Kosten spelar säkert en stor roll men jsut att vi upplever högre livskvalitet är positivt tycker jag.
/Maria
Jag kanske ska börja använda Loreals krämer….parce que je le vaux bien….
#2 Livet består inte av att vänta ut stormarna. Det handlar om att lära sig dansa i regnet.
najs 
Göra som Eva:
#5 Visst är hon underbar
Vilken go människa och så modig.
/Maria
Min morfar är 94 och still going strong 
Så det lutar väl åt att jag blir nåt liknande om inget tragiskt händer.
Alla de mina i den generationen(kände bara till tre av fyra) gick bort mellan 65 och 70… Jag kommer nog inte snåla på pensionen iaf.
Medarbetare på Skepticism.
Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.
Något som skrämmer mig är hur det skall gå ihop att vi arbetar kortare och kortare och lever längre och längre och de som arbetar måste kunna försörja de som inte gör det.
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
Å andra sidan ökar effektiviteten konstant och den åldrande befolkningen blir friskare, så vårdkostnaderna borde inte öka? Men utan en rejäl invandring kommer det bli svårt, så det stösta hotet mot Sverige är definitivt Sverige"demokraterna".
Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.
Effektiviteten? Det är arbetstimmarna som kostar allra mest, och de blir inte "mer effektiva", för då blir det färre arbetstimmar som dras in av de som arbetar, vilket spär på problemet istället för att förbättra det.
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
#11 …eller så ökar man omsättningen för varje genererad arbetskrona, men för att det ska generera pensionspengar måste vinstskatt också in i pensionssystemen(förutom genom lyckade spekulationer på aktiemarknaden). Vad säger liberalerna om det?
Ja!!Den som lever får se..Mycket kan ju hända..
Men Jag är fascinerad av våra gamla som har så mycket o berätta…
För vi har inte haft den här tekniken o detta levende så många år..
Inte så längesedan elen kom tele o nu hela datorvärden som gör det möjligt för oss o sitta här o skriva med varandra..
Lena.P är jag i verkliga livet.
Så här kan man med göra…

#14 Haha, nöden är uppfinningarnas moder….
/Maria
#12, olaka,
> "…eller så ökar man omsättningen för varje genererad arbetskrona,"
Hurdå?
> "men för att det ska generera pensionspengar måste vinstskatt också in i pensionssystemen"
Vinstskatt på?
> "Vad säger liberalerna om det?"
Behöver först förstå vad du menar, tyvärr. :)
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
#16 Det är ju inte säkert att en effektivisering minskar personalomsättningen, du har ju också möjligheten att man genom effektiviseringen kan ta marknadsandelar och öka omsättningen. Med det sista menar jag att man på något sätt transfererar vinst genererad av effektivisering in i pensionssystemen, för att inte effektivisering ska stå i konflikt med att folk blir friställda. Löntagarfonder kanke? ;-)
Eller genom att folk som arbetar inom äldrevården lägger åtminstone en del av pengarna på sin pension?
Löntagarfonden hade stöd från liberalerna i riksdagen.
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
Ska vi väcka frågan igen kanske? Allvarligt talat borde man kanske se över pensionssystemen så att de räcker även i framtiden, tills dess bör man nog lägga undan lite själv, om man har turen nog att tjäna så bra…
För mig känns det mer effektivt att jag lägger undan åt mig själv än att någon annan lägger undan åt mig efter att de tagit in skatt och administrerat pengarna och SEDAN lägger undan åt mig.
Fast det är väl samma problem som med fondförvaltare.
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
Kanske, men jag tror ändå man kan tjäna på, med tanke på att du får dra av upp till 1000(?) kr per månad på skatten om du lägger det i en privat pensionsfond. Jag har inte kommit igång än, ska sägas, dåligt av mig…
Samma här. Men att dra av 1000kr per månad, eller skatta för pengarna två gånger, jag vet inte riktigt.
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
Hörde en dam på Tv om detta att vi blir äldre o lever längre.
Hennes tankar om detta var klock rena för mig..
Vetenskapen har gjort att vi blir äldre på grund av mediciner, så det är en konstlad livslängd…
Vaddå konstlad? För bara 200 år sedan dog vi vid 30 års ålder. Vad sjutton betyder då "konstlad"? Det är inte mindre konstlat att dö vid 30 års ålder för att alla tänder har ramlat ur. Då är det i vilket fall som helst inte dåligt att ha kläder på sig, eller bo i hus eller på något annat sätt använda mänskliga framsteg för att - "konstlat" - leva bättre och längre.
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
OK. 36 års ålder. :)
/ Per
Sajtvärd för Skepticism