Skepticism iFokus

Skepticism

Etikettnyheter
Läst 3468 ggr
JoHo
3

VoF prisas

Grattis till Vetenskap och Folkbildning för Harry Martinson-priset. http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=105&artikel=4900547 Kul att det rör på sig lite i den skeptiska rörelsen.

piotrr
2

Så kul, och så oväntat!

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

blombuketten
1

Men så bra tänkt.

[Gesus]
3

Kul att c Torbjörns 4 inlägg under olika namn…

[Olaf]
1

Harry Martinson som kallade sig buddhist och som varnade för teknokratin.

Har någon här läst Aniara?

olaka
1

#4 "Inte religiöst, men moraliskt-filosofiskt." Teknokrati som styrelseskick tror jag få skeptiker skriver under på, även om många är positiva till tekniken som möjliggörare för att lösa nu- och framtidens problem. Aniara har hag inte ens försökt mig på, har alltid haft den förutfattade meningen att den är svårsmält, men jag har länge haft ambitionen att ta till mig lite finkultur så nu kanske är ett gyllene tillfälle…

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

[Olaf]
4

"Men jag har för stor respekt för Gud att jag skulle förkasta någon religion. Jag tror på honom men jag är inte kristen. Jag kan överhuvudtaget inte ansluta mig till någon konfession." Han berättade för Forsberg att han fascinerades och inspirerades av 1400-talsteologen Cusanos som tog upp Demokitos teori om Gud som skapelsens innersta kärna. Cusanos föregrep många av 1900-talets vetenskapliga upptäckter. Martinson försökte ofta, liksom Cusanos, finna samband mellan religion och vetenskap. "Jag är en mystiker som inte är gudstroende men som ändå tror att det finns en Gud bakom de obönhörliga naturlagarna" sa han till Forsberg."

http://www.kristianstadsbladet.se/kultur/article855405/Hellre-Garingtan-foumlre-Gud.html

Hoppas Harry Martinson kan inspirera till tolerans och förståelse för mystiker, religiösa, och andliga sökare. DET skulle nog Harry Martinson velat.

Grattis till priset.

piotrr
1

#5, olaka,

Politiskt är jag liberal men ideologiskt skulle man kunna säga att jag är för en meritokrati. Jag vet inte riktigt var gränsen går mellan teknokrati och meritokrati eftersom jag inte tror att teknokrater, om de nu existerar, förväntar sig att byta ut mänsklig kontroll mot artificiell intelligens till exempel. (Själv vill jag gärna se det i bilar!)

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

Magi-cat
9

Hoppades i det längsta att det var ett sjukt dåligt skämt. Det var det nu inte. VoF har av outgrundliga (?) orsaker tilldelats ett väldigt fint pris - Harry Martinsson-priset som det sägs ska delas ut till någon som verkat i Harry Martinssons anda. Jag kan svårligen tänka mig en kandidat sämre lämpad än vof.

Den som får priset ska "värna om den lokala och globala miljön, arbetar aktivt för fred mellan människor och fred mellan människa och natur eller odlar eftertanken och poesin som centrala livskvaliteter."

VAR någonstans har vof värnat om miljön? Vof har väl aldrig haft något emot vad någon som helst i maktposition gjort med miljön, även om det innebär förstörelse och hot.

HUR verkar vof för fred mellan människor? Det enda jag sett av vof är föraktet för medmänniskor med annan tro- och livsåskådning och förföljelse och hån av dessa med förvillelsepriset som ett årligt uttryck för detta förakt.

EFTERTANKE? Knappast, voff kör sin tveklösa linje, inte sällan kallad vetenskap, och har aldrig ett enda avvaktande eller återhållsamt ord att säga om ett myndighetsbeslut eller något som avviker från den fyrkantiga världssyn de ser som den enda.

POESI??????????? Nej, rimmar illa är vad det gör…..

Missförstå mig nu inte. Voff får gärna hålla på och baka sina sandkakor, stämplade med vetenskapssigill, i den fyrkantiga lådan.

Men -

Harry Martinsson som själv blev utsatt för förföljelse, som tyvärr också knäckte honom. Harry Martinsson som i i bl.a. Aniara uttryckligen varnade för konsekvenserna av den själlösa teknokratin.Harry Martinsson, en av våra största författare, som själv var öppen för andra möjligheter än den strikt materiella och som aldrig skulle förföljt någon annan för en annan tro-

När ett pris i hans anda delas ut till VOF är det - ofattbart. Och ovärdigt.

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

olaka
4

#8 Och jag som trodde du skulle ändra dig om VoF och bli glad, vad förvånande! Ogillande från din sida är nästan en garant för att nånting är bra, så iaf jag är nöjd.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

Magi-cat
3

#9 och nyanser finns det aldrig?

piotrr
3

Visst finns det nyanser, men de förekommer inte i ditt inlägg.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

olaka
4

Eftersom ditt inlägg faktamässigt sprack redan i tredje satsen, eller snarare den första faktapåståendet:

VAR någonstans har vof värnat om miljön?

så var det ingen anledning att bemöta ditt inlägg seriöst, för det är inte du.

[TristanChi]
3

Jag tror nyckelordet här är "eftertanken". Den skriker med sin frånvaro i de kretsar som du representerar.

Har du förresten klagat hos  Harry Martinson-sällskapet och Olofströms kommun? Det är väl dem du ska kritisera för utnämningen, inte VoF.

Magi-cat
8

#13 Har du förresten klagat hos Harry Martinson-sällskapet och Olofströms kommun? Det är väl dem du ska kritisera för utnämningen,

självklart har du rätt i det!Cool

F.ö. vet jag inte vilka "kretsar" du åsyftar, men jag representerar inte någon eller något. edit: mer än mig själv.

blombuketten
2

#8. Du skriver en hel del om nästan ingenting. Man skulle nästan kunna kalla det för projetktion. Allvarigt talat tror jag ingen hade väntat sig något annat från dig heller. Fast det gör nu inte så mycket för faktum kvarstår. VoF tilldelades priset. Det spelar mindre roll vad du tycker om det.

Det är rätt lustigt egentligen. När någon säger något riktigt taskigt om VoF lyser skadeglädjen igenom från dig (och dina gelikar). När de, som nu, får ett fint pris, lyser avundsjukan rätt igenom.

Kanske är det som så, att de allra flesta som tänker kritiskt och faktiskt tar sig en funderare på sakers riktighet, förstår vad VoF och andra skeptiker står för, något som du och en del andra blundar för. Det kanske är så enkelt.

Jag tror att du och jag har helt olika uppfattning om Martinsson. Jag uppfattar honom, i allra högsta grad, som kritiskt tänkande och analyserande. Att han var som han var är ju faktiskt en produkt av hur hans uppväxt blev. Det gjorde honom känslig och rätt så osäker. Inget ovanligt.

Får jag fråga, hur vet du att att han aldrig skulle ha förföljt någon annan för sin tro? Eller att hans åsikter om olika saker inte kunde uppfattas som kritik av andra?  Vad har VoF med hans självmord att göra?

blombuketten
3

#8. Du glömde ta med den här formuleringen……

"Mottagare av priset 2012:

Harry Martinson-priset 2012 tilldelas Föreningen Vetenskap och Folkbildning, för arbetet att i Martinsons anda värna kunskap och fördriva förvillelse."

(Min fetstil)

blombuketten
1

#14. "F.ö. vet jag inte vilka "kretsar" du åsyftar, men jag representerar inte någon eller något."

Du borde ju i alla fall representera dig själv, annars blir det ju ingen som helst substans i de åsikter du framför.

Fast du vet nog vad TrisanChi menar.

Magi-cat
7

blombuketten, bara ett litet förtydligande, och jag ska inte bli långrandig.

Jag känner inte skadeglädje någon gång, inte mot Vof och inte mot någon annan. Jag känner inte heller avundsjuka. Om du tror att det är det det handlar om kan det vara en projektion från dig……

Möjligen kan jag gå med på att jag skrev i affekt. Det som det gäller är så absurt att tanken gör en saltomortal i fritt fall.

En sak till: om vad du har att säga om Martinsson är kritiskt tänkande och analyserande, har vi inte olika uppfattning.

Det är Vof s kritiska tänkande som jag jag tycker lyser med sin frånvaro. DÄR har vi olika uppfattning.

Men, hur som helst - GRATTIS till en väldigt fin och ärofull utnämning!!

Gör någonting gott av den!

blombuketten
10

#18. "Jag känner inte skadeglädje någon gång, inte mot Vof och inte mot någon annan. Jag känner inte heller avundsjuka. Om du tror att det är det det handlar om kan det vara en projektion från dig……"

Ah, nu projicerar du det tillbaka till mig. Det var som attan. Fast du kan gärna berätta hur det skulle kunna vara en projektion från mig…….det är väl ändå inte jag som sitter och gnäller över att VoF har fått Harry Martinssonpriset, det är du.

"Möjligen kan jag gå med på att jag skrev i affekt. Det som det gäller är så absurt att tanken gör en saltomortal i fritt fall."

Kanske för dig och de som tänker som du. De allra flesta förstår varför priset utdelas till just VoF. Om du inte förstår det så läs den del av motiveringen jag satt in i inlägg 16. Den delen borde du förstå.

"En sak till: om vad du har att säga om Martinsson är kritiskt tänkande och analyserande, har vi inte olika uppfattning."

Jo det har vi. Jag ser honom som kritiskt tänkande, inte som någon som tänker kritiskt mot VoF eller det de står för.

"Det är Vof s kritiska tänkande som jag jag tycker lyser med sin frånvaro. DÄR har vi olika uppfattning."

Nej, det tror jag inte alls. Det är JUST för att de tänker kritiskt som du hoppar jämnfota av ilska. Du tror på saker bara för att, inte för att du bryr dig om, om det faktiskt fungerar, utan för att du TROR att det fungerar. När så någon skeptiker, kritiskt, bemöter det du påstår är sant, fast det inte finns belägg för det, blir du arg (och lika arga blir resten som inte besvärar sig med att ta reda på fakta).

För mig, trots att jag inte är en voffare, är det oerhört viktigt att ta reda på verkligheten, innan jag sväljer något. Jag kan tro, men kan jag inte belägga det jag tror, avstår jag att påstå att det är sant. Enkelt.

När så skeptiker ifrågasätter eller ber om belägg eller bevis, blir det jobbigt. Då flyttas målstolparna till något helt annat, eller så svamlar man samma sak om och om igen, istället för att bara säga att - jag kan inte belägga det här, men jag tror att det är så - vilket vore så mycket bättre.

Att man, oavsett vad som läggs fram som bevis, väljer att inte se det utan fortsätter traggla i sitt visar också på att man inte är benägen att släppa det man så hårdnackat vill tro på. Vilket jag har mycket svårt att förstå. Det viktigaste är väl ändå att lära sig nya saker och faktiskt inse att man kanske tänkte en aning fel.

Så det är bara dumt att påstå att VoF och andra skeptiker inte tänker kritiskt. Det är det de gör mest hela tiden. Det är väl en av de saker som Olofströms kommun tagit fasta på när de valde just VoF att få priset.

[Gesus]
3

#19 Från "Nej, det tror jag inte alls." = En perfekt sammanfattning av hur jag uppfattar det efter nu ett halvårs försök att få lite svar på olika forum.

Magi-cat
3

Jaha. Då var vi där igen. Älta. Jag tror jag hoppar över den här gången. Om det är viktigt för dig eller det hotar att jäsa över, påminn mig.

(Men jag kan inte låta bli att säga att för att inte vara VoFfe viftar din svans synnerligen energiskt.Flört)

Magi-cat
6

Harry Martinsson var en enastående författare, långt före sin tid. (Även om all tid är allas tid, i ett större perspektiv.) Han vägde säkert sina ord på sitt metaforiska sinnes guldvåg. Eller, om man så vill, nådde han gudomlig inspiration. Aniara är ett epos från hisnande djup, inre och yttre. De första 29 sångerna skrev han ”I ett tillstånd av dröm och vaka, likt en schamanistisk trans”.

I detta ”tillstånd” nådde han information och inspiration. Han ville varna för ekologisk kollaps, vansinnet med den alltmer skenande teknologin utan eftertanke och hjärta resulterande i vätebomber, enbart ägnade att släcka liv. ”Jag skriver som jag skriver därför att jag är buddhist. Inte religiöst, men moraliskt-filosofiskt.” Hans tankevärlds rötter i buddhismen och taoismen gick över huvudet på den samtida kritiken. ”

Martinsson ville finna samklang mellan det inre andliga livet och det yttre, vetenskapen. Samtiden var inte där än. Låt oss hoppas att tiden har arbetat för honom och att den här utnämningen bidrar till att några fler upptäcker och läser Martinsson och tar han stora diktande till sitt hjärta.

Kanske sätter det också några spår av att förena de bara till synes oförsonliga – Gud/själ/andlighet (välj själv ord du föredrar) och vetenskap.

(citaten ur Wikipedia)

chik
2

VF. Grattis. Det är alltid fint at någon ser en..

Lena.P är jag i verkliga livet.

[Olaf]
2

#22 Jag ser att du verkar ha läst Aniara…trevligt men någon som faktiskt verkar ha läst en av sveriges främsta klassiker.

De första 29 sångerna skrev han ”I ett tillstånd av dröm och vaka, likt en schamanistisk trans”.

Det där kände inte jag till.

Schamanistisk trans …Undrar nog om inte vissa här skulle hellre velat avfärda det som schamanistiskt trams?

Eller är det möjligt att detta pris kan leda till eftertanke…

[Olaf]
4

Försök till räddning genom tankeflykt

och överglidningar från dröm till dröm

blev ofta vår metod.

Med ena benet dränkt i känslosvall

det andra med sitt stöd i känslodöd vi ofta stod.

Jag frågade mig själv men glömde svara.

Jag drömde mig ett liv men glömde vara.

Jag reste alltet rumt men glömde fara -

ty jag satt fånge här i Aniara.

Ur Aniara

Maria
3

#24 trevligt men någon som faktiskt verkar ha läst en av sveriges främsta klassiker.

Alla dessa uppgifter kan man googla fram.Skrattande "Shamanistisk trans" står i Wikipedia. Länk

Jag vill också passa på att gratulera till ett pris som var välförtjänt.

/Maria

Magi-cat
3

Olaf, fint skrivet Cool

Ja, jag har läst Aniara och några till av Harry Martinsson, bl.a. Nässlorna blomma. Åtminstone har detta haft det goda med sig att jag åter blev påmind om Harry Martinssons verk.

Jag har plockat fram Aniara för att läsa den igen…..Den har alltid något nytt att ge. En svindlande men samtidigt högtidlig känsla av allt mellan déjà-vu och framtidsvision. Kanske kan detta ge en eftertanke, för de som är mottagliga.

Här kan man läsa Aniara som e-text:

http://litteraturbanken.se/#!forfattare/MartinsonH/titlar/Aniara/etext

[Olaf]
3

#26 ehhhhhh…..

#27 Nässlorna blomma är också en fantastik bok! Den läste jag för många år sedan…kommer särskilt ihåg hans skildring av sin ensamhet och utsatthet han fick erfara då han tvingades bo i ett hushåll med människor som hade noll förståelse för hans känsliga natur, ett hem där råheten och okänsligheten var normen.

Maria
3

#28 Nu är ju inte detta en tråd om bokrecensioner. Jag har förövrigt också läst Aniara. Det ingick i skolarbetet så jag tror inte det är så udda att "verkligen ha läst" svenska klassiker.

Skillnaden kanske är att jag inte alls var lika fachinerad som man borde…verkar det som.

/Maria

[Ming]
0

#29 Aniara ingick i svenskundervisningen och som du bumbleboo var inte heller jag fascinerad på den tiden….däremot tror jag att jag skulle fängslas av den idag.

[Olaf]
4

#29 "Skillnaden kanske är att jag inte alls var lika fachinerad som man borde…"

Kanske det…eller så har du bara läst om boken på Wikipedia?Skrattande 

Nu skämtade jag lite, tror säkert att du läst den i skolan och att du inte blev särskilt "fachinerad".

Maria
3

#31 Jag skiter i vilket.Skrattande Harry Martinsson är överhuvudtaget ingen stor favorit hos mig men priset och med den motiveringen det delas ut tycker jag är fint och alltid kul att se vem som får den "äran".

/Maria

[Olaf]
9

"Jag skiter i vilket.Skrattande"

Jo jag har förstått det.

Maria
3

#33 Jag menade givetvis att jag skiter i vad du tror men det hade du ju redan fattat….

/Maria

Magi-cat
5

# 26 Alla dessa uppgifter kan man googla fram.Skrattande "Shamanistisk trans" står i Wikipedia.

Uppmärksam läsare som du är lade du säkert märke till att jag angav Wikipedia som citatkälla redan i #22.

#34 Jag menade givetvis att jag skiter i vad du tror men det hade du ju redan fattat….

DET var ju begåvat. Längre än dit hade vi alltså inte kommit….

Maria
3

#35 Visst såg jag det men mitt svar var till Olaf. Om han inte tror att jag läst Aniara så kan jag inte mer än skita i det. Det handlar knappast om begåvning.

Nu behöver vi ju inte trasa sönder tråden med massa oväsentligheter, vilket jag själv bidragit till, så jag säger bara en gång till "Grattis till priset"

/Maria

blombuketten
1

#21. "(Men jag kan inte låta bli att säga att för att inte vara VoFfe viftar din svans synnerligen energiskt.Flört)"

Beror kanske på att min största hobby är just vovvar. Mitt svansviftande, som du behagar uttrycka det, skulle jag tro hänger ihop med att jag är en jä… på att tyda vovvarnas språk…….tolka det som du vill.

blombuketten
2

Åh, då måste jag vara superbegåvad då jag läst de flesta "stora klassiker", både svenska som utländska samt tragglat mig igenom många av nobelpristagarna Glad. Dessutom alldeles frivillig och inte som skoluppgift, även om vi också där hade med klassikerna att göra. Vilket eleverna har än föresten. Det var som attan.

Harry Martinsson tilhör inte heller min favoritförfattare. Det finns många bra författare och alla tilltalar ju inte alla.

Fast, som redan nämnts ovan, kanske ni som inte gillar att VoF fick priset, eftersom ni verkar tolka Martinsson som någon typ av bundsförvant av era egna tankar, ska vända er till de som valt att dela ut priset till VoF.

Jag förmodar att de inte gjort det på måfå, utan att de har en tanke med det hela. Det är nog bara för er att svälja förtreten och sitta där och gräma er antar jag. De kanske har en helt annan tolkning av Martinsson än vad ni har, rent av.

piotrr
4

Jag är säker på att många tokstollar plötsligt fick för sig att googla fram Harry Martinson för att leta upp ännu ett sätt att kritisera de elaka skeptiker som de redan tyckte så illa om. Sättet de framhåller sin kärlek för Martinsons allra mest populära böcker verkar lite väl … publikfriande för att vara gediget. Det bästa av allt är väl att de som menar att de visst då är jättestora fans av Martinson inte kan bevisa detta på något sätt.

Men det är ju inte egentligen VoF eller mig de skall ta den kritiken med, utan Harry Martinson-sällskapet och kommunstyrelsen i Olofström. Jag är säker på att de kan försvara sitt beslut.

http://www.olofstrom.se/CM.php?PageID=78382

Samtidigt får våra kritiker ett ypperligt tillfälle att visa upp sig för Harry Martinson-sällskapet och Olofströms kommunstyrelse och presentera sina jätteövertygande superargument för dem. För egen del är jag övertygad om att det inte kommer att slå ut riktigt som det vore tänkt. :)

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

[Olaf]
5

"Jag är säker på att många tokstollar plötsligt fick för sig att googla fram Harry Martinson för att leta upp ännu ett sätt att kritisera de elaka skeptiker som de redan tyckte så illa om"

Ja du känner väl dig själv;)

Jag är inte så säker på att Harry Martinson sällskapet, när de får tänka efter lite är så nöjda med sitt val.

Tänker främst på Martinsons självmord efter den mobbning man utsatte honom för….

Att ni skulle få er en tankeställare…det gör jag mig inga som helst illusioner om.

JoHo
4

VoF får ett fint pris. Att de ljusskyggare personerna som inte gillar VoF för att de avslöjar bedragare inte gillar det är ju nte så konstigt. Ingenting att bry sig om. man ser att VoF börjar synas mer och mer och de som har orsak att frukta VoF använder sitt enda vapen: smutskastning. Detta innebär att VoF är på rätt väg. Jag fortsätter vara medlem även i år då jag ser att det behövs en stark förening mot tossigheter. Jag har t om anmält mig som VoFs kontakt gällande påstådda medium. VoF verkar skrämma de som inte. Har rent mjöl i påsen. Bra, tycker jag.

blombuketten
6

#40. "Tänker främst på Martinsons självmord efter den mobbning man utsatte honom för…."

Vet du att han begick självmord p g a mobbare (kritiker)? Kan det kanske vara så att han inte riktigt rotat sig och faktiskt mått rätt dåligt genom livet. Du vet, ett självmord kan komma hur som helst och även när som helst.

Allmänt:

Alltså, nu börjar det bli lite för mycket. Hur många artister, konstnärer, skådespelare, författare osv har/får dålig kritik tror du? Funderar samtliga på självmord tror du?

Man vill göra gällande att Martinssons självmord är väldigt avgörande till varför VoF inte skulle få priset. Det är så vansinnigt dumt. Med det resonemanget skulle man alltså kunna säga att det var anhörigas fel att någon i familjen begick självmord. Kanske någon lämnar sin partner och denne tar livet av sig……vems är felet? Det är knappast VoF som drivit Martinsson att inte vilja leva längre, så lägg av.

Att påstå att VoF och skeptiker är mobbare av stora mått är störtlöjligt. Jag kan förstå att det är jobbigt att inte kunna påstå vad som helst utan att någon sen vill ha bevis på att det stämmer. Det kan ju rubba det man så innerligt vill ska vara sant. MEN, det är inte mobbing att be om belägg för ett påstående. Det är inte mobbing att säga till någon som bara slänger ur sig vad som helst…..jag tror inte på dig…..Det är heller inte mobbing att tycka att t ex Evans inte pratar med andar.

Jag förstår också att det är jobbigt att någon/några tar fram bevis för att visa att något inte är sant. Allra helst om man själv tjänar pengar på något som i praktiken inte går att bevisa att det fungerar. Det är ett hot mot den personen, MEN det är inte mobbing.

Jag tror att mycket bygger på rädsla att det ska komma fram att man bedriver något som inte finns, och dessutom tjänar pengar på det.

Jag kan fortfarande inte begripa varför det ska vara så svårt att bara säga……jag tror så här, men jag kan inte bevisa det…..Då skulle förmodligen ingen ifrågasätta något. Tro kan alla göra och det är helt ok, men påstå att det är så kan ingen göra om det inte finns belägg för det. Vad är det som är så svårt.

Ja, nu fick Magi-Cat lite mer "svansviftning" från min sida. Det är ju tydligen väldigt svårt för vissa att tänka sig att man faktiskt skriver utifrån sin alldeles egna åsikt…….utan att vara "voffare" eller använda sig av "grupptänk".

JoHo
7

#42 > Alltså, nu börjar det bli lite för mycket. Hur många artister, > konstnärer, skådespelare, författare osv har/får dålig > kritik tror du? Funderar samtliga på självmord tror du? Där slår du huvudet på spiken mer ön du tror! Det första man måste lära sig som artist är att inse att alla kan inte gilla det du gör och detta berättar de som inte gillar det du gör mer än väl. Sedan; läs en recension där en artist sågas. Detta med sågning är så normaliserat i dag att inte folk reagerar. Men för artisten smärtar det oerhört. Så till den milda grad att de flesta artister aldrig läser recensionerna då de blir deppade och nedslagna. Jag känner flera artister som pratat om självmord efter elaka sågningar i pressen. Jag fick i slutet av 90-talet oerhört elaka och - i mina ögon - kränkande recensioner för en krogshow jag var med i på Berns Salonger. Jag slutade andas och trodde att allt var över och det tog mig säkert ett år innan jag mådde bra igen. Prova läsa en recension i en dags- eller kvällstidning av en artist, en show eller en skiva och låtsas att de skriver om dig så får ni se. Här kan man kalla det "officiell mobbing" i stora mått. Recensenterna tävlar i att vara elakast och de hejas på av andra recensenter och"vanligt folk". Men här kommer inte figurer som Sassersson, Berghorn, Peratt m fl rusande till "hjälp". Ingen bryr sig om dessa "mobbare" till recensenter och deras "mobbarmentalitet". Nej, vi artister ska bara hacka i oss alla elakheter och "mobbing" recensenterna skriver om oss bara för att få ryggdunk av läsare och andra recensenter. Så det var en fruktansvärt bra liknelse, blombuketten, som jag aldrig tänkt på tidigare eftersom även för mig är det normaliserat att recensenters jobb är oftast att vara elaka, kränkande och mobbande. Sådant säljer nämligen. Men att fråga efter belägg för tossigheter är KNAPPAST mobbing. I synnerhet inte i jämförelse. Mycket bra skrivet förövrigt, blombuketten.

Maria
4

Väldigt bra inlägg från både blombuketten och John.

/Maria

piotrr
6

#40, Olof,

> "Tänker främst på Martinsons självmord efter den mobbning man utsatte honom för…."

Nu får vi inte priset för vår mentala motståndskraft mot mobbing från kulturmobbare som Börje Peratt, Torbjörn Sassersson och Robert Hahn, utan för att "värna kunskap och fördriva förvillelse". Som till exempel förvillelsen att det skulle vara en form av mobbing att påpeka när någon har bevisligen fel.

Det är i sin tur något helt annat än att mobba ihjäl (!) någon för att deras kulturella insats inte skulle vara tillräckligt bra.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism