Skepticism iFokus

Skepticism

Etikettövriga-frågor
Läst 1866 ggr
Choklad
4

Stålmannen/kvinnan

Då jag har mött er skeptiker i trådar lite överallt genom "åren" så har jag ibland läst (eller fått intrycket) att många av er tror att man blr någon form av just "mirakelmänniska" då man sysslar med mediumskapet.

Så ör det absolt inte.

Man ska inte tro att det är som på filmer och i sagor.

(jag vet att detta låter löjligt)

Det som många kan göra, som healing och prata med andar verkar för er vara rena rappakaljan och Hokus Pokus.

I själva verket är det inte så konstigt och ickenaturligt som man kan tro.

Det är helt naturligt och ingår i vår natur. Vi ska kunna detta, och alla kan det, men många väljer bort det.

Det är ju upp till var och en.

Men ..ibland händer det att de som valt bort denna förmågan, behöver hjälp av dem som har den och valt att utveckla den.

Min fråga är: skulle du be ett medium om hjälp. om något oförklarligt händer hemma hos dig?

T. ex vad skulle du göra om möbelrna plötsligt började röra sig och någon petade på dig eller gjorde något annat som du inte har någon "naturlig" förklaring till?

U R us

Joppo
4

Min fråga är: skulle du be ett medium om hjälp. om något oförklarligt händer hemma hos dig?

**T. ex vad skulle du göra om möbelrna plötsligt började röra sig och någon petade på dig eller gjorde något annat som du inte har någon "naturlig" förklaring till?

**För min del skulle det krävas något rätt extremt för att jag skulle tro att det var något övernaturligt som skett. Nu vet jag såklart inte vad du upplevt, men enligt min erfarenhet så verkar det som om ni som är övernaturligt troende har en tendens att övertolka naturliga händelser så att de blir oförklarliga. Jag vet till exempel inte hur många sk orb-bilder jag sett eller berättelser om flimrande lampor och dörrar som öppnar sig. Såna saker händer mig också, men utifrån min tolkning av verkligheten så förefaller de ha helt naturliga orsaker.

Jag skulle inte kontakta ett medium eftersom jag inte tror att de har kontakt med något övernaturligt, utan antingen inbillar sig eller luras. Om jag bedömde händelsen som väldigt extraordinär skulle jag antagligen försöka dokumentera den och sedan överlämna den till någon forskare.

piotrr
4

Jag skulle gå och lägga mig tidigare. Jag skulle ta ut en semesterdag och sova ordentligt. Om det fortfarande inte går över skulle jag försöka ringa psykakuten, eller om jag inte lyckas, be min fru göra det åt mig eftersom jag mest sannolikt håller på att få ett nervöst sammanbrott.

Jag skulle inte ringa ett medium.

Eller… det hade kanske varit kul att se hur de skulle reagera på att få leviterade böcker i huvudet.

Jag tror att de skulle vilja följa med till psykakuten.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

JonasDuregard
4

#0 För att roa mig provade jag att i din text byta healing mot sådant som vi skeptiker sysslar med, för att få motsvarande text att rikta mot troende. Jag gillar den här:

Det som många kan göra, som [kritiskt tänkande] och [vetenskaplig metod] verkar för er vara rena rappakaljan och Hokus Pokus.

I själva verket är det inte så konstigt och ickenaturligt som man kan tro.

Det är helt naturligt och ingår i vår natur. Vi ska kunna detta, och alla kan det, men många väljer bort det.

Det är ju upp till var och en.

Men ..ibland händer det att de som valt bort denna förmågan, behöver hjälp av dem som har den och valt att utveckla den.

Det blir lite för högdraget för att jag skulle använda det rakt av, men lite roligt blev det i alla fall Glad

JonasDuregard
0

"Min fråga är: skulle du be ett medium om hjälp. om något oförklarligt händer hemma hos dig?"

Om du med oförklarligt menar något jag inte kan förklara så händer det ganka ofta. Förr i tiden hände det varje gång jag värmde en pizza i mikron, eller när jag slog på min dator, eller när en dörr slog igen "av sig själv". Sedan dess har jag lärt mig mer om mikrovågor, elektronik och aerodynamik och just de fenomenen är inte längre oförklarliga.

För att besvara din fråga: nej, jag ringde inte till ett medium vid något av de tillfällena.

JoHo
1

Det enda ett påstått medium skulle kunna "hjälpa till" med i detta fallet är att "få huset lugnt igen" genom att få folk som bor där att TRO att "spöket" är borta. Det är garanterat ett hjärnspöke som framkallas av, som Piotrr skriver, dålig sömn, stress eller allvarligare saker. Inget övernaturligt utan bara upplevelser som vår hjärna hjälper till att skapa.

