Skepticism iFokus

Skepticism

Etikettskepticism
Läst 4269 ggr
[Starman]
2010-10-25 19:49
0

TVtips

Tips om program i dumburken (eller bedrägligt genom torrents, upp till Er;)) tänkte jag kunde samlas här. Program som anknyter till vetenskaplig skepticism på någon punkt, med andra ord.

[Starman]
2010-10-25 19:49
0

För de som har Discovery Science börjar snart en serie som heter "Weird Or What?".

Serien behandlar händelser av bland annat "paranormal" karaktär. Första avsnittet handlar om två bröder som störtade femtio våningar, och varför enbart den ena överlevde, samt människofötter som spolats upp på en strand av oförklarliga skäl. Händelserna ges vetenskapliga förklaringar.

Serien börjar 4/11 på Discovery Science klockan 17.40, med repris samma dag klockan 21.00, och sedan ett gäng repriser under veckan som följer.

(Korr. Sorry, visste inte vilken forumsdel som detta skulle passa in i så valde Skepticism I Allmänhet :))

chik
2010-10-25 20:33
0

Det här tackar jag för.

Lena.P är jag i verkliga livet.

piotrr
2010-10-25 22:15
0

Bra idé till tråd!

Tyvärr kommer jag inte på något annat än Lyxfällan, för att det också manar till skepticism om konsumentmakt!

På Discovery skall det också finnas (komma?) ett program av Phil Plait som heter Bad Universe.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

repan
2010-10-26 04:30
1

Håller med om att det är en bra idé till en tråd.

"MythBusters" som går på Discovery Channel är mitt tips som jag tycker platsar i denna tråd

[Starman]
2010-10-28 22:06
0

Tipsar också om Urban Legends, den kanadensiska utgåvan.

http://en.wikipedia.org/wiki/Urban_Legends_(TV_series

Avsnittens upplägg går ut på att tittaren presenteras med tre väl spridda vandringssägner, varav en eller två har inträffat på riktigt, medan de andra två eller en av dem inte inträffat i verkligheten.

Det finns även en annan serie som går på sena nätter i TV4 Sport, som kallas för Urban Legends, med liknande upplägg. Men den serien är, i ärlighetens namn, inte särskilt bra.

Jag mailade TV6 i dagarna också, och frågade om de redan sänt eller har planer på att sända årets säsong av Bullshit!
Svaret blev;

Hej xxxxx,

Vi har inte sänt det än, men vi har absolut planer på det. Dock vet jag inte riktigt när än.

Så där är också något att se fram emot. :)

/Starman

[Starman]
2010-11-25 21:04
1

För de som följer Family Guy, och inte noterat att de släppt en ny säsong, så är senaste avsnittet som kom ut i söndags förmodligen av intresse.

Brian skriver en bästsäljare, efter att ha upprörts över vilka sorts böcker amerikanerna slukar; självhjälpsböcker. Han skriver en självhjälpsbok och bjuds in att gästa Bill Maher i hans talkshow, där även Arianna Huffington och Dana Gould medverkar och ger Brians bok kritik.

Avsnittet heter Brian Writes A Bestseller.

- Starman

[MargaretaA]
2010-11-25 21:39
0

Nu vet jag inte om denna tråd var menad att diskutera program i men jag chansar.

jag är nyfiken på vad ni skeptiker anser om programmet Ghosthunters som numera går på TV4+ sent på söndagsnätterna.

Det är alltså ett gäng som enligt uppgift jobbar som rörisar på dagarna som besöker "hemsökta hus" på fritiden för att undersöka om det förekommer paranormala fenomen. De kallar sig T.A.P.S

Som jag har sett så söker de alltid först och främst efter naturliga förklaringar på fenomen, men det är inte alltid de hittar det.

Är deras verksamhet att se som skeptiskt - eller åtminstone inte woowoo?

vart på skalan hamnar dem?

anundi
2010-11-25 22:20
1

Jag tror att jag har sett det. Något sådant var det i alla fall.

• "Som jag har sett så söker de alltid först och främst efter naturliga förklaringar på fenomen, men det är inte alltid de hittar det."

Nä, det är ju inte alltid man har en förklaring. Vad betyder det? Jo, att man inte har en förklaring, för man kan ju inte testa och utesluta ALLA möjliga och tänkbara förklaringar. Inte att man har en, som är spöken.

Avsaknad av förklaring ger inte en förklaring.

• "Är deras verksamhet att se som skeptiskt - eller åtminstone inte woowoo?"

De ger sken av att vara skeptiska, men fallerar, tycker jag. Dessa mätinstrument och allt, hur vet man att det är spöken som de mäter? De mäter egenskaper, men hur vet man att dessa egenskaper är sådana som spöken har?

Deras slutsats är, av det jag har sett, "alltid" i stil med att ja, här pågår något skumt… vi kan inte förklara det… alltssssåååå…

Nej, detta är samma vanliga ghostbusters/hunters i lyxigare förpackning.

