Du duschade och trycket förändrades i vattenrören. Inget konstigt med det.

Haaaa, Du är rolig du..har bot i detta huset i 10år o det har bara hänt en gång…O jag vet vad det var…Renlighet är en dygd sa kärringen o vände på särken…Någon mer som har en förklaring.

JH förklaring skulle kunna varit.Men då talar vi om ett tryck som har gjort att kranen har gått i sönder o det har jag inte varit med om…Haaaa.

JoHo
2

Återigen är nyckelordet att du ligger i sängen och ska sova. Hjärnan har en fantastisk funktion att fortsätta drömma när man vaknat upp eller börja drömma innan man somnat.

Om du kollar med de flesta som "sett spöken" så säger de oftast att det var natt, de låg i sängen, vaknade upp, skulle sova etc, etc.
Detta är ett välkänt spratt hjärnan gör med oss ibland. Detta är också vanligt vid UKU. Sömnparalys heter det och lite lätt info om detta kan du läsa här;

http://sv.wikipedia.org/wiki/Sömnparalys

[mia-38]
0

JH.
Jag vart KLARVAKEN vid det tillfället då jag hade svårt att somna.
Så drömde gjorde jag inte. Skrattande

Astell
0

Ja då är man riktigt ute o resor om det är så JH..märkligt att man klarar vardagen…att man inte springer o irrar fullständigt hela tiden då…Det vad jag skrev om var angeläget..tror inte jag skulle villa bort mig så…

Joppo
1

Jag har själv aldrig varit med om något som jag inte kunnat förklara, men min lillebror var med om en väldigt skum grej. Händelsen som utspelade sig gick till såhär:

Min bror som då var cirka 10 år kommer hem från skolan. Efter att han hängt av sig kläderna går han in på toaletten och låser dörren. Plötsligt hör han hur en hund ylar utanför dörren och blir då livrädd eftersom vi vid detta tillfälle inte hade någon hund i vår familj. Därefter flyr han ut genom fönstret och springer barfota till skolan för att få hjälp av min andra äldre lillebror. 

På skolan berättar min bror läget för min andra bror och de beger sig hemåt. De smyger in i vårt hus och hör tydligt att en hund trampar runt på övervåningen. Efter att ha tagit mod till sig beger de sig upp på övervåningen, men där är det helt tomt. 

---

Jag har nyligen diskuterat denna händelse med min bror och vi lyckades inte komma fram till någon naturlig förklaring, förutom att min bror fick en hallucination. Detta bedömer jag dock som osannolikt, eftersom han vid tillfället var helt klarvaken och vid sina sinnes fulla bruk. Att en hund skulle kunna ta sig in i huset vid tillfället bedömde vi också som mycket osannolikt, eftersom alla dörrar och fönster var stängda. 

Hundstegen på ovanvåningen skulle möjligtvis kunna vara inbillning kom vi dock fram till. Vi bodde i ett gammalt trähus som hade en del skumma ljud för sig.

JoHo
2

> Jag vart KLARVAKEN vid det tillfället då jag hade svårt att somna.
Så drömde gjorde jag inte.

Det är ju det man tror; att man är vaken men hjärnan sover.
Läste du på länken mer om sömnparalys?
Det finns fler liknande tillstånd man kan uppleva saker i. Kanske någon kan hjälpa mig här då detta absolut inte är min expertis?

Man gör så mer än man tror. Hjärnan är en fantastisk maskin som hjälper till att fylla upp tomrum som inte skett för att få en "logisk följd". som inte alltid är logisk.
Detta är supersvårt att förklara för paranormalsiter då de tror att man "anklagar dem för att vara mentalsjuka" men det är alltså inte alls fallet.

När man sedan ska förklara det hela så hjälper man till att "täta skotten".
En bra förklaring till det är att någon säger sig sett ett UFO och jag säger "man kanske det var ett moln som rörde sig på himlen?".
Nästa gång personen förklarar händelsen säger de "jag såg ett UFO i går men det var INTE ett moln".

Vi funkar så och hjärnan gör en hel del spratt för oss.

Att förklara detta är ju svårt då det är länge sedan och det jag skrev om UFO ovan är i bruk som det ser ut.
Vad han KAN ha varit med om är vattenledningsljud som kan låta så när vatten sklås av och sedan på. Det knäpper sedan i rören och kan kanske låta som "någon som tassar/går/hoppar" beroende på vad man tror det är för djur/varelse. Det är EN förklaring men det finns garanterat fler. Tyvärr är ju din story redan "igentäckt" via fenomenet vi gör med UFON och det var länge sedan. Man måste givetvis vara på plats själv för att förstå vad som skedde.

