Andra dimensioner
Jag har tröttnat på att allt ska dryftas i trådar som heter "Förbjuda tro?".
I en av dessa nämnde Rumblebee att när man dör kommer man till en annan dimension. Jag försökte då förstå vad detta betyder, men det hela utmynnade i följande:
"Vad är en dimension och hur kan man gå dit?''
"Snälla du, om du nu är skeptisk mot medium och andlighet och annat övernaturligt, så måste det ju betyda att du är en människa av vetenskapliga fakta, och då tycker man ju att du borde veta vad en dimension är.
Och jag tror inte kan svara på hur man tar sig till andra dimensioner, men likt förbaskat finns dom."
Jag vet vad man menar med dimension i matematiska och geometriska sammanhang, men det stämmer dåligt med hur begreppet används i paranormala sammanhang.
Därför misstänker jag att "dimension" som det används av paranormaliker är en metafor för något annat. Frågan är då för vad?
(Detsamma gäller ju även andra från vetenskapen lånade ord som "energi", "frekvenser", "vibrationer", "plan", etc.)
Olika dimensioner är ju helt enkelt olika energiplan som vibrerar med specifika frekvenser.
Ja, det är det tamejfan!
Jag som trodde det var specifika energivibrationer i olika frekvensplan?! Man lär sig nåt nytt varje dag.
Medarbetare på Skepticism.
Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.
I andra dimensioner vet man allt med en gång och behöver inte lära sig eller vibrera.
För den som inte förstod vad eldirkadjo just sa: Ingen förstår det.
Vi vet vad vibrera betyder - samma sak som det betyder när vi pratar om soffor och gummisnoppar - och vi vet vad "plan" (en yta) är och vad "energi" (potential till aktivitet) är och vad "frekvens" (hur ofta något händer) är. Men när man bara kör ihop dem på det där viset så låter det mystiskt och betyder ingenting.
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
Okej, få se hur pass förståeligt det här blir.. Men om du nu är insatt i vad dimensioner betyder inom matematiken, så har du nog kanske hört talas om supersträngteorier? Och ska man gå utefter strängteorierna så finns det fler dimensioner än de tre vi lever i idag. 11 stycken om man går efter M-teorin
Våran verkligenhet kan jämföras med dagens tv-spel, man kan röra sin karaktär i alla riktningar, dvs upp och ned, höger och vänster, framåt och tillbaka. I två dimensionella spel så kan man bara röra sig framåt, bakåt, upp och ned. Om ett spel vore endimensionellt så skulle det bara vara möjligt att röra sig framåt eller bakåt.
Så med allt det sagt så tror jag, och det skulle inte förvåna mig alls, om det verkligen finns högre dimensioner, men att vi inte har möjlighet att uppfatta dom. Så när jag skriver/säger att jag tror att vi kommer till en annan dimension när vi dör, så menar jag just vad jag säger. Det är ingen metafor (om nu metafor betyder det jag tror det gör, dvs något som är bildligt, och ej bokstavligt talat)
Tack för att du ger dig tid att försöka svara.
hur pass förståeligt det här blir
Inte särskilt, tyvärr.
Våran verkligenhet kan jämföras med dagens tv-spel
Det är väl snarare så att man i spelen försöker efterlikna verkligheten och fysiken så mycket man kan. Men det är fortfarande bara en representation, ofta i 2D.
högre dimensioner
Vad menar du med "högre"? Ingenting i strängteorin ordnar dimensionerna i höjdled.
Det är ingen metafor
Då är du skyldig att förklara konkret vad dimensionen är som man kan färdas till. Du verkar ju förstå att om man befinner sig i endast en dimension kan man bara färdas på en linje.
#6, Rumblebee,
Ungefär. M-teorin är inte speciellt lätt att sätta sig in i, men tanken är väl ungefär att de fenomen vi observerar i kvantfysiken och makrokosmos har en gemensam beskrivning i form av interferrenser mellan 11-dimensionella vibrerande "supersträngar" och "hypersträngar".
Matematiskt är detta tydligen ingenting konstigt och matematiskt verkar det fungera, men det finns redan minst tre distinkta strängteorier varav M-teorin bara är en, och antalet dimensioner som behövs för att beskriva kvant- och makroskalära händelser varierar mellan varianterna.
Experimentellt har ingen av dem visat sig sannolik ännu. Det finns inte ens en ansats till ett påhitt till hur man skulle KUNNA testa det, annat än större och mer kraftfulla partikelacceleratorer. :)
Själv har jag svårt för, men klarar väl av, att navigera fyrdimensionella spel som Miegakure, men sedan blir det svårt att tänka sig fler rumsdimensioner. Men matematiskt behöver man inte kunna visualisera dem, de går att uttrycka med förhållandevis välkända beräkningar helt utan något behov av stödteckningar.
Det finns dock ingen anledning att tro att mänskliga medvetanden skulle passera över från en uppsättning rumsdimensioner till en annan bara för att den elektrokemiska aktiviteten i våra hjärnor avtar.
Det finns inga tecken på att så sker och det finns ingen anledning att tro att det skulle vara så. Bortsett från önsketänkande alltså.
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
passera över från en uppsättning rumsdimensioner till en annan
Lägg märke till "en". Det hävdas att allt mystiskt försiggår i en annan dimension, alltså längs en linje. Hur coolt är det?
Inte ens flatland.
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
- Så när jag skriver/säger att jag tror att vi kommer till en annan dimension när vi dör, så menar jag just vad jag säger.
Hur placerar du in det här tillsammans med vad vi vet om jordens och livets uppkomst? Är det bara vi människor som kommer till en högre dimension? Eller gäller det apor också? Andra däggdjur? Ödlor? Fiskar? Bakterier? Växter? Svamp? Virus? Släckta stearinljus? Bilden i avstängda TV-apparater?
När under evolutionens gång uppstod denna fantastiska förmåga? Varför uppstod den? Vad är det för magiskt som händer just när vi dör som gör att vi kommer till en annan dimension? Om man har en hjärnskada, vad händer då? Om man har fått sina två hjärnhalvor separerade - där det kan vara så stor skillnad på hjärnhalvornas "personligheter" att t.ex. ena halvan är religiös medan andra halvan är ateist - vad är det då som kommer till denna andra dimension? Två olika personer?
Jag förstår inte, det hela verkar lika absurt varje gång jag tänker på det.
På tal om "split brain" Hur funkar det om man är siamesiska tvillingar?
(känns som 1 ämne till ny tråd på spiritu… vaddenuheter)