Skepticism iFokus

Skepticism

Etikett: medicin
Läst 1589 ggr
Joppo
9

Storbrittanien skrotar alt.medinska utbildningar

http://www.telegraph.co.uk/education/universityeducation/degree-courses/8989183/Lie-back-and-relax-reflexology-and-aromatherapy-degrees-are-dropped.html

Magi-Cat postade denna intressanta artikel inne på Alternativa Behandlingar för någon dag sedan.

I artikeln står det bland annat att från och med i år kan man inte läsa till homeopat på brittiska universitet. Det står också att antalet master degrees inom reflexolgi, aromterapi, akupunktur och homeopati har halverats sedan 2007, och att många av de kvarvarande kurserna håller på att granskas.

/J

Maria
5

Det var väl en ganska rimlig utveckling.

Skattepengar borde inte gå till liknande utbildningar med tveksam vetenskaplig grund. Varken här, i England eller någon annanstans.

/Maria

[Starman]
0

Helt i rätt riktning. Kanske någon kunde desillusionera det brittiska kungahuset också, så skulle i vilket fall homeopatin tappa blinda anhängare som får sin verklighetsuppfattning från The Sun.

(Edit: Någon sorts logik finns i det jag skrev ovan. Men nu såhär i efterhand har jag svårt att avgöra exakt hur jag tänkte. Jag låter intresserad åta sig att analysera.)

piotrr
1

Starman, du menar hur Prins Charles har vurmat för alternativmedicinen?

Det är väl klart att man skall kunna utbilda sig i nonsens som reflexologi och religion, men då får det väl vara tydligt att det handlar om historiska, sociala eller psykologiska studier hellre än naturvetenskap.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism