Kost, hälsa och sjukdomar
Det "känns" som om det i minst en tråd på denna sajt börjar handla mer om en viss sorts kost och allt vad denna kost är bra för/emot än om trådens egentliga ämne.
Så jag tänkte och hoppades att vi skulle kunna bespara dessa trådar detta med denna. Ok?
Vad påstår vetenskapen är den bästa kosten om man vill ha så stor chans som möjligt att leva så länge som möjligt?
Finns det någon kost som botar sjukdomar?
Finns det någon kost som motverkar sjukdomar?

Vi har bland annat en tråd inne på Kost som handlar om Medelhavskost.
Forskning visar att Medelhavskosten är den kosthållning som skyddar hjärnan bäst av tre kostmönster: Männen åt antingen en kost som liknar Livsmedelsverkets rekommendationer om fettsnål mat, Medelhavsmat eller en diet som består av få kolhydrater och mycket protein.
"Det som gör Medelhavskosten så nyttig kan enligt forskarna vara att den innehåller mycket grönsaker och hälsosamma fetter, till exempel fettsyran Omega-3, som har en antiinflammatorisk effekt. Därför skyddar dieten även mot hjärt-kärlsjukdom."
Läs hela på http://kost.ifokus.se/discussions/4edd1acad4ebea6009002739-medelhavsmaten-skyddar-hjarnan#discussions-1
Vi har även trådar som behandlar andra typer av kosthållning 
HCHF!
HCHF!
HCHF!
Skanderas till melodin "like a bridge over troubled waters".
Skyddar hjärnan bäst mot vad? Läste på, såg i DN-länken i Kost-länken menar att männen som studerades drabbades mindre av demens och alzheimers vid hög ålder, så det besvarar väl min egen fråga. :)
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
Då undrar jag vad det är för sjuksommar.
För cancer.Den sjukdomen får du oavsett hur du lever o äter..
Lena.P är jag i verkliga livet.

#4 chik
Många LCHF-förespråkare påstår att risken för cancer minskar om man äter den kosten.

Men sen finns det ju det här med Rawfood.
Ja, rövfood är vägen, sanningen och livet.
Valkomna till koprofag.ifokus.se
Det bästa är väl att som vanligt fråga vad vetenskapen säger….

#8 Maggan
Menar du det där eller var du sarkastisk?
nej jag har ägnat snart ett år till att "läsa på" så det var inte alls sarkastiskt.

#10 Maggan
Ok. Vad säger vetenskapen?
"Skyddar hjärnan bäst mot vad?"
Kritiskt tänkande.

Du är nog den första på iFokus som bjuder in folk härifrån till diskussion annorstädes, det brukar vara uppmaningar att vi ska hålla oss borta.
Medarbetare på Skepticism.
Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

Finns det någon kost som botar sjukdomar?
Enligt boken Forskningsfusket så kan diabetiker kraftigt förbättra sin situation genom att äta en kost som är låg på kolhydrater. För vissa av diabetikerna så går det så pass bra att de kan sluta att ta insulin.
På sidan 287 kan man bland annat läsa detta:
"Diabetiker som prövar(lchf min anm.) kan konstatera att HbA1C(långtidsblodsocker) går ned, vikten rasar, HDL (det sk. goda kolesterolet) ökar smått och triglycerider(blodfett) går ned.
Angående blodsockret så har det gjorts några små men tydliga studier som visar att blodsockernivån kraftigt sjunker vid en fettrik kost. (s. 246) likande studier redovisas här(http://www.survivediabetes.com/Essay/Folly.htm)
För mig som lekman inom området så tycker jag att det som står i boken låter vettigt. Förutom den hjälp diabetiker kan få av denna kost, så är den också en effektiv bantingmetod vilket jag sett med egna när min styvfar gick ner ca. 40 kilo med GI-metoden. Fetma är ju som bekant en riskfaktor till en lång rad sjukdomar, varför denna kost kan vara bra ur den synvinkeln också.
Den enda invändning som jag själv kommer på är att det är oklart hur en kost som innehåller lite kolhydrater kommer att påverka kroppen på lång sikt. Är det någon här som har andra åsikter eller tankar i ämnet?
koncentrationsförmågan sjönk – likväl som humöret
Det förklarar en hel del.
#21 Javisst gör det
/Maria
#23 Fast det är ju en sida med fokus på LCHFkost.
/Maria
ja det är en kost. Det står var och en fritt att presentera vetenskapen som stöder andra koster.
Var rädd om din hjärna och ta ett par matskedar kokosolja till frukost
Stoppa Alzheimer nu! Undvik, förebygg och bromsa demenssjukdomar.
Köp kokosnötter eller kokosolja på hälsokosten. Inga pengar till pillerindustrin här inte 

jo man får börja försiktigt med teskedar och öka lite i taget. Sedan vänjer sig magen.
Funkar även bra utvärtes. jag smörjde det på ett envist psoriasisutslag som inte velat ge sig på 6 månader. Det började genast krympa och är nästan helt borta nu 

Är det inte bättre att köpa en kokosnöt i affären……om inte annat så är det säkert bra mycket billigare.
Maggan#26..Köp kokosnötter eller kokosolja på hälsokosten. Inga pengar till pillerindustrin här inte…
Men då gynnar jag ju Hälsokostaffären.
Blombuketten på pekar ju det med..
Jag kan inte äta fet mat..För då blir jag sjuk.
Min Väninna har fått sockersjuka av en stroke.. Hon kan inte äta fet mat..
Sen så är det väl som så att maten lindrar…Man blir inte fri från sin sjukdom…
hög halt av fett, socker och kolesterol, alltså liknande det näringsinnehåll som ofta finns i snabbmat.
jaja och så räknar man ut att det är fettet som är boven. Sockret kan det givetivis inte vara… hur skulle det se ut? 
någon måste man gynna om man inte lever på självhushållning 
Fett måste alla äta. Det viktiga är att välja de bra sorterna.

#32. "jaja och så räknar man ut att det är fettet som är boven. Sockret kan det givetivis inte vara… hur skulle det se ut?"
Det finns inget som är så gott som en riktig sockerbomb…….mums 
Maggan#32.
någon måste man gynna om man inte lever på självhushållning
Nu förstår jag inte!!
Fett måste alla äta. Det viktiga är att välja de bra sorterna.
Ja fett får man i sig..Men det är så lite. "Bra sorten????
Fett
Fett är en viktig energikälla för våra kroppar och rätt sorts fett i rätt mängd är avgörande för att vi ska må bra. Många skulle må bättre av att äta mindre fett. Men för de flesta är det ännu viktigare att byta till rätt sorts fett, det vill säga att äta mindre mättat och mer omättat fett. För mycket fett kan leda till övervikt och mycket mättat fett kan leda till hjärt- och kärlsjukdom. En enkel tumregel är att välja mjukt fett istället för hårt. I allmänhet kan man säga att ju hårdare ett fett är i rumstemperatur desto mer mättat fett innehåller det. Byt alltså smöret mot nyckelhålsmärkt margarin och använd flytande margarin eller olja när du lagar mat om du vill äta hälsosamt.
Det är inte så många som köper det där snacket längre. Förmodligen eftersom det finns så lite forskning som stöder det. De som predikat detta mantra i 40 år verkar tyvärr ha gått på hörsägen i stället för att kolla upp vetenskapen.
men var och en må bli salig på sin egen fason 

Här finns en del som är lite mer nyanserat än de överdrivet lyckliga LCHF-förespråkarna.
jovisst kan man räkna kalorier också om man vill och slita i timmar på gymen varje vecka. Låt bästa fungerande metod vinna 
Maggan.Bra""Min lilla Text var hämtad från Livsmedelsverket…O man skall inte lita på någon…Utan gå på vad man själv känner.
O då passar det fettet Mig.Ve o fasa..

#37 Vad som fungerar bäst verkar i slutändan vara ganska individuellt och beror på vad man vill uppnå.
Det viktigaste är balansen mellan fettsyrorna omega 3 och omega 6.
- Omega-3 hämmar celltillväxt. Omega-6 ökar den.
- Omega-3 vidgar blodkärl och luftvägar. Omega-6 drar samman.
- Omega-3 minskar smärta och inflammationer - omega-6 gör att det ökar.
- Omega-3 ökar uthålligheten och syresättningen av vävnader. Omega-6 minskar den.
- Omega-3 stärker immunförsvaret, omega-6 försvagar det.
Omega 3 finner man vanligen i animaliskt fett och omega 6 i margariner och växtoljor. Undantag olivolja och rapsolja som är okej.
Tack Maggan..**
Såg ett vetenskaplig program om enäggstvillingar som skiljts åt, dvs de levde helt olika liv. Ett par bröder där den ena bodde i England och den andra i Nya Zealand. Han i England körde buss rökte och tog sig gärna ett par pint om dagen.
Han i Nya Zealand han såg till att få sina frukter som han skulle varje dag. Motionerade regelbundet och drack inga mängder med alkohol och rökte inte.
Hans bror i England fick en hjärtatack, Läkaren i England föreslog att även brodern skulle uppsöka en läkare vilket han gjorde. Surprice surpice, hans hjärta var lika igensatt som brodern i England.
Ärfligthet har en benägenhet att spela in oavsett hur man lever och äter.
Man kanske får lov att säga nästan lika igensatt, i och med att han inte fått en hjärtattack menar jag. :)
Men träning spelar ju också in i hur bra man klarar sig när man väl blir sjuk. Det FINNS visserligen sjukdomar som blir värre om man är frisk och stark när man får dem, men de får sägas vara undantagsfallen.
/ Per
Sajtvärd för Skepticism