Skepticism iFokus

Skepticism

Etiketttro-hopp-och-religion
Läst 2085 ggr
vimes
0

Religion och skepticism

Hej skeptiker!

Anser ni att det går att vara religiös och skeptiker på samma gång?

I förlängningen: all (natur)vetenskap är skeptisk, vad innebär det för religiösa vetenskapsmän/-kvinnor?

orsakverkan
2

Ett något förenklat svar är ja, man kan vara religiös och skeptiker på samma gång. Men jag anser att man i så fall har misslyckats i viss mening med sin skeptiska hållning. Antingen har man en blind fläck för sin egna tro eller så har man misslyckats med sin kritiska analys.

Men svaret kan variera mycket beroende på vilken typ av tro man har. Är man t ex en fundamentalistisk kristen och tror på kreationism lär man inte vara en skeptiker. En kreationist måste nämligen avfärda och nedvärdera den vetenskapliga metoden till en fullständigt perverterad nivå. Jag kan inte se hur en sådan individ en skulle vilja bekräfta de värderingar och metoder som vi skeptiker står för.

Samtidigt finns det troende med betydligt blygsammare gudsbilder. Som ytterlighet finns deister som menar att Gud eventuellt satte allt i rullning men låter allt vara utan att ingripa. Andra troende är kanske panteister och menar att "allt är gud" vilket helt frångår de judekristnormativa gudsbilder på en personlig skapare. Sådana perspektiv kolliderar betydligt mindre med ett vetenskapligt förhållningssätt. Vissa problem kvarstår fortfarande, men troligtvis kan denna typ av troende vara skeptiker ändå.

Maria
2

Jag hänger mycket på denna sidan men läser mest och skriver inga större briljanta inlägg.

Jag är skeptisk till mycket men jag är också troende (Gud) vilket inte är någon hemlighet.

Jag är absolut ingen bokstavstroende utan ser Bibeln som en metafor.

Personligen krockar inte min tro med skepticism i största allmänhet.

Däremot skulle jag aldrig ge mig in i en diskussion om Guds existens. Den skulle jag förlora vid första inlägget för det går inte att bevisa.

/Maria

piotrr
6

Det vore ju väldigt konstigt om gud skulle skapa tänkande, intelligenta, frågvisa och nyfikna människor och sedan inte vilja att vi använder oss av dessa gåvor. :)

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

[MargaretaA]
1

ja eller frågan om sexualiteten som är så "besvärlig" i många religioner. Gud kan väl inte ha gett oss "leksakerna" om han inte ville att vi skulle leka med dem.

Sorry OT men jag kunde inte låta bli Skäms

Maria
1

#3 Nu var du klok som en bok Piotrr.

/Maria

Morphogenesis
0

#4 dock en rätt intressant poäng enligt mig.

[TristanChi]
2

Det vore ju väldigt konstigt om gud skulle skapa tänkande, intelligenta, frågvisa och nyfikna människor och sedan inte vilja att vi använder oss av dessa gåvor. :)

Öhh. Läs Första mosebok. Det finns en kristallklar förklaring.

piotrr
1

TristanChi,

Menar du biten om "fri vilja" eller biten om "skapad i hans avbild"? ;)

Jag menar, antingen visste han inte vad fri vilja skulle föra med sig, vilket betyder att han inte är allvetande eller allsmäktig, eller också är vi skapade i hans avbild vilket betyder att han är precis lika korkad som vi är. :)

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

[TristanChi]
1

Jag tänkte väl mest på frukten från kunskapens träd och på att du var ironisk liksom jag.

piotrr
0

Det fanns tydligen två träd där i luftgården.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

maria-svensson
0

#3 - #10… tick tack tick tack… Cool

ANAKIN SKYWALKER -X22

[TristanChi]
1

Det ekar visst härinne.

Maria
3

Det var ett j*a massa ticktackande i varje tråd.

/Maria

Semantikern
2

Det har visst brunnit en säkring nånstans…

Klass
2

Jag gissar att maria-svensson vill bokmärka men inte har sett att man numera kan göra detta utan att skriva något inlägg.

piotrr
1

Hon räknar väl ner till nästa domedag. Det är ju som en religion.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism