Piercing
Haha det här hör väl inte till den här sidan men vill höra lite åsikter
Jag har en syrra som jag har ganska mycket ansvar för och hon vill pierca sin navel (hon är 13 år nu). Hon är väldigt mogen för sin ålder, både till utseendet och mentalt. Men är rädd att hon ska få infektioner och äckligt fula ärr, men hon säger bara att det är hennes ansvar om det händer, men jag skulle inte kunna klara av att se henne ligga och gråta över att nåt gick fel och att hon har ett ärr, för att inte tala om infektioner?
Hon vill ta den nu i september (fyller 14 i januari 2012) ekonomiskt är det inget problem det är bara att jag inte vill att hon ska vara 18 och tänka att det var mitt fel att jag lät henne göra det.
varför jag tar hand om henne svarar jag inte på, personligt
Så vad tycker ni att jag ska göra? :p vore sjukt tacksam för svar :)
Nu är jag dålig på reglerna när det gäller piercing men måste man inte ha fyllt 18 om man går till en "riktig salong"?
Tatuerare brukar ha denna regel.
I och för sig tog jag hål i öronen när jag var 10 så jag blir lite tveksam men det borde ju vara lätt att kolla upp.
/Maria
Om hon går till en salong som gör det måste hon vara 18. Eller måste hon ha ens förälders medgivande till det hela.
Gör det inte hos någon som gör sånt här hemma på fritiden….så lätt att det kan bli infektioner. Och de bryr sej inte om åldern heller.
Så ska det göras…så se till att en förälder samtycker och på en riktig salong.
Kram
Tänk på att håltagningsapparater absolut inte är bra för att pierca andra kroppsdelar. Riktiga piercare använden vassa nålar som delar på vävnaden, öronhåltagning är ju stansning.
Medarbetare på Skepticism.
Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.
#3 Nu har man lärt sig något nytt igen
/Maria
Googlade och fann:
http://piercing.se/aldersgrans/comment-page-1/
Min dotter piercade sig i naveln då hon var 14 och jag var med.
Viktigt att rengöra och inte fingra där med orena fingrar under läkningstiden.
Inte för att vara den som är den, men piercing och tatuering är ett väldigt bra sätt att få gulsot. Gå till en seriös studio som kan reglerna, med riktiga verktyg. Det finns någon form av branschintern certificering, men jag minns tyvärr inte vad den heter.
Hon måste ha målsmans godkännande, och egentligen skulle jag rekommendera att hon får växa några år till innan hon gör hål i kroppen så att piercingen sitter ungefär så som hon hade tänkt sig även efter fullbordad pubertet.
Om hon är helt säker och hon förstår hur viktigt det är med hygienen, låt henne göra det. Klart man kan hålla på att fiska efter varför hon "egentligen" vill göra det, så att man förstår hennes situation bättre, men det är väl sådant syskon ändå gör utan att behöva påminnas om det. :)
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
Tack för alla svar, tänker låta henne bli 14 innan hon piercar sig :p
Sen säger hon att hon är redo och att hon kan sköta om det, jag tror att hon kan, men att hon inte kommer orka efter ett tag :/
men tack för era svar :)
Hon säger att hon är redo och kan sköta om det, men hon saknar erfarenheten som behövs för att veta vad hon pratar om, och när hon väl stuckit hål på sig själv är det liksom inte läge att ångra sig.
Jag vet inte riktigt vad man skulle kunna göra som ett test.
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
man skulle kunna förhöra henne, efter att hon har läst på och sånt, fast känns väl inte helt seriöst … :/
En seriös studio skulle inte tillåta en 14åring att pierca sig, förmyndares godkännande eller ej. Beroende på så kanske en del kan tänka sig 15 med förmyndigarens godkännande. Notera att jag talar om seriösa, kunniga och respekterade ställen. Hobbypulare som fixar hemma i mammas tvättstuga är INTE seriöst under några som helst omständigheter. A och O när det gäller en snygg piercing är att rätt folk med rätt hygienrutiner utför den. Felar det där så blir det fel helt enkelt.
Och hur mogen man än är när man är 13, både mentalt och fysiskt (vad nu det sistnämnda har med saken att göra) så vet man inte alls vad man vill ha för resten av sitt liv. Easy as that. Ett ärr vid naveln är kanske inte hela världen, men
Vill hon verkligen, verkligen, verkligen ha sin piercing så kommer hon fortfarande att vilja ha den om 4,5 år och kommer att kunna uppskatta den då. Skulle hon ångrat sig så är ingen skada skedd.
Paulina
med fysiskt menar jag att hon ser ut som en 16 åring +
kanske inte uttryckte mig själv så bra där :p
men en piercare är inte mer oseriös för att de piercar yngre personer.
Sen har jag tänkt på att låta henne vänta ett tag till
Vad du anser vara en seriös piercare kan jag ju inte bestämma, men för min del så bör de följa de rekomendationer som ASAP har satt upp för att kallas seriösa. Dessa rekomendationer är satta för att försöka sätta en viss standard när det gäller bla. säkerhet, ett slags minimirekomendation. Själv litar jag på att de med sin samlade kunskap och erfarenhet faktiskt vet vad de pratar om.
Paulina
> "men en piercare är inte mer oseriös för att de piercar yngre personer"
Det beror väl på vad man tycker är seriöst. Att inte pierca omyndiga personer, personer som inte genomgått puberteten, personer som är berusade eller sjuka, känns som ganska grundläggande mått på seriositet i en verksamhet som trots allt gör hål i folk.
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
Kom igen, så allvarligt är det väl inte. Nu är du väl lite väl konservativ?
Har piercaren god hygien, så det troligen inte är skadligt, så är det väl ingen stor grej att sticka lite hål i huden. Ångrar man sig är det ju bara att dra ut smycket, ärret är ju mycket mindre än efter en rejäl vattkoppa.
Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.
Min son som då vart 18 gick till en piercare som höll på hemma. Hon var mycket duktig och han har inga som helst problem med den. Och då sitter den i tungan…
Så visst finns det seriösta som håller på med det även hemma.
#14 Fast handlar det inte mer om ansvarsfrågan OM det skulle bli en infektion (vilket faktist inte är så ovanligt).
Kruxet är ju att man gör "ingreppet" på någon annan.
/Maria
hål i navel är ju ungefär som hål i örat, båda är piercingar bara att man anser att hål i öronen är okej och bättre. Själv tog jag hål i öronen när jag var omkring 5 månader - 1 år , vilket inte är den bästa åldern för det :p men det funkar bra, har inga allergier och inga infektioner eller så och det var min mammas bror som tog hålen, sen tog jag 4 hål till hos honom när jag var 12 år, varav ett (där uppe) växte igen då jag glömde sätta i ett örhänge :p
MEN till min poäng, så är det ungefär samma sak, förutom att det finns mer risk att navel blir infekterad.
Kanske, men är det verkligen en reell risk för att få infektion på en piercingstudio? Studior har ofta tryckkammare ,ultraljud och engångshandskar, på samma sätt som tatueringsstudios har det.
Möjligen kan jag ifågasätta en fjortonårings möjlighet att hålla ett sår antiseptiskt till det läkt, så det kan vara ett argument mot…
#18 Det förutsätter att en (vettig) studio (med alla dess verktyg) vill åta sig att pierca en fjortonåring, något som allmänt ändå ses som mindre seriöst.
Paulina
Nej, 14 år är ju i lägsta laget kanske, problemet är ju om ungen går och fulpiercar sig istället.
När jag var fjorton piercade jag en polare med säkerhetsnål och kylde naveln innan med en så där fryst ärtsoppekorv. Jag kanske inte behöver tillägga att smycket vandrade ut efter några veckor? Inte så bra!
Haha
Fryst ärtsoppekorv….ja, alla sätt är bra utom de dåliga.
När jag var i den åldern så var extrahål i öronen poppis och det gjorde vi hemma med blandade resultat.
Jag har sett en del infektioner (när jag jobbade på akuten) både vad det gäller piercing och tatuering fast detta är många år sedan så hygienkraven har säkert blivit bättre.
/Maria
Man tvingar bebisar som bara är några dagar gamla att bli skurna i pillevinken. Jämfört med det är en egenbeslutat piercing en baggis.
--------------------------------------------
Medarbetare på skepticism
http://skepticism.ifokus.se/
Visst är det så. Folk dör i svält, barn blir slagna i skolan. Jämfört med det så är det väl en struntsak om Agda säger sig kunna se spöken och andar.
Paulina
"Visst är det så. Folk dör i svält, barn blir slagna i skolan. Jämfört med det så är det väl en struntsak om Agda säger sig kunna se spöken och andar."
Visst, men det är en dålig jämförelse. Vet du någon som vill förbjuda folk att tro på andar?
Att man som skeptiker kommer med alternativa förklaringar på vissas upplevelser betyder varken att man förringar det de sett eller att man inte skulle vilja tillåta det.
--------------------------------------------
Medarbetare på skepticism
http://skepticism.ifokus.se/
#24 Tror du missade min poäng helt och hållet, borde ha varit tydligare. Det jag menade var att jag ansåg det vara ganska så irrelevant att jämföra en piercings vara eller icke vara (och omyndiga människors självbestämmande i frågan) med könsstympning.
Jag uppfattade dig som att du ansåg att frågan är av låg betydlese för att det händer hemskare saker i världen. Det finns det alltid (hemskare saker), ändå så gör det väl inte att de mindre viktiga frågorna bör bortses från? Därav, den något raljerande, liknelsen. Vi diskuterar irrationell tro, vilket torde vara en baggis jämfört med svältkatastrofer, ändå gör vi det. Vad skulle #23 tillföra i diskussionen "andar - finns de?" Ungefär lika mycket som #22 tillför i denna tråd vill jag tillstå.
Om du vill argumentera för unga personers rätt att pierca sig så är jag övertygad om att du kan komma med bättre argument än något som liknar "två fel gör ett rätt" 
Paulina
Det finns alltid hemskare saker, viktigare saker, större saker. Men om vi lät det faktumet få oss att undvika alla mindre viktiga beslut skulle vi ganska snabbt dö av hunger, inaktivitet och kissnödighet.
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
#26 :D