Forskningsfusket!
Kanske lite svårt att diskutera en bok inte många hunit läsa än (inklusive undertecknad), men jag rekommenderar den som en julklapp - särskilt till skeptiker. Så kanske vi kan diskutera den i början på nästa år.
http://paleofriend.org/2011/11/12/sa-blir-vi-lurade-av-kost-och-lakemedelsindustrin/
Själv vill jag tipsa om denna. Jag har inte hunnit läsa den, men jag kan rekommendera den som bröllopspresent - särskilt till socialdemokrater.
Det låter som en intressant bok. Som en motpol skulle jag vilja tipsa om denna bok: http://www.kostdoktorn.se/alternativmedicin-granskas-i-ny-bok
Jag har själv inte läst men jag planerar att införskaffa ett exemplar.
Maggan.Den kommer o bli en succé.
Forskning""Det är inget som säger att vi får veta dom rätts resultaten..
Kände en förlänge sedan som jobbade o hade dockorerat på Hässle""Läkemedelsföretag.Nu mera Astra..När dom tog fram Mäslingsvacinet..O han sa att jag inte skulle vaccinera..Senar togs det ju till baka..Men det var dock ute en sväng..
O inte tror jag att det har blivit bättre…Nä.Nä.För människan är mer benägen o hamna i pening träsket i dag.Finns inte så mycket heder kvar..
Så den boken skall bli intressant o läsa.
Tack för att du tog fram den…
Lena.P är jag i verkliga livet.
socialdemokrater
ja då är det inget för mig.

Forskningsfusk är verkligen inte något vi vill ha.
vilka är "vi"?
Nazisterna

#6 Maggan
Sorry, klumpade ihop alla människor i hela världen och kallade "oss" för "vi". Tanken på att det skulle kunna existera någon människa som föredrar forskningsfusk slog mig inte ens.
#8 Klass
Din naivitet är klädsam. Men dessvärre så finns det massor av folk som tjänar grova pengar på forskningsfusk.
Livsmedelsindustrin matar oss med mat som gör oss sjuka (och tjänar grova pengar på det) läkemedelsindustrin tjänar lika grova pengar på att förse oss med piller för de sjukdomar vi får av maten vi äter. och myndighterna lallar med.
Sorry men det är ingen konspirationsteori - det är rena rama sanningen 
mat som gör oss sjuka
Men du har genomskådat planen. Du äter bara fallfrukt.
nej jag äter ingen frukt alls. Ibland slickar jag på en citronklyfta när jag blir sötsugen.
Fråga stjärnorna om råd
ja det händer

#9. Var finns den sanningen beskriven. För du menar väl inte i din lilla bok?
Man kan inte bara hävda att något som låter precis som något som konspirationsteoretiker häver ur sig i ett inte är en konspirationsteori, och sen förvänta sig att bli tagen på allvar.

#9 Maggan
Ja visst är jag söt! 
Att säga "varenda människa i hela världen" var att ta i, det håller jag med om. Blev lite för ivrig där, som vanligt, så jag backar och säger de flesta av oss då, ok?
Inte för att det spelar någon roll, du verkar redan ha bestämt dig för att hela livsmedelsindustrin är en enda stor och ond djävul som bara vill åt allas pengar och som skiter i om männiksor är friska eller sjuka.
Att det förekommer forskningsfusk är nog ingen som förnekar, men att hela industrin sysslar med det är lite väl mycket konspirationsteoretiskt tänkande.

Man ska alltså inte äta någonting?
Det är nog en slutsats många drar efter att ha tagit del av bokens innehåll.
Nej men att häva ur sig grejer kanske kan få en del nyfikna att vilja ta reda på vad som ligger bakom. Jag menar om man bara viskar och tassar runt är det ju ingen som hör vad man säger.
de som tjänar pengar på människor bryr sig inte om hur de mår och det gäller även dem som kränger "livs"-medel kvack och salveri.
De har kidnappat vetenskapen för sina egna syften. Det gör mig faktiskt väldigt upprörd också för jag vill kunna ha förtronde för den.
de som tjänar pengar på människor bryr sig inte om hur de mår
Det var ovanligt dumt skrivet.
ja det var dumt skrivet. Det gäller givetivs inte alla - se nedan.
jodå absolut
gärna sånt här http://www.gardskott.se/
och sånt http://www.lyckligahons.n.nu/
och sånt http://www.jarnamejeri.com/
Dessa företag kanske bara bryr sig om profiten och skiter i hur kunderna mår.
Det vet jag förståss inte, men jag tror att dem som bryr sig om djur också bryr sig om människor.
Hur som helst så vet vi vad vi köper av dem - högkvalitativ och nyttig mat som vi mår bra av, från djur som levt ett gott liv. Det kan man definitvit inte säga om det ofta färgglatt förpackade skräpet som säljs på ICA.
och för att inte bli OT i tråden så är det just detta den stora lögnen och forskningsfusket handlar om; nämligen att animaliska produkter - särskilt fettet - skulle vara hälsofarligt och den stora frälsaren heter fullkorn - typ. Egentligen så är det ju tvärtom.
Jag ser fram emot det illpoj som kommer när denna sanning har sjunkit in hos allmännheten. Då blir det stora tabberaset i Katthult en walk in the park.

#20. Aha, du är en sådan, det förklarar saken.

Jag skulle fortfarande vilja vänta en "mansålder" kanske, för att se vad som händer med våra kroppar efter långvarigt intag av mycket fett och lite kolhydrater.
/Maria
Ja men då är det väl himla bra att det finns folk som inte har lust att vänta så länge ställer upp som försökaniner redan nu. Annars får vi ju aldrig veta det. 
Däremot ska man inte bara äta försökskaniner, det ger tydligen bristsjukdomar.(Källa: Ett QI-avsnitt, minns inte vilket. Men om Stephen Fry säger det så är det så!)
Medarbetare på Skepticism.
Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.
Nu har vi hamnat i mat träsket..O det är något som intresserar mig..
""Men!!Inte så mycket som man kan göra något åt..För äta måste man ju…
I min värd""Så finns det ingen mat som inte har någon form av kemistämne i sig..""Det tycker jag inte är bra..Livsmedelsverket..Vet att vart o ett inte är farligt..men cocktail effekten vet det inte så mycket om..har ni kollat upp vad som är i er Mat??
I dag, Tror jag att det tar ca 38dagar o få en kyckling o bli slaktfärdig..För många årsedan tog det 78dagar o få en kyckling slaktfärdig…
Hur tänker man då?? vad matas det djuret med, så det växer så fort?? bara en tanke..
Så det vi stoppar i oss är inte roliga grejer. som vissa grönsaker sprejas med koloxid för o växa fortar..Känns då inte bra..
Sen har vi ju plasten som vi har överallt..
Men det känner ni ju till alla..
Barna har denna plast på sina leksaker nappar..smarrigt för dom..
Det tar ju lite tid när nya grejer kommer.Innan det visar sig om det är bra eller dåligt..Sen så hjälper inte det att det är vetenskapligt bevisat..man kan bli sjuk ändå..
haha love QI 
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Nej!
Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.
O shit! 
Du får kika i smyg. Obesvarad kärlek är också kärlek.
ja det får väl bli så.
Fast allvarligt så tycker jag det är tråkigt med dessa fördomar som vetenskapligt inriktade människor har gentemot dem som dristar sig till att tro på en del "ovetenskapligheter".
Man kan faktiskt ha stor respekt för vetenskap och vara "troende" på samma gång. Det viktigaste är väl att veta skillnaden på vad som är vad?

#34. Man får tro på vad man vill, absolut, men man får också tåla att bli ifrågasatt. Men fördomar är intressanta, kan du nämna någonting specifikt?
Man kan faktiskt ha stor respekt för vetenskap och vara "troende" på samma gång.
Inte egentligen. Hur menar du?
jag tål att bli ifrågasatt. Men jag är rätt trött på att i var och varannan tråd få mitt astrologiintresse uppkört i nyllet. Så även här i en tråd som handlar om något helt annat.
Rättning i ledet så återgår vi till forskningsfusk!
Om du inte vill bli förlöjligad borde du se till att inte ha så löjliga övertygelser.
get lost Tristan!
Hur är det- är trådämnet för jobbigt för dig?

#37. Nu menade jag inte dig specifikt, men good for you.
okej.
Ang. boken:
Jag har inte läst den, men ska jag försöka mig på en kvalificerad gissning så är det detta:
Författaren visar på några fall där vetenskapsfusk förekommer och drar långtgåendeslutsatser från detta utan att riktigt ha täckning för det.
Varför kan jag gissa på det här viset?
För att det helt enkelt har gått till såhär hittills. Senast en sån här bok var på tapeten var det Peter Rost, jag läste inte boken men jag såg en föreläsning på nätet där han presenterade huvuddragen, jag blev väldigt överraskad över hur lite kött han hade på benen måste jag säga, till och med en skeptiker som jag trodde att han hade varit med om värre när han ändå varit i toppen av Pfizer… Men detta blir Guily By Assosiation, jag ska försöka komma över boken och läsa den med ett öppet, läs skeptiskt, sinne.
Lösningen då?
För det första så är det fantastiskt bra OM faktiska missförhållanden uppmärksammas, det är första steget till att åtgärda dem.
Däremot så är det Totalt Vansinne att att dels komma på tanken att de läkemedel, kallade alternativa, som inte klarar att gå igenom de här processerna därigenom skulle vara säkrare.
Lika galet är det att hela systemet skulle vara bortom räddning eller ens vara i grunden ruttet. Den process som läkemedel måste gå igenom är till för att skydda oss konsumenter, och trots alla brister så är det mycket bättre än alternativen, att läkemedel skulle få säljas på godtycke eller att vi skulle avskaffa alla läkemedel.
tack för svar, men jag hoppas på att du ska försöka läsa boken i stället för att bara ge kvalificerade gissningar om den.
Jag tror du skulle upptäcka att den inte innehåller särskilt mycket om alternativmedicin. Jag som inte heller har hunnit läsa den (även om jag har läst en hel del annat i samma ämne) skulle i allafall bli mycket förvånad om den gjorde det.
I väntan på boken kan du alltid fördjupa dig i Ancel Keys och hans "livsverk".
The research of Ancel Keys has been criticized by Uffe Ravnskov amongst others for having selection bias when supporting his conclusions.[29] Ravnskov examined the data that Keys used and found no correlation to back up Keys' findings.[30]
#43 **Jag tror du skulle upptäcka att den inte innehåller särskilt mycket om alternativmedicin. Jag som inte heller har hunnit läsa den (även om jag har läst en hel del annat i samma ämne) skulle i allafall bli mycket förvånad om den gjorde det.
**Eftersom alternativmedicinen inte har några krav på sig att visa upp några forskningsresultat som ger belägg för att deras mediciner fungerar så tror inte jag heller det. De kan helt enkelt lova en massa saker ändå utan att förfalska några forskningsrapporter. Där kan man snacka om att fuska…
Jag tycker personligen att det är väldigt oansvarigt av alternativmedicinföretagen att lova en massa saker med otestade produkter. Ta t.ex den aktuella Kolloidialt Silver-tråden där företagen pratar om en massa fantastiska egenskaper så som antibakteriella och virushämmande funktioner, bättre tandhälsa och regenererade fingrar(!). Detta utan att ha några i princip några vetenskapliga belägg eller studier för att säkerställa att produkten verkligen fungerar eller har några biverkningar.
Nu får väl du tro vad du vill, men jag föredrar nog att min medicin är ordentligt testad av de stora onda läkemedelsföretagen. Sen får väl var och en bilda sig sin egen uppfattning om vad som är säkrast.
/Jesper
good boy! 
FYI så är jag ingen "alternativmedicinare" om du nu trodde det. Jag föredrar silver som smycken och för övrigt ingen medicin alls 
För övrigt håller jag med dig.
Maybe you should move to Managua. You could go unnoticed in such a place.
(F. Zappa)

Blashyrkh, mighty ravendark!
(Immortal)
javisst. Om det finns palmer, vita stränder, turkost vatten och paraplydrinkar (och lite karibiska takter att lyssna på) är jag med. Ge mig en enkel biljett och du slipper se mig nånsin igen.
#46 Skönt att höra
Jag hade för mig att du var inne och skrev i K.S-tråden på ett sätt som jag upplevde som positivt, vilket var anledningen till att jag tog upp det i mitt inlägg.
*Edit* Det verkar som jag misstog dig för Magi-Cat. Det ber jag om ursäkt för.
Hoe gaat het? misschien heb je gedronken een beetje te veel?
K.S tråden? vaddå vardå?
#51 Jag misstog dig för Magi-Cat. Det ber jag om ursäkt för
aha okej då förstår jag. No harm done