Skepticism iFokus

Skepticism

Etikettövriga-frågor
Läst 6825 ggr
Maria
1

Läkare praktiserar healing

Det är OK enligt EU-regler att läkare får praktisera healing.

Här kommer en länk om en läkare som friats i SverigeObestämd

/Maria

orsakverkan
0

Suck…

Maria
1

Jag blev ganska besviken på den domen.

/Maria

Jane-Lyzell
1

Jippi- (kunde inte låta bli) - en segerSkrattande

Fredooom………Viktory…………Glad

Nja alla fall en början till att mötasFlört

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

[Olivergb]
2

de är inge konstigt alls -det går åt rätt håll -som det ska.

nu börjar fler och fler förstå att healing inte är några speciella andliga krafter en healer besitter.

utan vanlig beröring och känsla som vem som helst kan ge om den vill

till någon.

olaka
2

Hej Jane, det var länge sedan.

Finns det i din värld nån gräns för vad som vilken "vård" som ska kunna finansieras av skattepengar? Helst inte exempel bara, utan även en definierad gräns på vad du anser gränsen går. (Tänk på att den svenska stadskassan inte är outtömlig)

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

olaka
2

Källa på att "healing" har en bättre verkan än placebo skulle uppskattas. Gärna en BRA medicinsk studie.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

Jane-Lyzell
3

Healing är inte istället för läkarvård - det är en komplimenterande bahandlingsform- som bör sammarbetas- och låt oss hoppas att så sker nu och att mer forskning läggs på att forksa om healingens läkande effekt!

Tyvärr är läkarvården allt mer undermålig och inte mycket valuta för våra skattepengar  - enligt mig är akutvården den enda vård som fungerar någonsånär idag.

Husläkarsystemet är ju rent skamligt och särsklit då utanför storstäderna!

Felbehandlingar börjar bli vardagsmat och gamla har inget värde - de medisinerar symtom så symtomerna blir till av medesinen så ska de medicinera bort symtomen av medecinen som de orddinerat.

Underbemannade husläkarstationer som blir direkt otrevliga emot sina passienter för de har sådant tryck och inga doktorer!

doktorerna själva vill jobba på fina sjukhus där det är inne att vara - ingen vill ha en karriär på landsdelarna!

så  mina skattepengar går i dag till undermålig sjukvård (+mycket annat undermåligt med) som jag skulle gladerligen känna att det vore rätt om healingen fick fotfäste!

[Olivergb]
0

#6 d är inte sagt att d är så en del mår bättre av beröring och en del av att knapra placebo.

medicinsk studie på healing,ska se om jag kan hitta något youtube klipp på healing kirurgi.

[Olivergb]
0

# 7 healing ger vård personal dygnet runt till patienter genom att finnas där.

självutnämda känns inte rätt placerade i miljön.

Maria
2

Här står lite mer.

Han får bedriva sin verksamhet vid sidan av…

Det finns inga planer på att koppla samman healing och svensk sjukvård.

Tack och lov.

/Maria

Jane-Lyzell
1

10 nej men det öppnar upp för att de inom läkarvården får utilda sig i healingSkrattande och ha det som bisysla - det fick det inte förut - de har fått smyga med sitt intresseRynkar på näsan och varit rädda för att visa det öppet för att mista sina läkarlicenser eller mista sitt jobb.

Nästa steg blir att ta in healingen i vården - när nu alla inom läkaryrket kan öppet visa att de är healers! - det kommer säkert bli en debatt om det- vilket jag gillar!

Jane-Lyzell
1

Vad vore inte bättre en att ha utbildning till healers tillsammans med läkarvården - ett underbart drömmsenarie enligt mig!

få det bästa av bådaKyss

[Olivergb]
0

#6 hittade inget som är äkta,så andlig kirurgi finns inte.det måste vara ett önsketänkan hos en del en egen tro just, för annars skulle det finnas dokumenterat att ta del av för alla andra människor.

Neutralis
3

Underbart trovärdig healingutbildning den ej längre praktiserande läkaren har, fniss…

Han har gått i lära hos den trovärdige Ambres… Det säger väl allt vad det är för stollig läkare. Skulle själv hålla mig långt ifrån denna man både som läkare och healer, eftersom han tycks lida av antingen någon åkomma som angriper förnuftet… eller av gammal hederligt storhetsvansinne.

Tror han får satsa fullt ut på healingkarriären för som läkare lär han få det svårt.

chik
0

Tycker att det är okej o det är ju inga skatte pengar som går till detta.

Lena.P är jag i verkliga livet.

[TristanChi]
1

Åja, han har minsann gått hos Terry Evans också. Det du!

Neutralis
2

Jamen då så… Jag bokar en tid direkt.

Aviendha
2

Även om healingen och sjukvården inte får blandas ihop enligt socialstyrelsen (tack och lov!) så är det ju ett steg närmare varandra nu. Healingen kommer säkert att försöka plocka billiga poäng genom sin blotta association med traditionell läkekonst (det är ju en l ä k a r e ! som praktiserar, då måste det ju vara verksamt!).

Det största problemet är väl kanske dock att det finns de som uppenbarligen missat hela essensen i "vetenskap och beprövad erfarenhet". För mig är det inte bara ledord, det är en inställning, ett ställningstagande som ska genomsyra verksamheten. Att välja att praktisera alternativa behandlingar på fritiden är ju att ta ett marathonlopp i motsatt riktning från detta ställningstagande.

Klass
1

#18 Aviendha

"Vetenskap och beprövad erfarenhet" kanske borde bytas ut mot "Vetenskap och sådant som fungerar bättre än placebo", typ. Glad

[Ming]
0

#19 Etablerad praxis ….finns inom EU…..

Astell
5

Det är väl helt okej med healing som komplement till vanlig behandling, tycker jag…healing sätter igång blodcirkulationen och ger en snabbare läkning spec vad gäller sår och brott…man får mindre ärrvävnad etc..

Neutralis
2

Healing botar cancer, väcker döda och ger hela jordens befolkning en kick… Förstår du hur lätt det var att skriva den meningen? Har jag något som kan backa upp mitt påstående?… Ehh Nej, inte ett skit.

[TristanChi]
0

Va?

Hur vet du det?

[Ming]
1

#23 Healing som komplement inom den etablerade vården är "vanligt" i andra länder. Kvalitativ forskning pågår dvs fokus på hela människan….handlar bla om välbefinnande….icke mätbart utan pats egen upplevelse som det tas hänsyn till.

(Kvantitativ forskning (dvs mätbar objektiv) ger inte svar på t ex välbefinnandet…)

Sjukvården går inte ut med att healing är botande.

[TristanChi]
0

Jag fattar inte vad "Etablerad praxis" har med "Vetenskap och beprövad erfarenhet" att göra.

[Ming]
0

#25 Inget.

Magi-cat
2

Jag tror inte det spelar någon roll hur många välgjorda studier man matar er med, ni har bestämt er och lär inte lyssna på någon eller något som motsäger er ståndpunkt.

Healing är verksamt och ofarligt vilket man inte kan säga om den vanliga sjukvården där en stor del av årliga dödsfall orsakas av iatrogena sjukdomar.

Den här domen ger oss något som borde vara lika självklart för er som för oss - valfrihet….

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Maria
1

#27 Valfriheten har funnits innan.

/Maria

[TristanChi]
2

Jag tror inte det spelar någon roll hur många välgjorda studier man matar er med, ni har bestämt er och lär inte lyssna på någon eller något som motsäger er ståndpunkt.

Nä, jag vet. Men du har ju även fel i så mycket annat som du tror, så detta kan ju kvitta.

Aviendha
1

#19 I'm in!

#24 Kvantitativ forskning används för att mäta en massa saker, inklusive välbefinnande. Subjektiva känslor är alltid svåra att mäta jämfört med enkla data som ex dagstemperaturer, men man gör det ändå. Och den kvantitativa metoden är inte den enda som vetenskapen har att tillgå, den kvalitativa är annars ganska populär just när det gäller känslor och upplevelser.

Magi-cat
5

#28 jaså? Varför behövdes det här utlåtandet då?

Jag förstår uppriktigt sagt inte vad ni gnäller om. Vad ni än tycker om healing (utan att vara nämnvärt insatta i ämnet, tydligen) borde det väl vara önskvärt att det är en medicinskt kunnig, en läkare som sysslar med det? Inget som ska motarbetas!

Maria
1

#31 Healing har ingenting med medicinsk kunskap att göra.

/Maria

[TristanChi]
5

Ja, ska det hållas på med flogiston och eter, så ska det göras av en riktig fysiker.

Alkemi bör utföras av riktiga kemister.

Astrologi blir naturligtvis bäst om en astronom ställer horoskopen.

Och det vore ju önskvärt att telekinesi utfördes av certifierade grävmaskinister.

Neutralis
1

Jag är väldigt väl insatt i ämnet och har utövat Healing själv…Att en stollig läkare utövar healing gör varken till eller från. Healing behöver påvisas om något ska hända på den fronten… as simple as that.

Kan du möjligtvis hänvisa till EN välgjord studie?

[Ming]
0

Här lite smått och gott om healing:

http://www.secourong.com/research.php

Neutralis
1

Börja inte du nu också… Du får väl för guds skull nämna vilken studie som du anser är bra och vad den kommit fram till.

Här är mitt favoritlag: http://www.fifa.com/

[Ming]
0

#35 Du efterfrågade studier  och har fått "en masse"….och vill inte söka själv…ok  jag väljer några då som är intressanta.

Smärta:

http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0885392403003348

psyke:

http://www.hindawi.com/journals/ecam/2011/381862/

Minne och beteende:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17109583

Autonoma nervsystemet:

http://www.liebertonline.com/doi/abs/10.1089/acm.2004.10.1077

Ökat immunförsvar:

http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1046/j.1365-2648.2001.01691.x/full

Resten får du göra själv…dvs läsa och upptäcka att healing på olika sätt faktiskt har verkan.

Neutralis
1

Läs om, läs rätt:)

[TristanChi]
1

verkan

placebo

Neutralis
2

….och vill inte söka själv.

Typisk troendeattityd… vad är det som säger i mitt inlägg att jag inte har läst ett antal studier. Poängen som jag vet är jobbig… är att peka ut VILKEN studie som är bra och VAD den kommer fram till. Och då menar jag inte generellt, utan på den sidan du länkade till, eller för den delen andra studier med healing.

Det är väl intressant att diskutera EN studie som någon tycker är bra, eller?

[Ming]
2

#38 Kör i vind då.Healing är smärtlindrande immunstärkande har god effekt på minne och lugnar vid oro, blodtryckssänkande, ökar genomblödningen vid bensår etc etc. De studier jag länkat till påvisar detta.

Korkat att inte ta tillvara de goda resultaten…ja visst ja  glömde säga att studier påvisar signifikant sänkning av blodsockernivåerna hos typ 2 diabetiker..dvs de som inte är beroende av insulininjektioner….as simple as this….

Neutralis
2

Den enda jag kom åt att läsa hyfsat utan att betala var:

Autonoma nervsystemet:

However, this was a pilot study with relatively few subjects and the changes were relatively small. The results justify further, larger studies to look at the biological effects of Reiki treatment.

Då funderar jag på om det har gjorts en större studie eftersom den inte var tillräcklig?… Nu fick jag ett helt gäng studier av dig vilket givetvis inte är just… men det räckte att jag kom åt en någorlunda för att inse att du inte verkar vidare insatt.

jaerven
3

#31 Jag tycker absolut att det är bra att en läkare utövar healing, efter som en av de stora farorna med healing, enligt er, är att den healade inte söker läkare.

[Ming]
1

#39 Placebo? Mätningar påvisar att det har effekt.

Neutralis
0

Vilka er?

[Ming]
0

#43 Precis magi-cat och jaerven

Neutralis
1

#46 #43

Tycker ni snickarguiden Ambres är trovärdig också? I så fall förstår jag att ni tycker det är bra att denna stolliga läkare utövar healing.

[Ming]
0

#42 Helt rätt neutralis…jag är inte vidare insatt i detta…dock är det tillräckligt intressant för mig att "läsa på"…..aldrig för sent att förkovra sig

[Ming]
0

#47 Socialstyrelsen ok:ar hans bisyssla.

Ja  även EU.

jaerven
1

45# Ämnet healing har diskuterats tidigare på forumet. Vid ett tillfälle lades det in en länk om hur många som råkat illa ut p.g.a healing, och där handlade det huvudsakligen om personer som underlåtit att gå till läkare med olika sjukdomar för att dom trodde att healing skulle hjälpa. Samma fara har flera gånger påpekats på vof som argument för farorna med healing.

[TristanChi]
3

#39 Placebo? Mätningar påvisar att det har effekt.

Just det. Placeboeffekt. Precis som resultaten i dina studier visar.

Neutralis
0

Ja det låter väl som en rimlig fara. Om denna ej praktiserande läkare vill tjäna sitt uppehälle på healing, så är nog inte ärlighet högst upp på listan, om jag får gissa… Går han i Ambres fotspår så skulle i alla fall inte jag slösa ett öre på honom.

[Ming]
0

#51 Så….patienter vars blodsockernivåer sänktes förväntade sig det efter healingen? Väljer det exemplet eftersom det var mätbara skillnader.

Ang smärtlindring och minnesförbättringar är det svårare att mäta enl de metoder som finns idag….dock är pats upplevelse av behandlingen av vikt.

Neutralis
0

Ok, bra… säg till när du snubblar över en studie som är vettig.

[Ming]
0

#52 Varför blanda in Ambres??

Neutralis
0

Socialstyrelsen ok:ar hans bisyssla.

Ja  även EU.

Det har inget med mitt inlägg att göra, eftersom jag frågade vad ni tycker… Det är lite svårare för Socialstyrelsen eller EU att ha personliga åsikter.

Det jag frågade var:

Tycker ni snickarguiden Ambres är trovärdig också? I så fall förstår jag att ni tycker det är bra att denna stolliga läkare utövar healing.

Neutralis
0

Varför inte? Han har gått där i lära vad jag förstår.

jaerven
3

Nu försöker du väl både äta kakan och ha den kvar?

Om en pat. kommer till en utbildad läkare och vill ha healing för något som borde behandlas av sjukvården, så borde väl läkaren säga till om det. Om läkaren inte upptäcker det, så hade ju pat. inte blivit mer hjälpt av ett läkarbesök.

[Ming]
0

Varför inte påvisa vad socialstyrelsen och EU-reglerna står i denna fråga…är mer relevant än att denna läkare "vad du förstår gått i lära hos Ambres".

Jag känner inte till Ambres tillräckligt mkt för att uttala mig…dvs varken bu eller bä.

Neutralis
0

Om vem som helst, läkare eller inte förlitar sig på en tomte som Ambres… så betyder det att läkarrollen är helt satt ur funktion och det går inte lita på att han skulle göra något vettigt. Att mjölka sina klienter kan vara risken istället för att skicka dem till sjukvård.

Neutralis
0

Varför inte påvisa vad socialstyrelsen och EU-reglerna står i denna fråga..

Det är angivet i #0… räcker inte det?

Neutralis
0

Här har du ett litet smakprov på Ambres om du är intresserad:

http://svtplay.se/v/1554645/ambres

jaerven
2

Eftersom jag var en av de tillfrågade:

Ambres trovärdighet som healer, eller som lärare i healing kan jag inte uttala mig om, eftersom jag inte har någon som helst erfarenhet av det. Vad jag minns var det ingen healing med i tv-programmet.

Egentligen kan jag inte ha några åsikter om den aktuelle läkaren heller, efter den korta artikeln tråden bygger på. Det jag är positiv till är grundfrågan. Ska en legitimerad läkare få utöva healing.

jaerven
0

Och du tror inte att han vid minsta bevis på att han underlåtit att skicka en pat. till sjukvården som varit i behov av det, skulle förlora sin läkarlegitimation?

Neutralis
0

Varför skulle han göra det?… Och vad har han för användning av sin läkarlegitimation nu? Tror han på Ambres så skulle väl han lika gärna kunna överskatta sina egna healingförmågor… Storhetsvansinne med andra ord.

jaerven
3

Göra vad? Skicka pat. till sjukvård eller inte?

Läkarlegitimationen har han väl användning för, nu när han fått klartecken att verka i båda rollerna.

Neutralis
0

Jag förutspår att han endast kommer att verka som healer och flitigt bygga upp sitt rykte likt Ambres, den enkla snickaren… Fast det blir nog den healande läkaren istället. Blir säkert framgångsrikt.

-SIC-
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Här är ett enkelt och billigt test som även en nioåring kan genomföra. Testet prövar om utövarna verkligen kan känna energier.

Neutralis
0

Det finns inga vetenskapliga belägg att detta fungerar, men patienten säger att det inte spelar någon roll… "Jag behöver ingen förklaring, för jag har tro på processen".

Fritt översatt. Förövrigt så beskrivs Placeboeffekten bra i detta klipp.

[TristanChi]
4

Dina studier är dåliga:

http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0885392403003348
n = 24
Ingen blindning alls

http://www.hindawi.com/journals/ecam/2011/381862/
n = 10 * 4
Endast enkelblindning, och en tveksam sådan

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17109583
n = 24
Ingen blindning alls

n = 15 * 3
Endast enkelblindning

http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1046/j.1365-2648.2001.01691.x/full
n = 23
Ingen blindning, inte ens en kontrollgrupp

Samtliga ger också svaga, om några effekter.

Klockren placebo och försöksledareffekt.

Det finns en anledning till att man kräver dubbelblindade, oberoende upprepade studier vid läkemedelstester.

[Ming]
1

#70"Dina studier är dåliga:"

Du har så rätt  då det är "svårt" att kvantitativt mäta effekten av healing.

Fler studier och forskningsmetoder behövs.

Att healing som komplement förekommer i sjukvården och att patienterna upplever välbehag är positivt då välbefinnande gynnar hela kroppen.

Maria
2

#71 Taktil massage/beröring förekommer i vården och ger många ett lugn och välbehag men det är en himla skillnad mellan beröring och healing, tycker du inte det?

/Maria

[Ming]
0

#72"..det är en himla skillnad mellan beröring och healing, tycker du inte det?"

Det lilla jag känner till om healing är att det finns olika metoder…dvs både hudkontakt och att hålla händerna en bit ifrån kroppen samt /distans.

Healing lär ha med energier/krafter att göra och här är jag alldeles för okunnig för att uttala mig om "himla skillnader".

Magi-cat
2

s.k. placebo har enorm betydelse. Dvs kroppens självläkande förmåga. Vid healing förstärks det självreparerande systemet på ett ofarligt och livsbejakande sätt.

Placebo är verksamt även i "vanlig" vård - men här betraktas den självreparerande förmågan som något som ska tryckas ner, inte uppmuntras. Vilket man gör med symptombehandling, strålning, och diverse gifter med biverkningar. Ibland repar sig patienten ändå, mirakulöst nog vilket ofta säger mer om den självläkande förmågan än behandlingens effektivitet.

Tänk på exemplet med knäoperationerna där det blev i stort sett samma resultat om man opererade jämfört med om man låtsades opererar. Operationer, vitrockar och nålstick är starka placebo….

Vad man än tycker om den ena eller andra behandlingsformen borde väl även healingmotståndarna tycka att det är bra om en läkare utför healingen, jämfört med en medicinsk novis så att man förhoppningsvis får det bästa av två världar och valfrihet.

Såvida ni inte helt vill förbjuda healing förstås, men så odemokratiska är ni naturligtivs inte…..

Aviendha
3

#71 varför behövs fler forskningsmetoder för att testa healing när de vi har fungerar? Anledningen till att studierna inte fungerar, som Tristan pekar på, är inte avsaknad av vettig metod, det är avsaknad av vettigt användande av de metoder vi har. Det är inte metodens fel att studien blir dålig per se, det är forskarnas val att använda metoden på ett sätt som gör studien trovärdig eller inte.

[TristanChi]
3

#70"Dina studier är dåliga:"

Du har så rätt  då det är "svårt" att kvantitativt mäta effekten av healing.

Nej, det är inte svårare än för andra behandlingsmetoder. Det handlar om att göra studierna tillräckligt stora, många och dubbelblindade.

Precis som man gör för alla seriösa behandlingsformer.

Fler studier och forskningsmetoder behövs.

Varför har de inte gjorts?

Att healing som komplement förekommer i sjukvården och att patienterna upplever välbehag är positivt då välbefinnande gynnar hela kroppen.

Ja, placebo kan ha en viss effekt på välbefinnandet. Detta är välkänt.

Maria
1

#73 Jag är heller inte så insatt men "healing lär ha med energier och krafter att göra" Det är ju detta som gör att det inte hör hemma i vården tycker jag. Godkända, beprövade metoder ska användas och inget annat.

#74 "strålning, och diverse gifter med biverkningar."

Har du någon aning om hur många liv man räddar och botar?

/Maria

[Ming]
0

#75 Ok

#76 "Nej, det är inte svårare än för andra behandlingsmetoder. Det handlar om att göra studierna tillräckligt stora, många och dubbelblindade."

Ok

Neutralis
1

Kunde du eller kunde du inte hänvisa till EN vettig studie av healing, som jag frågade efter i #34?

Magikatten skrev i #27:**
Jag tror inte det spelar någon roll hur många välgjorda studier man matar er med, ni har bestämt er och lär inte lyssna på någon eller något som motsäger er ståndpunkt.**

Magi-cat
7

#77 Har du någon aning om hur många liv man räddar och botar?

Nu är det ju så här, Bumbleboo, att i det här fallet så var det en LÄKARE som även ville praktisera HEALING vilket han fick godkännande för av socialstyrelsen.

Vad klagar du på? Han blir inte mindre läkare för att han ÄVEN sysslar med healing för de patienter som vill det!

Det är inte frågan om att han ska sluta "rädda liv" eller sluta med läkargärningen - han vill ha rätten att göra både och! För dem som vill ha det så. Alla nöjda, skulle man ju kunna tro, men icke……

[TristanChi]
2

s.k. placebo har enorm betydelse. Dvs kroppens självläkande förmåga.

Detta är inte vad placebo betyder. Har du några belägg för att placebo påverkar självläkning?

jaerven
2

Det var intressant. Om du vet att placebo inte innebär självläkning så kanske du vet vad placebo gör?

[TristanChi]
3

Ur Wikipedia:

--------------------------------------------------------------------------
A placebo (play /pləˈsib/; Latin: I shall please[2]) is a sham or simulated medical intervention. Sometimes patients given a placebo treatment will have a perceived or actual improvement in a medical condition, a phenomenon commonly called the placebo effect.

In medical research, placebos are given as control treatments and depend on the use of measured deception. Common placebos are inert tablets, sham surgery,[3] and other procedures based on false information.[1] However, placebos can also have a surprisingly positive effect on a patient who knows that the given treatment is without any active drug, as compared with a control group who knowingly did not get a placebo.[4]

In one common placebo procedure, however, a patient is given an inert pill, told that it may improve his/her condition, but not told that it is in fact inert. Such an intervention may cause the patient to believe the treatment will change his/her condition; and this belief may produce a subjective perception of a therapeutic effect, causing the patient to feel their condition has improved — or an actual improvement in their condition. This phenomenon is known as the placebo effect.
--------------------------------------------------------------------------

Placeboeffekten är alltså huvudsakligen subjektiv (man känner sig bättre) och sällan observerad vid objektiva fysiska tillstånd (tumören slutar inte växa).

Maria
2

#80 Det var du som tog upp: "strålning, och diverse gifter med biverkningar." och det var det jag svarade på.

/Maria

Magi-cat
3

#84 och då skulle jag kunna replikera: Har du någon aning om hur många liv som tas? Av just mediciner, och sjukvårdsbehandlingar. Hur många som BLIR sjuka av biverkningar, som får sina liv förstörda. Men - där brukar ni svara att nyttan överstiger nackdelarna. Dvs om fler överlever jämfört med hur många som dör så är skolmedicin bra.

#84 Skulle du hellre se att just denna läkare blev fråntagen rätten att även utöva healing?

[Starman]
6

Det här är beklämmande. När ska dårskapen ta slut? Jag tänker på alla stackare som inte kan bli hjälpta i den riktiga vården och söker sig till skojare som dessa, att skojaren dessutom är praktiserande läkare som frias i ett kvacksalverimål är ju riktigt förskräckligt då det ger någon sorts "legitimitet" till dennes kvackeri. Det är ju förhatligt, egentligen, att vi i Sverige inte kan säga ifrån och visa att vidskeplig hittepåbehandling inte är okej att syssla med om man är läkare, då ska man för tusan gå efter en kodex och bara syssla med vetenskapligt bevisat effektiv behandling.

Maria
2

#85 Det är självklart att nyttan överstiger nackdelarna med enkel matematik.

Forskningen går hela tiden framåt och väl är det.

Om du drabbas av svår sjukdom. Avstår du skolmedicinen?

/Maria

[TristanChi]
6

Skulle du hellre se att just denna läkare blev fråntagen rätten att även utöva healing?

Det vore juridiskt svårt. Rimligare vore att annullera hans läkarleg.

Klass
2

Jag, personligen, skulle inte klara av att gå till en läkare som jag visste sysslade med t.ex. healing. Eller om den läkare jag gick till skulle skriva ut homeopatika! Fast i det fallet skulle jag nog ta det som en pik om att min åkomma nog var psykosomatisk.

Hoppas att detta inte går för långt för då finns risken att jag börjar bli paranoid och börjar undra vilka tomtar på loftet all vårdpersonal som jag möter som patient har.

Magi-cat
4

#87, 88 inte helt förvånande……inte alls faktiskt.

matematik, bumbleboo? Vad är det för matematik som säger att ett visst  antal barn måste offras i narkolepsi för att läkemedelsbolagen måste håva in sina jättevinster på vaccin?

Vad är det för matematik som du anser legitimerar att ett stort antal människor varje år dödas och skadas av medicners biverkningar, av vårdskador?

Om du själv eller någon du känner skulle falla offer för den matematiken, hur känner du då?

När ni reducerar levande, kännande människor till siffror i statistiken, då tappar ni känslan för verkligheten.

Vi behöver inte tycka lika och kommer inte heller att göra det. Men med ömsesidig respekt borde det ändå vara självklart att en läkare ska få utöva både healing och den vanliga medicinen, utan sura miner från er. Valfrihet - är det så svårt?

blombuketten
3

#90. Är det inte så att det fortfarande inte är klart att det faktiskt var just vaccinet som orsakade nakolepsi? Fast å andra sidan spelar det ju ingen roll, för just den saken har du (och några till) tagit upp och tjatat om, som om det vore klappat och klart, om och om igen. Har ni inga andra exempel, som är fastställda att ta upp?

Föresten, nu var det väl ändå du som kom in på vaccinet…..igen.

Frågan är, i ditt fall, felställd tycker jag. Hur många människor anser du ska drabbas illa p g a att de struntar i skolmedicin och/eller vaccin? Eller barn, som inte själva får bestämma och där föräldrarna struntar i traditionell vård/skolmedicin och/eller vaccin. Det är nog snarare åt det hållet Bumbleboos matematik sträcker sig.

Det finns inget som alltid är 100%. Alltså, jag kanske drabbas av någon bieffekt vid en särskild medicinering, medan 10 000 andra klarar sig. Ska de andra 10 000 inte ta medicinen p g a mig då? Det är väl ändå det saken handlar om, inte tvärtom.

Det säger sunda förnuftet att om någon man känner skulle falla offer skulle man bli ledsen, förbannad och allt vad som kommer upp. MEN, jag skulle inte anklaga någon typ av medicinsk behandling för den saken om jag samtidigt vet att många andra klarat sig.

Dessutom kan jag inte se att du svarar på Bumbleboos, väldigt enkla, fråga om vad du själv skulle göra om du drabbas av svår sjukdom, om du då skulle vända dig till den tradiotinella sjukvården? Den frågan har jag sett ofta ställas till dig (och andra) men inte besvaras. Är frågan svår?

En motfråga. Om du själv eller någon du känner skulle falla offer efter den matematiken (fast med healing och/eller struntat ta vaccin). Hur skulle DU känna dig då?

Nej, vi behöver inte tycka lika. Inte heller i det att det skulle vara någon slags "ömsesidig respekt) att tillåta läkare utöva healing. Som jag ser det så får healing finnas, men inte genom läkare. En läkare ska göra allt i sin makt för att bota och lindra efter vetenskapens alla regler, inte flumma runt i något det inte ens finns belägg för att det fungerar.

All beröring är f ö lugnande. Men det är fysiskt beröring, inte ett flum om en massa energier som flödar från diverse ting.

blombuketten
4

#90. "När ni reducerar levande, kännande människor till siffror i statistiken, då tappar ni känslan för verkligheten."

Vad är det där för dravel? Kan du inte läsa statistik och ändå känna? För det måste ju vara dig själv du utgår från, för vad gäller mig och andra här så har du inte den blekaste aning. Du förstår, statistik ÄR verklighet. Det är det som är poängen.

Klass
2

Sen undrar jag om de som jublar över detta tycker att det finns någon gräns, var går den och hur avgör man var den ska gå?

Är det ok, ja till och med önskvärt, att läkare också börjar syssla med t.ex. tarmsköljning, radionik, pendling, öronljus, fotbadsdetox, exorcism, nasal reflexterapi, dianetik, astrologi, shamanism, homeopati, mahikari?

Om inte, vad "går bort" och varför?

[TristanChi]
3

"Jag är inte bara läkare, jag är också bindgalen."

[Ming]
1

#93 "Sen undrar jag om de som jublar över detta tycker att det finns någon gräns, var går den och hur avgör man var den ska gå?"

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13831302.ab

"Nu har Socialstyrelsen slagit fast att läkare kan praktisera som läkare och healare – bara det inte sker samtidigt. Läkare får alltså inte underlåta att ge medicinsk behandling till förmån för andlig."

[TristanChi]
0

Det var inget bra svar på frågan.

Maria
1

#95 Samma länk som i #10 Så nu börjar vi om ….Flört

/Maria

Magi-cat
3

Blombuketten: En motfråga. Om du själv eller någon du känner skulle falla offer efter den matematiken (fast med healing och/eller struntat ta vaccin)

Det är som om ni ser huvudmotsättningen och valet stå mellan frisk med skolmedicin och sjuk/död med healing. Om vi leker med tanken att det vore så frågan stod skulle valet varit så lätt att den aldrig behövt ställas. MEN nu har vi ju den där verkligheten igen. I den blir man inte automatiskt frisk med skolmedicin, inte ens om man passerar nålsögat och faktiskt kommer i åtnjutande av undersökning och behandling, långt därifrån. Mycket ofta får man på köpet biverkningar som ibland är handikappande eller t.o.m. dödliga.

Alternativmedicin/healing är ofarlig och verksam och alla som vill bör även i Sverige ha möjligheten att välja den, gärna utförd av läkare.

Du förstår, statistik ÄR verklighet. Det är det som är poängen.

Det finns tre sorters lögn: Lögn, förbannad lögn och statistik.
Mark Twain

Det finns säkert statistik som har rätt också. Men kom ihåg att statistik är statistik, inte sanningen. Den kan laboreras hur som helst. Läkemedelsbolagen har personer i sin tjänst som är experter på just det, att manipulera siffror.

Klass
3

#98 Magi-cat

"Alternativmedicin/healing är ofarlig och verksam […]"

1. Menar du all alternativmedicin?

2. Vad har du för vetenskapliga belägg för att just healing är verksam?

Har du kollat på, begrundat och kommenterat filmen i #68?

Alla i Sverige har för övrigt redan möjlighet att välja den "behandlingsmetoden", så vad bråkar du om?

[TristanChi]
2

Ingen behandling kan garantera 100% effektivitet, vare sig healing, lavemang eller cytostatika.

Kruxet är hur man för varje enskilt fall kan erbjuda en terapi som ger största möjliga sannolikhet för förbättrad livskvalite.

Detta kan man utröna med hjälp av vetenskap och beprövad erfarenhet.

Folk dör. Det är egentligen bara en fråga om finlir.

blombuketten
2

#98. "MEN nu har vi ju den där verkligheten igen. I den blirman inte automatiskt frisk med skolmedicin, inte ens om man passerar nålsögat och faktiskt kommer i åtnjutande av undersökning och behandling, långt därifrån. Mycket ofta får man på köpet biverkningar som ibland är handikappande eller t.o.m. dödliga."

Först vill jag säga att du inte svarade på frågan jag ställde överhuvudtaget. Istället valde du att skriva en hel massa annat, vilket bara blir dumt. Om du inte kan svara på frågan, säg det eller avstå.

Vad menar du med "inte ens om man passerar nålsögat….."? Som jag tolkar den meningen säger du att det är "svårt" att överhuvudtaget få behandling i sjukvården. Om det är det du menar tycker jag du ska, åtminstone försöka, belägga det påståendet. Om det inte är så du menar kanske du kan förklara bättre.

"Det finns säkert statistik som har rätt också. Men kom ihåg att statistik är statistik, inte sanningen. Den kan laboreras hur som helst. Läkemedelsbolagen har personer i sin tjänst som är experter på just det, att manipulera siffror."

Även här svarade du inte på frågan jag ställde och t o m valde bort den del där jag ställer frågan till dig. Istället för att svara valde du att kommentera med en massa ord som betyder……ja vad? Eftersom du så säkert påstår att läkemedelsbolagen har personer i sin tjänst som är experter på att manipulera siffror, undrar jag om du har belägg för det påståendet.

Dessutom, vilket är rätt typsikt för dig, så har du flyttat målstolparna en bit längre, för det var inte det du skrev i #95 som du skriver i #98. I inlägg #95 skrev du…….."När ni reducerar levande, kännande människor till siffror i statistiken, då tappar ni känslan för verkligheten." Det var det jag svarade på. Det du sen hittar på är ännu mer dravel istället för att svara på frågan.

Du pratar om att vi vilseleds genom styrda herrar i maktens korridorer (kan man ju tyda det till). Konstigt nog har du inte en enda tanke på att du sitter här och påstår väldigt många saker som du inte kan belägga. Det är också att ljuga att hitta på saker som du egentligen inte vet.

Gillar du healing och andra sådana saker så varsegod. Jag föredrar att gå till en läkare som sysslar med det han ska, den traditionella vården baserad på vetenskap. Det tillhör väl också att få välja fritt antar jag.

F ö noterar jag att du inte heller svarat på frågan om hur du själv skulle göra om du drabbas av svår sjukdom. Tja, tre frågor och inget svar.

Klass
0

#95 Ming

Men tycker du att något/några av mina exempel i #93 också, förutom healing, borde få förekomma i den skattefinansierade vården?

blombuketten
2

#100. Precis. Det konstiga är ju bara att Magi-Cat och liksinnade anser att det noll-tolerans vad gäller traditionell vård, samtidigt som samma krav inte alls behöver ställas vad gäller healing och annat sådant. Bevisligen dör människor som valt bort vård och skolmedicin, fast det räknas tydligen inte. Detta trots att dessa valt healing, homeopatika osv, som då ska vara, enligt dem, så ofarligt. Ja, ofarligt är det då det inte finns någon verksam substans i det, men farligt blir det av samma orsak.

[TristanChi]
0

Deyr fe
Deya fraendir
Deyr sjalfr it sama
Ek veit ein
Aldregi deyr
Domr um daudhan hvern.

blombuketten
0

#104. Ja, så kan man ju också uttrycka det :)

Neutralis
2

Magiska katten skrev:**
Alternativmedicin/healing är ofarlig och verksam och alla som vill bör även i Sverige ha möjligheten att välja den, gärna utförd av läkare.**

-Kan du hänvisa till EN vettig healingstudie som påvisar effekt utöver placebo?

Och så har vi denna som Kissen inte heller vill svara på:
-Om du drabbas av svår sjukdom. Avstår du skolmedicinen?

Vi kan väl bygga på de obesvarade frågorna i inläggen vi gör… så kanske det kommer ett svar så småningom.

Ackumulerade frågor till Kissekatten:

-Kan du hänvisa till EN vettig healingstudie som påvisar effekt utöver placebo?

-Om du drabbas av svår sjukdom. Avstår du skolmedicinen?

Klass
2

#106 Neutralis

Jag har i alla fall tolkat (jag kan ha tolkat fel, alltså) den magiska kattens "svar" som att en riktig läkare uppsöks när riktig sjukdom uppstår. Vid flumsjukdom funkar flummetod skitbra.

Neutralis
1

Jaha ok, då kanske det kan användas ett diskretare teckensnitt till den frågan efter som hon har gett ett svävande svar:)

[TristanChi]
0

"Domr um daudhan hvern" kan alltså innebära att man evinnerligen blir beskriven som en sällspord fåne.

[Ming]
0

#97 bumbleboo:"Samma länk som i #10 Så nu börjar vi om ….Flört"

Oops  se där….missade din kommentar 85 inlägg tidigare….men tål att upprepas Glad

[Ming]
0

#102 "Men tycker du att något/några av mina exempel i #93 också, förutom healing, borde få förekomma i den skattefinansierade vården?"

Nej,Klass,det tycker jag inte.

Magi-cat
0

Neutralis, behöver du tilltala mig, eller omtala mig, använd mitt nick, Magi-Cat och inget annat. Tack!

Neutralis
0

Cool

Klass
1

#111 Ming

Varför inte det?

Jag försöker alltså förstå var, och hur, man ska dra gränsen.

Neutralis
2

Aha, är det därför du missar frågorna. Då ska jag använda ditt riktiga nick så kanske du svarar…

Magi-cat!

Kan du möjligtvis hänvisa till EN vettig studie av healing som påvisar en effekt utöver placebo? Verkar som att du i #27 har några på lager.

[Ming]
0

#114 Klass

För att det är hokus pokus i "mina ögon" känns helt främmande.

Klass
1

#116 Ming

Det är alltså helt subjektivt?

Ta t.ex. homeopati - jag gissar att det är betydligt fler människor (jag vet alltså inte om det är så) som tror att homeopati fungerar än som tror att healing fungerar. Varför ska inte våra skattepengar gå till homeopati när så många "vet" att det fungerar?

Vad ska man "gå på", hur ska man avgöra detta?

[Ming]
0

#117 Klass

Hur de här "metoderna"påverkar var och en har jag ingen aning om…däremot TYCKER jag INTE att skattemedel ska finansiera de här verksamheterna såsom  "tarmsköljning, radionik, pendling, öronljus, fotbadsdetox, exorcism, nasal reflexterapi, dianetik, astrologi, shamanism, homeopati, mahikari?" OM det inte visar sig att de har god effekt på hälsan.

"Vad ska man "gå på", hur ska man avgöra detta?"…undrar du vidare…

Vetenskap och beprövad erfarenhet av "sjukvårdande insatser" ska vara vägledande för offentlig vård.

Att vara öppen för att komplettera med healing ävenså det "bara"är subjektivt känns inte helt fel…faktiskt.

[TristanChi]
0

Likställer du healing och homeopati (och de övriga nämnda metoderna) härvidlag alltså?

Klass
1

#118 Ming

Trots att healing har lika bra/dålig effekt på människors hälsa som de andra metoderna jag räknande upp så tycker du ändå att endast healing ska skattefinansieras. Varför det?

Om vi tänker att även de andra metoderna endast ska användas som "komplement", då?

Jane-Lyzell
3

http://roberthahn.nu/2011/10/15/healing-i-sjukvarden/

[Avlägsnade en textmassa som verkade vara ett citat. Markera alltid era citat med citationstecken, > eller med en hänvisning i slutet, så att det inte går att missta er egen text för någon annans. / Per]

[Ming]
1

# 119 och #120

Se #118

[Ming]
0

#121 Se där…tack för den länken Glad

Klass
1

#122 Ming

Jag tycker itne att jag har fått ett tydligt svar av dig.

Tycker du att healing ska ingå i den skattefinansierade vården och att t.ex. exorcism inte ska få göra det? Om detta stämmer - baserar du det på din egen subjektiva uppfattning?

Healing har alltså ungefär lika god vetenskaplig evidens som homeopati och öronljus har.

[Ming]
0

Ja till healing  som komplement i vår offentliga sjukvård och ska inte kosta extra.

Ang exorcism nej…..och det baserar jag på min egen färgade personliga osakliga vinklade ensidiga subjektiva uppfattning.

Varför då…undrar du kanske? Jag tror inte på att onda andar tar människan i besittning.

Klass
1

#125 Ming

Hmm, ok. Du baserar detta helt på din subjektiva uppfattning alltså, trots att du egentligen förstår hur knasigt det är. Med andra ord finns inga sakliga argument till varför healing ska betalas av skatt.

Du vann! Skrattande

[Ming]
0

#126 Ja du ser…efter allt fiskande…som värsta mediet Flörtfick du napp och äntligen det svar du väntat på…

Båda vann tycker moi!!

Klass
1

#127 Ming

Ser du inte hur knasigt det kan bli om allt ska handla om åsikter och tyckande när det gäller sjukvård? Tycker du verkligen inte att man ska dra en gräns någonstans? Hur ska man avgöra? Ska man rösta?

Vad händer när de flesta anser att vaccinering ej bör förkomma?

[Ming]
0

#128 Jo..det ska finnas gränser…har jag varit otydlig med det??

Fö är det lagar som styr…..även om EU:s "Etablerad praxis" smäller högt…..

Inte göra hönor av fjädrar…healing är väl etablerat utomlands som du ju vet..ingen skada skedd…och mig veterligen utövar de inte några hokus-pokus behandlingar inom sjukhusväggarna.

Ang vaccinering: Låt oss hoppas att folk får upp ögonen för antivaxarna…och de lögner som de sprider om vaccin!!

FilipSoderholm
4

För att förtydliga så är alltså hela #121 ett citat ur texten som länkades. Tyckte väl att det var lite väl lite särskrivningar och lite väl korrekt meningsbyggnad för att vara skrivet av Jane.

[Starman]
4

Men Jane. Det är ju bedrövligt att du inte ser hur felaktigt den här tomten du citerar resonerar.

Den vanligaste formen av healing består i att behandlaren med sina händer lätt berör sin klient varvid en läkande kraft eller ”positiv energi” överförs via en energikanal från en annan dimension av verkligheten.

Man kan inte ta ett så här överdådigt ickeobjektivt påstående seriöst.
Han fyller på vidare med;

Bäst kan healing liknas vid en blandning av taktil massage och psykoterapi, och i båda de fallen har vi endast skraltiga vetenskapliga modeller för hur det hela fungerar (men det gör både taktil massage och psykoterapi).

Han verkar ha lite förenklad världsbild. Lite svart/vitt. Vissa former av psykoterapi är svåra att säga att de fungerar, eftersom grundhypoteserna som behandlingarna är byggda på håller varandra och således inte låter sig testas med negativt resultat. (Se Psykoanalys)
KBT är den behandlingsform som visat sig effektivast.
Han gör även det ifrågasättningsvärda argumentativa fulknepet att använda positiv "Guilt By Association", att uppvärdera en häftigt kritiserad och ifrågasatt behandling vars utövare aldrig lyckats prestera bättre än placebo under kontrollerade former, genom att säga att healing bäst liknas vid "taktil massage och psykoterapi". Att ge en behandling som utgår från att man skickar ut healande energistrålar ur händerna nya benämningar gör inte det underliggande påståendet att healing verkligen, verkligen fungerar mer korrekt. Det gör inte heller påståendet mer korrekt, att de saker han själv väljer att likna sin hittepåbehandling i vissa fall frambringat evidens för effektivitet. Taktil massage är för övrigt en ifrågasatt behandling, särskilt om den utförs i syfte att lindra smärta är den värd att ifrågasätta.

När är det dags för människor att vakna upp ur flumkoman egentligen? Jag börjar redigt tröttna. Nej, nu ska jag ut och jobba på manan.

[Olivergb]
0

#130Det kan var så att verksamheten har gått neråt,att det inte finns några pengar att köpa ett rättstavningshjälp.

Den har haft fullt upp med att fråga, -va fan fick du luft ifrån, och ja med mera, och rensa medlemmar.Kan ju vara något åt det hållet.

Magi-cat
4

#130, 132 Det där med att skilja på sak och person ni brukar prata om - det gäller inte er, förstår jag?

Eller ni kanske inte har mer att komma med än personangrepp och gnäll om rättstavning.

[TristanChi]
2

Offended by proxy imponerar inte.

Svara istället på hur vad du har för belägg för:

Alternativmedicin/healing är ofarlig och verksam

[Olivergb]
0

Men de skaffar väl nya nick och så pratar de med sig själva för att få sajten att gå runt.sjuhundrafemtio medlemmar och ingen vill vara där!

Neutralis
1

Magi-cat!

Kan du möjligtvis hänvisa till EN vettig studie av healing som påvisar en effekt utöver placebo? Verkar som att du i #27 har några på lager.

Astell
1

Har tittat på videon #68…och placeboeffekten är väldigt intressant i sig…mer forskning på den :)

[TristanChi]
1

Men healing är ju inte placebo enligt dig.

healing sätter igång blodcirkulationen och ger en snabbare läkning spec vad gäller sår och brott…man får mindre ärrvävnad etc.

Har du ändrat dig?

Astell
1

Visst kan den vara det men det är kanske för att placebo inte riktigt är vad vi tror att den är…att vi påverkar varandra mer än vi tror..

[TristanChi]
2

Vad tror vi att placebo kan göra? Läka sår?

Astell
2

Jag sa ju att vi inte vet riktigt hur placebo fungerar…kanske healingen är ett verktyg som ingår inom placeboområdet…spånar lite..

jaerven
0

Något kan den ju tydligen göra. Jag tog mig friheten att citera några stycken ur din Wikipedia länk i # 83.

"Sometimes patients given a placebo treatment will have a perceived or actual improvement in a medical condition, a phenomenon commonly called the placebo effect."

"Such an intervention may cause the patient to believe the treatment will change his/her condition; and this belief may produce a subjective perception of a therapeutic effect, causing the patient to feel their condition has improved — or an actual improvement in their condition. This phenomenon is known as the placebo effect."

(Min kusivering)

Morphogenesis
0

#142. Som också kan ha med väldigt många andra faktorer att göra, inte bara att de tror sig få behandling. Det behöver med andra ord inte vara placeboeffekten som gör att patienten kryar på sig.

[TristanChi]
0

Om man upplever att man har mindre allvarlig huvudvärk än innan, är det då en faktisk förbättring? Ja.

Det är den typen av "faktiska förbättringar" det handlar om här.

jaerven
0

Så en patient som får en placebo behandling, och som ett resultat av denna har en upplevd eller verklig förbättring medecinskt sett, behöver inte ha fått en placeboeffekt? Vad kallar man det då? Placebo placeboeffekt?

jaerven
0

Så patienter som upplever sig ha en något mindre allvarlig huvudvärk än tidigare är det problem som orsakar läkemedelsföretagen stora svårigheter?

Morphogenesis
1

#145. Ge en patient sockerpiller mot förkylning, patienten är frisk efter tre dagar. Vad kan det bero på? #146. Skärp dig.

[TristanChi]
1

Om förbättringen sker som ett resultat av placebobehandlingen, så är det en placeboeffekt.

Orsakssambandet kan dock vara svårt att styrka. För detta hade krävts placeboplacebo. Man är hänvisad till att jämföra med försökspersoner som inte fått någon behandling alls.

Vad menar du?

[Olivergb]
0

Undra varför försökspersonerna inte klara energitestet bättre.Flickans hand var inte långt ifrån.

[TristanChi]
0

Och?

[Ming]
0

http://newsvoice.se/2011/11/01/osher-centrum-misstanks-forsnilla-donation-pa-43-miljoner-kronor/

Alternativjournalen beklagar att komplementärmedicinska utövare beskylls för att sakna evidens och vetenskaplig grund. Deras metoder bortförklaras som placebo eller tillfälligheter, men en dag damp 43 miljoner kronor ned till Karolinska Institutet med syftet att undersöka och implementera alternativmedicin i den vanliga vården. Det var donatorns vilja.

Men nu påpekar en växande skara alternativmedicinare att pengarna försnillas i rask takt till andra projekt som handlar om smärta, placebo, nocebo och sömnproblem.

Edzard Ernst. har i flera år försökt att motbevisa energihealing-metoder och har skapat vinklade studier för att motbevisa komplementära metoders effekter. Av 205 studier om Reiki healing granskades 9 i en review”. *

piotrr
1

Jane-Lyzell #3,

Finns det några flummiga dumheter som du INTE tycker är bra? Ge gärna exempel. Tarmsköljning till exempel, hipp eller kass?

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

piotrr
2

#152, Ming,

Wow, vilken vinklad text! "Ernst har i flera år försökt motbevisa.. och skapat vinklade studier för att motbevisa.."? Den där sajten dök upp från Magi-cat i en annan tråd, har du kollat rubrikerna? De är ganska genomgående ursäktande för "alternativa" behandlingar.

"Försnillas"? Att forskningsmedel avsedda att undersöka alternativmedicin i den vanliga vården ägnas åt smärta, placebo, nocebo och sömnproblem låter helt förståeligt. Och att "undersöka och implementera" - nja, man måste FÖRST undersöka, och först OM man hittar en effekt kan man implementera. Det går inte att ge bort 43 miljoner kronor i syfte att införa alternativmedicin i vården och sedan bli sur när vården inte inför alternativmedicin - det vore nämligen i så fall en MUTA.

Och det vore väl inte bra?

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

piotrr
2

#125, Ming,

> "Ja till healing  som komplement i vår offentliga sjukvård och ska intekosta extra."

"Kosta extra" för vem?

Jag menar på två sätt:

1. Någon måste betala den. Om inte patienten betalar, så betalar skattebetalarna. Eller så kanske "healern" bjuder på behandlingen, och då är det istället de som betalar genom att erbjuda sin arbetstid gratis.

2. All healing är extra eftersom den inte fungerar. Om du får offentlig fungerande sjukvård, så är healing extra, och den är aldrig gratis.

3.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

piotrr
1

#49, Ming,

"#47 Socialstyrelsen ok:ar hans bisyssla."

Inte egentligen. Socialstyrelsen har inte sagt att healing är OK eller bra eller fungerar, utan snarare att man inte får penalisera läkare som uttalar sig om och ägnar sig åt healing och andra icke-vetenskapliga behandlingar vid sidan om sitt läkaruppdrag.

Det är inte alls samma sak som att godkänna eller bekräfta det. Det är som att INTE slå dig för att du är dum i huvudet - inte ett erkännande att du är smart, men väl ett förbud mot att bruka våld mot dig.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

olaka
1

#152 "Av 205 studier om Reiki healing granskades 9 i en review." En studie kan vara nästan vad som helst och sollas ofta bort i metastudier eller liknande för att de inte har något vetenskapligt värde. Med såna här typer av alternativ medicin är typfallet en studie av en reikihealande sjuksköterska som frågar tio patienter efter en healingsession om de mådde bättre efteråt och åtta svarade ja…

[Ming]
0

http://newsvoice.se/2011/11/01/osher-centrum-fick-43-miljoner-kr-endast-3-av-71-studier-har-gatt-till-alternativmedicin/

#155 Förmodligen en utopi att få healing som  komplement dvs ingå i traditionell vård menar du?Jag tänker healing att ingå i omvårdnaden…

Hur det fungerar i Danmark Norge och övriga länder vore intressant att ta del av.

#156 Han fick behålla sitt läkarleg med förbehåll för sin bisyssla….dvs healing.

[Ming]
0

#157 ja jag har förstått att studier sållats bort för att därmed få önskat resultat….Objektivt?

olaka
1

Nej, de har sollats bort för att de är undermåliga, inte för att få önskat resultat. Jag skulle kunna få ett positivt resultat av älgpungsterapi om jag gjorde en studie på samma sätt som exemplet ovan.

Det är alltså studierna som är gjorda för att få önskat resultat, inte granskningen…

[Ming]
0

#159 Och…det gäller för både alternativ-medicinsk och traditionell läkemedelsforskning?

….eller…är det som "taskarna på Svenssons katt"??

olaka
1

En dålig studie är en dålig studie. Prova att försöka lansera ett läkemedel med såna studier till grund får du se vad som händer.

Att läkemedelsbolag skarvar sina studier råder det ingen tvivel om, men du måste göra Kliniska prövningar i olika faser, stora dubbelblinda studier med signifikanta effekter och en massa annat. Varför ska inte samma standard användas för att utröna alternativmedicin?

[Ming]
0

#160 "Varför ska inte samma standard användas för att utröna alternativmedicin?" Precis!!

När prövade läkemedel ändå visar sig ha mer biverkan än verkan dras de in från marknaden. Hur är det med naturmedicinerna vet jag inte…

Magi-cat
2

#162 Hur vet du att det var DÅLIGA studier Ernst dissade?

Det kan du knappast avgöra, eftersom jag betvivlar att du är tillräckligt insatt. Men du litar på honom och tror således att han visste bättre.

Den gängse uppfattningen,den som vi blivit inlärda att tro på, är att kliniska prövningar blablabla är på något sätt stående över tyckande och och troende. Men notera hur läkemedelsbolagen manipulerar sina undersökningar och media - som naturligtvis inte orkar läsa hela studien - nappar snällt.

JoHo
2

Har inte orkat läsa igenom de flesta poster. Rädd för att man måste göra för många facepalms.

Vet inte om någon nämnt detta:

MEN; När det gäller hittepåbehandlingar så måste man ställa sig frågan: Vilken evidensbaserad vård/behandling ska man ta bort till hittepåbehandlingens fromma? Kan någon av er woowoos svara på detta, tack.

olaka
4

Hur vet du att det var DÅLIGA studier Ernst dissade?

Det kan du knappast avgöra, eftersom jag betvivlar att du är tillräckligt insatt. Men du litar på honom och tror således att han visste bättre.

Från Pubmed:

"Most trials suffered from methodological flaws such as small sample size, inadequate study design and poor reporting."

Notera även att man hade gjort upp kvalitetskriterier INNAN man letade efter dem(det är så man gör):

"The searches identified 205 potentially relevant studies. Nine randomised clinical trials (RCTs) met our inclusion criteria." (min fetning)

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18410352

Men om du tycker att Ernst är för sträng, titta på den här sammanfattningen med författare som är mer positivt inställda till Reiki. De underkänner ALLA studier man hittade:

"None of the studies are of a size or quality that allows to draw reliable conclusions."

Författarna tycker at det verkar vara intressant, men kan inte säga att Reiki är verksamt och man menar att mer forskning behövs för detta ändamål.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21701183

Bonus:

Denna studien som är dubbelblind, randomizerad och stor visar att Reiki funkar lika dåligt som "fejki"(dvs, reiki-placebo) och man slår fast att

"An attempt by clinic nurses to provide more designated one-to-one presence and support for patients while receiving their chemotherapy infusions could increase patient comfort and well-being."

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21531671

Den gängse uppfattningen,den som vi blivit inlärda att tro på, är att kliniska prövningar blablabla är på något sätt stående över tyckande och och troende. Men notera hur läkemedelsbolagen manipulerar sina undersökningar och media - som naturligtvis inte orkar läsa hela studien - nappar snällt.

Den typen av studier jag pratade om i #157 är vanliga, i synnerhet när det gäller alternativmedicin, tycker du verkligen att såna studier ska få ligga till grund för vårdbeslut?

Om media inte gör sitt jobb och granskar läkemedelsbolagens studier på ett dåligt sätt, på vilket sätt fungerar Reikihealing bättre för det? På vilket sätt gör det dåliga alternativmedicinska studier bättre?

epithet
1

#164 Den gängse uppfattningen,den som vi blivit inlärda att tro på, är att kliniska prövningar blablabla är på något sätt stående över tyckande och och troende.

Så en objektiv undersökning om något fungerar eller inte, att testa det empiriskt, det är inte bra enligt dig? Tyckande och troende är bättre? Vems tyckande och troende?

[TristanChi]
2

#162 Hur vet du att det var DÅLIGA studier Ernst dissade?

Det kunde han. Och han visade även att han var tillräckligt insatt. Efter inlägg #166 vore det klädsamt med en ursäkt och ett erkännande från Magi-cat.

Neutralis
3

Nu försvinner nog kissen en stund, för att bemöta är inte hennes grej… speciellt inte när det är uppförsbacke.

[TristanChi]
2

Att ständigt ha fel är en livsstil.

Magi-cat
1

Robert Hahn gör en bra analys av Ernsts beteende och arbetssätt:

http://roberthahn.nu/2011/08/04/meta-analyserna-av-homeopati-ii/

Visserligen om homeopati, men det framgår hur han drar (felaktiga) slutsatser utifrån sina s.k. metaanalyser.

[TristanChi]
3

Man spär ut nånting astronomiskt mycket mer än vad som krävs för att garantera frånvaro av ursprungssubstansen.

Sedan träter man om ifall det p.g.a. bristfällig metodik ändå kan tänkas finnas någon molekyl kvar.

Detta hävdar van då skulle vara mekanismen bakom homeopatins effekter.

Man glömmer ju då de två viktiga punkterna:

1. Homeopati har ingen effekt bortom placebo
  2. Eventuella effekter vore ett bevis MOT homeopati, eftersom den homeopatiska principen innebär att ett ämne som orsakar ett visst symtom sägs bota tillståndet som symtomet orsakar.

Var är Magi-cats ursäkt för lögnerna framförda i #164?

Magi-cat
3

#172 Var är Magi-cats ursäkt för lögnerna framförda i #164?

URSÄKT? Nej vet du vad!

Ernst är inte ute efter sanningen. Ernst vill endast misskreditera alternativmedicin i allmänhet och homeopati i synnerhet.

Läs gärna Robert Hahns inlägg, han förklarar bra….

[TristanChi]
0

Hur vet olaka att det var DÅLIGA studier Ernst dissade?

Morphogenesis
1

#173. Jaha, Robert Hahn, men då är saken biff!

JoHo
2

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Att referea till virrhjärnor som Hahn och Sassersson för att hitta belägg? Jösses, magi-cat. Du är verkligen lost. Antar att du har Däniken som källa när det gäller flygplan också?

Här ett gammalt, men kul, klipp om just hur sjukhus skulle se ut om vi förlitatde oss på nonsens:

piotrr
1

#159-160, Solenn och Olaka,

> "Nej, de har sollats bort för att de är undermåliga, inte för att få önskat resultat. Jag skulle kunna få ett positivt resultat av älgpungsterapi om jag gjorde en studie på samma sätt som exemplet ovan."

Det är inte alls säkert. När man gör en granskning eller metastudie behöver man inte vara intresserad av ALL forskning. Man kanske gör en metastudie på forskning på astma, då tar man bara med de studier som faktiskt titta på astma och alla studier som handlar om allergi istället, faller bort. Så det behöver inte betyda att all annan forskning var kass, utan att den inte innehöll det man letade efter.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

Jane-Lyzell
0

Ni skulle passa innne på illuminata - konspriationsteorier är vardagsmat för erCool

olaka
4

Sant, jag var oförsiktig i mitt språk. "I sammanhanget irrelevanta" kanke?

Av de med konspirationsteorier hänger i alla fall Magi-Cat på Illuminati. Så ett rätt där, Jane, du kanske är synsk…

blombuketten
1

#178. Haha, vi andra är portade där så jag tror inte sajtvärden på Illuminati håller med dig. Om du nu inte menade Magi-Cat förstås.

[starson]
3

Förstår inte den här rädslan för att healing ska komma in i sjukvården? Om man inte önskar healing så är det säkert inte ett tvång att få det?  Dessutom var det samma rabalder innan akupunktur kom in i sjukvården, nu finns det snart inga läkare kvar som kan säga att det inte fungerar! Vad placebo beträffar så är det heller inga konstigheter, det är fritt från biverkningar och även inom den etablerade sjukvården undersöker man placebons effekter som en tillgång inom medicinen. Har själv varit med i vissa studier för detta. Dessutom vill jag i så fall fråga, hur kommer det sig att healing fungerar på djur? Har dom också en förmåga att "bli lurade" av placebo? Jag har behandlat både hundar och hästar som blivit friska, medan veterinärerna kliar sig i skalpen. Där kan väl ändå inte placebo ha nån större inverkan?

Klass
1

#181 starson

Vet inte om rädsla är rätt ord. Visst ska man få behandlas med healing om man vill och om det finns tillgång till det. Däremot tycker jag inte att det ska bekostas med skattepengar!

Har du något belägg för att healing fungerar på djur? Fungerar mot vad, förresten?

Jane-Lyzell
2

Behövs belägg om djuren blir friska eller människan - spelar det någon roll då!??

Är inte att bli frisk det vesäntliga!

olaka
5
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jane-Lyzell
0

185 Men så svårt var väl inte det att förstå 1+1 =HelCool

Lightwarrior
5

Det finns vetenskapliga studier gjorda enligt konstens alla regler, som visar att healing faktiskt fungerar.

Studierna är gjorda i England, (tror jag), och utfördes på råttor…
Man tog två grupper av råttor och satte dom i exakt lika miljö, dom matades lika och sköttes lika.
För att få ett riktigt resultat, gjordes healingen på distans, som är ett vedertaget begrepp inom healingen.
Alltså healern befann sig utanför råttorna och kom aldrig i kontakt med dom på något sätt.
Efter att studien var klar så visade det sig att, de råttor som fått healing, mådde bättre rent fysiskt och hade också ökat i vikt mer än de råttor som inte fått healing…

Healing är ett alldeles utmärkt komplement till sjukvården och när det gäller vem som ska betala vad, så kan man gott erbjuda även healingen med skattepengar…

Dom används ju till så mycket annat, som vissa inte har betalat för…Förvånad

Klass
2

#184 Jane-Lyzell

Hehe, va?

Alltså, ja - det väsentliga är om djur och människor blir friska av healing. För att säkrast veta om så är fallet bör det finnas belägg.

Eller hur tänker du? Tänker du?

Klass
1

#187 Lightwarrior

Ah! Det låter ju jättebra. Faktiskt. Är inte ironisk nu, även om man kan tro det.

Jag antar att du har någon slags hänvisning till dessa studier. Vilka som gjorde dem o.s.v.

Jane-Lyzell
2

188 Javist är det bra om det finns det - så skeptiker kan bli nöjda - men så länge inte skolmedecinen tar sig an våran healing som forskning lär det inte blir det då vi medium och healers bara jobbar och ser resultaten och nöjer oss med det!Tungan ute Vi har bevis alla dem som är nöjda! och friska! Evidens Nej, det behöver vi inte, mer en at alla hjälpta personer mår braGlad

[starson]
3

#183 Japp, jag har flera bevis för att healing har hjälpt djur. Kan ta 2 exempel som jag själv varit inblandad i: En hund som fått en så kallat diskfraktur i nacken. Veterinären sa till ägaren att hunden inte fick gå mer än ute på gräsmattan lite för att göra sin behov. det skulle enligt veterinären ta ca 6 månader innan det skulle vara läkt. Ägaren frågade om jag ville ge hunden healing vilket jag gjorde. Efter 1½ månad var hunden på återbesök och friskförklarades av veterinären. När ägaren sa att hunden fått healing gick veterinären med orden att det inte fungerade. En häst, en travare, hade en sträckning i ljumske och bog. Veterinären som undersökte hästen sa att den skulle behöva 6-8 behandlingar av osteopat. Jag gav healing och efter andra osteopatbehandlingen friskförklarades hästen.

Man kan säkert vända och vrida på detta hur mycket som helst för att hitta andra förklaringar men det finns för många såna här "incidenter" för att bortförklara det.

[starson]
3

Det här med skattepengarna också, tycker du att det är ok att t ex skattepengar ska gå till polisinsatser vid sportarrangemang? Nu har det i o f blivit lite hårdare med det men det satt långt inne. Jag har ingen lust att betala för att ett gäng med huliganer bär sig åt som svin och slår sönder ett kvarter för att dom känner för det!

Det finns mycket som är tveksamt att skattepengar ska bekosta.

Om människor kan må bättre av healing så är det väl värt hur mycket skattepengar som helst även om det "bara" är placebo, vilket jag inte tycker att det är?

[TristanChi]
1

Om människor kan må bättre av healing så är det väl värt hur mycket skattepengar som helst även om det "bara" är placebo

Nej. Placebobehandling är att föra patienten bakom ljuset, vilket är oetiskt.

vilket jag inte tycker att det är

Vilka behandlingar som ingår i den allmänt finansierade sjukvården bestäms lyckligtvis inte av vad du tycker. Kan du referera till några kliniska studier?

Morphogenesis
2

#191. Nja, det där är inte vad som kan kallas "bevis", utan mer personliga anekdoter.

Klass
1

#191 starson

Som Morphogenesis skriver så är anekdoter inte i närheten av några riktiga belägg.

Det här YouTube-klippet förklarar detta väldigt bra och pedagogiskt (dock på engelska): http://www.youtube.com/watch?v=16E-4avtddE

Nej, jag hoppades på några riktigt gjorda studier. Eller åtminstone en, till att börja med.

#192 starson

Nu handlar den här tråden inte om fotbollshuliganer och poliser, men starta gärna en ny tråd om du tycker att det är ett intrssant ämne. Det handlar visserligen inte direkt om vetenskaplig skepticism, men kanske är intressant ändå.

(Dessutom så finns det ju uppenbarligen poliser på riktigt och de "fungerar", åtminstone bättre än placebo - så jag kan inte riktigt se sambandet med healing där.)

[Olivergb]
1

#187 Vad var orsaken att man valde att göra den vetenskapliga studien på råttor?

olaka
1

Du kanske inte visste det, men på den här siten så är det kotym att källhänvisa, har du nån länk till denna studie, kanske på pubmed eller så?

[TristanChi]
1

Vilken studie?

piotrr
2

> "Det finns vetenskapliga studier gjorda enligt konstens alla regler, som visar att healing faktiskt fungerar."

Majoriteten av alla studier på healing är så dåliga att man inte kan förlita sig på resultatet. De studier som är väl utförda visar att healing fungerar lika bra som placebo / sham, alltså fejk. Att en invecklad ritual fungerar bättre än att helt avstå ifrån behandling, viket man kan kontrollera med en andra kontrollgrupp, är ett utslag av placebo.

Din tur.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

Lightwarrior
0

Class, tyvärr. jag kan inte hitta dessa lines längre. Hade gärna satt ut dom, men tyvärr…

Klass
2

#200 Lightwarrior

Men, vad synd! Sådana banbrytande vetenskapliga upptäckter borde inte vara så svårt att hitta. Någon tidskrift borde ha publicerat den.

Om inte, så är vi tillbaka på noll igen. Synd.

[Olivergb]
2

#200 Jätte tråkigt.kan du inte försöka känna av var de kan finnas en gång då? Prova.

[starson]
3

http://www.healingtouchresearch.com

http://www.centerforreikiresearch.org

http://www.secourong.com/research.php Här är lite rapporter om healingforskning. Tyvärr läggs ju mycket forskning ner när resultaten visar sig positiva. Varför kan man ju fråga sig? Men det vet väl ni en massa om?

[TristanChi]
2

Tyvärr läggs ju mycket forskning ner när resultaten visar sig positiva.

Kanske är forskarna dumma i huvudet. Det brukar fungera tvärtom.

Magi-cat
2

eller att forskarna har lite svårt med att modifiera sin världsbild…

[TristanChi]
6

Menar du att de som forskar på healing vill att det inte ska fungera, men resultaten visar att det fungerar, och att de sedan lägger ner projektet för att mörka?

[Olivergb]
1

#203 Det kan jag absolut inte tänka mig att det skulle göra.

Har du något färskt exempel på det?

Jane-Lyzell
0

M

en de klokas medialitet togs också i anspråk för att

återfinna bortsprungna husdjur och för att spåra och

återfå stulna ägodelar. Deras verksamhet bland

behövande människor i fattiga och hårda tider kan nog

inte värderas. I synnerhet som de ofta fick praktisera sin

förmåga under hot från kyrkan, som påstod att de hade

förbindelse med djävulen, (häxprossesen) och från

överheten som på uppdrag från en växande läkar kår

kände sin praktik hotad av naturbotarnas verksamhet.

---------------------------------------------------------------

Intresant utveckling:-))))) från förr!

FilipSoderholm
3

Va?

[TristanChi]
1

Confusion at your fingertips.

FilipSoderholm
1

Det blir så himla "goddag yxskaft" ofta när det klistras in citat, med lite godtyckligt extraformatering ovanpå, som nästan aldrig direkt går att anknyta direkt till något som sagts. Och alltid utan egen kommentar också. Inte undra på att man blir bortkollrad som rationellt tänkande.

Jane-Lyzell
1

209 Läkarna känner sig fortfarande hotade av naturbotarna och healersFlört ingen skillnad då som nu! - det förde endast upp det i sositeten bland de rika och gjorde det till en vetenskap!

Inte var de ute  till de fattiga på landet inte dåtidens läkare - det höll sig bland de rika som kunde betala för deras tjänster(inne i städerna) - de fattiga blev då ett hot emot deras läkekonst( den läkekonst som många gånger dödade iställett för botade ifrån stolta vetenskapliga läkare)

FilipSoderholm
1

Vad får dig att tro att det är så? Jag kan också se att du hävdar det, men varför hävdar du det? Behandlingsformer som fungerar inlemmas i den vanliga vården och blir då en del av det som läkare jobbar med. Behandlingsformer som inte fungerar är inte vården intresserad av. Förstår du?

Jane-Lyzell
1

213 Presis , allt som går utanför etablissemanget tystas nedFlört då det blir ett hot! inte hot emot människan utan ett hot emot läkarvården!!!

FilipSoderholm
3

Tre frågor:

1. Hur går den här nedtystningen till?
  2. Tycker du att det finns en skillnad på det du kallar nedtystning och kritik?
  3. På vilket sätt menar du att läkarkåren skulle känna sig hotad? Kom ihåg när du svarar att behandlingsformer som faktiskt fungerar blir en del av vården.
blombuketten
2

#212. Så du menar att läkare förr i tiden endast såg till de rika och struntade i de fattiga? Det är väl ändå inte riktigt sant. Skillnaden är, i huvudsak, utvecklingen. Sjukvården förr i tiden var lite annorlunda.

Om vi tar 1700-talet så var nog de flesta självlärda. De "sjukvårdskunniga" var bl a fältskär, barberaren, jordegummor och så vidare. Sjukhus hette på den tiden hospitaler och läkare fanns det få av.

Vet du att man kan härleda Socialstyrelsen ända till slutet av 1600-talet. Det är några år sedan det. Menar du alltså att det redan då drogs upp till sociteten bland de rika och "gjordes till en vetenskap". Det är snarare så att man från den tiden utvecklade sjukvården hela tiden, genom att ha en slags tillsynsmyndighet för att, som det hette på den tiden, hålla kvacksalvare utanför. Det hette från början Collegium Medicum, bytte sen namn till Kongl. Medicinalstyrelsen och heter numer Socialstyrelsen.

Man kan alltså säga att detta kollegium/socialstyrelsen alltid haft till uppgift att förbättra sjukvåden. Självklart under de förhållanden som varit genom åren. Sjukvården idag är ju inte samma som för 300 år sedan.

Bara det att man väldigt tidigt började utbilda läkare, fältskärer, barnmorskor visar väl ändå på att man hela tiden strävat framåt. Inte bara för vissa av befolkningen, utan befolkningen överhuvudtaget. Sjävklart fick de rika bättre vård då uppdelningen i sociala grupper var såpass stor. Så är det än i stora delar av världen. Fattiga får sämre vård än rika. Men det kan man knappast skylla vetenskapen för.

[TristanChi]
3

Fattiga får sämre vård än rika. Men det kan man knappast skylla vetenskapen för.

Jo, det kan man tydligen. Man kan tydligen även samtidigt hävda att de fattiga fick bättre vård förr, då naturbotande healers höll till bland de mindre bemedlade, medan de rika fick hålla till godo med vanliga läkare, som ju bara dödade sina patienter.

[Olivergb]
1

Om du haft förmågan hade du såklart knallat in på t.ex HIA och lagt lite energi där så att alla blev friska.Eller varför inte infektion och fixa bort lite virus ,som HIV t.ex.Eller barnavd.Det finns hur många som helst som önskar alldra helst i deras liv att få bli friska.

Att säga att man inte får för sjukvåden håller inte. Du vet att det inte finns någon som har den förmågan att bota allvarliga sjukdomar.

Du kan kontakta vilken läkare du vill,men efter 30 år arbete har du inte gjort det.Du har alltså lämnat människor att dö fasten du på ett enkelt sätt kunnat rädda om från en för tidig död med din påstådda kraft.

Klass
2

#218 Olivergb

Det ligger en del i det du skriver.

Om man är en kärlek- och ljusmänniska som dessutom är övertygad om att man, genom healing, verkligen kan hjälpa människor - varför gör man inte det då?!

Om man däremot bara tror att man kan göra detta - varför testar man inte detta då?!

[Olivergb]
4

> Det ligger en del i det du skriver".

Nej,det ligger mycket i det jag skriver,inte en del.

Klass
1

#220 Olivergb

Tungan ute

Jaja, okdå.

[Starman]
12

Jag tror faktiskt att du har lyckats ta pudeln ur kärnan. Något som Jane ofta inte tar med gott mod, så vi får vänta och se om det blir något svar över huvud taget.

Dagens spådom i Nostradamus-stil:
En trollpacka i sina bästa dar,
blir ilsken när hon inga trolldomar har kvar.
Hon försöker att trolla sig ur varje situation,
men blodet börjar koka när hon får motargumentation.
Arg som ett bi sticker hon till,
likt en retad reptil när hon inte får som hon vill.
Bättre som lans, tänker hon, är att spy galla över vetenskapen,
när det enda hon har till strids är rostiga vapen.

[Olivergb]
8

Det är inte så intressant då hennes svar alltid är fyllda av förakt.

Ibland vill man bara skriva lite vad man tycker o tänker.

piotrr
1

#212, Jane-Lyzell,

Har du några som helst belägg för att det skulle vara så?

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

piotrr
4

> "213 Presis , allt som går utanför etablissemanget tystas nedFlört då det blir ett hot! inte hot emot människan utan ett hot emot läkarvården!!"

Har du tystats ner? Har alla de tusentals butiker som säljer homeopatiska medel tystats ner? Har Kan Jang tystats ner? Har astrologer tystats ner? Är det därför man inte längre ser dem i VARJE veckotidning och dagstidning? Har healers tystats ner, är det därför vi nu ser domstolsfall med läkare som FÅR praktisera healing?

Healing är inte det minsta nertystat. Det funkar bara inte.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

[starson]
1

Du har förståss fått en massa healing och är insatt i detta?

Om man nu kan säga att det inte fungerar bara så där, då förutsätter jag att du har testat och läst på forskning och rapporter om detta och inte bara där överskriften är att Healing är bluff/humbug/fejk mm?

Vad är det som talar om ifall det är bluff eller på riktigt? Är det inte patienten/klientens upplevelse om den mår bättre eller inte? I så fall fungerar inte läkarvetenskapen särskilt bra heller! Det finns hur mycket som helst som den inte rår på. IBS, MS, ALS, Parkinsons, HIV och AIDS mm mm mm.

Och vad är det som gör att läkarmediciner skulle vara bättre än homeopat och naturpreparat? Är det pga att det inte är kemiskt framställt eller är det för att det inte testas på en massa djur som lider för vår skull? Hur tror ni att läkekonsten kom till från början? Tror ni att det var kemiska mediciner från början?

Och om det nu är så trevligt som jag ser i andra artiklar att medium och healers sätts i fängelser så borde väl det ifrågasättas varför inte läkare tas upp här efter felmedecineringar och feldiagnoser och liv på sitt samvete.

Vad tror ni på egentligen när det gäller sjukvård och mediciner. Om såna som ni skulle leda utvecklingen inom detta så hade vi nog varit kvar på stenåldern, eller kanske varit utdöda nu? För inget som ni inte förstår kan ju fungera.

[TristanChi]
10

Om såna som ni skulle leda utvecklingen inom detta så hade vi nog varit kvar på stenåldern, eller kanske varit utdöda nu?

Det är faktiskt "såna som jag" som leder och har lett utvecklingen inom medicin.

Är vi kvar på stenåldern eller utdöda?

Tyckte du det var ett bra argument?

blombuketten
1

#226. "Hur tror ni att läkekonsten kom till från början? Tror ni att det var kemiska mediciner från början?"

Och vilka tror du det är som utvecklat tekniken till att fungera?

Med kommentaren om att "om såna som ni…….." bet du dig själv i baken.

Joppo
3

#226 Ett tips är att du läser på lite om den medicinkonstens historia innan du fortsätter denna diskussion annars tror jag risken att du kommer att bli "nedsablad" av skeptikermobben är överhängande Flört

En bra och enkelt skriven bok är: http://www.bokus.com/bok/9789173431835/salvekvick-och-kvacksalveri-alternativmedicinen-under-luppen/

I denna bok förklaras det på ett enkelt sätt hur mycket den vetenskapliga metoden inneburit för läkekonsten. Det står också att innan man började forska seriöst var det alltsom oftast farligare att gå till doktorn än att låta bli. Snacka om stenålder…

Magi-cat
1

#229 läs gärna även "motboken": Medicinsk motbok - för myndigare medborgare, av Ulf Brånell.  Så blir risken att bli nedsablad av skeptimobben obefintlig.Flört

Joppo
1

#230 Jag tror skeptikernas sablar rår på det mesta faktisktFlört De är mycket välslipade och bestrukna med ett vetenskapligt gift som de flesta alternativare är mycket känsliga mot.

Vi får se hur det blir med boken som du föreslagit. Jag håller på att läsa den om forskningsfusket som du föreslagit tidigare. Jag har kommit ungefär halvvägs nu, så jag har inte hunnit bilda mig en uppfattning om den ännu.

PS. Läs gärna boken jag föreslagit också. Den är mycket intressant på flera olika plan.

piotrr
4

#226, Starson,

> "Du har förståss fått en massa healing och är insatt i detta?"

Det har jag visserligen. Dels i ungdomen och dels när jag var tillsammans med en Reiki-master i något år. Jag har till och med healat själv. Men jag skulle aldrig påstå att det är därför jag vet att healing fungerar eller inte fungerar.

Istället vet jag att det inte fungerar eftersom all medicinsk forskning som har gjorts på healing visar att det är lika effektivt som placebo, alltså nonsensbehandling. Det spelar alltså ingen roll om jag drar in atma eller frisätter min chi eller fokuserar på en mandala och utraderar mörka fläckar i din aura med mitt läkande ljus, eller om jag bara viftar med händerna och ser mystisk ut.

Reiki är inte mer effektivt än en kram. Och visst är kramar trevliga, men de är inte medicin.

> "Vad är det som talar om ifall det är bluff eller på riktigt?"

Om det fungerar. Fungerar det så är det på riktigt. Fungerar det inte så är det bluff. Och påstå inte att man kanske VET att det fungerar, man kanske är ÖVERTYGAD om att det fungerar, man kanske har en STARK PERSONLIG ÖVERTYGELSE att det fungerar, för det är alla placeboförklaringar. Om det fungerar så fungerar det i en testbar miljö, på flera personer, gång efter gång, med ett förutsägbart samband och effektivitet.

Något som slutar fungera så fort man granskar det kritiskt, är inte på riktigt.

> "Är det inte patienten/klientens upplevelse om den mår bättre eller inte?"

För smärtlindring har du rätt, åtminstone till en viss punkt. För smärtlindring är placebo extra effektivt. Och alternativmedicin. Intressant, det där.

> "I så fall fungerar inte läkarvetenskapen särskilt bra heller! Det finns hur mycket som helst som den inte rår på. IBS, MS, ALS, Parkinsons, HIV och AIDS mm mm mm."

"Inte rår på"? Har du ens sett förväntad livslängd för AIDS-patienter nu för tiden? När smittan först upptäcktes dog människor på ett par månader, nu kan man leva ett helt LIV med sjukdomen i kroppen. "Inte rår på", vilket struntprat. Vi kan inte bota det, men vi kan inte bota astma, allergier eller diabetes heller, men tack vare läkarvetenskap kan du leva ett fullödigt liv och till och med äta saker som du har födoämnesallergi emot, med rätt medicinering. "Inte rår på", är du säker på att du inte vill formulera om det där lite grand?

> "Och vad är det som gör att läkarmediciner skulle vara bättre än homeopat och naturpreparat?"

Att de fungerar. Att vi vet varför de fungerar. Att de fungerar nästan varje gång, att vi vet exakt hur ofta "nästan" är. Att vi har testat att de fungerar, hur ofta de fungerar, när de inte fungerar, vilka risker de har, vilka de verksamma substanserna är, och tagit bort de substanser som har negativa effekter.

Och att de inte har några bekväma bortförklaringar till varför de inte fungerar när man testar dem. För att patienter som tar dem lever längre, blir friska snabbare, har färre besvär. De fall där naturopatiska och andra nonsensmediciner har större effekt, är de situationer då det inte FINNS någon medicin. För en sak vägrar vetenskaplig medicin syssla med, och det är att dela ut overksamma piller när man saknar verksamma piller. Då kommer alternativmedicinen in och säljer saltrumstid mot astma och allergi, eller utspädda sockerpiller mot cancer.

> "Är det pga att det inte är kemiskt framställt eller är det för att det inte testas på en massa djur som lider för vår skull? Hur tror ni att läkekonsten kom till från början? Tror ni att det var kemiska mediciner från början?"

Om du tuggar MASSOR med pilträdsbark får du visserligen en viss smärtlindring, precis som du hade fått av magnecyl.. men du får också allvarliga tarmblödningar. Nej, läkekonsten, eller rättare sagt farmakologin, tillkom mycket riktigt för att några människor provade sig igenom i princip alla växter de hittade. De som fungerande, behöll de. De som inte fungerade, rensades bort som ogräs.

Att tänka som så att vi idag skall fortsätta använda opreparerade växter mot våra smärtor och åkommor istället för vår utvalda, renade och koncentrerade medicin, vore som att säga till de där urtida medicinmännen och läkekvinnorna att man nog tänker fortsätta äta ogräset också, för att det inte är "magiskt framställt" ur naturen med hjälp av rationellt urval.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

[TristanChi]
0

Naturmedel är som att dricka snedjäst mäsk istället för Renat.

piotrr
0

Eller munfermenterad chicha. :P

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.