Skepticism iFokus

Skepticism

Etiketttro-hopp-och-religion
Läst 4138 ggr
piotrr
0

Meningen med livet?

Jag anser att vi alla hör eller finner vår egen mening. Vi är här. Är inte det tillräckligt?

Dessutom tycker jag att bara frasen "meningen med livet" gör ett par antaganden som saknar bevis. Vaddå "meningEN", som om det bara fanns en? Och varför skulle livet behöva en mening? Livet finner en väg. Det är inte samma sak som att det är förutbestämt eller ordinerat.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

white lady
0

Meningen är väl att man lever det ?

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

piotrr
0

Jag håller ungefär med om det.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

piotrr
0

Mitt inlägg från "Vad är en skeptiker?":

#23, StaffanM,

(Bättre!)

Jag är mycket skeptisk till att det skulle finnas EN mening med livet, men jag skulle inte säga att det är en allmängiltigt skeptisk inställning till just "mening med livet", utan åter igen ett utslag av att skeptiker är skeptiska till det mesta.

Själv anser jag att människor är mycket bra på att hitta meningar med sitt eget liv och att leva det enligt sina egna tankar, men det har mycket mer att göra med min liberalt politiska inställning och min ateism än vad det har med min skepticism att göra. Skulle jag säga, i alla fall.

> "Finns där en mening med livet enl. din uppfattning. // I så fall vad ?"

Vi har alla den mening som vi väljer själva. Jag tror självklart inte på att någon gud eller något öde som väljer meningen åt oss, eftersom de helt saknar bevis för sin existens.

Vad? Du menar vad jag tror att meningen med livet är? Jag tror att det är en nonsensfråga. Det är en ftåga som i sig själv utgår ifrån att det FINNS en mening, och att det skulle vara just EN mening. Det finns inget skäl att tro att någon sådan mening existerar. Men det GÅR att skapa sig själv en mening. Det går också att påstå att "meningen med livet är att överleva", eller något liknande. Men det är mer en beskrivning av vad som faktiskt händer, än någon slags förutbestämd tanke.

Min tur:

Vad menar du när du säger "mening med livet"? Jag är inte intresserad av vad du själv anser att meningen med livet ÄR, bara vad du menar när du talar om det.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

[TristanChi]
3

Meningen ska innehålla ett finit verb och oftast ett subjekt och ett predikat. Meningen med livet kan då vara exempelvis "Livet suger." eller "Aldrig i livet att jag röstar på di Leva."

white lady
1

Ha Ha piotrr.

Ingen här på iFokus har fått mig att skratta så gott som du.

2012-02-11 18:05 #2 skrivet av piotrr

Jag håller ungefär med om det.""

Hur tänkte du där??

[StaffanM]
4

Meningen med livet är att växa och expandera sin upplevelse.

Att studera den inre rymden och lära sig om dess innehåll.

Att lära sig att identifiera egot och lära sig att tygla det.

Att ta sig an det stora mysteriet känsla .

Att lära sig vad tanke är och inte fastna i ett linjärt tänkande.

Att kunna släppa taget om tanken och surfa på känslan…då uppfylld av denna.

Att använda uppmärksamheten som ett verktyg för sin fria vilja.

Att fästa den på det flöde av välbehag som alltid finns där(med vissa undantag,smärta bl.a.)

Barn upp till 5 år är experter på detta. Sedan tar det linjära tänkandet över alltmer. Detta kan dock reverseras med en intelligent strategi.

Så småningom uppnår man kosmiskt medvetande. Nirvana, Satori…kärt barn har många namn. Ett extatiskt tillstånd. Ett tillstånd av otrolig lycka.

Det är meningen med Livet !

Därifrån fortsätter man att expandera upplevelsen i all evighet.

Jag vet att det är svårt för den linjärt tänkande människan att ens föreställa sig evigheten….utan slut.

[TristanChi]
2

Det där var minst åtta meningar med livet. Diskuterar vi inte meiningen?

[StaffanM]
1

Dessa strategier är delar av en helhet.

[förolämpning raderad. StaffanM får sin första varning. / Per]

[TristanChi]
1

Var det så svårt att förstå

Ja. Beskriv helheten.

Denna kommentar har tagits bort.
piotrr
1

#5, white lady,

Jag höll ungefär med dig om att livet är till för att levas. Vad är det som är konstigt eller roligt med det?