Men det som fascinerar är varför man tror att det är ett paranormalt fenomen om man tror på sådant och att det öär något annat som garanterat har en naturlig förklaring om man är rationellt tänkande.
HAde man varit djupt religiös hade de kanske hört Jesus ropa och släpa sitt kors och hade man en annan religion så hade man trott att det var något med den religionen.

Pan Narrans
2

Det finns en hel del att läsa om just hur hjärnan fyller i luckorna som uppstår i våra kognitiva funktioner. Jag klistrar in en post från trådan Stålmannen/Stålkvinnan där liknande saker diskuteras:

Om du är intresserad av hjärnan och vår kognitiva förmåga kan jag rekommendera en utmärkt bok: "How we know what isn't so" av Thomas Gilovich, som är professor i psykologi vid Cornell-universitetet.

Det är en bok skriven för lekmän om våra kognitiva brister. Den finns (tror jag) tyvärr inte på svenska, men den är mycket läsvärd.

Edit: Jag ber om ursäkt, diskussionen fanns visst i "Är vidskeplighet harmlöst", men boktipset kvarstår.

Pan Narrans

"Utan tvivel är man inte Tage"

Medarbetare på Ateism i fokus

Astell
1

# 14 # 15

Tack för tipset…ja må säga att det var en lång lucka på 1 månad i detta fall..då jag också använt andra grejer på byrån under den tiden och inte sett dom där förrän en dag så var dom där…precis som dom bara blivit osynliga för mina ögon.. i en månad hade jag ångest över var dom blivit av….andra grejer som inte är så viktiga kan jag hålla med om att man kan brista i uppmärksamhet var man lagt det o det för att man inte var fokuserad på vad man gjorde…

JoHo
1

#16 Ja, det kan vara så och i synnerhet då du våberättar hur mycket känslor som var involverade. Man kan ha lagt dem någon annanstans men trott de låg på byrån (och "försvann"). Man kan ha hittat dem men hjärnan kopplar till att man hittat dem på byrån för hjärnan hade en sådan emotionell koppling dit. Säger inte ATT det var så men det KAN ha varit så. Det KAN vara så att någon i familjen som lånat byxorna och lagt tillbaka dem senare, eller flyttat på dem, eller….. Ja, du förstår. Märker du förresten att du börjar köra den där UFO-retoriken jag beskrev ovan. Så känslosamt beskrev du inte första gången du avhandlade byxorna…. Men, som sagt, det kan vara andra orsaker än vad jag listar ovan, givetvis. Och din förklaring till det hela är…..(trumvirvel)……

piotrr
1

Ni vet de där gångerna man går hemifrån och plötsligt börjar undra "Spolade jag på toaletten?" eller "Stängde jag av ugnen?" och man KAN verkligen inte komma ihåg det.

Sådär är det med många saker. De sparas helt enkelt inte i minnet. Antingen för att de är oviktiga eller slentrian eller för att man var ouppmärksam. På samma sätt funkar det med att tro att man har lagt något någonstans, när man egentligen lade det någon annanstans. Det sparades inte i huvudet, och när man försöker minnas vad man gjorde, så skapas istället ett nytt minne.

Falska minnen kallas det.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

blombuketten
1

Falska minnen……ja, det är något jag har väldigt ofta. Förlägger saker hela tiden. I mitt huvud vet jag precis var jag lagt ifrån mig något, men så är det inte. Ofta har jag lagt detta något på ett helt annat ställe.

Astell
0

#18 #19

Ja så är det för mig också ofta…men detta var annorlunda annars hade jag inte skrivit om det…

blombuketten
1

#20. Inte jämförde jag nu inte. Jag tänkte mer på det piotrr tog upp och så gör jag ofta. Det du skrev om är en helt annan sak.

piotrr
0

Då tror jag att jag också har ett exempel: Jätteofta lämnar kunder in sina "trasiga" datorer till oss på service, eller ringer och behöver vår hjälp och när vi sedan skickar ut en tekniker eller börjar undersöka deras dator, så är problemet borta. Vi åker därifrån, eller lämnar ut datorn, och problemet kommer tillbaka.

Det är givetvis ett utfall av selektiv varseblivning och att problem kan vara tillfälliga, men det är lika kul varje gång det händer.

Till exempel kan felbeskrivningen vara "Datorn startar inte, helt död, svart skärm" och när vi får in i den i verkstaden startar den helt utan problem med helt normal skärm.

En annan förklaring, på stationära datorer, är att datorn nollställer strömförsörjningen om man drar ur strömsladden i mer än 30 sekunder. Så om du bär iväg med datorn till oss kan problemet vara löst bara för att du drog ur strömmen. :)

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

chik
0

Joppo
3

**#5 Samma här…har en händelse som jag inte kan förklara…ett par byxor försvann som låg ovanpå en byrå i hallen…det var lånade byxor till min dotter så jag var extra noga med att lägga dem där för de skulle lämnas tillbaka med det snaraste..Byxorna försvann o jag blev konfunderad…letade som en galning för det var ju inte hennes och man vill ju inte att bekantas grejer bara försvinner…en månad senare ligger byxorna där på samma ställe exakt likadant ihopvikta

**Skulle det kunna vara så att din dotter gillade byxorna så mycket att hon ville behålla dem och därför gömde dom någonstans? Sen kanske hon fick dåligt samvete och la tillbaka dem på samma plats?

jaerven
1

Det är väl ett gammalt känt fenomen. En bil som knackar eller går ryckigt spinner som en katt när den kommer till verkstaden, och en hiss som stannar mellan våningarna går  oklanderligt när hissmontören kommer. Det finns säkert ett namn på fenomenet med tanke på att så många har upplevt det.

piotrr
1

Selektiv varseblivning. gångerna det händer förstärks i minnet och är dessutom en orimligt bra berättelse. Alla de gånger då allting går som förväntat försvinner som ingenting.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

Astell
0

Nej…detta var ett par extrabyxor hon fick låna för hon hade blivit blöt…hon brydde sig inte om dem och om hon skulle gjort det skulle de inte ligga så prydligt lagda…hon funkar heller inte så att hon skulle göra det..

Hellas
4

Min GPS ligger inne í huset, helt avstängd och totalt tvärslut på batteri.
Trots detta går den igång och tanten härjat berätta vart hur jag ska köra….

Vi har inga småbarn, GPS´n ligger högt upp och ensam på en hylla.

Den kan ha legat i en eller flera veckor helt overksam men drar igång ändå lite hipp som happ.

Sa jag det….för att starta den måste man hålla in  startknappen hårt i flera sekunder och det är inte en knapp som står upp utan är infälld i skalet.

Just ja, vi har alltid varit vakna, kanske tittat på tv, lagat mat eller suttit och ätit. Vi är flera styckern som här det här samtidigt.

…..Säger man till att det räcker och att "den" nu kan vara tyst så har den tystnat.
Försöker man manuellt slå igång den så går det inte eftersom den är totalt tvärsvart.

Det är rackarns irriterande Skrikandes……

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

FilipSoderholm
2

Jag är mjukvaruutvecklare. Det som händer med din GPS är inte i närheten av den märkligaste bugg jag sett.

Maria
1

Jag trodde frågan handlade om oförklarliga händelser som har en uppenbar förklaring.

Jag har också upplevt en del oförklarliga saker i livet vilket jag tror de flesta har. Skillnaden är väl mellan oss människor vad vi VILL att det ska vara.

/Maria

Hellas
1

#29 Fast detta är ingen bugg frågan är nig mer hur den kan fungera utan elektricitet Jag arbetar också med mjukvara ock hårdvara men denna bugg går jag bet på. Speciellt när den även är "röststyrd" dvs. Jag kan säga till att den ska vara tyst och den tystnar.

//Hellas

piotrr
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Svaret är enkelt: Den är inte utan elektricitet. Den är bara i strömsparläge (som kan glappa). Testa, vetjag:

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

FilipSoderholm
1

Precis som Piotrr säger, den var såklart inte utan spänning. Applicera Occams berömda rakkniv: vilket är mest troligt, att din GPS hade ström eller att det finns spöken?

Hellas
2

#32 Batteriet är slut, hade det funnits ynka lite ström i den så hade jag helt klart köpt det resonemanget, eller flera andra för den delen.
Dessutom är GPS´n avstängd manuellt genom att man håller in knappen några sekunder, ganska hårt (Nuförtiden är vi ju extra noga med det.

