TV-program om spådomar
En sidodiskussion från "'Woo' och 'Foliehatt'":
#52, walter,
> "Det har sagts att skeptiker tänker friare. Det har sagts att skeptiker är öppna för att det finns om det kommer bevis. Nej tv är inte bevis. Skeptiker visar själva från tv och u-tube för att visa att det inte finns. Det har efterfrågats till leda att medier ska säga specifika saker."
Nedklippt TV är inte bevis. Godtyckliga youtube-klipp utan källkontroll eller ens källhänvisning är inte bevis. Men TV-inslag kan också rapportera forskning, med källhänvisning och källkontroll.
Underhållnings-TV: Inte så mycket.
Vetenskaps-TV: Desto bättre.
När du talar om medium i TV finns det i princip inget sätt att kontrollera vad som har skett eller sagts, om det är gjort enligt ett manus eller inte. Du kan fråga de inblandade, men de är antingen inblandade eller ovetande eller helt mänskligt naiva och underbara med sina egna selektiva uppfattningar om vad som hände eller inte hände.
> "Nu har jag talat om att medier faktiskt säger specifika saker i program som går på tv, men då dissas det bara för att det är tv."
Det dissas inte bara för att det är TV, utan för att det är underhållnings-TV tillverkad för att ge en wow-faktor, nedklippt från ett mycket större material och redan extremt vinklat. Det är helt opålitligt, det är inte "bara TV".
Men trots det så tror jag att det går att "se skeptiskt" på programmet. Prova att se ett program du sett tidigare en gång till, men denna gången haka upp dig på - varenda - lilla - grej.
Fundera, i varje stund, över om det som sägs är specifikt eller generellt. Fundera över om de kan se varandra i ögonen, kanske plocka upp små förändringar i varandras ansikten som ger dem tips om vad som är en "träff" eller inte. Se om det förekommer något "fiske", att mediumet fiskar efter svar. Räkna hur många gånger ett medium är oförmöget att ens säga rätt första bokstav i någons namn.
> "Jag är fullt medveten om att programmet kan vara fejk från början till slut, men ni verkar inte ens tänka tanken att det kanske är äkta."
Vi brukar säga att extraordinära påståenden kräver extraordinära bevis.
Om någon menar att de kan tala med de dödas andar, och att de dödas andra dröjer sig kvar i kontakt med verkligheten efter sin död för att dokumentera och förmedla vardagliga detaljer till en … ja, till ett medium, så kräver åtminstone jag att de har riktigt starka bevis för sin sak.
Att spela pajas i underhållnings-TV är inte tillräckligt. Inte på långa vägar.
Det betyder också att påståendet de gör, att de talar med döda, innebär att så väldigt många saker vi vet om livet och döden, kommunikation och hjärnans förmåga att plocka upp signaler, är fel. Saker som det finns starka bevis för idag. Det räcker inte att göra ett par gissningar, klippa ner dem till TV-format och tycka att det räcker för att bevisa att mänskliga medvetanden finns kvar utanför hjärnan.
Det är helt enkelt så att alla andra förklaringar är mer sannolika än påståendet att medium talar med döda.
Därför måste medium kunna visa ytterst starka bevis på att vad de håller på med är sant, hellre än något slags trick.
> "Innan ni dissar programmen totalt så kanske ta och titta på dom och sen komma med specifika synpunkter."
Hur mycket kan du om mentalism och perceptionella bias?
/ Per
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
Det visar sig också, gång efter gång, att när man faktiskt testar sådana påståenden under kontrollerade former, så lyckas inte mediumen göra vad de säger sig kunna göra, trots att de har kommit överens med testarna om att de kan det.
Efteråt har de alltid en massa förklaringar till varför det inte gick.
Aldrig innan.
/ Per
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
Ett par inlägg ur den tidigare tråden:
Citat jaerven ur inlägg #53:
- walter. Har du sett om programmen är avsedda för export eller inhemskt bruk? Om dom är avsedda att visas i Australien, så borde väl de som bor i städerna det handlar om reagera om poliserna som medverkar (åtminstonde på mindre orter) inte verkligen är poliser utan bara skådespelare. Och om poliserna är riktiga poliser, så skulle väl dom reagera om programmet blir förvanskat och vinklat så långt bortom verkligheten som det antas här.
Citat walter ur inlägg #54:
- #53 Det här blir lite invecklat svar. Först så tror jag att programmen i första hand är för det egna landet för att ev kunna få in nya tips så att de gamla fallen kan lösas.
- När det gäller de avsnitt som går just nu, kommer inte ihåg om det sagts eller om jag bara uppfattat det så, är inspelade i amerika. Om dom även sänts i usa vet jag dock inte. Så om det bara är skådespelare låter jag vara osagt. De tidigare avsnitten är från australien och i de är upplägget mer som förnimmelse av mord var så där tror jag de poliser som medverkade är äkta.