Förutsatt att det är det programmet jag har sett några avsnitt av.

[Starman]
2010-11-25 22:39
0

Nej, syftet var att dela tips om program som anknyter till vetenskaplig skepticism, men ingen fara. Vet vilket program du åsyftar och skulle gärna se en tråd som behandlar TV4+'s repertoar. :)

- Starman

[MargaretaA]
2010-11-25 22:40
0

Ja jag tror vi talar om samma program.

Men vad ska de säga om det som inte går att förklara för att du ska bli nöjd?

anundi
2010-11-25 22:59
0

Att det inte går att förklara, såklart.

Eller menar du att man har en förklaring om man inte har en förklaring?

[MargaretaA]
2010-11-25 23:04
0

Att det inte går att förklara, såklart.

Jamen det är ju det dem säger!

[Starman]
2010-11-25 23:12
0

Ibland, andra gånger har de uttryckt sig ungefär som "det vi var med om är oförklarligt och av övernaturlig karaktär".

Iaf, ny tråd nu. ;)

mvh

- Starman

[MargaretaA]
2010-11-25 23:17
0

ja om de förklarar det oförklarliga med att det är något övernaturligt så håller jag med om att dem tippar över åt woowoo-hållet.

Pallasita
2010-11-25 23:22
0

Jag skulle vilja rekommendera Stephen Frys dokumentär The Secret Life of the Manic Depressive om ni får möjlighet att se den.  Den finns uppdelad i snuttar på Youtube. Dokumentären är väl inte direkt skeptisk, kanske, men väldigt allmänbildande och intressant.

[Starman]
2010-11-25 23:27
1

Även Stephen Frys frågesport QI är av allmänbildande karaktär, och varje avsnitt ges ett tema. Ganska roligt upplägg. En BBCproduktion, så den finns på BBC Entertainment-kanalen.

epithet
2010-11-28 14:59
0

The Mentalist och House! Men det har väl ingen missat.

Pallasita
2010-11-30 23:34
0

Inte på tv, men väl på YouTube: The Big Fat Fiasco, om hälsoråden från USDA och dess partiskhet för spannmål. (5 delar á ca 15 min)

chik
2010-12-10 19:03
0

Tv 2 i dag kl18,00

10 saker du behöver veta om sömn

Varför har så många problem med att sova? Vad säger egentligen vetenskapen om vad som fungerar? En dokumentär för alla som verkligen vill veta hur mycket sömn man behöver och vad man kan göra för att somna enklare, samt sova längre och bättre.

Från 12/5 i SVT2

Textat sid.

chik
2010-12-10 20:49
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Lite vetenskap.

Agilis
2010-12-10 22:54
0

Klarar man av Richard Dawkins cyniska men humorösa karaktär, så är ju alla hans program och serier kul att titta på. The root of all evil till exempel. Sen finns många (om inte alla?) TED-talks att se på nätet. Där kan man ju söka sig fram till vad man vill se. Bland annat hur det är att bokstavligt leva enligt bibeln, hur Hans Rosling beskriver världen med sin statistik och mycket mer. Det var några av mina tips.

[Starman]
2010-12-13 13:29
0

Psych

TVserie som handlar om en man som lurar polis och allmänhet att tro att han är ett medium, och blir inbjuden av myndigheter att hjälpa till med brottsutredningar.

Stundtal nonsenshumor och stundtal med djupa undermeningar.

Går för närvarande på kanal nio om nätterna.

[Starman]
2012-02-28 14:24
0

Det går en hel del schyssta program på Kunskapskanalen nuförtiden, igår ett om bra och dålig vetenskap och idag (16:00) TEDtalks med Sam Harris.

Ikväll (20:00) även tredje delen av serien Matematikens Skönhet, där ämnet spådomar (den äkta sorten Flört) behandlas. En bra serie dessutom.

JonasDuregard
2012-02-28 14:54
0

#11 De borde väl snarare säga "vi har inte lyckats förklara det" eller ibland snarare "vi har hittat flera tänkbara förklaringar men ingen av dem förefaller mer sannolik än de andra".

Att få det tidigare till "alltså spöken" är illa nog, men förvånansvärt ofta stöter man på människor som till och med lyckas härleda spöken från det senare. Bedrövligt.

olaka
2012-02-28 15:25
0
chik
2012-02-28 16:07
0

Olaka.Tack.Jag tycker allt sådant är intressant..Sen om det är sant eller falsk…"Det är frågan…

olaka
2012-02-28 18:13
1

Sen om det är sant eller falsk…"Det är frågan…

Vad var det du grunnade på, vad skulle kunna vara "falskt" här?

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

chik
2012-02-29 08:57
0

#27.  Falskt här!! Tvprogram. Är ju upp till dig. vad Du tycker är sant.Nu menar jag dokumentärer..Eller upplysande program..

olaka
2012-02-29 09:47
1

Jag tänkte om dte var något speciellt i dessa program om matematik du tänkte på, så kunde jag kanske hjälpa till med lite ytterligare förklaring.

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.