#33 FilipSoderholm:
Jag har inte andats om att det skulle vara spöken i denna tråd, vi diskuterar ofäörklarade händelser och som Piotrr skrev längre upp så behöver det inte innebära att det är någonting övernaturligt.

Men det har ingenting med mjukvara att göra, så mycket begriper jag.
Det kan vara fel på avstängningsfunktionen + Batteriet.En sak jag faktiskt inte har provat är att ta ur batteriet, fast det går kanske inte, man laddar ju en GPS i bilen.

//Hellas

FilipSoderholm
1

Hur har du kommit till slutsatsen att problemet med din GPS inte har att göra med mjukvaran i GPS'en?

Hellas
0

#35 Ja med tanke på att den är tvärdöd avstängd no life…kaputt så tror jag inte att det har med mjukvaran att göra….om den inte lever sitt egna intelligenta liv Cool.

Jag vet att både datorer, leksaker mm har en hel del hyss för sig men det jag tycker är konstigt är att GPS´n:

Är avstängd
Inte har ström eller fungerande batteri
Kan ligga tyst i en eller flera veckor och sedan starta igång, precis när som hellst.

Hade jag precis använt den eller kanske dagen efter ett användande skulle jag inte reagera.
Det finns dessutom inget mönster så att den startar upp x antal dagar efter senaste användande.

Det jag har funderat över, man som jag inte har kunskap om, är att ett batteri som laddas i bilen kanske även kan "självladda" med hjälp av energi som ändå finns omkring oss Obestämd.

Jag vet ju (har gjort det själv) att Healing kan ladda batterier, men jag har inte använt Healing i det här fallet och dessutom vet jag att jag skulle bli utskrattad om jag skrev det härinne så, jag skriver inte det CoolTyst.

Tack för tipsen!

//Hellas

Joppo
2

Du får testa att montera ur batteriet. Om fenomenet slutar då så har du ju löst mysteriet.

Jag måste fråga eftersom du tog upp det: Hur går man till väga för att "heala" ett batteri? Har man sagt A får man säga B Flört

Hellas
0

Ställ frågan inne på SpiF istället det blir väldans OT i denna tråd, dessutom så får du bättre svar där, jag själv "bara gör" och blir lika överaskad varje gång att det fungerar

//Hellas

piotrr
3

Det är klart den har fungerande batteri. Det folk (läs: Användare) tolkar som "helt död" kan vara allt från tomt batteri via trasig strömknapp till svart skärm eller till och med "startar men bootar inte till gränssnitt".

I ditt fall kan vi vara helt säkra på att det finns tillräcklig ström i batteriet för att den skall vakna ibland, men att något är fel som gör att den inte startar när du försöker använda kontrollerna på den. Kanske för att den har för låg laddning för det, kanske för att strömknappen är trasig, vem vet. Och vem vet varför du inte försökt ladda den, eller ta ur batteriet.

Att GPSen skulle ha börjat gå på något annat än el är ju uteslutet.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

Hellas
1

#39 Förtydligande, i detta fall avses:
Dött batteri = Oladdat
Avstängd GPS = Avstängd GPS

Jo det är nog så att det finns lite strömföring kvar i batteriet + att avstängningsknappen också är lite trasig så att efter 1 till två veckor efter senaste användandet så väcks GPS´n till liv igen, den har kanske inte ens varit avstängd under den tiden utan levt på det döda batteriet.

//Hellas

JoHo
3

#40 Men ta ur batteriet helt då. Om den snackar eft det så kan jag lova att det blir intressant för många forskare.

Hellas
0

#41 Precis, den tanken har jag också lite längre upp, jag ska se om det går (så det inte är ett inbyggt batteri).

//Hellas

JoHo
0

Försök ändå. OM det skulle vara något oförklarligt skulle den ju prata utan batteriet och då är det ju en sensation.

Om du inte vill ha den då så tar jag gärna hand om den och tjänar miljarder.

[Ming]
2

Min bästis från högstadiet flyttade till annan ort och vi hörde bara av varandra flyktigt de första åren sedan total tystnad i över 30 år.

Hösten 2005 fick jag för mig att skriva ett brev till henne och när jag höll på som bäst ringde hon mig….vi tänkte på varandra i samma stund och agerade…samtidigt…