Skepticism iFokus

Skepticism

Etikettnyheter
Läst 1861 ggr
Coturnix
0

"Förbered er på det värsta"

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=4915342

Nyheter, SR 2012 "en chock för världsekonomin"

"Ännu ett tecken på hur krisen i världsekonomin utvecklas 2012 kommer från internationella energiorganet IEA i dag. Krympande global ekonomi antas minska efterfrågan på råolja, från 1,3 miljoner fat per dag 2011, till 1,1 miljoner fat per dag 2012." Utdrag ur ovanstående nyhetsartikel.

Anses minska efterfrågan på råolja? Katastrof? Var det inte det vi ville? För att minska den globala uppvärmningen?

Inte lätt att begripa sig på, vilket ben ska vi stå på?

Och "Vi" Som skeptiker? Hur tolkar vi en sådan sak?

piotrr
1

Det vore väl ingen katastrof. Priset är ju skyhögt idag, jag tror snarare ekonomin skulle må ganska bra om priset sjönk lite. Men, som du säger, det vore ju bra för koldioxidutsläppen om man inte eldade riktigt så mycket olja som görs idag.

Vi som skeptiker väntar väl på belägg. Jag är inte så väldigt haj på ekonomi kan jag erkänna redan nu.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

piotrr
2

Billigare mat låter också ganska bra för "fattiga länder", vilka nu de är nu för tiden.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

piotrr
1

Öh, tänkte efter lite: Billigare mat är INTE bra för de länder som PRODUCERAR mat. Jag är som sagt inte så bra på ekonomi. :)

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

chik
0

coturnix..""Och "Vi" Som skeptiker? Hur tolkar vi en sådan sak?""

Nu finns det ju Skeptiker o så finns det skeptiker.

Råoljan försvinner!!!! Ja det är vad som sägs..Men!!!Är det så…

Man skall inte tro på allt i min värd…

**O vad gör vi..Gillar läget. inte svårt..Får gå till baka till det gamla..
**

Lena.P är jag i verkliga livet.

olaka
1

#4 Om man förstår vad råolja faktiskt är så är det klart att det är en ändlig resurs. Sen finns det ju andra anledningar, läs klimatpåverkan, till att lämna oljeberoendet också. Om vi är 7 miljarder människor som ska leva som man gjorde "på den gamla goda tiden" kommer resurserna inte räcka länge, anledningen till att resurserna (ibland) räckte förr är att vi var mycket färre människor då.

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

chik
0

olaka#5

ja o inte använde oljan mer än till det viktigaste…

KlimatFörvånad

Men kan vi lita på att oljan är på upphällning??

Det är bara vad människor säger..

För hur är det???

Hur många stora företag forskar börjar o tänka bakåt,,Hur vi skall tackla när ingen olja kommer upp???

Jag skall inte gå in i denna diskussion..För jag är av den åsikten.-Bara gilla läget…O så känns det som Miljön o det att oljan håller på o ta slut lite som att skrämma o dra in pengar…

Men det är Mina Tankar..

O det är ju ingen här som får uppleva detta.

olaka
1

#6 "Det är bara vad människor säger.." Tja, men vissa som uttalar sig i ämnet har trots allt en del på fötterna, läs gärna på http://sv.wikipedia.org/wiki/Oljeproduktionstoppen eller, om du orkar med engelskan, här: http://en.wikipedia.org/wiki/Peak_oil Jag tror personligen att vi behöver blicka framåt och inte bakåt när det gäller att tackla miljöproblemen.

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

chik
0

olaka#7. ja du har en poäng där..""Den som lever få se""