Skepticism iFokus

Skepticism

Etikettnyheter
Läst 3999 ggr
Howliten
2012-01-28 03:49
1

Viktiga saker: ACTA

på Aftonbladet så står denna artikel

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14280551.ab

Det handlar om att stärka handelavtalet men också om att inskränka den enskilda individen.

Vad har Skeptikerna att säga om det?. Alltså att inskränka den enskilda individen.

Trevlig helg En bra låt för övrigt

http://www.youtube.com/watch?v=WIF4_Sm-rgQ

Sanne

[redigerat: Förtydligade rubriken så att det stämmer med ämnet för tråden. Kan vara förvirrande om det inte ens står i texten. / Per]

Jag är glad. Är du?

[sökerskan]
2012-01-28 09:26
1

howliten

under förtecknet "det är för ert eget bästa" undergrävs individens fri och rättigheter allt mer. tyvärr är svenskarna inte lika alerta på detta kringskärande som människor i andra länder.

det enda som kan skydda oss mot ett överreglerat och överbevakat samhälle i orwellstil är att människor säger ifrån

nu är jag en som man kallar  woo woo och inte en sk noo noo men jag svarade ändå

hoppas verkligen som någon skeptiker sa, som inte verkade var lika pigg på förbud som några andra (som så hett tycks vilja förbjuda allt som saknar evidens)..vi är ingen homogen grupp så det ska bli intressant och se reaktionerna på ämnet du tar upp här

och sist

den versionen av hallelujha du la in….hans stämma hans gitarr…allt! den är den är så bra! den bästa! och jag som älskar leonard cohens stämma

Magi-cat
2012-01-28 09:53
1

#1 instämmer.

Jag vill ogärna tro att detta att kalla sig skeptiker måste vara liktydigt med att inskränka den enskilda individen.

Hittills är det inte mycket att hoppas på, dock….

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

olaka
2012-01-28 10:50
4

SOPA och ACTA är bajs, verkligen. Det kommer inte att lösa de problem de vill lösa och kommer att skapa en massa problem som de inte har förstått sig på. Jag kan förstå att man från musik-, spel- tv- och filmskapare ser ett problem med att man inte får betalt för de produkter man har skapat, dock. Frågan är hur det kan lösas på ett bra sätt. Jag vet inte om Spotify ger nog till artister, men det tycker jag är ett mycket bra sätt, jag skulle kunna ladda hem mp3or för de flesta artister som finns där, men det är så bekvämt och enkelt och helt klart värt en 50-lapp i månaden… För dataspel är Steam en bra lösning osv. Detta är nog bästa sättet att bemöta piratproblematiken, man skapar bättre tjänster som kostar lite mindre. Jag hoppas det inte dyker upp en massa Anonymousattacker nu, det vore katastrofalt. En av dessa lagar, kan inte hålla isär dem, kommer att omöjliggöra den form av kritisk granskning som skeptiker sysslar med, så jag skulle tro att Magi-Cat skulle välkomna det!(Jag skojar naturligtvis, det tror jag inte om dig, men du har inte nog med intellektuell intigritet att visa dina meningsmotståndare samma respekt.) T.ex. skulle Kyäni kunna tysta alla kritiska röster på en svinblink, VoF är sjätte träffen och den andra kritiska, efter en Flashbacktråd.

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

Magi-cat
2012-01-28 11:11
1

#3 inte nog med intellektuell intigritet att visa dina meningsmotståndare samma respekt.

Tråkigt att du ser det så Ola.

(Väljer att inte bemöta din anklagelser mot mig. De här frågorna är viktigare än min ringa person.)

– Individens skyddsnivå minskar med Acta, tröskeln för att blir dömd blir lägre, varnar EU-parlamentarikern Carl Schlyter (MP). (ur tidningsartikeln)

Bra att du tar ställning mot det,.

[sökerskan]
2012-01-28 11:15
1

#3 "SOPA och ACTA är bajs, verkligen. Det kommer inte att lösa de problem de vill lösa och kommer att skapa en massa problem som de inte har förstått sig på."

verkligen kul att vi är överens inom något.

men tror inte att någon här välkomnar förbud av kritisk granskning oavsett om det är granskning av de stora etablerade branscherna och maktinstanserna eller av mer "obskyra" företeelser.

spotify är kanon! hoppas att artisterna ändå tjänar en slant på den.

olaka
2012-01-28 11:36
1

Förra veckans SGU pratade om SOPA/PIPA: http://www.theskepticsguide.org/archive/podcastinfo.aspx?mid=1&pid=340 Det nämns att vi troligen ser slutet för det "fria" internet här, och att det kommer vara mer uppstyrt och tråkigt framöver. Jag vet inte om det blir så, men jag befarar det värsta.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

Magi-cat
2012-01-28 11:37
1

lägger in detta om ACTA från Newsvoice. (Har inte hunnit tittat själv ännu)

Förtydligande om min åsikt: Naturligtvis är jag FÖR kritisk granskning! Oavsett vad och av vem. Om nu någon trodde något annat….

http://newsvoice.se/2012/01/27/vad-ar-acta-the-anti-counterfeiting-trade-agreement/?utm_source=feedburner&utm_medium=email&utm_campaign=Feed%3A+Newsvoice+%28NewsVoice%

olaka
2012-01-28 11:39
0

#7 "Källa: Vaken" :-/

Howliten
2012-01-28 12:14
1

Just det där med piratkopiering är ett problem, ja alltså för de som skapat produkten. Jag hade blivit ganska sur om något jag skapat och vil tjäna en slant på kopieras och säljs så att någon annan får slantarna. Spotify är en bra lösning tror jag. Att övervaka och censurera är skit.

Så fort det handlar om övervakning så blir just det där med gränsdragning ett problem. När går det överstyr? När är man inne och klampar på den enskilde individen? När handlar det om kränkning?

Det största problemet är ändå, tycker jag, att det är andra människor som bestämmer om, när och vem som ska övervakas. Människor begår misstag, de kan missbruka sin makt.

Jag är glad. Är du?

Magi-cat
2012-01-28 12:19
0

#6Det nämns att vi troligen ser slutet för det "fria" internet här, och att det kommer vara mer uppstyrt och tråkigt framöver. Jag vet inte om det blir så, men jag befarar det värsta.

bra sagt.

#8 så bra, att vi tycks vara överens, ändå……:-)

olaka
2012-01-28 12:36
0

#10 Om slutsatsen, ja. Men ett dåligt argument för en bra sak gör mycket skada, och när det gäller källor så är nog Vaken den jag sist skulle hämta argument ifrån…

olaka
2012-01-28 12:37
2

#11 Det sista är väl mer tillägnat Sassersson än dig, det var inget gräluppmanande.

piotrr
2012-01-28 13:21
3

Jag ser inte vad trådens ämne har med Skepticism att göra. Det är en politisk och ekonomisk fråga om intellektuell upphovsrätt och vad som vore motiverat eller inte motiverat för att upprätthålla den och hur försök att skydda upphovsrätten gränsar till personlig integritet till exempel.

Jag har inget emot att ni diskuterar det ändå, men skulle välkomna om ni kom in lite grand på de vetenskapliga frågorna, till exempel: Hur skulle en förändrad upphovsrätt kunna påverka utvecklingen av nya läkemedel?

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

[sökerskan]
2012-01-28 13:22
0

#3 olaka

"Jag hoppas det inte dyker upp en massa Anonymousattacker nu, det vore katastrofalt"

vad är det? vad gör dom?

piotrr
2012-01-28 13:26
0
[sökerskan]
2012-01-28 13:40
0

tack piotrr

har du satt dig in i det här med ACTA och SOPA också?

piotrr
2012-01-28 15:47
4

Nej. Man kan säga att jag har överlevt flera fallande skyar: BBS-lagen, Personuppgiftslagen, hets mot folkgrupp, och både internet och yttrandefriheten finns fortfarande kvar. Jag är säker på att ACTA ger otillbörligt stora rättigheter till filmbolag precis som min gamle bekant Dick W Augustsson och hans piratparti pratar om, men jag har sett samma personer stå på samma barrikader så ofta nu att jag tappat motivationen att fortsätta engagera mig för något som hittills aldrig blivit så farligt som de på barrikaden sagt att det skall vara.

Och angående piratkopierade filmer och TV-spel och musik så vet vi ju alla att det är fel att vi håller på så, egentligen.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

[sökerskan]
2012-01-29 11:52
4

tack piotrr hoppas du har rätt och hoppas att det inte handlar om en succesiv nedmontering av individens rättigheter vi ser…..

"Piratpartiet menar att musik- och filmindustrin fått sitta med vid förhandlingarna om ACTA, men att folkvalda parlamentariker inte släppts in.

Men enligt regeringen har Sverige arbetat hårt för att avtalsprocessen ska vara mer öppen. Enligt justitiedepartementet har också processen varit öppen sedan våren 2010 när förslaget blev offentligt.

"Viktigt att vi reagerar"
Anna Troberg, partiledare för Piratpartiet, menar att lagstiftning måste ske öppet och transparent.
- När så inte sker är det viktigt att vi reagerar. Varje gång. Människor håller på att vakna och se vad som kommer att hända om de inte protesterar. Se bara på de starka reaktionerna mot den amerikanska Sopa-lagen."

ur kulturnyheterna svt

JoHo
2012-02-01 17:46
2

Håller med Piotrr om att detta har ju inget alls med skepticism att göra. Kanske värt att påminna vad vetenskaplig skepticism är.

> Jag vill ogärna tro att detta att kalla sig skeptiker måste vara liktydigt med att inskränka den enskilda individen.

Varför det? Snarare tvärt om.
Och att ropa det jag citerade av en Medarbetare på en sajt som förordrar censur, avstängning av oliktänkande och liknade är ju ganska banalt egentligen.