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

piotrr
1

#6, StaffanM,

> "Det är meningen med Livet !"

Det såg ut som flera meningar, inte en. Det känns som att vi är inne på samma spår, att det inte finns EN "meningen med livet".

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

piotrr
0

Ett inlägg av Olaka som kommenterade den modererade delen av ett tidigare inlägg togs bort.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

[StaffanM]
3

Hur svårt kan det vara ?

Kan du inte skilja på strategier och mening ?

Meningen är att njuta av denna mystiska behagliga energi som vi alla har i oss.

Det finns en källa i oss.

Att kunna "dricka" ur denna källa i sin oförvanskade form.

Strategierna visar på en bra väg att nå etappmålet Kosmiskt Medvetande.

piotrr
1

#14, StaffanM,

Frågan var inte om strategier, den var om mening.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

white lady
3

# 11 piotrr.

Jag skrev inte att det va konstigt.

Så förklara för mig varför du skrev ungefär?

Kan man göra annat än att leva det.

Eller kan man leva det ungefär ?

Därav glädjen du gav mig  *_*

[TristanChi]
1

Människor som skrattar okontrollerat och rullar omkring på golvet inför alldagliga saker kan bli föremål för myndigheternas ingripande.

[StaffanM]
1

Att beskriva strategierna för att förverkliga meningen med livet är väl bara bra då det är en komplex fråga. Det ska till en skeptiker för att se något negativt i det .

Jag hade kunnat skriva - Meningen med livet är att njuta.

Tycker dock i rättvisans namn att jag ska dela med mig av den visdom och de insikter jag förvärvat under årens lopp och ge en lite mer utförlig beskrivning av vad jag menar.

[Raderade ännu en liten berättelse om hur dumma skeptiker är. Användaren StaffanM får sin andra varning för idag. Vid tre varningar inträder ett skrivförbud på en vecka. Det spelar givetvis ingen roll vilken grupp ett sådant generaliserande angrepp riktar sig mot, det är inte tillåtet oavsett. / Per]

Gäsp/Staffan

[TristanChi]
4

Jag hade kunnat skriva - Meningen med livet är att njuta.

Varför gjorde du då inte det? Hedonism faller alltid i god jord. Vi kunde supa ihop och säga djupa saker till varandra och lyssna på wish you were here utan att göra anspråk på hur världen är beskaffad.

[StaffanM]
3

#19 Om du försöker förstå vad jag skrev i #18 så finns chansen att du så småningom förstår varför jag inte bara skrev den korta varianten.

Prova att läsa det en gång till. Vem vet, det kanske går bättre denna gång…fast risken finns att det inte går nu heller.

Lycka till !

piotrr
0

#16, white lady,

För att jag inte helt håller med dig. Vi skapar den mening vi själva behöver, utöver att vi lever livet.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

piotrr
1

#18, StaffanM,

> "Att beskriva strategierna för att förverkliga meningen med livet är väl bara bra då det är en komplex fråga. Det ska till en skeptiker för att se något negativt i det ."

Frågan var vad meningen var, du svarade med en massa strategier och nu är det tydligen mitt fel för att det är "negativt" av mig att påpeka att du svarade på fel fråga. Det går jag inte med på.

> "Jag hade kunnat skriva - Meningen med livet är att njuta."

Du hade kunnat skriva precis vad som helst, men du valde att försöka beskriva vad du tror att skeptiker tror först och främst. Det är intressant.

> "Tycker dock i rättvisans namn att jag ska dela med mig av den visdom och de insikter jag förvärvat under årens lopp och ge en lite mer utförlig beskrivning av vad jag menar."

Det känns väl inte riktigt som att den skulle passa så bra på "Skepticism i Fokus".

Jag raderade resten av ditt inlägg eftesom det var ännu ett illa dolt angrepp på alla skeptiker. Detta är din andra varning idag.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

[TristanChi]
1

Jo, jag försökte förstå vad du skrev i #18. Det kan sammanfattas med "jag äger visdom och ni är dumma!". Sådant är tröttsamt.

[StaffanM]
2

>Frågan var vad meningen var, du svarade med en massa strategier och nu är det tydligen mitt fel för att det är "negativt" av mig att påpeka att du svarade på fel fråga. Det går jag inte med på.

Jag svarade inte på fel fråga. Däremot mer utförligt än vad du väntat dig.

Jag beskrev en bra strategi för att kunna förverkliga detta njutande.

Förstår du verkligen inte skillnaden pioter ? Intressant. Undrar vad den egentliga orsaken till det är.

>Det känns väl inte riktigt som att den skulle passa så bra på "Skepticism i Fokus".

hahaha….det kan äga sin riktighet…men varför skulle jag inte bjuda er på denna visdom. Jag gör mig inga illusioner…men vem vet. Jag tror inte att ni är obildbara…jag har i alla fall försökt.

[TristanChi]
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

jag har i alla fall försökt

[Boxman]
3

Och trots all denna kosmiska "visdom" du förvärvat har du alltså ändå inget bättre för dig än att sitta och vara smådryg och strö förolämpningar omkring dig på ett internetforum?

[StaffanM]
3

#26 Jag har inte uppnått Nirvana ännu…hahaha…..Skrattande

eldirkadjo
3

Varje gång frågan om livets mening kommer upp så känns det lite som OS i semantisk gymnastik..

Tror jag att det finns någon "kosmisk plan" där vi passar in i något större sammanhang, att någon planerat för vår uppkomst, att universum har ett medvetande, eller liknande? Nej.

Tror jag att vi alla kan komma på våra egna anledningar till att vi tycker att det är kul/värt att leva? Absolut.

Till detta tillkommer väl diverse framevolverade överlevnadsinstinkter som gissningsvis bidrar till människans tendens att acceptera alla möjliga konstiga föreställningar.

Precis som att man kan tycka att en film är bra och sevärd utan att den pågår i all evighet så kan man nog tycka att livet är kul utan att det heller ska behöva pågå i all evighet.

[Boxman]
1

Vad kommer att hända när du uppnår Nirvana då? Kommer att få en förmåga att formulera inlägg som inte hela tiden innehåller plumpa förolämpningar och måste redigeras av en Sajtvärd som också får dela ut varningar till dig?

[Boxman]
1

Då håller jag tummarna för att du blir så pass upplyst att du klarar dig undan skrivförbud. (För det var tydligen ganska nära där ett tag.)

piotrr
0

Ytterligare några inlägg togs bort. Ett personangrepp, men mest bröstdunk och samtal om vem som behöver redigeras av sajtvärden.

En varning delas ut till TristanChi för personangrepp.

#34 lämnades pga lulz.

StaffanM har dragit på sig skrivförbud i en vecka. Mer information här.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

Maria
1

#24 När någon annan tillskriver sig själv visdom (vilket du gjort i två inlägg nu) så drar jag alltid öronen åt mig.

För mig är begreppet lika luddigt som dimensioner.

/Maria

[trumman]
1

Jag tror inte det finns ngn Mening med stort M.

Jag tror vi bestämmer själva vilken mening vi vill ge skiten.

Dock så tror jag meningen med livet, som det är skapat, helt naturligt, är: att göra mer liv. Det verkar vara en slags grundbult i drift och funktion hos allt levande.

Magi-cat
5

Tråkigt att ingen ville lyssna på Staffan. Kanske är det helt forum, att här försöka prata om något så fundamentalt, eller roligt, eller mystiskt, eller intressant, eller djupt, eller fantasifullt övergripande som meningen med livet.

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Maria
2

Rent biologiskt så är väl meningen med livet att föröka sig.

Själv tror jag inte på någon enskild mening med livet utan att det är olika för alla.

Jag har sett så många människor dö och min fasa är all bitterhet och ånger jag varit med om.

Så meningen med mitt liv så som jag känner nu, är att leva så att jag kan dö idag och känna att jag inte har något osagt eller ogjort som jag kommer att ångra.

/Maria

olaka
3

Jag misstänker att ni betraktar honom som en vis man eller nåt, men för någon som står utifrån och observerar så är han mest [redigerat] utan nåt substantiellt att säga…

[Undvik personangrepp. En varning till Olaka. / Per]

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

Astell
2

Jag kan hålla med om att meningen med livet är vad vi gör den till…men som alla vet är glädjen den största önskan…så meningen med livet att hitta glädjen el vara i den…därav många svåra upplevelser på vägen dit då man får ge upp sitt personliga lilla jag och återknyta till glädjen…den finns bortom kontrollen…så kan jag se det :)

[Boxman]
2

Vad menar du med att ingen lyssnar på honom? Han skrev i sitt inlägg att meningen med livet är att "dricka" ur den "mystiska, behagliga energi som vi alla har inne oss" -- vilket noterades. Vad mer vill du att vi skall göra? Anser du att hans uppfattningar om vad som är "meningen med livet" är mer värda än någon annans, och något som vi alla måste hylla, eller vart vill du komma?

Magi-cat
0

kort och enkelt:

han blev utesluten (oklara grunder) +

en utesluten kan inte fortsätta skriva här =

vill man lyssna på någon är det en förutsättning att han får skriva

Min åsikt uttryckte ingenting om mer eller mindre värde, empirisk korrekthet eller annat än just det jag skrev…..

En stor fråga som meningen med livet befrämjas av en öppen debatt med ömsesidigt lyssnande. Några empiriskt korrekta svar kommer inte att komma i den frågan och är heller inte eftersträvansvärt…..Staffan hade mycket intressant att tillföra som vi nu inte kommer att få läsa….vilket är synd…..

Maria
4

#45 Staffan fick skrivförbud i en vecka efter tre tydliga varningar.

/Maria

piotrr
4

Oklara grunder? Där har vi läsförståelsen igen… Jag kunde inte ha gjort det tydligare: Varje gång han gjorde ett fel, skrev jag en fetstild förklaring till vad problemet var och markerade det som en VARNING. Varje gång gjorde han samma sak som han redan blivit varnad för. Efter tre varningar finns det ingen anledning att fortsätta varna, eftersom det tydligen inte fungerar.

Och innan någon får för sig att fråga, nej, jag upprepar inte grunderna om man frågar efter dem igen. Jag har redan angivit grunderna tillräckligt ofta och tillräckligt tydligt.

StaffanMs skrivförbud går ut om en vecka, men visst… om han fortfarande inte förstått varför han varnades så kommer han förmodligen att dra på sig en permanent utvisning då.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

[Boxman]
3

"kort och enkelt:

han blev utesluten (oklara grunder) +"

StaffanM fick skrivförbud eftersom han, trots tidigare varningar, fortsatte att förolämpa andra människor. Vad i detta är det som är "oklart"?

"En stor fråga som meningen med livet befrämjas av en öppen debatt med ömsesidigt lyssnande."

Absolut -- och just därför kanske man skall låta bli att slänga förolämpningar omkring sig i samma sekund som man stöter på oliktänkande, som StaffanM gjorde, eller vad säger du?

"Staffan hade mycket intressant att tillföra som vi nu inte kommer att få läsa….vilket är synd….."

Det kanske vi får, skrivförbudet varar väl bara i en vecka?

Klass
5

#45 Magi-cat

> "[…] Staffan hade mycket intressant att tillföra som vi nu inte kommer att få läsa. […]"

Vad jag vet kan det han har skrivit fortfarande läsas.

blombuketten
5

#45. …….och dessutom kan väl du (vilket de flesta av oss andra inte kan) fortsätta ta del av hans "enorma visdom" och allt "intressant han kan tillföra" på hans egna sajt, eller hur? Så vad är problemet för din del?

Jag förmodar att de flesta av oss här på SiF klarar oss ändå. Du förstår, vi kanske INTE tycker att han besitter den visdom och/eller tillför särskilt mycket. Du tycks göra det och det är ju ok. Då har du ju IiF att vara på.

"En stor fråga som meningen med livet befrämjas av en öppen debatt med ömsesidigt lyssnande."

Bra. Då kanske du kan börja med det du själv skriver.

Magi-cat
0

#49 rättelse: "inte få läsa mer om…."

piotrr
0

Tråden ni letar efter finns här:

Kommentarstråd för modereringar (2)

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

Howliten
0

Ja varför lever man…? Vad är meningen? Ingen aning.

Jag tror att meningen med livet kan vara att uppleva, lära sig och uppleva igen.
Som Bumblebee skrev i inlägg ovanför om att den biologiska meningen borde vara att föröka sig men det kan inte bara vara den.
För jag har inte trillat av pinn trots att jag är klar med barnafödandet och uppfostran. Det måste finnas fler meningar med livet eller hur?

Jag vill leva, lära och uppleva igen. Det finns massor av roligt där ute.

Jag är glad. Är du?

[trumman]
5

Alla verkar rörande eniga; vi gör och finner vår egen mening med livet och den enda naturliga biologiska meningen är att för det vidare.

Case closed? :)