Skepticism iFokus

Skepticism

Etikettövriga-frågor
Läst 2784 ggr
Klass
2012-01-12 19:10
3

E-nummer

Jag har för mig att det i "alternativkretsar" finns en allmän rädsla för E-nummer, särskilt för de syntetiskt framställda.

Hur som helst så tycker jag att den här dokumentären i 3 delar är väldigt informativ och intressant. Dessutom ger den, enligt mig, ett visst perspektiv på vad som är "naturligt" och inte.

Del 1 finns på SVTPlay t.o.m. 16/1, så passa på att se den så fort som möjligt!

http://svtplay.se/v/2670772/dokumentarfilm/e-nummer__del_1_av_3?sb,p115254,2,f,-1

Pan Narrans
2012-01-13 00:44
2

Jag tyckte om serien även om den egentligen inte presenterade några nyheter. Jag har under lång tid diskuterat med vänner och bekanta om deras ibland irrationella fruktan för E-nummer.

Men jag tycker serien saknade kommentarer om varför man använder vissa tillsatser (såsom emulgeringsmedel och stabilisatorer) då jag själv gärna undviker t.ex. lättprodukter. Jag tror inte att dessa tillsatser i sig är skadliga men om man tar bort fett (som är en smakbärare av rang) så måste man tillsätta mer socker och salt för att det ska bli ätligt (läs smakligt) och det är inte alltid helt hälsosamt. Dessutom kan smakförstärkare vara en indikation på att råvaran inte är av bästa kvalitet, eller till och med utspädd med annat.

Mothugg någon?

Pan Narrans

"Utan tvivel är man inte Tage"

Medarbetare på Ateism i fokus

piotrr
2012-01-13 00:45
2

Och vatten. Det var det som fick min fru att slutligen upphöra med lightprodukter. Inte för att de är farliga utan insikten att det som tas bort måste ersättas och att betala extra för vatten och konsistensgivare kändes inte så lockande. :) Det kan man ju tillsätta själv och slippa ta med sig från butiken.

Å andra sidan säljs det bechemelsås i halvfabrikat (!)

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

Pan Narrans
2012-01-13 01:07
0

Fast med bechamel i halvfabrikat (brr…) slipper man väl ändå bära hem vatten :)

Pan Narrans

"Utan tvivel är man inte Tage"

Medarbetare på Ateism i fokus

piotrr
2012-01-13 01:13
0

Ja jag vet inte riktigt hur jag tänkte där. Konsistensgivare tror jag.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

chik
2012-01-13 08:26
0

E-Nummer..ja vad är det i det långa loppet.

Bra att vi får veta vad som gör att vår mat håller sig hur länge som helst så som Vi gör när vi dör..Tar så lång tid för ett lik o förmultna (Hittar ingen länk)

Många E-Nummer är ju bra…

Men så finns det de som är förbjudna i vissa länder o så finns det de som inte får ges till barn under ett år..

Sen så vet man inte coctejl Effekten. utan man har bara vad var o ett är..(Vilket jag tycker är underligt)

Men i det stora hela så är det ju upp till var o en o ha koll på vad man äter. o jag är skeptisk till vad man kan få i sig.

bara vad dom ger Djuren för att dom skall växa o inte bli sjuka..

Nu kommer jag inte i håg riktigt

Men Kyckling Tar i dag inte många dagar o föda upp till slakt..(O vad har den fått äta för o växa så fort)) Bara en tanke…

Men upp till var o en..

Hemliga kocken.. Men det är ju som med vatten som kommer från kommunen..Där finns många tillsatser..

O det gillar jag i Gbg..

Där är det Återvinning…

Toavatnett…Blir till dricksvatten o vise versa..Det är bra.Fast vissa ämnen går inte o filtrera bort så som P-Piller som är ner spolade på toa..Det dricks upp..O lite annat smått o gott…

Så man kan summera..""Det är farligt o Leva!!Man kan Dö…..

Lena.P är jag i verkliga livet.

Aviendha
2012-01-13 09:30
1

Jag hörde talas om programmet på jobbet i positiva ordalag, ska försöka kika på det någon dag tänkte jag.

chik
2012-01-13 10:30
0

Tv programmet var ju bra.Visar hur Färgerna kommer till.Nu såg jag bara första..Skall se de andra..Bara lusten kommer..

Men om man ser Biverkningarna, på vissa så kanske man får en annan bild.

så som.E 104 Kinolingult Förbjudet i Norge,
Kanada, Japan och USA.
Kan finnas i alla livsmedel
som får färgas, sylt
marmelad gelé och
potatismos.
Finns i Loperamid (tabletter
mot diarre), godis, rökt
böckling, pickles.
Cancer.
Kronisk urticaria - utslag
som kliar och svider.
Svåra allergiska reaktioner.
Tumörer.
Ögonskador och blindhet.
Svåra allergiska reaktioner

[TristanChi]
2012-01-13 10:36
0

Allergisk kan man vara mot allt möjligt, E-nummer eller inte.

piotrr
2012-01-13 11:38
2

Om man är överkänslig mot glutamat spelar det ingen roll om det är "tillsatt" eller en "naturlig" del av grönsaksbuljong.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

Aviendha
2012-01-15 16:21
1

En läsvärd artikel av en professor i livsmedelshygien skriver "utan tillsatser i maten riskerar vi att dö" http://www.dn.se/debatt/utan-tillsatser-i-maten-riskerar-vi-att-do (kan inte göra någon snygg länk via mobilen, men ni löser det nog ändå)

piotrr
2012-01-15 17:13
1

Jag såg den också, mycket intressant läsning om nyttan av de tillsatser som används i nästan all mat, och varför den BÖR vara kvar i maten.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

chik
2012-01-15 19:27
0

Aviendha#10.En bra artikel. Men som Skrivbenten själv skriver

""Enligt min mening är det precis så man skall resonera. Man skall inte använda onödiga tillsatser även om de är godkända. Kan man lösa ett problem genom annorlunda produktionsmetoder skall man göra det.""

TristanChi#7,,Det jag ville visa om E.Numer 104. var att det var förbjudet i vissa länder.

piotrr
2012-01-16 20:25
0

Nej, vissa e-nummer är förbjudna på vissa platser. Inget land kan förbjuda alla e-nummer, eftersom de bara är namn på välkända ingredienser.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

chik
2012-02-28 11:27
2

Välkända ja. men kanske inte i vår födaFörvånad

Det har varit nu på radion om E-Numer..Tycker det är intressant..

Intressant tänk från någon.

Jag.Litar inte på någon..