"Det finns ingen död..."
Citat Choklad ur tråden "Skeptiker förföljer…"
Diskutera.
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
Finns ju massor av död, som i bästa fall kan försvinna.
Egot
Makt
Och lite annat smått och gott
MÖRKRET GÖMMER SKATTEN 
Egot och makt är död?
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
Jo det kan kännas som död när man går miste om dom.
MÖRKRET GÖMMER SKATTEN 
#3 Hur vet du hur död känns?
/Maria
# 4 Kan kännas som död skrev jag.
Läsförståelse ??
MÖRKRET GÖMMER SKATTEN 
#5 Då upprepar jag mig: Hur vet du hur död känns?
/Maria

#5. Som sagt var……läsförståelse.
¤ 6 Och var skrev jag att jag vet ?
Läsförståelse igen.
Jag lever i allra högsta grad.
MÖRKRET GÖMMER SKATTEN 
#8 Nu börjar jag bli irriterad. Undrar vem som har problem med läsförståelse?
"Kan kännas som död" skrev du. Eftersom du inte vet hur det känns att vara död så är det uppenbarligen en ren gissning.
/Maria
det finns ingen död…
för när vi dör, så går vår kropp vidare till naturen.
Vi blir näring till allt som växer, och blir "levande" igen genom detta..fast i en annan form.
U R us
#9. Fråga då rätt person…Det va piotrr som skrev att det vad,,DÖD.
¨Jag gissar inget,,,,,som du vill påskina.
Men däremot vet jag hur det känns att mista någon.
Läsförståelse eller missuppfatning ?=
MÖRKRET GÖMMER SKATTEN 
#10 Om man kremeras och askan sprid i havet? Då skiter det sig med näringen till allt som växer och man blir stendöd eller?
/Maria
Nej näringen (och giftet som vi har i oss går till havet, det som är det mest viktiga av allt på jorden…)
så allting går i cirklar ändå…
U R us
#11 Läs #1 och #2 igen.
Piotrr ställer en fråga. Frågetecken du vet….
Men däremot vet jag hur det känns att mista någon.
Med all respekt så är du knappast ensam om detta och jag undrar vad det har med tråden att göra.
/Maria
# 14 Och mitt svar kom i # 3
Läsförståelse eller missförstånd ?
( ´nu har jag frågetecken )
MÖRKRET GÖMMER SKATTEN 
Det var i #3 du sa att något kunde kännas som död.
Men eftersom du inte vet vad död känns som, så kan du ju inte veta det.
/ Per
Sajtvärd för Skepticism

#15. Som sagt var……läsförståelse.
# 16 Nä det va ju just det piotrr,,,återigen,,,var skrev jag att jag vet ?
Men däremot att mista något. Stor skillnad på att känna och veta..
MÖRKRET GÖMMER SKATTEN 
Härinne talar ni som kallar er skeptiker.
Ni talar som om ni vet allt och kväser och ifrågasätter om någon säger något -#0. Något som ni inte med er vildaste fantasi kan föreställa er. Ens om ni gick på droger känns det som.
Det känns som att ni blivit bildade av föräldrar som har i syfte att leva ett karriärliv. Och ni har fått sitta med datorer o mobiler i er uppväxt och blivit präglade av era föräldrar i sina karriärsteg o ni läst vidare. Eller annat? Vad vet jag. Jag bara gissar.
För om ni läser igen det ni skrivit som svar till de som skrivet härinne, vad ser ni då? Jag ser då inget intresse!
Jag ser ingen som är seriöst intresserad av #0???
Enbart dissningar…o annat.
Undrar varför? Är inte ni seriösa? Och skeptiker i all välmening eller vad är ni? Vill ni inte veta? Bara gå till angrepp? Tillhör ni en speciell kategori utanför dessa vanliga skeptiker som vi är vana vid…eller hör ni till VoFárna? Dessa som ändrat sin text på sin sida för att verka trevligare nu och inte vara lika elaka,
men ändå är det i sitt sinne.?

#19. Nu talar jag utifrån mig själv, kan knappast prata för andra.
"Härinne talar ni som kallar er skeptiker."
Jag är härinne, men inte särskilt skeptisk. I alla fall inte vetenskaplig skeptiker. Skillnaden kanske, mellan en troende och mig är att jag tänker skeptiskt. Jag vill veta, inte bara tro.
Det känns som att ni blivit bildade av föräldrar som har i syfte att leva ett karriärliv.
Nej.
Och ni har fått sitta med datorer o mobiler i er uppväxt……
Knappast. Jag är uppväxt i en tid då varken datorer eller mobiler fanns. När jag var liten hade vi en stor svart och väldigt tung bakelittlefon. Den byttes sedan ut mot ungefär samma modell fast i plast. Den första datorn jag såg, såg jag på vetenskapens värld. Den var så stor att den fanns i flera rum.
Eller annat? Vad vet jag. Jag bara gissar.
Ja, det kan man lungt påstå att du gör.
Vill ni inte veta?
Veta vad då? Det skulle inte sitta ivägen om du preciserade dig lite. Rent generellt så är det just veta man vill, inte tro något som man sedan påstår är en sanning, även då belägg saknas.
Bara gå till angrepp?
Helt krasst skulle man ju kunna säga att det är väl ungefär vad du gör nu…..går till angrepp i o m att du liksom kommer med olika påståenden som inte ens stämmer. Bara det att du påstår att skeptiker "bara gå till angrepp" är ett angrepp i sig, eftersom det inte är med sanningen överensstämmande.
Tillhör ni en speciell kategori utanför dessa vanliga skeptiker som vi är vana vid…
Vad är en "vanlig" skeptiker. Kan du precisera lite mer?
……eller hör ni till VoFárna?
Nu vet jag inte vilka du menar med "ni", men nej när det gäller mig……om du menar rent medlemsmässigt. Annars kan jag tycka att VoF har mycket bra att tillföra. Om inte annat så förmå människor att tänka och analysera, inte bara tro att något är sant, utan också ta reda på fakta. Det är rätt viktigt. Jag gillar deras (de flesta) sätt att resonera. Annars skulle jag inte befinna mig här.
Dessa som ändrat sin text på sin sida för att verka trevligare nu och inte vara lika elaka,
På vilket sätt finner du skeptiker på VoF elaka? För att de, hårdnackat, vill ha belägg för olika påståenden? Eller för att de är jobbiga då de tar fram belägg för att det du tror på kanske inte finns? Eller för att de inte tror på att medium kan utföra det de påstår sig kunna, så länge medium inte kan bevisa att de är äkta? Eller för att de kan vara jobbiga att diskutera med, eftersom de har argument?
Det är inte elakhet. Ingen är ute efter att ta din tro ifrån dig. Alla har vi rätt att tro på vad som helst. MEN att påstå att en tro är sann och inte kunna belägga det är en helt annan sak. Det är väl snarare där skeptikerna börjar ställa frågor som kan upplevas besvärliga. Det är fortfarande inte elakhet och/eller angrepp
Likväl som du anser att du har rätt att tro på det du vill, och prata om det samt ifrågasätta skeptikers argument, har också en skeptiker rätt att inte tro och ifrågasätta dina argument.
För mig känns det bra att tro att min själ går vidare någonstans och lever loppan och att det bara är min fysiska kropp som kommer förmultna och bli uppäten av maskar och annat sånt äckligt.
Jag är glad. Är du?
Jag vill för allt i världen inte att skiten fortsätter, på ngt plan. Födas leva och dö räcker för mig. Har inte sett några som helst bevis för att det skulle vara på ngt annat sätt heller.
Of our elaborate plans / everything that stands / no safety or surprise / the end.
Jag tror ju på Gud så visst tror jag på någon form av "fortsättning" hur irrationellt det än låter. Jag har däremot inte fördjupat mig särskilt i vad detta innebär.
