Skepticism iFokus

Skepticism

Etikettövriga-frågor
Läst 3496 ggr
Maria
4

siar-maffian

Här kommer en länk från Aftonbladet om bedrägerier i siarbranschen.

/Maria

JoHo
2

Ja, och det värsta är ju att efter dessa så har vi ju alla påstådda medium och ansra liknande bedragare….. Läste vi att vi var i år 2011 någonstans? Man kan ju tro att vi är på 1100-talet snarare med folks enorma vidskepelesebehov.

[Gesus]
1

Läser på Corren här

Corren

Att byråchef, Tord Pettersson på Konsumentverket i Stockholm säger angående deras annonsering:

"Sådan reklam strider mot marknadsföringslagen, den spelar på människors vidskepelse och det är förbjudet både enligt svensk och internationell lag."

Borde det inte då även gälla all "reklam" för medium o.s.v? Tom svenska kyrkan kanske..?

[TristanChi]
0

Sådan reklam strider mot marknadsföringslagen

Det var nytt för mig och mycket spännande om det stämmer. Hur lyder lagen?

jaerven
4

Vilken tur att bedrägerier baserar sig på vidskeplighet. Hade det varit en normal mänsklig egenskap att vissa vill lura sina medmänniskor, så hade vi kunnat vänta oss reklam om bensintillsatser som ökar din motors prestanda och sänker bensiförbrukningen, eller krämer som gör dig yngre och liknande erbjudanden.

[TristanChi]
0

Just det. Och lagföra dessa på samma grunder.

Maria
1

Falsk marknadsföring ÄR förbjudet.

/Maria

piotrr
1

#4, jaerven,

L'oreal har fällts för "krämer som gör dig yngre". Titta:

http://www.dagensmedia.se/nyheter/kampanjer/article3027993.ece

> "Kosmetikajätten L’Oréal har inga belägg för att dess kräm motverkar rynkor, enligt marknadsdomstolen."

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

Magi-cat
0

undantaget som bekräftar regeln. Kosmetikagrejen kör ni om och m igen. (finns med i andra trådar också)

Titta er omkring på ALL reklam - inte tror ni väl att den är SANN bara för att den inte blivit fälld i någon domstol??? I så fall är ni otroligt naiva.

Det klippet handlar om är bedragare. Bedragare finns överallt. Ibland kallar de sig medier, ibland är de läkare, ibland utklädda jultomtar, ibland något annat. Det är inget som har specifikt med mediumskap att göra. Bedragere är alltid beragare oavsett klädsel.

Att ta det som en möjlighet att inskränka yttrande- och trosfrihet, vilket antyds, är verkligen allvarligt.

Tolerans för andra som tror på anant sätt än ni, som drar andra slutsatser och med andra preferenser är visst inget som ni fick med i ert program.

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

olaka
1

I traditionellt foliehattmanér så är bevis mot er tes också bekräftelser, otippat.

Jag ser inte riktigt någonstans där det antyds att någon vill inskränka yttrande- och trosfriheten, du kanske kan citera.

Oavhängigt att detta är medium så tycker i alla fall jag att detta bedrägeriet skiljer ut sig i att vara riktat mot utsatta människor på ett sätt som kanske inte hudkrämsreklamer är, men du kanske inte håller med om att det finns "grader i helvetet"?

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

Magi-cat
0

det rör sig alltså om ett internationellt nätverk av bedragare, som i det här fallet opererar under täckmantel siarbranschen.

OCH - det motsäger inte ett dugg att det finns medier - riktiga - och seriösa helar, siare osv.

Bedragare är alltid bedragare.

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

olaka
1

De potentiella offren väldigt utsatta människor, och detta tror jag till och med du håller med om att det gör det extra allvarligt?

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

[TristanChi]
0

Finns det också krämer som tar bort rynkor på riktigt?

olaka
1

#12 De med Kaustiksoda i?

[Olivergb]
0

Ja,lite som att puckla på varandra fuskarna slår ner på varandra.Den ene efter den andre säger sig vara bättre och ha de som alla har saknat.Men inget åstadkommer de som skriker högst mest bara själslig missär.

Hade dom haft förmågan skulle de gjort något för världen,och inte ägnat sig åt disciplin,regler,och bevis i eviga texter.

Titta bara på medialt i fokus,vad är det för unk som sitter där usch aldrig kan de bli trovärdiga.

[TristanChi]
1

Åja, de har ju MUG. Fredspriset nästa.

Det är ungefär som de riktiga nobelpriserna:

"Jag har Nobelpriset som i en lite ask! Jag skall bara komma på en revolutionerande upptäckt först."

[Olivergb]
0

Hade dom haft förmågan skulle de gjort annorlunda.

epithet
0

Vad ska man göra åt de här "siar-ligorna" då?

Reklam i allmänhet som man ser är lögn kan man ju anmäla, och få fälld. Men hur gör man här? Det är ju i princip förbjudet med falsk marknadsföring, men i realiteten är det ju ingen som skulle fälla någon som påstod sig vara medium. Eller? Så hur kommer man då åt bedragare i siarbranschen? Går det ens?

Många frågor. Men jag har själv inga svar. Jag tycker som olaka att det finns grader i helvetet, och att utnyttja och lura svaga och sjuka på det här sättet är sällsynt ondskefullt.

[TristanChi]
3

Vad ska man göra åt de här "siar-ligorna" då?

Exponera, exponera och exponera!

De inom räddningens gräns kommer förhoppningsvis att ta ställning.

Resten är förlorade och kommer att föda branchen evinnerligen.

[Olivergb]
0

#17 Det kan hända att i framtiden kan komma en lag.Att verksamma medium måste genomgå ett test där den måste bevisa att det är en död som kontakten försmed.

Och det här kommer att bli väldigt svårt att bevisa.

För då kommer det inte att räcka med att plocka fram specifik beskrivning som utseende,ålder,längd,dödsorsak,yrke,minnen,händelser osv.

För det kan även göras av person som vet att den specifika beskrivningen den plockar fram inte kommer från den döde själv.

Så det måste till och krävas något betydligt mer.Frågan är vad.

[TristanChi]
0

Går inte. Om uppgifterna är kontrollerbara så är de också möjliga att känna till på förhand.

[Olivergb]
0

#20 Ja,det kan stämma att det kan kännas till på förhand tror jag också.

Men inte alltid att det är så och där skiljer det sig åt fasten det har likvärdig beskrivning o budskap att ge annan person.Den ena anser att den pratar med döda och den andre att så inte är fallet.

Så här krävs det ett test,hur det nu skulle kunna utformas.

[TristanChi]
0

Men inte alltid att det är så och där skiljer det sig åt

Jo, men det är ju inget bevis på att den ena ljuger, bara för att den andre gör det.

Eller hur menar du?

[Olivergb]
0

#22 Jag vet inte heller hur du menar?

[TristanChi]
0

Confusion at your fingertips

[Olivergb]
0

så kan d vara ibland att man inte förstår vad d andre skriver.

epithet
0

#18 Jag gillar inte riktigt inställningen att vi liksom ska offra vissa människor och se dem som att de "är förlorade och kommer att föda branchen".Det låter lite som du menar att man får skylla sig själv. Hoppas jag har fel, för det är en mörk människosyn.

Det är svårt utsatta människor, kanske helt utan sociala nätverk som kan gå in och stötta och hjälpa dem att se saker och ting i  ett klarare ljus. Jag menar att det kan vara svårt att nå dem med den information de skulle behöva för att värja sig mot ligorna.

Frågan kvarstår vad man ska göra med ligorna. Hur ska man juridiskt komma åt dem?

[TristanChi]
1

Ja, det är en mörk människosyn.

Jag är inte den förste att uppmärksamma detta dystra scenario.

piotrr
5

#8, magi-cat,

Eh. Du menar att BLI FÄLLD FÖR FALSK MARKNADSFÖRING bekräftar LAGEN OM MARKNADSFÖRING? Ja, jo, visst. Men L'Oreal är inte det första, sista eller ens mellersta exemplet på företag som inte säljer nonsensprodukter, som blir fällda för falsk marknadsföring.

Klippet handlar om medier. De är alltid bedragare. Ibland lyckas de till och med bedra sig själva. Andra människor kan också vara bedragare, men inte lika ofta som medier, siare och spågubbar.

> "Att ta det som en möjlighet att inskränka yttrande- och trosfrihet, vilket antyds, är verkligen allvarligt."

Nu får du ta och bestämma dig: Är du FÖR eller EMOT falsk marknadsföring, egentligen? För i början verkade det som att du tyckte att det var bra att bedragare som påstår konstiga saker om medicin och spådomar kan fällas för det, men nu verkar du blanda ihop det med yttrande- och trosfrihet? Tycker du att L'Oreal borde ha friats, med hänsyn till att de har TROSFRIHET att TRO att deras produkt fungerar? Hahahah.. jag tror inte det va?

> "Tolerans för andra som tror på anant sätt än ni, som drar andra slutsatser och med andra preferenser är visst inget som ni fick med i ert program."

Vad sägs om att du tar och skaffar dig lite TOLERANS för de som blir utsatta för de bedragare som du försvarar?

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

[Gesus]
1

#21 mfl

Jag tycker inte det beöver vara så svårt med ett "test"

Mediet kontaktar/får kontakt med "anden" och sen frågar man frågor som bara "anden" kan svara på, busenkelt..!

[TristanChi]
0

Och hur kontrollerar du svaren?

[Gesus]
0

Nej, jag vet, men jag tänker en "seans/sittning" där mediet tar kontakt med ngn av "mina andar" och dom säger saker som bara dom kan veta.

Jag vet det låter "oseriöst", men det ska inte vara ngra "barnumgrejjer" och det vanliga tjafset eller så, utan riktiga svar på frågor. Såklart ska jag få spela in det hela på video och visa sen.

Jag menar att det alltid klagas på t.ex "Randis tester", att dom är "fel" och det inte går att "bevisa" o.s.v.

Detta skulle väl vara ett enkelt sätt, och jag är 99.99% säker på att inget medium går med på det.

[Olivergb]
0

#29 men ingen kommer att ställa upp tyvärr.men har du schysst syn kan du kolla själv,man ska ha en bollform tydligen som är anden i nacken vid kontakt.

[TristanChi]
2

mediet tar kontakt med ngn av "mina andar" och dom säger saker som bara dom kan veta.

Så hur kan någon kontrollera uppgifterna?

[Gesus]
0

Nej jag vet…

Det får ju vara jag, så länge.  Jag kommer kunna visa på att det inte går, eftersom det inte kommer att bli ngra "träffar".

Men jag tänker bara ngt enkelt test på ngt vis. Kom gärna med ideer om hur man kan göra det…

Jag är sugen på att göra ngt ;-]

[Gesus]
0

#32 Nej jag tror inte heller att ngn kommer ställa upp. Men som jag skriver, jag tänker ett enkelt "test" som inte medierna "inte godkänner" och därför inte vill ta.

Vad menar du med "bollform" i nacken?

[Olivergb]
2

Nu har vi checkat av Lyzell på seanser,sittningar o dyl,o hon har jädra ingen andekontakt vid tillfällena.

JoHo
2

Nej, det tror inte jag heller. De inspelningar vi (Skeptikerpodden) har med Lyzell är pinsamma.

Har du yterligare inspelniongar med Lyzell? Vi söker en inspelning från en sittning av Lyzell eller annat medium. Storseanser är så genomgående usla så vi är ute efter sittningar.

[Gesus]
1

Jag har nu "anmält" mitt intresse för att göra ett enkelt test hos vilket medium som helst, i en annan tråd här! Så nu får vi c.

[Olivergb]
3

37 Efter år och åter år av studier i ämnet blev Lyzell aldrig ett välkänt medie i världsliga kretsar utan stannade som lill putten på landsbyden.

Mest känd kommer hon alltid att vara för sin vulgära sida.

[Olivergb]
1

#38 Det är alltid intressant med tester.Och nu verkar det vara på gång,men vi vet inte vem du är du kanske är en polare till henne.

Skulle kännas mer trovärdigt om John Houdi utförde testet,då skulle man inte tvivla att det inte var korrekt utfört.

[Gesus]
0

#40 Nej jag vet. Jag skriver också att det inte kan kallas test direkt.

Men jag är ute efter, eftersom alla test ratas av medium, ngt som visar enkelt när ett medium gör vad dom säger sig kunna göra. Där dom inte kan säga att det är fel på "testet" på ngt vis.

Det blir lite dubbelt här för jag "diskuterar detta i en annan tråd också. Skulle vilja hålla det där, så jag inte behöver skriva samma i fler trådar.

Nej jag känner inte Jane (kan inte bevisas) men du kan kanske få en hint om mig och det mediala om du kollar på min blogg ;-]

Gesusbloggen

Tvivlar på att Jane skulle låta John Houdi göra det, men det hade varit bäst såklart.

[Gesus]
0

Oppps..!

Glömde länken till tråden, finns här!

Kom gärna med ideér hur vi kan genomföra det på bästa/bra sätt

[Olivergb]
0

#42 ideer får de personer som är speciellt utvalda att få vara i det vardagsrummet och som lärt sig att krypa,krypa för piskan göra.