Skepticism iFokus

Skepticism

Etikettmedicin
Läst 2420 ggr
Maria
2

TBE-vaccin

Antalet fall som drabbas av virussjukdomen TBE ökar och vaccin rekommenderas. TBE är lömsk och kan leda till hjärnhinneinflammation med kvarstående neurologiska besvär.

Själv har jag haft hjärhinneinflammation orsakat av borrelia vilket är en bakterie och lättare att få bukt med.

Så akta er för fästingar. Vi har ju haft en ganska mild vinter sammantaget så det kommer nog att finnas en hel del.

Länk

/Maria

chik
1

Jag har med haft Borrelia o det var inte någon rolig upplevelse..En bekants barn fick det o blev förlamad i ena sidan.Vilket gick till baka efter behandling..

Vaccinet där debatteras för det blir dyrt för en fam o vaccinera sig..O då kommer mitt tänk..Varför får vi inte det vaccinet??

Fästingen har ju brett ut sig så man kan få den även i stor städerna..O Sjukdomen ger oftast bestående skador…

Tycker det är konstigt tänk…

"varför är inte det vaccinet billigare. Eller varför går det inte in i vårdpengen"""

Lena.P är jag i verkliga livet.

Maria
0

Borrelia finns inget vaccin mot ännu vad jag vet.

#1 Vet du vad det kostar att vaccinera sig mot TBE? Jag har inte en susning.

/Maria

chik
1

Hörde att det kostar ca1000kr. Var om vaccinet på radion i går..O det blir mycket pengar för en fam…

Mitt tänk är…Får man borrelia så kanske man har benägenhet o få TBE.

Om du förstår mitt tänk…

Det är ett vaccin som Jag skulle ta,,Om Jag fick dessa pengar överSkäms

Maria
0

Jag tänker vaccinera mig. Jag är rädd om mitt känsliga huvudSkrattande

Synd att det inte går under högkostnadsskyddet för barn får man väl samla ihop?

/Maria

olaka
1

1500/år enligt denna artikel, men den är ju två år gammal.

Jag har ju tre katter/fästingmagneter hemma, varav två långhåriga. Så detta är något jag definitivt överväger, det är ju inte en gång ärtstora äckelpäckel legat och drällt på golvet.

Kan man inte införa en kampanj för att utrota fästingen från jordens yta? Parasiter är det absolut värsta jag vet, jag kommer aldrig åka till typ Afrika eller Indien för att jag är så himla rädd för såna där parasiter som finns i vatten och grejer, FYYYYY!

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

Maria
0

#5 Ja, det är ju lite synd på kostnaden där om man är flera i familjen.

Jag har också katter och fästingar är ÄCKLIGA. Jag vet inte hur många fästingar jag fått genom åren själv.

Däremot så fick jag borrelian här i Göteborg är jag helt säker på.

/Maria

chik
0

Bumbleboo Tycker jag att du skall göra…Vaccinera dig..Bra tänkt…

Hade jag nu inte fått Borrelia så hade jag aldrig tänkt på det…

Olaka..Stackars dig…Dåligt läge där…

Ja fästingarna blir ju bara mer o mer av,,Riktiga överlevare..O äckliga…