Skepticism iFokus

Skepticism

Etikett: tro-hopp-och-religion
Läst 2575 ggr
[Highonbluetomorrows]
0

"Vad har ni ateister gjort för samhällets svaga?"

http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/nataliakazmierska/article14393610.ab

Nu är givetvis inte alla här inne ateister, men jag skulle tro att det finns ett flertal. Kazmierska menar att det är de troende som tar hand om de fattiga och ledsna i samhället och avslutar sin text med att fråga vad ateister egentligen gör för samhällets svaga.

Ett replik på frågan kan läsas här:

http://skepchick.se/2012/02/18/vi-nojer-oss-inte-med-att-tro/

Kommentarer?

piotrr
1

Kazmierska saknar belägg för sitt påstående. Det är egentligen allt som behöver sägas.

Sedan kan jag tycka att det är lite taskigt att bunta ihop folk efter vad de INTE är. Av alla saker jag INTE har gemensamt med andra människor, så är det faktum att jag INTE tror på gud en ganska liten bit.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

JoHo
0

Charmkvark på Skepchick skrev ett svar som jag skriver under på.

white lady
0

Oj den unga damen har nog inte alla hästarna hemma.

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

Joppo
1

#3 Vem av de unga damerna syftar du på? Charmkvark eller Kazmierska?

white lady
1

Kazmierska.

Kyrkan är väl till för att hjälpa kan ju jag tycka.

Att dom dessutom sitter på massor av rikedomar som folket har en stor del i.

Då undrar jag hur hon tänker.

Skulle man vara sämre för att man är Ateist,,,

Maria
2

Jag gillar inte att indela människor i kategorier på det sättet. Framförallt inte när man dessutom sätter den ena gruppen mot den andra.

Här lyser dessutom en helt ogrundad tes igenom i texten att ateister skulle tillhöra "de onda" och de religiösa "de goda".

Kyrkan bedriver hjälpverksamhet men det gör faktiskt en hel del oberoende organisationer också så hennes sista fråga är helt obefogad och väldigt ogenomtänkt.

/Maria

[sökerskan]
6

"Jag gillar inte att indela människor i kategorier på det sättet. Framförallt inte när man dessutom sätter den ena gruppen mot den andra."

det var värst

Maria
3

#7 Vilket var värst?

/Maria

JoHo
2

#5 Men inte är det så att du attackerar Kazmierska och kyrkan? Varför ska du pådyvla din tro på hennes tro. Kan du inte låta henne tro precis vad hon vill? Vi har ju trosfrihet i det här landet, eller hur? Vad kyrkan gör och vad de gör med sina pengar ska völ inte du bry dig om. Låt dom få göra vad de vill med sina pengar och om folket har stor del i kyrkans rikedomar så ska inte du komma hör och döma. De skänker ju pengar till kyrkan av fri vilja.  ……. (får se om liknelsen förstås nu….)

white lady
0

# 9  JH   Var har jag dömt henne ?

Kazmiriska undrar vad Ateisterna gjort.

Är en fråga lika med TRO ? JH

Ibland skrämmer du mig JH med dina påstående.

Folket äger Kyrkan och deras rikedomar…punkt slut.

Maria
2

#10 Kyrkan är numera skild från staten så det är väl snarare medlemmarna som äger kyrkan.

/Maria

white lady
0

# 11 Ja nu ja.

Maria
2

#12 Det har varit så i 12 år så vad menar du med: Folket äger Kyrkan och deras rikedomar…punkt slut.?

/Maria

white lady
0

Menar du då att kyrkan byggt upp  sin Rikedom på 12 år.?

Maria
0

Det har jag väl inte skrivit någonstans?

/Maria

white lady
0

# 15 Nej det har du inte.

Men det var svar på din fråga.

Du vet den som inte betalt på 12 år har ju en del att konsumera då Kyrkan investerat en del med folkets pengar.,

JoHo
2

#10 Jaha, du förstod inte. Det är precis SÅHÄR vi skeptiker blir bemötta av er paranormalister. Klart du inte dömt henne, men jag ville du skulle känna hur det var att vara på skeptikerns sida för en stund. Hur falska anklagelser bara haglar över oss utan att vi gjort det som paranormalisten påstår. Men det verkar ha gått över ditt huvud trots brasklappen i slutet på #9….

