Skepticism iFokus

Skepticism

Etikettvetenskap
Läst 2110 ggr
mulac
0

Ny teknik

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Nu får vi snart ett chip inmonterat så vi kan kolla tempen på mobilen m.m!

piotrr
0

Telefonen kan redan kolla tempen, det sitter en sensor i batteriet som förhindrar det från att överhettas.

Men du menade något annat, typ RFID-chip som man redan idag kan implantera under huden, varför man nu skulle vilja göra det.

VeriChip är ett privat företag som säljer en sådan lösning, men det chippet innehåller inga sensorer utan bara en liten transponder-driven datamängd. När de säger "security applications" är det någon slags metod för att spåra människor som riskerar att kidnappas, alltså för deras egen säkerhet.

Det verkar bara lite konstigt. RFID funkar bara på väldigt nära håll, som att hålla din plånbok ovanför sensorn i tunnelbanan eller möjligen när du går igenom en dörröppning.

RFID används också för att spåra paket. Då behöver inte längre mänsklig personal "blippa in" paket som kommer, istället är det en liten sensor som känner av att ett visst paket har passerat dörren.

De nämner husdjur också. Jag tycker det låter mycket bättre att implantera ett litet transponderchip än att brännmärka sina kor, till exempel. Eller klippa av dem örat eller vad f-n det nu är man brukar göra.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

Joppo
1

Så länge det är frivilligt att hutta in chipet ser jag inga problem med det. För vissa personer med sjukdomar så som epilepsi och demens kan det säkert också vara ett mycket bra hjälpmedel för att snabbt identifiera dem och ge dem rätt vård.

piotrr
1

RFID har fått lite av en smäll på senare år dock eftersom informationen inte är helt säker. Nu är det visserligen inte så mycket information i dem, 16 siffror i ett nummer, som i sin tur kan användas för att hitta information om personen i olika databaser (som sjukhusjournaler) men då måste man alltså ha tillgång till både siffran och databasen ifråga.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

Aviendha
1

#1 Fast det innebär ju att man måste kunna komma tillräckligt nära varje enskild ko för att kunna läsa av den. Vilket kanske kan fungera med mjölkkor, men många köttdjur är inte alls lika vana vid mänsklig, närgången kontakt. Sen så är det praktiskt skitsvårt om man har en 150 djur i en grupp och ska hitta en specifik individ.

Fördelen med en "extern" märkning är just att den ses på håll. Nu är jag inget större fan av brännmärkning, och öronklippning är dumt på mer än ett sätt. Vårt system med öronmärkning (stora, gula brickor i båda öronen på kor) fungerar dock riktigt bra, inte bara som ren märkning, utan även ur spårbarhetssynpunkt.

piotrr
1

Ja, du behöver antingen skanna av dem på nära håll eller leda dem genom en grind som kan göra det. Man kanske kan plocka ut enskilda vid in/utpassering eller vid foder… fat? Något? Jag vet ingenting om djurhållning egentligen.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

Aviendha
1

Ja, att fösa dem genom en grind är ju alltid en möjlighet, men det kan ju finnas tillfällen när det av olika skäl kan vara bra att kunna identifiera en individ på avstånd.

Sett ur djurvälfärdssynpunkt så tycker jag inte att öronmärkningen är ett så hemskt alternativ jämfört med ett chipp. Det blir två mindre hål i öronen istället för ett hål i huden. Förvisso så får de märklapparna som hänger i öronen, men de vänjer sig med största sannolikhet väldigt fort och störs nog inte av dem när de väl sitter där.