Skepticism iFokus

Skepticism

Etikettövriga-frågor
Läst 2285 ggr
Klass
2011-12-15 02:32
2

Var går gränsen?

Jag undrar hur "troende" resonerar när de avgör var gränsen går för de tror på.

Varför tror man på andar men inte på demoner? Varför tror man på utomjordingar men inte på troll? Varför tror man på astrologi men inte på enhörningar? Varför tror man på Jesus men inte på Oden? Varför tror man på homeopati men inte på regndans? Varför tror man på karma men inte på Näcken?

Hur går resonemanget?

piotrr
2011-12-15 08:11
1

Det verkar bara vara en fråga om personlig smak.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

[TristanChi]
2011-12-15 09:37
1

Jag undrar hur "troende" resonerar

Det gör de inte. Åtminstone inte i epistemologisk mening.

piotrr
2011-12-15 10:55
3

Visst tror jag att det handlar om personlig smak, det är ett godtycke eftersom en variant ("andar") inte är mer eller mindre sannolik än en annan ("änglar") och ändå är de på varandra så hårt om de tror på "fel" sak.

Men jag tror också att det är en fråga om tradition. Om man är uppväxt med sagor om troll så blir det lättare att tro på troll än om man hör talas om dem för första gången som vuxen. Det kanske är lättare att ta det som ett skämt då också, men jag tror att tröskeln för att tro på något minskar om man åtminstone hört talas om det förr så att det inte är världens shock när man får förklarat för sig att det är en varelse som förvandlas till sten när den träffas av solen, till exempel.

Sedan finns det väl folk som har uppfostrats med en tro på andar och utomjordingar precis som det finns de som uppfostrats till en tro på Jesus och Tomten.

Och detta med karma och homeopati är ju extremt självförstärkande. Många människor testar homeopati, eller betraktar sitt liv genom filtret "karma är sant" och lägger då märke till allt som bekräftar deras förhoppning och filtrerar bort sådant som inte stämmer.

Så även om det är intressant att reda ut varför man börjar tro på något, så tror jag att den stora risken ligger i den mänskliga fallenheten att försvara det vi redan tror, och misstro sådant som motsäger vad vi tror.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

Astell
2011-12-15 11:33
1

Jag tror på rubbet eftersom vi alla är en och samma och att detta ingår i vår helhet…inget utesluter det andra…hur skulle det kunna göra det..det är vi som skapar världen tillsammans och i det ingår olika energier som har fått olika namn och visar sig t ex som enhörning och troll men det är vårt gemensamma massmedvetgande som har kommit överens om detta…vi är alla skeptiker, vi är alla troende, vi är alla troll, vi är alla goda, vi är alla onda osv….och enhörningar och demoner ;) så bortom egots begränsningar öppnar sig en ny gemensam värld…nu är det bara en massa tjafs om vem som har rätt…dualism med andra ord där allt är uppdelat gott och ont t ex men det är bara två sidor av samma mynt…så ser jag det…

Ber er att inte förlöjliga mig nu!! :)

[TristanChi]
2011-12-15 11:43
2

Jag tror på rubbet

Respect! En konsekvent och rakryggad hållning.

Astell
2011-12-15 12:00
1

Som Piotrr säger så föds vi in i olika kulturer…så istf för att se det som tokigt så kan man väl förundras över skapelsen och dess myriader av uttrycksformer :)

[TristanChi]
2011-12-15 12:10
1

istf för att se det som tokigt

Varför? Du tror ju på allt tokigt också.

Astell
2011-12-15 12:18
0

Tristan försök se livet ur det två sidorna av samma mynt…

[TristanChi]
2011-12-15 12:21
1

Det verkar svårt. Hur ser man livet ens ur en sida av ett mynt?

piotrr
2011-12-15 12:31
1

#4, Astell,

> "Jag tror på rubbet eftersom vi alla är en och samma och att detta ingår i vår helhet…inget utesluter det andra…hur skulle det kunna göra det.."

Tja… till exempel blir det ju svårt att tro både på återfödelse / tidigare liv och medium / dödas andar samtidigt.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

piotrr
2011-12-15 12:32
1

Det går faktiskt att se båda sidor av samma mynt. Man ställer det på näsan och tittar i kors.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

piotrr
2011-12-15 12:32
1

Eller använder en spegel. Eller tar två foton, fast då vet man ju inte om den andra sidan ändras efter att man tog kortet. Klurigt det där.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

[TristanChi]
2011-12-15 12:37
1

Det går faktiskt att se båda sidor av samma mynt

Ja, men nu var prepositionen "ur". Möjligen kan fiberoptik vara en möjlighet.

Astell
2011-12-15 12:45
2

Man får ta metaforer till hjälp…

piotrr
2011-12-15 12:53
1

#13, TristanChi,

Eller ett mynt med två likadana sidor!

(Förlåt! Åter till ämnet, eller metaforer för ämnet. Om inte detta ÄR en metafor för ämnet, jag är inte så säker längre.)

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

Astell
2011-12-15 12:56
0

Ja bra…då ser man det hela ;)

[TristanChi]
2011-12-15 12:58
1

Eller en sån där dansk 25-öring med hål i mitten. Man tittar genom hålet in i en spegel och ser sitt eget öga.

Maria
2011-12-15 15:26
3

Jag tror på Gud (kristendom) men är absolut ingen bokstavstronde och ser det egentligen som ganska privat.

Vad jag förvånas över på många forum och i verkliga livet är att det hånas ganska rejält emellanåt (vilket jag egentligen inte bryr mig om alls). Allt från att man tror för att man är rädd för döden, man är en ynklig människa och lättlurad osv. Jag kan förstå detta men….

att man i samma veva tror på andar, änglar, snackar med döingar osv. det verkar vara helt accepterat av många bara det inte är Gud eller kyrkan det handlar om.

Då undrar jag om det ligger i tiden att vara lite flummig i största allmänhet?

Änglar, kristaller, andar osv är väl minst lika irrationellt som Gud i så fall?

/Maria

Astell
2011-12-15 17:17
0

Precis Tristan…:)

Gör folk verkligen det Bumbleboo… att dom tror på andar, änglar etc och sen säger att Gud inte finns??

Maria
2011-12-15 17:40
1

#18 Så som jag uppfattar det så hånas ofta Kristendomen men medan mycket annat är helt OK.

Att vara ateist t.ex och tro på astrologi. Jag får inte riktigt ihop det…

/Maria

Astell
2011-12-15 17:51
0

Det är inget fel på Kristendomen…Jesus var ju en upplyst själ…men han skapade inte kristendomen utan det gjorde efterföljarna…många väljer idag att vara fria i sin tro..dom har förstått hans budskap att alla har ett Kristusmedvetande, inte enbart han…därför har dom lämnat Kristendomen…

Nä kan vara svårt om man inte tror att det "finns ngt mer"…

Maria
2011-12-15 18:02
2

#21 Nu är det du som predikar, inte jag.

Frågan var varför man väljer det ena eller det andra.

Jag är medveten om min egen dubbelmoral men jag håller inte med dig om att det skulle vara svårt att inte tro att det finns något mer.

Det är ju det mest logiska och många tror inte men lever goda lyckliga liv ändå.

Jag bara upplever att det är lite "inne" att tro på änglar, troll, småknytt, andar och Gud vet allt.

/Maria

Astell
2011-12-15 18:09
1

Ditt tredje stycke..jag menade ateist och astrologi..att jag tycker det skulle vara svårt att få ihop om man inte tror det finns ngt mer..

Sista stycket…Jo det är det kanske…sen när det är "ute" vad tror du folk kommer att göra då?

Maria
2011-12-15 18:11
0

Har inte en susning.

/Maria

[Ming]
2011-12-15 19:01
0

Det går att se myntets båda sidor samtidig med 2 mynt..den ena klave och den andra krona Flört

[Starman]
2011-12-15 19:06
1

Om man sätter myntet med dess kant mot näsbryggan, mitt emellan ögonen, så går det nog att se båda sidor av samma mynt samtidigt, till och med.

chik
2011-12-15 19:07
1

Jag vad tror jag på?? Jo jag tror på ett liv efter detta..O på att jag kommer till baka till Jorden…

Småfolk tror jag med på..""O Det har jag sjuka människa sett..

O varför tror jag inte på det andra som Klass frågar om..ja se det vet jag inte..Det passar inte mig…

Lena.P är jag i verkliga livet.