Maria
2

#16 Det fanns möjliget innan att gå ur kyrkan. Vad som ände 2000 var att man inte per automatik blev medlem i en stadskyrka.

/Maria

white lady
1

# 17 Ja stackars dig JH. Som blir SÅ attackerad  *_*

Är du nån slags talesMAN för Skeptiker ?

Jag behöver inte känna något eftersom jag inte dömmer henne.

Vad menar du med brasklapp ?

white lady
0

# 18. Jo jag vet. Men då undrar jag, är det de som gick ur kyrkan som söker hjälp nu.

Eller hur menade Kazmiriska där ?

Maria
2

#20 Spelar det någon roll?

Vad hennes text handlar om är att religiösa ar större hjärta än ateister.

Så tolkar jag det i alla fall.

/Maria

JoHo
1

#19 Ja, du fortsätter missförstå. Medvetet eller ej. > # 17 Ja stackars dig JH. Som blir SÅ attackerad  *_* Har jag sagt att jag är "attackerad" eller att det är synd om mig? > Är du nån slags talesMAN för Skeptiker ? Nej, behöver man vara det för att glra en poäng av något? > Jag behöver inte känna något eftersom jag inte dömmer henne. Förstod du verkligen inte liknelsen eller låtsas du bara? Ärligt talat tror jag inte att du kan vara så frånvarande att du inte förstår liknelsen jag syftade på. Eller? > Vad menar du med brasklapp ? Det jag skrev sist som förklaring till texten i #9

white lady
0

# 21 bumleboo Svaret va till JH i   #10

Vill du mig något mer så läs # 5.  Tack

white lady
1

# 22 JH inte ens mina barn missförstår mig så illa som du.

Hur svårt kan det va ?

Avatar för white lady 2012-02-19 13:33 #10 skrivet av white lady

# 9  JH   Var har jag dömt henne ?

Kazmiriska undrar vad Ateisterna gjort.

Är en fråga lika med TRO ? JH

Ibland skrämmer du mig JH med dina påstående.

Folket äger Kyrkan och deras rikedomar…punkt slut.

Maria
3

#24 Ska du föra en dialog så får du vara tydligare med vem du riktar dig till. Tack.

Kyrkan äger sina egna egendomar.

/Maria

JoHo
2

#24 Jo, jag förstår vad DU skriver. Men du fattar inte ett jota av vad JAG skriver och vad jag syftade på. När du verkar ha så svåra problem med läsförståelse (bevisligen) så är det ju ingen idé att fortsätta. Du kan ju försöka läsa vad jag skrev igen och försöka tänka efterr vilken poäng jag ville få fram igen. Återkom när ljuset har gått upp.

white lady
0

# 25 Jag är väldigt tydlig med vem jag svarar.

Och vem äger kyrkan ?

white lady
0

# 26 .Detta var enda syftet med ditt inlägg JH.

>jag ville du skulle känna hur det var att vara på skeptikerns sida för en stund. Hur falska anklagelser bara haglar över oss utan att vi gjort det som paranormalisten påstår."

Vad har det med mig att göra JH.?

JoHo
3

Orka! White Lady; lägg ner. Du fattar ändå inte liknelsen och mitt syfte (som nog är glasklart för alla andra). Som sagt; antingen förstår du eller så låtsas du inte förstå. Kan bara inte tro att du på riktigt har så grova problem att förstå vad jag ville säga.

white lady
1

# 26  JohnHoudi  om det är poäng du vill plocka då ska du inte konversera med mig.

Så vad är så GLASKLART för andra och inte mig ?

Vad är det du vill säga JH ?

Maria
5

#27 Vem äger kyrkan frågar du nu????

Folket äger Kyrkan och deras rikedomar…punkt slut. Detta har du ju svarat själv så varför frågar du?

Här kommer annars en länk.

På tal om tydlighet så läs ditt inlägg #20 igen. Inte solklart vem du ställer frågan till.

Det känns som du väljer att missuppfatta. Även din dialog med JohnHoudi är ganska luddig från din sida tycker jag.

/Maria

JoHo
3

#30 Men människa. LÄS vad som skrivits. Ta in det. Du MÅSTE driva med oss Alla när du säger att du inte såg paralellen i min post? Läs igen och tänk lite.

white lady
1

# 32….

Men inte är det så att du attackerar Kazmierska och kyrkan? NEJ

Varför ska du pådyvla din tro på hennes tro.var har jag gjort det ?

Kan du inte låta henne tro precis vad hon vill? Vist får hon det. Och det är inte hennes tro jag påpekade.

Vi har ju trosfrihet i det här landet, eller hur? JAPP

Vad kyrkan gör och vad de gör med sina pengar ska völ inte du bry dig om. JO FÖR DET ÄR MINA.

Låt dom få göra vad de vill med sina pengar och om folket har stor del i kyrkans rikedomar så ska inte du komma hör och döma. De skänker ju pengar till kyrkan av fri vilja. Kyrkan är till för att hjälpa dom svaga.Det är liksom grejen.

……. (får se om liknelsen förstås nu….) Vilken liknelse menar du.

Nu har jag en fråga till dig : Har en ateist mindre hjärta än en kristen ?

Maria
2

#33 Nu var visserligen detta inte riktat till mig men kan du förklara vad du menar med?:

Låt dom få göra vad de vill med sina pengar och om folket har stor del i kyrkans rikedomar så ska inte du komma hör och döma. De skänker ju pengar till kyrkan av fri vilja

/Maria

JoHo
1

#33 Släpp det. Du fattar inte liknelsen jag gjorde med hur ni paranormalister vänder något enkelt uttalande som en "attack" och "mobbing" från skeptiker. Det hade inte med VAD du skrev utan hur du skrev det och hur man skulle kunna tolka det om man tänkte som en sel av er paranormalister gör. Du förstår bara inte så släpp det. Vi tar det nästa gång när läsförståelsen och öppenheten är där hos dig.

white lady
0

# 33

Det får du fråga JohnHoudi.

Det va hans fråga till mig.

inlägg 9

white lady
2

# 35 Du fattar nog inte riktigt vad du pysslar med Houdi.

JoHo
5

#37 Jo, jag vet exakt vad jag pysslar med. Du förstod inte poängen bara. Trodde först att du låtsades men inser nu att poängen hick fig helt förbi.. Släpp det innan det blir ännu mer pinsamt för dig. Du behöver inte skjuta dig i foten mer nu.

white lady
3

# 38 Jag är inte här för att diskutera poäng med. Min bästa herre.

Utan vad tråden gällde.

Inga skottskador här inte   Guld i mun

Maria
3

#36 Jag undrar vad DU lägger in i de orden? Du upprepar ju JohnHoudis ord och då måste du väl ha en tanke bakom eller?

/Maria

piotrr
3

Papegojor förstår inte vad de säger, men de förstår effekten av att de säger det.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

white lady
0

# 40 Jag är väluppfostrad och svarar på JohnHoudis påstående barra.

Ja piotrr om han förstår effekten , vet vi ju inte.

piotrr
4

Polly vet möjligen vem "Polly" är, men inte vad "vill" eller "ha" eller "ett kex" betyder, men vet att så länge Polly upprepar det ljudet, så kommer det kex.

Men tänk vad tyst och skönt det skulle bli om man slutade ge kex till fågeln när den låter.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

white lady
2

# 43 Oj piotrr….och du ska vara Sajtvärd. BRA DÄR.

Att alla känner sig välkomna på din sajt. Återgå nu till tråden så kanske det blir som det ska vara.

För du kallar väl inte JohnHodi för papegoja,,,vore inte så bra.

Semantikern
1

What have the Romas ever done for us!

piotrr
5

#44, white lady,

Om du inte längre vill bli behandlad som ett innehållslöst provokativt troll föreslår jag att du upphör med att bete dig som ett sådant.

Observera att jag inte säger att du ÄR ett innehållslöst provokativt troll ute endast efter uppmärksamhet, utan att du beter dig så. Om du kan visa att du kan bete dig på ett annat sätt, skapar du givetvis en mer mångfacetterad bild av dig själv.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

white lady
0

# 46  Bäste piotrr ja vad hände. vAd MITT # NUMMER 5   Så innehålls löst.

Eller vad menar  du ?