Men det är klart att "död finns" Det finns t.om. ond bråd död.
Stendöd.
Oavsett vad man nu tror så är det ju ändå livet här och nu som är i fokus och det kommer vi alla med all säkerhet att dö ifrån.
/Maria
Jag kan ju bara säga vad "död" är enligt min uppfattning..och död är för mig "stillastående". Att inte komma någonvart.
Men livet lever ändå fast det är stilla
U R us
#19, snäckan8,
> "Härinne talar ni som kallar er skeptiker."
Det har varit flera som skrivit, inte bara skeptiker.
> "Ni talar som om ni vet allt och kväser och ifrågasätter om någon säger något"
Att ifrågasätta är inte att kväsa. Att ifrågasätta är första steget mot att förstå.
> " -#0. Något som ni inte med er vildaste fantasi kan föreställa er. Ens om ni gick på droger känns det som."
Apropå diskussionen att inte veta vad döden känns som?
> "Det känns som att ni blivit bildade av föräldrar som har i syfte att leva ett karriärliv. Och ni har fått sitta med datorer o mobiler i er uppväxt och blivit präglade av era föräldrar i sina karriärsteg o ni läst vidare. Eller annat? Vad vet jag. Jag bara gissar."
Ja, du bara gissar. Du är själv en liten griseknoe som har lärt sig skriva på ett tangentbord. Jag bara gissar.
> "Undrar varför? Är inte ni seriösa? Och skeptiker i all välmening eller vad är ni? Vill ni inte veta? Bara gå till angrepp? Tillhör ni en speciell kategori utanför dessa vanliga skeptiker som vi är vana vid…eller hör ni till VoFárna? Dessa som ändrat sin text på sin sida för att verka trevligare nu och inte vara lika elaka,"
Ingen sådan text har ändrats nyligen. Du gissar väl igen.
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
Är skeptiker rädda för att dö ?
MÖRKRET GÖMMER SKATTEN 
#26 Vet ej Men jag är det inte. Varför skulle man vara rädd för att dö? Det är ju bara som att inte finnas, precis som innan man blev född…
Men är det inte just det alla ni som tror det finns ngt "efter" är. Rädda för att det är slut när ni dör? Därför hittas det på 1 massa
#26, white lady,
> "Är skeptiker rädda för att dö ?"
Vi har haft en jättebra diskussion om det tidigare,
"Hur förhåller ni er till döden?
Jag har för mig att det finns ett par bra trådar om det på VoF-forum tidigare också, till exempel
"Varför vill man inte leva för evigt?"
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
Diskussionen får gärna fortsätta i den här tråden, men om man är nyfiken känns det logiskt att läsa den gamla också.
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
Döden är som ett vetekorn som måste dö för att kunna gro.
Eller som en Turritopsis nutricula som helt enkelt går tillbaka till att vara ett yngel när den blir gammal, och sedan börjar om sin utveckling. Utan att någonsin dö.
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
#31 låter toppen. Måste vara slutdestinationen för själen.. Odödligheten. 
Jag är glad. Är du?
stort ämne och något som berör alla…förr eller senare….
Bland det bästa, kanske allra bästa, jag läst i den vägen återfinns i boken Zander och tiden av Emelie Cajsdotter. Emelie kan kommunicera med djuren och har ett helt unikt förhållande till dem, och naturen. I boken tolkar hon till oss vanliga det hon fått fram, klokskaper som djuren vill förmedla….(fria citat ur boken, som rekommenderas…till alla, även om man inte tror på möjligheten att kommunicera med andra livsformer)
Tänk dig döden som en stor, sade Zander. Döden är ursprunget, källan till livskraften. Dit återvänder alla enskilda gnistor av liv och smälter samman till en. Det är där man skapas och det är dit man återvänder.
Han förmedlade en bild av människor, djur och växter som bildade en cirkel. Det är livets möjligheter. Varje livsträd är ett eget universum. Livet är en evig cirkelrörelse med oändliga möjligheter att skapa och omforma sig själv.
Att dö är inte farligt,..Det kan vara ganska spännande. Ni människor har vanföreställningar om döden, själva ordet är fel. Förändring är bättre, eller omvandling. Sakta löser kroppen upp sig och blir en del av helheten.
Det är vackert och inte alls bara sorgligt…Tänk inte på döden som ett svart hål, ett okänt ingenting där man försvinner för alltid. Se istället för er bilden av en sol, en stark energi där mna enas och återföds. Man måste söka det som är bakom ytan. När man ser och förstår hur evigheten är uppbyggd är man alltid trygg. Man är aldrig rädd att följa sin väg. Om man bara ser ytan blir man istället rädd och förstår ingenting. Ni människor vandrar i oro…
Så förmedlade han en bild av en snöflinga, en iskristall i närbild. Därefter hur solen sken genom lövverket i ett träd, så att man såg alla ådringar i löven. Ser du hur vackert det är? frågade han. Ser du hur livt återskapar sig självt. Bakom allt det som är ont och svårt är det vackert.
Kom ihåg, sade Zander, det är inte med ögonen man ser. Det är med hjärtat.
En dikt som Zander förmedlade:
Det är inte min kropp
du skall fästa dig vid,
det är min ande.
Ständigt närvarande.
Jag dör aldrig,
lika lite som du.
Men jag byter skepnad,
för att kunna leva vidare…..
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
#33 Kom ihåg, sade Zander, det är inte med ögonen man ser. Det är med hjärtat.
Det låter nästan som en textstöld ur "Lille Prinsen" av Antoine de Saint-Exupéry. (1900-1944)
-Adjö, sa räven. Nu ska du få höra min hemlighet. Den är mycket enkel: det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen.
/Maria
#34 och? Textstöld?
Det finns inte bara en som kan säga kloka saker.
Allmängiltig visdom kan komma från såväl små prinsar och rävar som kloka katter.
Jag skrev: Det låter nästan som en textstöld.
Nu har vi det här med läsförståelse igen som jag (och flera) fått mig påpekat några gånger.
/Maria
*orka*
Jepp här är beviset
Skit också, vad har man då att se fram emot … ?
Tja, that´s it!
#40: ?
Om du nu riktade det till mig …
Ser du fram emot döden?!
Satsa på fel häst har fått en helt ny dimension!
Tipset är att kolla överst i källkoden på sidan:
Medarbetare på Skepticism.
Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.
#42: What else? Om det nu inte är så illa att det finns ett liv efter detta. Jag tycker ett varv runt karusellen är fullt tillräckligt.
#40 Nej Jag bara menade Tja det är allt liksom
#33, Magi-cat,
> "Bland det bästa, kanske allra bästa, jag läst i den vägen återfinns i boken Zander och tiden av Emelie Cajsdotter. Emelie kan kommunicera med djuren och har ett helt unikt förhållande till dem, och naturen."
Så det är en fantasy-roman? Det läser jag faktiskt en hel del av.
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
Människor kan visst kommunicera med djur. Jag gör det dagligen med mina katter och hunden vi har här. 
Speciellt den lilla katttjejen är väldigt tydligt i sitt sätt att informera om vad hon vill.
Det handlar om kroppsspråk och tonläge. Och viljan att förstå varandra. Här hörs inga andra "röster" än min.
Och jag lever inte i en fantasyvärld vad jag vet. 
För övrigt. Livet är oändligt.
Jag är glad. Är du?
Ja precis livet är oändligt :)
#46,47 Normalt sett så brukar man ju till slut dö så ni två måste vara några medicinska under.
#46 Det beror ju alldeles på vad man lägger in i ordet "kommunicera"
Men att få det till att prata med djur som ger sina synpunkter på mattes klädsel osv. (som vi såg i en tråd om djurpratare) blir ju bara befängt.
Att man sedan kan läsa av eller känna av sin djur är ju ganska självklart. Jag har också två katter som jag känner ganska väl efter alla år men jag kommunicerar inte med dem på det bokstavliga sättet.
/Maria
"Loppan gillar inte sitt namn. Hon vill heta Zizi med Z" 
#48: Så sant! Jag kommunicerade med min häst på många plan, men en hästviskare som "hörde" henne ge relationsråd tror jag var ute och cyklade. Hon var en underbar häst, och hon kunde säga många saker (som Kul att se dig! eller MAT! eller Släpp ut mig! eller Vill! eller Vill inte! eller Jobbigt! eller Jag är trött! eller AJ!). Men mellanmänskliga relationer tror jag inte hon hade varken koll på, intresse av eller kapacitet att diskutera.
#48 Javisst är vi underverk.
Såg för inte så länge sedan hur en människa skapas. DET är verkligen något det.
Naturen är ett kretslopp. Allt dör och ur det döda kommer nytt liv. Om och om igen.
Jag har ju min uppfattning om att själen lever vidare efter att kroppen dött. Jag har inte alla svaren i hur det fungerar och just i den frågan känner jag att jag inte behöver det. Inte inför mig.
Jag håller med om att föra mänskliga samtal med djur är konstigt. Jag tror inte på det. Men att säga att man inte kan kommunicera med djur är fel.
Jag tror vi förstår varandra i den frågan ganska bra.
Jag är glad. Är du?
Hur påstås det funka med själen, har alla 1 och var "sitter" den, i huvudet lr i kroppen?
Har djur också själ?
# 52 Gesus
Tillhör inte huvudet kroppen ?
Djuret har inte det Medvetande en människa har.
Så det är en helt annan själsgrupp.
MÖRKRET GÖMMER SKATTEN 
#53 Hur har du kommit fram till att djuren tillhör en annan "själsgrupp"? Finns det någon slags mätbar data som styrker detta?
"I can relate, I make up words too." - Homer Simpson
Medarbetare på Skepticism.
Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

#53. Om man orkar tänka efter lite, kanske Gesus liksom tänkte på att hjärnan (den stora datorn om man så säger) sitter i huvudet. Utan den fungerar liksom inte kroppen. Alltså, sitter då själen i kroppen eller någonstans i hjärnan……som är beläggen i huvudet?
#53 Jepp som #56 skriver, så var det såklart så jag menade.
Så inga djur har en själ och själen är egentligen bara medvetandet?
Vad menar du med "själsgrupp"?

“Rädsla är är den största orsaken till vidskepelse, och en av de största orsakerna till grymhet. Att besegra rädslan är början till visdom.”
av Bertrand Russell
Man kan spä på med säga att välkomna rädslan är att besegra den…har man ingen åsikt att försvara så är allt lugnt på endera fronten… el?

#59. Tja, det är när man besegrat rädslan som visheten ersätter vidskepelsen.

“Le åt döden! Huru kan detta vara möjligt om icke livet vore komiskt i sig självt? Så mycket bråk för så litet.”
av August Strindberg
# 54 Joppo.Jag gissar att du är Ingenjör,
# 57 Gesus. Själsgrpp beror på utveckling.
Men lägg din hand på bröstet och känn efter om du har någon själ,
För den bor där.
MÖRKRET GÖMMER SKATTEN 
#62 Giter du utveckla?
Menar du kanske typ att djur har en sorts själ och får en annan sort om dom återföds till människa?
#62 Nope, jag arbetar som VFX-artist och gör reklamfilm. Om detta var ett medialt försök från din sida, behöver du nog finjustera din förmåga lite 
# 63 Gesus. Precis,
Djuren har en gruppsjäl medan vi människor har en själ med ett medvetande.
# 64 Joppo. Nej,,,ha ha rolig som vanligt är du *_* Jag är inget Medium.
Jobbar fortfarande som PRÄST för ATEISTER.
MÖRKRET GÖMMER SKATTEN 
Jag blev lite intresserad av dethär med "själ" Jag startar 1 ny tråd på, ja var passar det? Andlig utveckling?