Cold Reading på hundägare, som Cold Reading på anhöriga fast med hund. Det är slående hur lika dessa människors trams är mediums trams. "Du känner dig stressad", "Du har ett viktigt beslut framför dig" etc. Men detta är om något lite allvarligare, om en fullvuxen människa tar livsavgörande beslut efter att ha lurats av en någon som låtsas prata med tarotkort, stjärnor eller döda släkningar, så är det tragiskt. Men om man fattar beslut om barn eller husdjur så är det nån oskyldig som inte kan värja sig som drabbas!
Medarbetare på Skepticism.
Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.
Precis som veterinären säger på slutet så kan faktiskt detta skada djurets hälsa.
Man besöker ju kanske en "djurpratare" för att djuret har ändrat beteende och detta är många gånger på grund av sjukdom som man då missar.
/Maria
Humlan!! jag såg inte färdigt för jag blir bara så förbannad""""
O dra in något som inte kan försvara sig.
Vet att det finns Djurägare som Tror på Fult allvar att det dom hör är vad djuret Vill eller tycker. o det kan bli bara så tokigt…
Nä I sopp tunnan med sådant här…FY""""
_____________________________________________________________-
Olaka 3 1..Cold Reading..Är det ju inte ens!! Tycker jag..Om jag då får tycka till..
Lena.P är jag i verkliga livet.
Nja, en del Barnumuttalanden tyckte jag jag hörde i bland tramset.
Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

Angela Orsucci (vid ca 09:00): "Det är ju tråkigt att du går ut och luras på det sättet …"
Någon fler än jag som ser ironin?
Reko av Margareta att betala tillbaka.
Undrar dessutom om de skulle ställa upp på en filmning…kan de sin sak är ju det reklam som heter duga.
Min svärmor var till en djurkommunikatör för flera år sen.
Taxen "berättade" att hon hade "fel" i halsen vilket inte matte kände till och det bekräftades sedan av veterinär dessutom "sa" taxen att husse ska sluta stressa eftersom det är illa för hans hjärta. Djurkommunikatören träffade inte husse.
Han,husse, avled 2 år efteråt av hjärtsjukdom… knall och fall.
Jag fick läsa vad dk skrev och en del annat var just generella uttalanden.
#6 Jag har haft taxar och de är visserligen speciella hundar men att han skulle sagt att husse stressade och att det inte var bra för hjärtat, det är ju något som inte bara taxar vet, hehe.
Sedan att husse avled av hjärsjukdom var visserligen tråkigt men en stor procent avlider av just hjärt och kärlsjukdomar så det gör ju "taxens uttalande" inte speciellt spektakulärt.
Sedan tror jag att djurpratare kanske är duktiga på djur i största allmänhet och kan upptäcka fel och brister.
/Maria
#7 Där rök de "bevisen" 
#8 Haha
/Maria
Det här var faktiskt exceptionellt fånigt. En sak som jag som hundägare reagerar på, är vissa uttalanden som hunden i fråga gör.
Den säger bland annat att Matte ska "bejaka sin kvinnlighet". Att en hund skulle besitta den mentala kapacitet som krävs för att komma med ett sånt råd tycker jag låter mycket märkligt. Min erfarenhet säger mig att de flesta hundar besitter förmågan att skilja på män och kvinnor, men jag tror knappast de kan se om kvinna klär/beter sig okvinnligt och inte heller förstå hur detta skulle kunna påverka denna kvinnas liv.
Tittar man dessutom på hur reportern ser ut i början så är det väl inte helt orimligt att dra slutsatsen att hundprataren använda sig av sk hot reading för att få fram denna information. Hennes "Jan Helin-brillor" tycker iaf jag ser ganska maskulina ut.
Bra är det i alla fall att såna här lurendrejare avslöjas.
Alltid tillfredsställande när bedragare får brallorna nerdragna.
Företeelsen är bekymmersam i och med att, som någon redan påpekat, hundägare ju söker sig till hundpratare när dom verkar sjuka/missnöjda. Har sett hundägare skjuta upp avlivningsbeslut för att hundprataren sagt att hunden inte är så sjuk/har så ont som matte (och veterinären) tror. Dom säger väl vad dom tror att man vill höra och det orsakar lidande. Så utöver bluffen á la medium i sig så kan riskerna jämföras med alternativmedicinens.
Kul att se detta ämne lyftas av expressen (av alla), det behövs nog då många ser det som harmlöst att ta med djuret till en djurpratare. Visst är det väl harmlöst, matte betalar lite pengar och får veta att hunden vill ha altandörren öppen och att matte ska bejaka sin kvinnlighet och så var hon nöjd. Problemet är väl att det så lätt blir precis som Xeniax berättar då djurägarna upplever att kommunikatören får sådana säkra "träffar" att denne bara måste kunna veta att lilla Fido faktiskt vill leva vidare och inte alls avlivas pga. sin svåra sjukdom/skada som borde kräva en avlivning igår.
Paulina

Att prata med en hund som säger olika saker på människovis är ju så knasigt det kan bli. Klä sig kvinnligt, jo jag tackar jag. Inte bryr sig en hund om sådana detaljer. Det är bara vi människor som gör. Tänk att folk går på det, helt otroligt. Inte nog med det, de betalar dessutom för det.
"Loppan gillar inte sitt namn, hon vill heta Zissi med Z"
Loppan måste vara en av världens smartaste hundar. Inte nog med att hon kan prata som en människa, hon kan även alfabetet 
Det är så illa att man får rysningar.
men mest förvånande att folk faktiskt betalar för dylika upplysningar.
/Maria
#14 Glöm inte att hon å andra sidan har en sjukt dålig smak när det gäller namn!
Nej,inget djur bryr sig om om matte går klädd i blåställ eller i "den lilla svarta".Hur har dom mage att ta emot andra människors ihop tjänade pengar egentligen?

Det är väl det här man reagerar emot. Folk får tro vad de vill, men det är otäckt när en del tjänar pengar på det. Allra värst, anser jag, det är när de som tjänar pengar på den här typen av skojeri inte ens kan belägga att de verkligen kan det de påstår sig kunna. Det är den här typen av lurendrejeri som vi inte bör få ifrågasätta, för då anses vi idiotförklara de som luras. Var ligger logiken?
Det är den här typen av lurendrejeri som vi inte bör få ifrågasätta, för då anses vi idiotförklara de som luras.
Jag förmodar att du menar de lurade. Det känns inte så långsökt med idiotförklaring just i fall som detta.

#19. Min formulering var inte så bra ser jag.
#18 Man ska inte föringa det han säger att vissa har en förmåga att uppfatta djurs tillstånd.Ranchfolk är rätt bra på det,spårare i djungeln.
Men dom säger sig inte vara djurkommunikatörer.
# 11 # 12.. kan bara instämma…i vad ni skriver…
Just det att djur kan fara så illa, För de pratas ju med många olika sotets djur…

#21. Det går alldeles utmärkt att "kommunicera" med djur…..om man gör det på deras vis. Men som sagt, det innebär ju inte att man är, precis som du säger, djurkommunikatör utan bara lär sig agera utifrån djuren.
olivergb 21. för står inte hur detta hänger i hopp med o Vara Djurpratare.""Vad missar jag…
Visst finns det folk som är riktiga hejjare på att tyda djur, de kallas för etologer och till skillnad mot kvalificerat lurendrejeri så finns det en vetenskaplig grund i det hela. Varför är det inte lika häftigt att ta Fido till en sådan? Justja, då kommer inte Fido att ha åsikter om boräntan och helgens tvutbud..
Paulina
> för står inte hur detta hänger i hopp med att Vara Djurpratare"
Nej,ingenting det är väl där skillnaden ligger i.
Paulina, du måste väl veta vad jag tänker på när jag ser en väldigt vanvårdad, undernärd häst framför mig, en häst vars ägare hade fått höra av en djurpratare att hästen "ville leva" eller något sådant? Det var ett väldigt uppmärksammat fall och jag tänkte att du som Sajtvärd för Djurskydd minns vad hästen hette…
För det är vad jag tänker på när jag läser detta.
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
Kan det vara Pinnen? Har för mig att det var något sådant häststackaren hette. Bedrövlig historia och ett lysande exempel på varför det här faktiskt inte är harmlöst.
Paulina
"Sannning och konsekvens" i 3:an onsdag 7 dec handlar om Gabriella Rastad djurpratare.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Amen!
#28, Aviendha,
EXAKT, det var Pinnen jag tänkte på!
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10235171.ab
- Den ålderstigna travaren undersöktes redan förra vintern på hästkliniken i Mantorp. Där konstaterade veterinären att stoet hade så allvarliga skador i knäna att det borde avlivas. Samma besked gav ytterligare två veterinärer.
- //
- - I detta skick hade stoet transporterats dels till Skåne dels till Arboga för alternativ behandling. "Djurpratare" hade kommunicerat med hästen som bland annat svarat att den ville leva.
- //
- - Det är de sjuka djuren som får betala priset, suckar Barbro Röken.
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
"Den vill fortsätta leva", if I only had a dime…. Visa mig det djur som inte vill leva längre, oavsett fysisk status. Det är liksom inbyggt i oss levande organismer att vilja leva, även när tarmarna befinner sig utanför kroppen på obestämd framtid.
Så jo, nog hade djurprataren rätt alltid, synd bara att djurägaren var en jubelnöt som totalt förbisåg sitt ansvar till förmån för sin egen egoism/dumhet.
Paulina
Vägen till dåliga ställen är kantade med bra grejjer, eller hur det nu heter.
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
Piotrr #27. Ja den hästen såg jag..Hur kan det bara få gå till.Eller det får det ju inte.
Men hur kan en människa tro""
Över går mitt förstånd.
Stackars lilla hästen..
Ming**Tack Onsdag..
Ja chik 

Påminner om Sanning & konsekvens ikväll på TV3 kl 22 om hundpratare.
#38 Precis…ämne för diskussion om något
Måste man starta TVn eller kan man se programmet direkt på nätet? Orkar inte riktigt starta TVn och den drar nästan lika mycket ström som datorn…
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
Javisst kan du det…det var förresten Gabriella som "läste av" mina svärföräldrars kisse och vovve….så jag är nyfiken i en strut på henne….

#40 piotrr
Det verkar som att du måste starta igång din TV om du vill se det när det sänds. Men gissar att det kommer på TV3Play ganska direkt efter.
Då kanske jag kan titta på det imorgon på en laptop med kollegorna vid lunchen.
Vanligtvis tittar vi på "Arga Snickaren" eller "Lyxfällan" då, men detta programmet kanske är något i en liknande stil.
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
Usch vilket j***la vidrigt program alltså.
För er som inte sett programmet så handlade det inte om hennes "djurkommunikation" utan en massa konstiga utveckllingskurser där hon bland annat lurade i människor att de har varit utsatta för sexuella övergrepp. Dessa sk. kurser innehöll bland annat flera timmars långa djupandningsövningar och uppkräkning av gammal sperma(!).
I programmet intervjuas också ett flertal av hennes offer, bland annat en mamma och pappa vars dotter blivit ilurad att hennes pappa förgripit sig på henne och nu bor hos Gabriella under sektliknande förhållanden.
Den man ger makt tar den…..
#44 #45
Ja det var det värsta…så sjukt..den sekten går väl under nu när allt uppdagas..
#46 Låt oss hoppas det…innerligen.
Här en mattes berättelse om djurprataren gabriella:
Hon är ett offer för sig själv och projicerar ut det på andra…viktiga lärdomar för alla inblandade…hoppas hon får hjälp så att hon kan forts med sin djurkommunikation som hon verkar ha talang för…
Det är troligare att det går att kommunicera med levande hundar än med döda människor.
#48 Barnum, Barnum, Barnum. Har man lite erfarenhet av hundar och "hundvärlden" dessutom är saken biff. Det finns ingenting i den där utskriften som inte går att förklara på ett naturligt vis. Stämmer fint in på mina damer, på väninnans hanar och på varenda hund jag kan komma på just nu. Separerade en lång tid? Självklart! I värsta fall kan man dra till med 8 veckor (valp) eller den där semesterresan. Men sannolikheten att man prickar in en omplacering eller hund som bott någon annanstans en tid (speciellt när kunden är uppfödare) är rätt stor. Resten är ju bara trams. Blodig avföring? Vilken hund har inte varit magsjuk? Problem med en tand? Ja det är definitivt standard, speciellt hos små raser. Nej jösses vilket trams. Det är så uppenbart vad det rör sig om. Hur svårt är det att googla på en uppfödare? Och hur svårt är det att komma med vaga gissningar om strukturer hos hundar som lever tillsammans? Påståendena är väldigt allmängiltiga. *gäsp* (skrivet på mobben, ha överseende)
Att en hund skulle prata om gener är ju rent skrattretande
/Maria
#52 Hehe, ja. Väldigt märkligt.
#52: Det är väl inte konstigt alls? Vi hade hästar i vårt stall som både gav relationsråd och diskuterade ridteknikerna hos det sena 1800-talets naturfolk på den amerikanska kontinenten. Och detta trots att hästarna var 10 respektive 11 år och aldrig varit utanför Europa! En hund som diskuterar gener är naturligtvis fullkomligt normalt!
En sak som jag tycker är lite märklig är att Gabriella börjar med att fråga vad hundägaren heter och vad den har för telefonnummer. Varför behöver hon veta det?
Nu spekulerar jag bara såklart, men det är ju inte helt otänkbart att hon använder sig av någon slags öronsnäcka där hon får information av någon medhjälpare. Med hjälp av ett namn, telefonnunmmer och Google är det ju i de flesta fall lätt att få fram massor av information.
http://www.tungels.nu/tikarna/elsa.htm
Här finns massor av den information som Gabriella påstår att hunden sagt. Jag säger inte att det är så det gick till men efter programmet igår så skulle det inte förvåna mig.
#51 Matte blev till sig av leveransen…hon borde ju veta, kan man tycka..
#56 Mmmmysko att hon ville ha namn och telefonnummer…..
Om hon frågade om det **innan de träffades ** för då är det ju solklart att hon kunde nosa upp info….

*spekulationer* Jag misstänker att hon i förväg visste ungefär varifrån hon kom. Hon kunde i alla fall gissa, med tanke på att det var en kompis till Bosses syster. Sen googla: hund elsie uppsala. Att sedan fråga efter hennes namn och nummer kanske var för att få bekräftat det hon hittat på nätet. *spekulationer*
Jag menar bara att detta åtminstone är betydligt troligare än att hunden pratade med Gabriella på det sätt som påstås.
#57 Hade hon frågat innan hade det varit ett ganska solklart fall av fusk. Dock tycker jag fortfarande det är märkligt att hon ber att få numret när de startar sittningen. Jag ser liksom inte relevansen i frågan.
Angående öronsnäckor så finns det ett känt brittiskt medium som kallas för Phychic Sally som blivit ertappad med att använda detta: http://i.dailymail.co.uk/i/pix/2011/10/10/article-2047370-0E50335100000578-303_634x384.jpg
Jaja… Sanningen lär vi nog aldrig få veta. Iaf inte i just detta fall.
Vi får fråga kompisen till Bosses syster då….
vilket kan låta sig göras….faktiskt.
Finns här någon sanningssökare?
Ja såg programmet.O kan inge få bort den lilla Damen?? O alla hennes gilika…
Skäms över o vara människa…
Kan inte fatta att kennelägaren fortf har denna "sittning" kvar på sin hemsida…när man kan läsa allt om hundarna där och som nästan exakt återgavs av Gabriella sen…hon måste väl ha genomskådat det…el så är det ngt annat lurt…??
Joppe#56..Din länk..Det är ju bara en dam som föder upp Pudlar.har letat o inte hittat något udda..
Fast Astell har tydligen sett något som inte jag har sett.
Chik…i den text som Joppo la in..beskrivs hundarna precis på samma sätt som i den text Ming la in…om nu kennelägaren har använt sig av vad Gabriella sagt el om texten fanns där innan…det är en fråga…
Här visas det minsann prov på skeptisk sinnelag.
Varför inte tillämpa samma sunda tänk när det gäller medier och kvacksalvare?
Intressant med livets mångfald…jag är nyfiken på allt men förstår ju samtidigt att man får ha båda fötterna på jorden…många som sysslar med sånt här tappar fotfästet…:)
ps det finns ju rötägg inom alla områden…
Tristan
om jag förstår. så är hon det med
Det är en liten människa med Många järn i Elden.
Asta..Tack
det finns ju rötägg inom alla områden…
Ja. Och inom vissa områden finns bara rötägg.
Hahaha du e rolig du 
Djurpratare Gabriella Ras…. Var det om på Sanning o konsekvens på TV i går..
Hon lär ut andningsteknik..O då går man ner i Något"" o då berättar Gabriella vad det är som dom förtänger.O det är oftast att dom har varit med om sexuella handlingar som barn..Dom hostar oftast upp slem när dom har sina premiärskrik..O det är gammal spermer från övergreppen som de har varit med om…
Hur friskt är detta??
O en dag som presenterar sig som psykolog o har arbetat i 40 år..Men det kommer fram att hon har ingen legitimation..""Helt otroligt.
Inte konstigare än att hosta ektoplasma.
Öronsnäckor använder hon inte iaf… om hon inte har lagt till det under senare år eller använder det selektivt.
Nej, snarare är det generell information blandat med en kroppsavläsning av matte/husse. Det är oftast samma sorters problem som återkommer gång på gång… problemhundvärlden är inte så stor.
#49, Astell,
Jag tror att du har en poäng. Det känns mycket som en sjuk människa som dragit ner andra i samma världsbild. men jag tror att det är en förlängning av övertygelsen hon har att hon kan tala med djur och läsa människors tankar, en del av samma vanföreställning om superkrafter. Jag tror inte att de sakerna går att skilja på. När hon tror sig kunna tala med djur ger hon sig själv tolkningsföreträde i frågor om djur. Sedan säger hon sig kunna läsa tankar, och ger sig på så vis tolkningsföreträde även om andra människors beteenden och minnen och tankar. Det ena ger det andra. De är båda sjukliga på samma sätt.
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
Jag har också sett inslaget nu.
Jag retade mig lite på att de spenderade så lång tid på att försökta prata med Gabriella när hon helt klart inte var intresserad och försökte få dem att sluta med inslaget. De hade kunnat hoppa över den biten med en kort sammanfattning i stil med "Trots att vi åkte ut till henne och knackade på, vägrade hon tala med oss". Programmet hade blivit kortare, men mindre tråkigt.
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
Tycker mer det lutar åt en psykopatisk läggning och den finns inom alla områden… vi är alla människor och vi har alla samma vanföreställningar fast på olika sätt….en ödmjuk och jordad person hanterar livet bäst…
vi har alla samma vanföreställningar fast på olika sätt
Nej, det har vi verkligen inte.
Jo om vi har en vanföreställning så är det på olika sätt det uttrycker sig menar jag…
Ja, det var ju en helt annan sak än vad din första formulering betydde. Denna är trivialt sann.
ekoplasma finns ju inte
Johodå! Fråga Jane Lyzell!
Sperma Finns..Du är ju här
Inte p.g.a. uppshostad sperma. Det finns nog inte då.
Tror du inte de hoppades på att de skulle släppa loss den skitstora hunden? Det skulle ju bli bra TV…
Astell:
Du spelar "rötägg inom alla område" här med, finns det djurpratare som inte är rötägg menar du?
#75, Astell,
Så.. vilken vanlig vanföreställning är det du tror att alla har, som går att jämföra med föreställningen att man kan tala med djur och läsa andra människors tankar bättre än vad de själva kan?
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
Hjälp mig, jag vill ha ett namn står det i rubriken om den lilla nyfödda Tapirungen.
Varför inte fråga honom???
Han kanske vill heta Sebastian med Z.
/Maria
Jag känner att han vill heta Adolf.
#75 #82
Jag rättade mitt inlägg i #77…Mitt inlägg var inte så bra formulerat…kanske vanföreställning inte var rätta ordet…menar att det finns psykopater i många sammanhang…att det inte tillräknas endast till de som har dessa grejer att göra som i Gabriellas fall…men det är ju trivial fakta som Tristan uttryckte det…
Vad gäller djurtolkning så tycker vi olika där och det är inget nytt :)
Tycker du djurpratarna i #0 är på riktigt?
Jag oroar mig inte alls lika mycket för psykopater som åker buss eller psykopater som säljer biobiljetter eller psykopater som bygger datorer, som jag oroar mig för psykopater som samlar familjer på kursgårdar omgivna av stängsel.
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
Jag kan kommunicera med kvalster och grävlingar.
#87 #88
Hehe..näää
Mm mkt otrevligt…hoppas det får ett slut iom tv-programmet..
Sedan igår har "någon" skapat två nya bloggar om Gabriella Rastad. På den ena bloggen sägs det vara Alexandra och på den andra bloggen sägs det vara Gabriellas dotter, Rebecca:
http://sanningenelisabeth.devote.se/blogs/14701227/jag-kaempar-vidare.htm
http://sanningenelisabeth.devote.se/blogs/14701819/min-naermsta-vaen-beraettar-sin-sida.htm
De är lite lika varandra.
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
#89 Kvalsterkommunikation ftw! Vad händer egentligen mellan lakanen hos Anderssons på Högatan? Hur ser den nya växellådan ut hos scania? Och vem var det egentligen som struntade i att diska muggen efter personalmötet i tisdags? The kvalsters is watching you!
Paulina
Jag var nyss hos ett medium. Hon rådde mig att sälja villan och köpa läder för pengarna. Det gjorde jag naturligtvis genast. Nu har jag en spekulant som vill byta 230 kubikmeter skinn mot samma mängd pinnar. Jag är sugen, men vill gärna ha råd från andra kärleksfulla medborgare. Älska mig!
Hahahaha….Det beror på hur du bäst värmer dig i vinter…med skinnen el sätter eld på pinnarna, hm…vet inte, äh fråga något sant medium 

#94 Asstell
Har du något tips på ett sådant?
Jöns Nilsson i Andetorp ;)

#96 Astell
Bra! På vilket sätt är han ett sant medium och hur vet man att det stämmer?
Jag skojade :)…hängde på Tristan där…
Vi har diskuterat detta många ggr nu och vi kommer inte fram till något enande i detta…
Varför gör vi inte det?
Det borde vara en enkel fråga att reda ut.

#99 TristanChi
Svaret är att inte alla ser den uppenbara elefanten i rummet. Vissa personer försöker prata runt den och till och med låtsas som om den inte finns.
bumbleboo#84..vad söt"""Arne tycker jag är fint..
Tristan#99
Varför gör vi inte det?
Det borde vara en enkel fråga att reda ut.ja enkell..Du tror bara på det som inte finns..
Det finns olika typer av "wowoos"…de som pratar med:
Hästar hundar katter och even myror.
Andar änglar guider.
De,bl jag, som är lite mindre "wowoo" som pratar med….?
Här är det fritt fram att gissa 
Ledtråden är: bevisbart upprepbart eller för att vara tydligare: Svart på vitt.
Ming#102..Bra""Instämmer..
#103 Gissa gärna också chik 
Mig Själv""""

# 91
Ska vi som läser där tro att tjejen skrivit det själv? Hur dum är den där kärringen som inbillar sig att alla är lika lättmanipulerade som hennes offer. Fy fan!
piotrr#91..har varit där inne o läst.O det verkar då inte varit någon som går på skola i Uppsala o läser naturvetenskap som har skrivit det..
Väldigt luddigt.
""Nu är jag lite trög..men hennes vän.Är ju samma person..""
Över kurs för mig.Någon som har läst bloggarna o kan reda ut???
Mings#102.Gåta Svårt.Är inte bra på gåtor..
Ledtråden är: bevisbart upprepbart eller för att vara tydligare: Svart på vitt….voffsingar - De som inte ser o hör o tror..
#108 Rätt chik…du föräras dessutom stilpoäng för motiveringen 
#107, Chik,
Du är inte speciellt trög och jag tror att du har helt rätt.
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
Då tackar jag Ming..
#111 Och jag tackar för din briljanta motivering…än en gång…