Skepticism iFokus

Skepticism

Etikett: vetenskap
Läst 13418 ggr
Howliten
26

Positiva och negativa joner

Hejsan,

vad tror ni om det här med positiva och negativa joner och inverkan på oss människor?

Magnetarmband, har de någon verkan?

Känner mig skeptisk men samtidigt nyfiken och vet ärligt talat för lite om det. Kollar runt på nätet men blir inte mycket klokare på det här. Vill gärna ha input på det.

Mvh

Sanne

Jag är glad. Är du?

[TristanChi]
3

Positiva joner är bra och negativa är dåliga. Det hörs ju på namnet.

Allvarligt talat: din fråga är konstig. Vilka joner handlar det om och i vilka sammanhang?

Magnetarmband kan användas till att fästa små järnföremål på, eller som stator i en elektrisk motor eller till att sätta upp på kylskåpet. Någon medicinsk effekt har de inte.

FilipSoderholm
0

Läs på lite om vad joner är, så ser du nog att din fråga är felställd. Det beror såklart helt på vilken sorts joner det är, och vad man använder dem till. Magnetarmband däremot, är helt verkningslösa i hälsosyfte.

Howliten
3

Det verkade som ni förstod min fråga trots allt det "konstiga" och "felställda" i formuleringen. Vad bra. Glad

Det är just det där med armbanden… tycker det verkade lite mysko.

Men joner gjorde mig nyfiken. Om joner kan påverka naturen/universum så bör den väl kunna påverka oss människor också tänker jag å andra sidan?
Vi består ju av energi och vad jag förstår så förflyttar sig jonerna och försöker hitta balans överallt. Om det kan vara obalans "där" så kan det väl vara obalans även "här". Då borde tillförsel av neg joner om man har för mycket av pos joner balansera kroppen. Eller?

Jag är glad. Är du?

[TristanChi]
2

Nej, jag förstår inte din fråga.

Vi består ju av energi. - Nej, vi består av materia. Hur är det relevant för frågan?

förflyttar sig jonerna och försöker hitta balans överallt. Nja… Försöker är nog fel ord.

har för mycket av pos joner. Va? Vilka joner? Vem har det? Hur vet man det?

Howliten
0

#4 Vad tråkigt att du inte förstår. Men det kanske kommer så småningom. Glad

Vi består ju av energi. - Nej, vi består av materia. Hur är det relevant för frågan?

Jag förstod det som energi/rörelse när jag läste på wikipedia om joner. 
Det är relevant tycker jag då energi rör sig och joner likaså.

förflyttar sig jonerna och försöker hitta balans överallt. Nja… Försöker är nog fel ord.

Skriv inte bara att det är fel, skriv vad du anser vara rätt ord istället.

har för mycket av pos joner. Va? Vilka joner? Vem har det? Hur vet man det?

Visst finns det joner i vår kropp. Kan inte det på rak arm men visst finns väl kaliumjoner, natriumjoner mfl. Eller har jag blandat ihop joner med joner?

Jag är glad. Är du?

[trumman]
0

*poff*

Pan Narrans
1

Med reservation för att jag inte är fysiker eller kemist.

Jag får intrycket att du verkar tro att joner är något slags separata partiklar. Enkelt utryckt är joner atomer som har en negativ eller positiv laddning beroende på om de har fler/färre elektroner än protoner. Det reglerar hur olika atomer binder till varandra, ingenting annat.

Visst finns det mängder av joner i kroppen men man kan inte reglera kroppens eventuella "laddning" genom att tillföra ytterligare joner utifrån eller genom jonisering. Jag blir nyfiken på var du har stött på någon sådan teori, kan du kanske länka eller berätta?

Pan Narrans

"Utan tvivel är man inte Tage"

Medarbetare på Ateism i fokus

piotrr
1

Joner är atomer som antingen saknar en elektron eller har fler elektroner än en neutralt laddad atom. Det i sin tur betyder att de reagear på elektricitet. Men joner, precis som alla andra atomer, påverkar människor på andra sätt än genom elektrisk laddning. Även atomer och molekyler som inte är joner kan påverkas av magnetism och elektricitet, men magnetarmband är inte ens i närheten starka nog för att påverka dessa molekyler. Inte på långa, långa, lååååånga vägar.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

[TristanChi]
3

Det är relevant tycker jag då energi rör sig och joner likaså.

Grävlingar och Uranus rör sig också. Vad har saker som rör sig med joner att göra?

förflyttar sig jonerna och försöker hitta balans överallt.

Du får det att låta som att joner har en vilja och ett syfte. Allt som händer är att atomer med ojämnt fyllda elektronskal utbyter fria elektroner med sin omgivning.

Visst finns det joner i vår kropp.

Visst gör det det, men vilka joner skulle man "ha för mycket av" och vad betyder det?

Howliten
2

#7 Helt ok Skrattande är inte heller fysiker eller kemist som du förstår.
Tack för din förklaring men det är ingen speciell teori jag stött på utan mer en fundering och förmodligen också en del okunskap i ämnet för min del. Men frågorna kommer och jag gillar när jag får seriösa svar, det är bara genom dem jag kan lära mig.
Vad jag förstått är att överskott av joner dras till joner med underskott och vice versa.
Jag har läst om joner på wikipedia och naturvetenskap.org. Först stötte jag på de "magiska" armbanden i en reklamannons på aftonbladet. Där föddes nyfikenheten och sedan gick det över till det här med joner.
Som det kan bli.Flört

#8 Aha! Skrattande Tack Per för ett seriöst svar. Det blev lite mer visuellt för mig. Finns det någonstans noterat hur mycket som behövs för att få jonerna att förflytta sig? Armbanden är inte aktuella för mig men ämnet är intressant.

#9 Suck… varför måste du låta så cynisk och elak (min upplevelse). Rynkar på näsan 
Jag vände mig hit för att jag ville få svar på mina frågor i ett område som är okänt för mig. Men diskussionen med dig blir det omvända. Du kräver svar av MIG på saker jag redan i första inlägget säger att jag inte behärskar. Hade jag vetat garanterar jag dig att jag inte kommit hit med mina frågor.
Om du inte kan svara på mina frågor för att du tycker mina frågor är konstiga eller för att du inte egentligen heller behärskar området så kan du väl låta bli.
Tack.

Sanne

Sanne

Jag är glad. Är du?

[TristanChi]
2

Din fråga:

vad tror ni om det här med positiva och negativa joner och inverkan på oss människor?

är omöjlig att svara på utan vidare information om vad "det här" betyder, vilka joner som avses och vilken inverkan du menar.

Jag frågar dig för att få en chans att förstå vad du frågar efter.

Om du helt enkelt undrar vad joner är och gör, så finns det mycket bra källor på nätet (förutom engelska Wikipedia just i dag då).

FilipSoderholm
3

Jag kan hålla med om att Tristan, och i viss mån jag själv, låter lite snorkiga. Men det är faktiskt så att frågan är felställd, lite goddag yxskaft. Det går inte att svara på den utan att du preciserar vad det är du egentligen menar. Det är därför vi är petiga. Att säga "påverkar joner människor?" är en precis lika tokig fråga som "påverkar fiskar människor?" det beror på vilken sorts fisk och vad du gör med den, eller den med dig. Är du med? Du behöver börja med att söka svaret på frågan "vad är joner", sen när du har förstått det kan du kanske omformulera din fråga enligt formen "hur påverkas människokroppen om man gör på det här viset med de här specifika joniserade partiklarna?", typ. Vi försöker inte vara elaka, vi vill bara inte fara med felaktiga generaliseringar.

[TristanChi]
0

Apropå takt och ton så kan det även uppfattas som stötande att på ett skeptikerforum starta en tråd med en obegriplig fråga följd av en deklaration om okunnighet om ämnet.

Howliten
1

#11 & 13 F**n och hans moster!!!Skrikandes 

Jag ber om ursäkt att min fråga inte var korrekt ställd och skriven enligt ditt mått. Nej förresten det gör jag inte ALLS!

Och jag är inte heller ledsen att du tagit illa vida dig av att jag startat en tråd och ställt en för dig obegriplig fråga och att jag erkänt att jag har stora brister i ämnet jag frågar om.
Enligt mitt sätt att se på det så har jag vänt mig till helt rätt forum.

DU, däremot, behöver läsa under fliken Om sajten på Skepticism.

Sanne

Jag är glad. Är du?

Pan Narrans
1

Ingen orsak. Anledning att jag frågade om var du stött på teorin var att du också talade om magnetarmband. Det är vanligt förekommande bland nonsensnasare att kasta in lite förment vetenskapliga termer för att ge produkterna eller terapierna en air av trovärdighet.

En tumregel är att undvika allt som hänvisar till "kvantum"…

Rekommenderar Quantum theory cannot hurt you av Marcus Chow, eller Physics for superheroes av James Kakalios

Edit: stavfel

Pan Narrans

Howliten
0

#12 Visst var ni snorkiga… fast jag tyckte det var cyniskt och lite pangsmock, stick o brinna nån annanstans… men skit samma. Glad

Det hela har ändå löst sig då andra förstått mig bättre. Alla kan inte förstå en och jag förstår inte alla. Ibland blir helt enkelt bara galet och missförstått. Glad

Sanne

Jag är glad. Är du?

piotrr
2

> "#8 Aha! Skrattande Tack Per för ett seriöst svar. Det blev lite mer visuellt för mig. Finns det någonstans noterat hur mycket som behövs för att få jonerna att förflytta sig?"

Det beror väl på materialet, tror jag, men joner skapar man till exempel genom elektrolys, alltså där man leder ström genom två plattor (anod och katod) och en vätska eller annat medium mellan dem, och omvänt när man skapar batterier.

Så om du leder ström genom händerna skulle du nog få lite saltavlagringar på nerver eller något sådant. Om du inte bränner dig på strömmen först alltså.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

[Ming]
0

Jag blev ju nyfiken här och kollade runt lite…hittade flera intressanta sidor och vikten av balans mellan pos och neg joner…bla:

http://tillingehus.com/Joner.html

http://www.aircode.se/aircode-jonisering.asp

piotrr
1

Detta med syra och bas förresten, alltså om något är surt eller basiskt, beror också på joner. Det har att göra med hur många OH- och H+-joner som det finns en vätskelösning. Om blodet blir surt får man andnöd, vet jag också, för att när man får ont om syre i blodet så blir det surt för att koldioxid kan gå ut i blodet, och då reagerar kroppen på att blodet är surt och man känner att man MÅSTE andas. Och därför, om kroppens blod blir surt av någon annan anledning, så kan man också känna andnöd.

Så fick jag det förklarat i alla fall.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

piotrr
2

Detta om jonisering av inomhusluft och partiklar är främst användbart eftersom dammpartiklar och sånt ofta har en svag elektrisk laddning, och då kan man använda en joniseringsapparat för att dra bort alla dessa dammpartiklar ur luften, vilket ger en renare inomhusluft. Men den luften blir också torrare, så det bör kombineras med en luftfuktare.

När det finns ont om joner (både positiva och negativa) i luften blir det också lättare för statisk elektricitet att byggas upp, speciellt om det samtidigt är torrt.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

Howliten
0

#17 Så om du leder ström genom händerna skulle du nog få lite saltavlagringar på nerver eller något sådant. Om du inte bränner dig på strömmen först alltså.

Hehhe.. känns inte aktuellt. Misstänker att det skulle göra ont.'

Förstår jag dig rätt i inlägg 19 & 20.att tex en saltlampa hemma skulle kunna göra nytta? Fast hur frigör sig jonerna där? Av värmen?

Sanne

Jag är glad. Är du?

Howliten
0

#18 Tack Ming. Intressanta artiklar det där. Den första hade också armband och de är jag lite skeptisk till. Men informationen om joner var lättfattlig MEN kan man lita på den?

Sanne

Jag är glad. Är du?

[Ming]
0

#22 Visst är det intressant,Sanne…..jag är också skeptisk till armband men….vem vet….kanske det hjälper att skapa balans mellan pos och neg joner.

En sak är iallafall klar…att joner har stor inverkan på kroppen.

chik
0

Howliten.Hej..Nu svarar jag på vad jag tycker om Armbandet..

Tror jag inte på…..

Utan man får nog mata sig till o få balans i kroppen..

.

Lena.P är jag i verkliga livet.

Pan Narrans
2

Jo, joner har stor inverkan på kroppen, men det innebär inte att man med hjälp av ett magnetarmband kan påverka kroppen. För att kunna göra det krävs starka magneter på flera tesla. En vanlig stavmagnet ligger vanligtvis på ung. 0,01 tesla och ett armband är långt svagare än så.

Lyssna gärna på den australiensiska podcasten skepticzone på www.skepticzone.tv

I deras arkiv hittar du en hel del intressant om just magnetarmband.

Pan Narrans

FilipSoderholm
1

Ming, vad betyder det när du säger "skapa balans mellan pos och neg joner"?

[Ming]
0

#25Jo, joner har stor inverkan på kroppen, men det innebär inte att man med hjälp av ett magnetarmband kan påverka kroppen.

nej det tror inte jag heller….

[Ming]
0

#26 Ming, vad betyder det när du säger "skapa balans mellan pos och neg joner"?

Att jag är skeptisk till att armbandet har förmåga till det….vilket jag var otydlig med då jag skrev "kanske"

Detta handlar om kemi och medicin.

piotrr
2

#21, howliten,

En saltlampa? Nej, det tror jag verkligen inte. Salt drar ut fukt ur luften. Nej, jag tänkte på en riktig jonisator: http://www.elfi.se/

Det går som sagt inte att attrahera eller balansera joner med ett magnetarmband, eller ens med en elektromagnet, Joners laddning är elektrisk, inte magnetisk. Magneter påverkar material som är bipolära, som har en nordlig och sydlig riktning. Vatten har det i viss utsträckning, magnetit har det i stor utsträckning och järn har det i god utsträckning.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

Carborundum
2

#29, piotrr,

"Det går som sagt inte att attrahera eller balansera joner med ett magnetarmband, eller ens med en elektromagnet, Joners laddning är elektrisk, inte magnetisk. Magneter påverkar material som är bipolära, som har en nordlig och sydlig riktning. Vatten har det i viss utsträckning, magnetit har det i stor utsträckning och järn har det i god utsträckning."

Riktigt så enkelt är det ju inte. Elektriskt laddade partiklar som rör sig genom ett magnetfält påverkas av en kraft som är vinkelrät mot både magnetfältet och rörelseriktningen enligt:

F=qv x B

Där F är den resulterande kraften [N], q är partikelns laddning [C], v är partikelns hastighet [m/s] och B är den magnetiska flödestätheten [T].

En jons laddning mäts i storleksordningen hundratals zeptocoloumb (10^-19 C), och magnetfältet från ett magnetarmband kanske kan uppgå till några enstaka millitesla (10^-3 T). Kraften i fråga är alltså försumbar om jonens hastighet inte är relativistisk.

piotrr
0

#30, Carborundum

Tack för förtydliganden, jag vet att du har rätt. Jag tänkte på induktion och hur generatorer och motorer fungerar men jag är för dålig på det. I vilket fall som helst verkar vi vara överens om att magnetarmband inte har en chans att påverka joner i den mänskliga organismen.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

piotrr
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Om man däremot drar upp magnetfältet något mer (flera tusen gånger mer) kan man få det här att hända med en groda:

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

piotrr
0

Observera att det INTE handlar om "antigravitation" som videons namn verkar antyda, det är magnetfältet som är starkt nog för att hålla fast grodan på grund av vattnet som grodan till största del består av. 
Det har inte heller egentligen något med vatten att göra, utan med att vatten är en dipol - H, väte, är positivt, O, syre, är negativt, och vatten är inte helt  symmetriskt.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism