Vidskepelsesajten Supranaturalis läggs ner
Ganska väntat.
http://www.supranaturalis.se/index.php?option=com_content&task=view&id=349&Itemid=42
Lite synd ändå då Supranaturalis FÖRSÖKTE hålla bort den värsta vidskepelsen, foliehattar och new age-folk från sin egna sajt och FÖRSÖKTE i alla fall diskutera på hyfsad nivå.
Nu finns tyvärr bara riktiga stolpskott till forum (ett par på iFokus t ex) kvar där paranormalister kan befästa sin vidskepelse med varandra okritiskt och utan rationellt tänkande alls.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
men…. va synd att ett par skeptiker, äntligen har vaknat upp och lämnat dom övriga skeptikerna bakom sig, vilket förmodligen var anledningen till denna sajts kollaps, förr eller senare så vaknar man upp, men många kommer att försova sig, det är jag säker på.
det gäller att komma på vad man lever i… medans man lever… 
ANAKIN SKYWALKER -X22
Njae, så mycket skeptiker var inte Supranaturalis, men de hade förnuftet att stoppa foliehattar som du.
Jag förutspår att du kommer vara sjukt besviken efter 2012.
#2 genom att begå harakiri då eller …
#3 på vad????
ANAKIN SKYWALKER -X22
Genom att undvika new age och foliehattar som du, givetvis.
#5 ta inte så allvarligt detta med foliehattar, du förstår att det är ett ordspråk som vi i början kallade skeptiker, men det fattade inte ni, utan trodde att vi använde foliehattar, bara för upplysning så är guld bättre än folie för det stoppar all strålning, alla frekvenser. fick du lära dig något gammalt som var nytt för dig. :)
ANAKIN SKYWALKER -X22
bara för upplysning så är guld bättre än folie för det stoppar all strålning, alla frekvenser.
Falskt.
Folie är ingen metall heller.
Återigen en dålig efterkonstruktion. Däremot ÄR du en foliehatt.
#7 så vad är aluminiumfolie då, sist jag tittade så fanns då aluminium med i det periodiska systemet som ett grundämne, men du kanske vet bättre, det har du ju visat ett otal antal ggr nu i en massa inlägg….. NOT.
#8 och den store johnhoudi, som är en av Tristanchi:s vapendragare på denna sajten, och som alla vet, så är det inte till fördel att ha en smart soldat, som kan tänka själva utan ska bara lyda order. på samma sätt som att skeptikerna lyder order att tro på nist, då är man en slav, som inte äger sin egna själ.
ANAKIN SKYWALKER -X22
Folie är för aluminium vad vätska är för vatten.
Låt oss prata om guldfolie kontra aluminiumfolie. Du påstår att guld stoppar all strålning. Det är inte sant. Varför skrev du det?
och den store johnhoudi, som är en av Tristanchi:s vapendragare på denna sajten
Belägg för detta tack. I synnerhet då jag inte ens vet vem du talar om som jag är "vapendragare" åt?
TÄNK att ni foliehattar inte kan tänka tanken att folk kan uttrycka sina egna åsikter och inte är en del av en stor konspiration….
Återigen; tycker synd om dig, maria-svensson, men du roar mig oerhört och det är kul att leka med dig…
Det är en intressant projektion. Don Quixote och Sancho Panza anklagar sina belackare för bristande verklighetsuppfattning.
#10 åhh nej, den store tristan… professorn från…. ja jag skrev det ja och varför… för att det är sant. men jag lovar att aldrig skriva så igen… alltså sanningen.. eller.
#11 det som är ännu roligare, är att det är jag som leker med dig och du har ännu inte förstått det. :)
och ännu bättre, tänk om ni skulle använda den energi som ni gör för att försvara 9-11, på att leta efter sanningen istället
ANAKIN SKYWALKER -X22
Njae, helt klart jag som leker med dig, men givetvis ser du inte det.
För mig är sanningen om 9/11 redan ute, verifierad och klar.
Det är bara du och dina foliehattvänner som söker en alternativ "sanning" som ni diktar upp.
Men allvarligt, även om du gillar att skriva hittepåpropaganda i alla trådar du kan så handlar INTE denna tråd om 9/11 utan om något helt annat.
Jag hoppas moderator/admin städar upp denna tråd så att den handlar om vad rubriken säger.
Jag är varken professor eller ens doktor i fysik. Det räcker med högstadiefysik för att fatta att du far med osanning när du påstår att guld stoppar all strålning.
En sådan uppenbar lögn, vanföreställning eller trollande ger en dyster bild av ditt förhållande till fakta i alla andra frågor där du säger dig representera sanningen.
#13, maria-svensson,
Visst, du trollar, men den du leker med är inte oss.
Det är sanningen.
(Dramatisk musik, följt av någon som trampar på en katt.)
/ Per
Sajtvärd för Skepticism

Jag tycker att det är synd att de lägger ner, för vad finns nu kvar för paranormalister som åtminstone kan resonera någorlunda sansat? Även om de är woowoos så ligger de väldigt långt från iFokus-woowoosarna.
Ja, jag generaliserar något, men ville få fram vad jag tycker.
De kanske har något krypin på Familjeliv?
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
#15 varför använder man guld i rymddräkter, även i glaset till visiret och till sateliter,mm, väntar på hur du ska "förklara" dig ur detta!!!
ANAKIN SKYWALKER -X22
Inte för att det skyddar mot alla sorters strålning, eftersom det inte gör det.
Vill du verkligen veta, eller föredrar du att ta reda på det själv, eller föredrar du att vara helt säker innan du ens har försökt förstå hur det fungerar på riktigt?
När jag tänker efter hör inte historien om guld hemma i diskussionstråden om Supranaturalis. Eller vänta - visst ja, foliehattar.
Du kan ju göra ett enkelt test, om du ändå har guldfolie hemma: Vira in telefonen i guldfolie och ring till den.
(Lägg sedan telefonen i microvågsugnen - utan att starta ugnen! - och ring till den.)
/ Per
Sajtvärd för Skepticism

#19. "bara för upplysning så är guld bättre än folie för det stoppar all strålning, alla frekvenser"
"varför använder man guld i rymddräkter, även i glaset till visiret och till sateliter,mm, väntar på hur du ska "förklara" dig ur detta!!!"
Kan man se igenom visiren?

#22. Men, om nu guld stoppar ALL strålning, och ALLA frekvenser, hur kan någon se in? Hur kan de se ut? Förklara gärna. Det blev ioförsig OT.
#23, Morphogenesis,
Jag tror att vi blir tvungna att förtydliga vad du menar, nämligen att synlig ljus är en frekvens av strålning.
Vi pratar fortfarande om foliehattar. :)
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
Nå? Var det en lögn, en vanföreställning eller trollning?
Eller hävdar du fortfarande att guld stoppar all strålning?
23 okej, all farlig strålning vid ett tunt lager och all strålning vid ett tjockt lager. man måste tydligen tänka på att det är skeptiker man pratar med, MAN MÅSTE VARA EXTRA TYDLIG, FÖR ATT DOM MÅSTE KOLLA VAD SOM STÅR I WIKIPEDIA, OM DET STÄMMER DET MAN SÄGER. och finns det inte där, så då existerar det inte och finns det där, så ja då är det ju sanningen enligt en hög skeptiker.
ANAKIN SKYWALKER -X22
Stämmer fortfarande inte. Försök igen.
Sanningen är tyvärr att det inte finns något säkert sätt att skydda mot solvinden annat än massiva magnetfält i storleksordningen JORDENS, och då bara mot laddade partiklar. Mot UV-strålar är vi fortfarande väldigt känsliga… och vet du vad - där kan guldfilm hjälpa.
Men om du kommer på någon lösning, för all del hör av dig.
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
#27 ja det kan det, för att det stoppar alla frekvenser efter en viss tjocklek, annars så motbevisa mig. men vet du tex av utarmat guld, vad blir slutprodukten.
ANAKIN SKYWALKER -X22
Nej, det gör det inte. Det är upp till dig att BEVISA att det du säger stämmer, tills dess går du inte att lita på.
"Utarmat" betyder i sammanhanget metaller och grundämnen ett ämne som har använts för anrikning av kärnbränsle. Vad du menar med "utarmat guld" blir därför obegripligt. Guld är inte radioaktivt och kan inte användas för att framställa kärnbränsle. Vad skulle du göra? En kvicksilvermotor? Platinafission?
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
#29 nähä du visste inte det heller, du kanske skulle börja läsa lite alkemi, så får du reda på det, ang guld.
ANAKIN SKYWALKER -X22
… alkemi?
det stoppar alla frekvenser efter en viss tjocklek
Så nu försöker du rädda dig genom att lägga till ett villkor.
OK. Efter vilken tjocklek stoppar guld all strålning?
Hur förhåller sig guld från andra änmen, t.ex. bly och aluminium i detta avseende?
Det ni skriver ovan har ju föga med trådens ämne men det är oerhört roande att maria-svensson verkligen visar att hen inte är så "smart och utbildad" som hen påstått i alla poster. Det blir smärtsamt visualiserat för varje post hen skriver. Jag HOPPAS att hennes vänner foliehattarna ser detta och tar ner henne från sina höga hästar och inser att maria-svensson är en fejk. Alkemi…. Facepalm

#26. Blev bara så förvånad över att någon som svarar så kaxigt och arrogant hade fel på någonting så grundläggande, därav mina frågor. Du fick ett antal tillfällen att rätta dig. Fel kan alla ha, men ibland så är det kanske på sin plats med lite ödmjukhet?
all farlig strålning vid ett tunt lager och all strålning vid ett tjockt lager
Detta är så fel det kan bli, vilket man inser med ett minimum av kunskap om material och strålning.
#30,
"Utarmat" är inte ett alkemiskt begrepp och alkemi är inte en vetenskaplig gren utan en föregångare till modern kemi. En föregångare som aldrig lyckades transmutera guld på det sätt som en kärnreaktor, neutroninfångst eller partikelbombardemang kan göra, heller. :)
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
(Diskussionen om foliehattar och hur de blockerar strålning fortsätter alltså.)
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
#29 behöver ett grundämne vara eller bli radioaktivt för att det är utarmat!!! läs om torium, tex
#32 behöver inte lägga till villkor, för det är fakta, ta reda på det, tills dess så har jag rätt. piotrr är medveten om detta, men är för feg för att säga det.
#33 det är inte jag som är smart och superutbildad, utan det är ni som är korkade och outbildade, och därför tror på allt som media matar ut.
#34 vilka frågor hade jag fel på?
#35 motbevisa mig då, istället för att tjafsa!!
#36 läser du alkemi, så får du reda på vad utarmat guld övergår till, och hur man har försökt att omvända prosessen till att skapa guld igen
ANAKIN SKYWALKER -X22
behöver inte lägga till villkor, för det är fakta
Vilket är fakta?
- Guld stoppar all strålning
- Guld stoppar alla frekvenser efter en viss tjocklek
all farlig strålning vid ett tunt lager och all strålning vid ett tjockt lager
Så här ser sambandet ut mellan strålningens intesitet före och efter passage av en sköld:
I = J * e^(-μx)
Där
I = kvarvarande intensitet efter skölden
J = ursprunglig intensitet före skölden
μ = dämpningskoefficient för sköldens material
x = sköldens tjocklek
Dämpningen ökar alltså exponentiellt med sköldens tjocklek. "All strålning" stoppas alltså först vid en oändligt tjock sköld av vilket material som helst.
De tunnaste sköldarna skyddar alltså sämst mot "farlig strålning".
Räkna själv här: http://physics.nist.gov/cgi-bin/ffast/chooseElement.pl?filename=form.html
Eller läs här: http://www.radprocalculator.com/Files/ShieldingandBuildup.pdf
eller på svenska här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Beers_lag
#39 detta bevisar väl inget och inte att guld inte stoppar alla frekvenser
ANAKIN SKYWALKER -X22
Jo. Det visar varför dina påståenden om strålningsskärmning med guld är felaktiga.
#38, maria-svensson,
Ja. Thorium är radioaktivt.
Såvitt jag kan minnas har du inte haft rätt om något hittills. Du har däremot haft fel om termit, 9x18 Makarov, flygplansmotorer och missilers sprängverkan.
Det är din uppgift att göra ditt påstående sannolikt, inte upp till andra att göra det osannolikt. Det kommer efteråt.
Det finns fortfarande inget som heter utarmat guld, men hela alkemin var ursprungligen ägnad åt att framställa guld ur mindre ädla metaller. Det går att framställa ur platina, men eftersom det är mer värdefullt än guld (och mer användbart) ses det inte som ett fungerande alternativ. :)
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
#40 och #41,
Låt oss minnas att ämnet ursprungligen var foliehattar - inte speciellt tjocka skivor av guld alltså, eftersom det då skulle upphöra vara folie och övergå till att vara bladguld eller guldplåt.
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
Tss!
Bladguld är mycket tunnare än vanligt foliehattmaterial. Ner till 0,0001 mm.
Då är det ju NAAAAAANO!
Medarbetare på Skepticism.
Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.
#44, Tristan,
Sedär, det visste jag inte! Så blad, folie, plåt. Vad heter det sedan?
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
Ingen aning. Tror inte att de benämningarna är stringenta eller specifika för metallbearbetning.

#38. Läs vad jag skrev, "Blev bara så förvånad över att någon som svarar så kaxigt och arrogant hade fel på någonting så grundläggande, därav mina frågor."
Menar du att du hade rätt i det här?
"bara för upplysning så är guld bättre än folie för det stoppar all strålning, alla frekvenser"
Det är ju uppenbart fel, vilket du har ett eget exempel på, visiren till rymddräkterna. Det var vad jag försökte komma fram till med mina frågor såsom "Men, om nu guld stoppar ALL strålning, och ALLA frekvenser, hur kan någon se in? Hur kan de se ut?".
#42 läs på bättre då om detta ämne som är nytt för dig.
-Såvitt jag kan minnas har du inte haft rätt om något hittills
det är för att du har kort minne, en egenskap som alla skeptiker verkar ha, när man inte ens kommer ihåg vad man har sagt tidigare och ljuger om.
-Det är din uppgift att göra ditt påstående sannolikt. nix det är det inte, mitt jobb är att visa sanningen, sedan är det upp till er att förstå den. sedan om ni nu inte gör det så har ni inte evolverat, och då finns det en anledning till att ni inte ska vakna upp, och inte veta någonting utanför sveriges gränser och förstå hur allt styrs.
#47 block.
#48 varför drar du upp gamla, frågor som jag redan har svarat på???
ANAKIN SKYWALKER -X22
Kom ner lite från din höga häst är du snäll. Anledningen till att vi inte tror på dina teorier beror inte på att vi inte "evolverat" (vad menar du egentligen med det i det här sammanhanget?), att vi inte "vaknat upp" eller att vi inte vet någonting om vad som sker utanför Sveriges gränser.
Du har heller fortfarande inte visat att du är särskilt kunnig i något, du framstår mest som någon som skimmat både vettig och ovettig information på Internet utan att vara bestyckad med vettiga mentala sållningsverktyg och utan att riktigt erhålla någon djup förståelse i något. Detta kombinerat med en övertro på sin egna förmåga i bästa Dunning-Kruger-anda verkar vara ett bra recept för katastrof.
Vilken grupp tror på att guld stoppar all strålning?
Samma som tror på alkemi tror jag.
Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.
Samma grupp som använder det i sina hattar.
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
Jag läser tråden med ett leende, maria-svensson inser du inte att du har utsatts för en epic pwnage? Ditt sista försök att leda bort diskussionen till WTC är bara patetiskt.
Jag måste erkänna att jag från början trodde maria-svensson var seriös men nu när du visar att du bara skriver utan att kolla fakta så är din trovärdighet borta. Kan du inte bara erkänna att du hade fel och skratta lite åt dig själv?
#55 titta vad flygfotogenen brinner i #51.. 
ANAKIN SKYWALKER -X22

Jag är förvånad att ingen länkat till den här studien:
On the Effectiveness of Aluminium Foil Helmets: An Empirical Study
Helt klart det tyngsta referensverket vad gäller foliehattar. De kommer förvisso fram till att hattarna inte "fungerar" särskilt bra på vissa frekvenser, men jag saknar en jämförelse med guldhattar.
Maria: kan det här vara förklaringen till att diverse kungligheters huvudbonader traditionellt tillverkats av guld?
/J
Othe Effectiveness of Aluminium Foil Helmets:
An Empirical Study
Medarbetare på Skepticism, Vetenskap och Andlig Skepticism
Jo, för kungligheter är ju i allmänhet de vassaste knivarna i lådan!

Hmm, mitt inlägg blev visst lite "ifokus-skadat"…
Medarbetare på Skepticism, Vetenskap och Andlig Skepticism
#7 TristanChi… #7 folie av metall fanns ju inte, varför vänder du kappan efter vinden och påstår i #44 att guldfolie existerar,… men folie av metall existerade ju inte, hur ska du har det…..!!!! är inte förvånad, alla skeptiker är likadana, tro före vetskap, media och nist före kunskap… kan bara bli ett resultat av detta, skit och värdelöst vetande, som förklarar det mesta av era tankegångar, som passar utmärkt för slaveri. fast det är ni inte ens medvetna om.
ANAKIN SKYWALKER -X22
Jag är inte likadan.
Oj, vad otur du har när du tänker hela tiden.
Jag tycker du är ganska lika Dan. Eller, du är ganska lika nån Dan, det finns ju trots allt ganska många Dan(fast ganska få av dem är likadana)

#60 maria-svensson
Va?
## se där, 3 olika personer reagerade när jag genom ett inlägg till tristanchi ifrågasatte hur han ska ha det, för att han liksom en del andra säger 2 olika saker, det kan väl inte vara så att #61-#62# och #63 är samma person, dvs tristanchi-olaka och klass. men jag är inte förvånad.
#62 och vad menar du med detta???????? vem av dom du nu är, eller försöker spela, det är därför du inte har någon koll på vad du eller någon av dina schizofreni personligheter till vänner säger, en person brukar ha problem med att komma ihåg sina lögner, hur ska det då inte vara med 3 personligheter eller flera kanske????
#63 vadå va!!!!!!!
ANAKIN SKYWALKER -X22
#64 Nästan rätt. Vi är allihopa delar av ett Watsonliknande dataprogram ägt av Illuminati. Programmet har planterat skeptiska åsikter i forumtrådar sedan nittiotalet. Vi avslöjar oss här och nu för att slutet är så nära! / Subrutin 001011101011100011

#64 maria-svensson
Jag förstod inte vad du skrev, därav mitt "va". Hoppades att du skulle kunna omformulera dig så att även jag, som verkar lida av sporadisk lässvårighet när du har skrivit något.
Om jag inte tolkar dig helt fel så verkar du mena att Tristan i #7 påstår att metallfolie inte finns, men det gjorde han ju inte, så jag måste ha missuppfattat dig.
#66 nä lässvårigheter verkar ni ha alla 3, så hur uppfattar du detta då…
Falskt.
Folie är ingen metall heller. skrivet av #7.
ANAKIN SKYWALKER -X22
Läs #10: "Folie är för aluminium vad vätska är för vatten."
Ta till exempel gladpack som är plastfolie, det kan knappast kallas för en metall, eller hur.
I ärlighetens namn så kan man helt klart anklaga TristanChi för att vara lite väl petig, alla uppfattade nog att du pratade om aluminiumfolie när du skrev folie. Men att få det till att han inte vet att aluminium är en metall får dig att verka korkad och småaktig.
#67, #68
Håller med om att det är lite petigt, men jag tolkar det som en liten pik i förbifarten. Det är troligt att någon som är kunnig i ämnet utöver användandet av aluminiumfolie i vardagen antagligen skulle använda ett mer precist språk. Detta missförstånd visar inte heller direkt på någon fantastisk fackkunskap.. :p
Petigt
Du skrev: "guld [är] bättre än folie"
Det är som att skriva "sparris är bättre än soppa", dvs nonsens.
Jag kan bara gissa att du egentligen menade "guld är bättre än aluminium" (på att skärma strålning), vilket ju är sant.
Viktigt
"Guld stoppar all strålning" är däremot falskt, vilket var det viktiga.
#68-69-70 vilka patetiska förklaringar ni kommer med…. tror ni ens på dom själva.. dum fråga, ni är ju skeptiker. 
ANAKIN SKYWALKER -X22

#71 maria-svensson
Men allvarligt talat. Vill du verkligen inte bli förstådd? Varför forstätter du att snacka skit i stället för att försöka förklara?
Man kan faktiskt, av det du skrivit, tro att du fått för dig att folie är ett ämne, som t.ex. kol eller kalium. Kan du inte ens förklara att det inte var så du menade i stället för att kalla folk för dumma och patetiska?
Dessutom, det där du sa om att guld stoppar all strålning. Om du tänkte fel eller om folk har missförstått dig är det väl bättre att du förklarar? Eller? Nej, du och dina 1-2 följeslagare tycker att du skriver så himla bra inlägg endast för att du lyckas skriva något nedvärderande eller stöddigt, oavsett om det är helt uppåt väggarna. Är det sådan du vill uppfattas, verkligen?
Även om man lyckats missförstå #7 (som du tydligen gjorde), så borde det vara uppenbart att du missförstått TristianChi när du läst #10. Nu är din debattnivå lägre än patetisk.
(#60 är dessutom mer förvirrat än jag trodde när jag ser att du hänvisar till #44, men det är nog ingen idé att försöka få dig att förklara din tankegång där.)
Att ni orkar försöka diskutera med maria-svensson. H*n är ju avklädd och byxorna neddragna så många gånger och h*n har blottat så många gånger att h*n inte har en susning vad h*n pratar om eller har den kompetens h*n påstår sig ha.
Att sedan se detta människoförakt som i #71 är ju yttersta beviset för maria-svenssons frustration av att ha mött sin överman och att man inte (som på sina egna sajter) kan ge skriv- och läsförbud och censurera.
Ärligt; om den värld maria-svensson målar upp med illuminati hit och dit så skulle jag hellre ha illuminati som ledare än foliehattar med storhetsvansinne och människoförakt som maria-svensson och hennes "jetpack".
Jesus i en fisk?