- Så att vi ser dom är väl som med många andra tv-program att bolagen tittar runt i världen och köper in sådant som dom tycker passar deras tablå.
Citat jaerven ur inlägg #55:
- Jag kom på att tv.nu har programtablåerna liggande kvar en dag. Dock sägs inte så mycket om var det är inspelat och sänt.
- "Nyzeeländsk dokumentärserie från 2009. Säsong 2. Avsnitt 2 av 11. Rebecca Gibney undersöker olösta brottsfall. Med hjälp av enbart ett fotografi av offret ska medier från Nya Zeeland och Australien försöka få kontakt med offrets ande för att kunna avslöja detaljer om deras liv och död. En grupp utredare följer upp mediernas ledtrådar vilket ofta leder till överraskande resultat. Från 2010."
Citat walter ur inlägg #56:
- #55 Den texten får jag om jag klickar på mer om sensing murder. I det första som kommer upp på tv.nu nämns även usa. Dom som går nu är inte rebecca med. Dom som går nu använder oftast ett föremål (psykometri) i de tidigare sällan som föremål används utan dom brukar bara ha fotot och i de som går nu är det ju polisen själva som diskuterar på slutet. I de tidigare är det en fd polis som utreder det som medierna fått fram.
- Så det är två helt skilda upplägg på de som går nu och de tidigare.
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
Det må vara sant det du säger Piotrr…men har man varit med om det privat så vet man ju att det funkar…därför synar man kanske inte programmen på det vis du menar…men t ex mediet Pierre har jag blivit skeptisk till…Terry Evans lyckades bra när han var hos Christina Lindberg i förra måndagens program…Christina och hennes man var ju delaktiga och "såg" själva…även hennes syster hade haft besök av deras far innan…
Ny tråd, bra där. Ska jag komma med någon kritik så kanske det vore mot ordet "spådomar" i rubriken. Enda gången jag sett någon spådom (framtidsförutsägelse) var i ett program där mediet sa att den skyldige skulle gripas före ett visst datum (det stämde). Annars håller jag med Astell. Jag imponeras inte av alla mediers prestationer varje gång, men när man varit med om det privat får man lite annan vinkling på det hela.
Som jag skrivit tidigare skulle det vara intressant att läsa om tidigare gjorda test. Även den testades egna kommentarer till testet.
#0 Börjar i bakvänd ordning. Jag tänkte först säga att jag har noll gällande mentalism och perceptionella bias bara för nöjet att se dig (eller någon annan) komma med en lång förklaring. Jag har inte total koll, men vet vad de innebär.
Sen skriver du att jag ska haka upp mig på varenda detalj. Nja, när jag numera tittar på paranormala program så det mesta bara flyter förbi, det jag hakar upp mig på (fast inte på det sätt du menar) nu i dessa program är de specifika sakerna, dom jag inte bara kan avfärda på vanligt vis.
Du skriver även om just specifika saker och sannolikhet, slår ihop dom två. Hur sannolikt är det att man säger att en person är döv. Att man i ett program som handlar om olösta mord säger att det är en olycka. Det är tex sådana saker som gör att jag inte bara kan avfärda det på vanligt vis.
Istället för att hålla på och försöka lära mig hur tv fungerar och alla olika tekniker som finns till att man kan säga saker (och jag redan är medveten om) så skulle jag uppskatta mer om du eller någon annan faktiskt tittade på ett (helst mer än ett) avsnitt och tittar på just specifika saker och ser vilka andra förklaringar som finns än dom jag själv angett.
--
De svenska programmen ser jag knappt med halvt öga. När det gäller pierre, han har jag aldrig gillat. För det han gjorde i uttagningen till akademien för det okända det gör man inte.
hej
När det gäller pierre, han har jag aldrig gillat. För det han gjorde i uttagningen till akademien för det okända det gör man inte.
Jag är mkt skeptisk till honom och berätta gärna vad han gjorde i uttagningen!!
#4, Järven,
Spådom uppfattar jag som ett lekmannauttryck för att över huvud taget "se" dold kunskap, inte bara framtiden.
Om man skall vara teknisk är det givetvis skillnad på klärvojans, remote viewing, psykometri och prekognition, men jag försökte ha ett samlande begrepp i titeln.
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
Hej Potrr!
Jag vet inte om du är informerad om Skeptikern Ray Hyman som har beskrivit hur man gör Cold Readings som jag tycker är rätt klockrena och roliga. Eller Trollkarlen John Hudini som levde för att visa hur medium använde olika trick för att lura sina kunder.
Det är lätt att säga att du har dina döda mormor/farmor, Morfar/Farfar här. De vill skicka dig kärlek! Det kan väl vem som helst göra! Om man kontaktar ett medium för spökerier så vet mediet det i förtid att det spökar i huset. Det är förbestämd information! Trots att olika program har en informativ text att mediumet inte är informerad om något i förväg. Det är faktiskt inte sant!
I gamla hus knarrar det alltid, dörrar kan öppnas för att huset sätter sig. Jag har haft ett litet torp från 1700-talet och det var rena rama knäppnästet. Det var sättningar i huset som visade sig klart om man satte vattenpass vid väggarna. Det gjorde att dörrar öppnade sig osv.
Jag kan säga att det är så skönt att inte vistas i den andliga världen!
Völva,
John Houdi blir nog väldigt smickrad om du blandar ihop honom med utbrytarkungen och skeptikern Harry Houdini!
Jag har hört talas Ray Hyman, och jag tänker också på när Richard Wiseman gästade Skavlan på TV och demonstrerade hur han kunde läsa av vilket kort programledaren höll i handen, genom att studera hans ansikte.
Tänk vilken oerhörd fördel det vore i cold reading om man kunde se på någons ansikte, signaler som är helt osynliga för andra, och som låter dig gissa vad de tänker på, med stor träffsäkerhet.
Mitt i prick det du skriver om att "det spökar" är förutbestämd information. Man tar inte med ett medium i ett TV-program till ett hus där det inte spökar, där ingen har dött, där ingen är orolig för onda andar. Redan det faktum att mediet är där, är massor av information i sig.
Jag är själv uppvuxen i ett trähus med trätrappor och trägolv.
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
Hej Piotrr!!
Jösses har jag blandat ihop Houdi och houdini -Upsi! 
lätt hänt för en dyslektiker. Vad skönt att jag kanske inte trampade någon på tårna, eller skadade någon för då hade min medlemskap rykt på iFokus omgående!!! Jag får väl beklaga för det inträffade och erkänna mitt misstag - så jag skyller det helt och hållet på min dyslexi!
Så slipper jag ta ansvar 

(bara skojjar).
Jag såg inte det avsnittet på skvalan…men det låter oerhört intressant att läsa någon bara efter att titta på ansiktet. Jag har utstått det när jag var på Magic Bar på Karlaplan - då jag skulle tänka på en siffra på en tärning. Med min blinkning så kunde trollkarlen veta vilket nummer jag hade valt - vist är det fult! Ops! Nu berättade jag om tricket…upsi! Ja ja…. jag har redan trampat i kraveret så jag kan hoppa i det också 
Tack för din komplimang om spökhuset. Det är första gången som den åsikten har fått positiv gehör! Det var snällt sagt!
Hälsningar Völva
#10 Völva,
Som sagt tror jag att Houdi blir mer smickrad än irriterad på en sådan sammanblandning. Oavsiktligt beröm kan man väl ta ansvar för? :) Harry Houdini var lite av en hjälte och gillrade till exempel en fälla för det medium som påstår sig kunna tala med honom efter döden - ett hemligt kodord som han berättade endast för sin fru.
Magic bar är trevligt, trevlig lokal och trevlig underhålling, om än högljudd… Just på grund av kopplingen Skepticism och Houdini, plus att trollkarlar själva ofta är skeptiska för att de känner till en massa knep som lurar hjärnan, så brukade Skeptikerpodden ha sina pubträffar där. Vi har varit både 50 och 60 personer per gång, men vi har nyligen bestämt oss för att dra vidare. Jag tror att personalen på Magic Bar blev lite för bekväma med oss och förra gången vi var där bad de oss till och med plocka undan våra glas själva. Så det vill vi inte fortsätta med. Som jag brukar säga: När du trampat i klaveret - STÅ STILL.
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
Mmmm….ingen studsmatta för mig inte
, ja ja! Jag står blixstil! Jag kan bli en levande staty! 
Jag har också mina åsikter om Magic bars personal, men det var kul att vara bland trollkarlarna - tänkte bli en men insåg att jag vill nog något annat.
Vad skönt att Houdi och Houdini inte blir arga på mig! Okej, jag tar fullständigt och fullkomligt ansvar för mitt tramp i klaveret….jag känner mig ihopvävd i en harpa av ansvarstagande
.
Vart tänkte ni dra vidare någonstans….?
Vi tänker ockupera ett helt eget våningsplan på O'Learys Järntorgsgatan 5 i Gamla stan. Nästa gång blir fredagen den 2 mars:
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
Vad kul!!!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#5 + #6 Menar kanske denna
Finns mer/fler med Pierre på Youtubekanalen och bloggen
#15 Tankeläsning
, tack, precis det jag menade. Så gör man bara inte att gå fram till en person och börjar ta upp sådant om man inte blivit ombedd.
Jag var snäll i min första bedömning av han för jag trodde att han var nybörjare som bara ville visa sig på styva linan i tv (efter googling), men sen fick jag reda på att han redan jobbade som medium och då föll det snälla omdömet bort.
hej