Choklad
1

Jag måste få säga..ni lägger stor kraft i detta med våra hjärnor, att de är orsaken till allting av det som händer runt omkring oss..och faktiskt, det är ju så (tror jag)

Men det är ju inte bara "Jag" som har hjärna..det finns ju fler individer i denna världen än just "jag"

så tanken på att det existerar en massa vandrande, sittande och sovande osv hjärnor utan kroppar är faktiskt ganska rolig..

Våra hjärnor är ju helt fantastiska..

Men;

Är det vi som bestämmer över vår hjärna- eller är det hjärnan som bestämmer över oss???

(kanske skulle tagit detta i en annan tråd?)

Jag såg på ett program om vetenskap att vi har redan bestämt oss för att utföra en handling en stund innan vi ens är medvetna om att vi ska göra det som vi ville..(svårt att förklara hur jag menar)

men vi vet innan vi utför och har tänkt ut vad vi ska utföra)

(nu har jag fått hjärnstopp härSkämsTungan ute)

Därav frågan; vem av bestämmer? Hjärnan eller Jag/vi? (och vem är "vi" isåfall ? Är "vi" en del av hjärnan)

U R us

piotrr
2

Vem har sagt att hjärnorna inte har kroppar? Vi är inte bara våra hjärnor, det finns massor av delar av kroppen som påverkar vårt beteende utöver hjärnan, bland annat det hormonella systmet och tarmen är smockfull av nervceller som också kan förändra vårt beteende.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

Choklad
0

Jag fick en accosiation bara..knasbilder man kan få du vet ..

Klart att hjärnor har kroppar..utan dem ingen hjärna och tvärtom..hjärnan är ju centrum i kroppen, tillsammans med ryggraden .

visste inte det du skrev om tarmen.

U R us

piotrr
2

Tydligen krävs det väldigt mycket nerver för att hålla tarmen igång, den är ganska komplex och väldigt lång, och en så stor koncentration av nerver kan påverka oss,hur vi tänker och känner, även om den inte är en del av hjärnan eller förlängda ryggraden.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

Choklad
0

Nu blir jag väl dum igen..men tänker på allt nervpirr man kan få i magen då man är nervös för något man ska göra..

tänk att tarmen är så viktig för detta ändamålet.

Hade jag ingen aning om.

TackGlad

U R us

piotrr
0

Det är möjligt att det har med saken att göra, faktiskt.

Jag har för mig att förklaringen var något i stil med att nerverna nere i tarmen också behöver signalsubstanser, precis som hjärnan, för att hålla sig i skick. Tydligen betyder det att man kan bli dålig i magen av antidepressiva läkemedel.

Men jag är inte speciellt inläst på detta, det är bara något jag hörde eller läste. Jag kan ha missförstått det hela, eller så kan det jag hörde vara ogrundat.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

Pan Narrans
0

Det är helt riktigt att mag- och tarmbiverkningar är mycket vanliga vid förskrivning av psykofarmaka.

Om det beror på signalsubstanser eller ej har jag inte lyckats hitta någon definitiv information om, men det låter intressant.

Pan Narrans

"Utan tvivel är man inte Tage"

Medarbetare på Ateism i fokus

Pan Narrans
0

Om du är intresserad av hjärnan och vår kognitiva förmåga kan jag rekommendera en utmärkt bok: "How we know what isn't so" av Thomas Gilovich, som är professor i psykologi vid Cornell-universitetet.

Det är en bok skriven för lekmän om våra kognitiva brister. Den finns (tror jag) tyvärr inte på svenska, men den är mycket läsvärd.

Pan Narrans

"Utan tvivel är man inte Tage"

Medarbetare på Ateism i fokus

jaerven
0

Har kroppen hjärna eller har hjärnan kropp?

Jag läste en gång det tankeväckande svaret att: Om vi tänker oss att det vore möjligt att transplantera en hjärna, skulle man då uppleva det som att man fått en ny kropp eller att man fått en ny hjärna?

eldirkadjo
0

#14 jaerven

Prova gummihandsillusionen och berätta för oss om det är din hjärna eller din gummihand som upplever. :-)

[Starman]
0

Nej, självklart skulle jag inte ringa till ett medium om det knakade i mina väggar eller om saker "oförklarligt" föll ned till golvet (vissa brukar anse gravitationen något mystiskt och oförklarat…). Jag skulle nog inte heller ringa ett medium om det hände något skitskumt, eftersom medium överlag verkar ägna sig åt bedrägerier. Jag skulle nog ringa en seriös forskare om något skitskumt hände.