Skepticism iFokus

Skepticism

Etikettövriga-frågor
Läst 2507 ggr
-SIC-
2011-08-23 01:58
0

Kontakta medium?

Jag har ett problem med en kompis som är troende. Hon vill så gärna övertyga mig om det paranormalas existens. Vi diskuterar om det ibland och nu föreslog hon att jag skulle kontakta ett medium för att pröva. Jag vill ju gärna göra det för att föra en intressanta diskussion vidare. Men nu undrar jag vad man ska tänka på vid en kontakt med ett medium? Det blir förmodligen via telefon, jag går förmodligen inte på några "barnum-statements" men behöver lite tips.

För övrigt undrar jag hur ni argumenterar med troende ni känner. Vad säger man när någon tar upp tex att Sylvia Brown påstår att hon löst flera fall åt FBI?

Jag vill inte såra min vän men det tror jag att jag kommer göra om jag börjar plocka fram beviskrav och alternativa förklaringar på hennes upplevelser mm. Jag ställde frågade även om hon var öppen för möjligheten att hon kan ha fel angående det paranormala, men som de flesta troende jag diskuterat med har hon inget öppet sinne för att ha fel. Är det egentligen någon idé att fortsätta diskutera då?

SJW
2011-08-23 10:55
0

Nej, det är inte värt att fortsätta om hon inte kan tänka sig låtas få sina illusioner krossade. Låt henne fortsätta tro på sitt trams. :)

Magi-cat
2011-08-23 10:56
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

de flesta troende jag diskuterat med har hon inget öppet sinne för att ha fel. Är det egentligen någon idé att fortsätta diskutera då

Det är väl just den meningen som är ett hinder för all fortsatt "diskussion". Du diskuterar inte med din vän för att ev lära dig något, ge och få och utvidga begreppsvärlden, utan för att övertyga henne om att HON HAR FEL. DU har ett problem med en kompis som är troende(konstig syn på vänskap måste jag ju säga)

Tänk om det är så att DU inte vet allt?………..Som är så fastlåst vid dina sinnen och vad du blivit lärd att man SKA tro?

Och varför inte låta din vän ha sin paranormala syn? Vem vet, du kanske kan lära dig något?

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[TristanChi]
2011-08-23 11:02
0

> Hon vill så gärna övertyga mig om det paranormalas existens.

Om hon verkligen vill det, så förklara att du kräver ett neutralt test som ni båda och ev. inblandat medium godkänner i förväg.

Om hon går med på det, så kan du säkert få hjälp med att utforma ett sådant test här eller på andra fora.

FilipSoderholm
2011-08-23 11:18
0

Ja det är väl underförstått att båda sidor i diskussionen måste vara villiga att bli överbevisade? Problemet är om den ena sidan, vilken det nu må vara, inte är öppen för den möjligheten. Då får man en haltande diskussion.

Klass
2011-08-23 12:28
0

"Men nu undrar jag vad man ska tänka på vid en kontakt med ett medium?"

Dokumentera! Helst spela in så du kan lyssna och låta andra lyssna sen. Alternativt anteckna, men det kan kanske vara lite svårt att göra samtidigt som du ska hänga med på vad du och mediumet säger.

Anapopei
2011-08-23 12:57
0

Jag ställde frågade även om hon var öppen för möjligheten att hon kan ha fel angående det paranormala, men som de flesta troende jag diskuterat med har hon inget öppet sinne för att ha fel. Är det egentligen någon idé att fortsätta diskutera då? 

Egentligen inte, om du inte gillar att diskutera för sakens egen skull. :)

Jag tycker du ska påpeka att om man inte kan ens principiellt ange under vilka förutsättningar som man är beredd att ändra uppfattning så är man fanatiker. Det man tror på och inte tror på är inte beroende av bevis utan åsikten sitter i väggarna. Intellektuellt är detta förstås problematiskt. Kanske kan du få henne att sänka garden något genom att framhålla att om hon har den positionen så lär hon knappast kunna övertyga dig om något.

-SIC-
2011-08-23 17:30
0

Tack för svaren!

#2 Jag är bereddd att ändra mig om det finns goda skäl att göra det. Jag har inget att förlora på om andar finns, tvärtom! Men för att tro på något som är så fantastiskt som andar behöver jag starkare bevis än att ett medium talar om saker för mig, jag måste veta att de inte kan ha fått informationen från något annat ställe än andevärlden. Ta en titt på tex Derren Browns seans, 2 delar:

http://www.youtube.com/watch?v=5Q2qR7PJQnQ

http://www.youtube.com/watch?v=qlajL_bkMgs&feature=related

Derren Brown har inga paranormala förmågor men gör bättre ifrån sig än de flesta medium jag sett. Förstår du nu varför att bara gå till ett medium inte kan övertyga mig?

Att jag frågar andra om råd är återigen: min erfarenhet är att människor som får sin tro ifrågasatt kan bli väldigt arga om de börjar inse att de har blivit lurade eller har fel. Jag älskar att diskutera frågan men vill försöka göra det på ett artigt sätt.

Jag vet av egen erfarenhet att när man ifrågasätter troende IRL kan det komma annat än ljus och värme tillbaka.

-SIC-
2011-08-23 17:31
0

Del 2 av videon med Derren Brown:

Hellas
2011-08-23 21:47
1

Jag är det ni kallar "troende" och jag personligen gillar INTE att någon försöker övertyga någon oavsett vilket läger denne befinner sig i.

Jag har skeptiska vänner och de har stor respekt för mig likväl som jag själv helt och fullt har respekt för deras inställning.
Är de intresserade av någonting så frågar de öppet och med en ärlig intention till att vilja veta utan att söndra.

Likaså kan jag själv ha frågeställningar till mina "otroende" vänner och självfallet tar jag till mig deras svar.

Det känns aldrig bra att bli påprackad någonting man inte har bett om vare sig man är skeptiker eller troende så jag tror att om Du kan få din vän att förstå att Ni kan vara vänner utan att Ni fär den sakens skull delar samma tro så kommer det kännas bättre för både dig och din vän (tror jag).

Min rekomendation är att Du inte ska anlita ett medium alls om du inte gör det för din egen skull.

Lycka till med er vänskap som kan bli riktigt intressant om Ni visar den respekt och tillit.

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

-SIC-
2011-08-23 23:08
0

#9 Det är väl kanske det som skiljer vissa troende från skeptiker? Jag tycker inte om att ha fel, så därför tycker jag det är ok när någon visar i fall jag har fel och varför så jag kan ändra mig och får lära mig något nytt.

Jag vill gärna förstå varför hon tror dvs vilka belägg hon har för sin tro. Hon tar upp frågan inte jag. Jag lyssnar på hennes argument, provade bla pendel som hon rekomenderade, den rörde sig förstås inte för mig.

Om jag kontaktar ett medium vill jag naturligtvis få reda på om de kan kontakta andar på riktigt, kan ju vara intressant för mig att lyssna iaf.

Hittade en podradioprogram som gav mig svar på det mesta i avsnitt 61:

http://skeptikerpodden.se/

piotrr
2011-08-27 10:02
0

Skulle ni inte kunna gå till två medium, en som är mentalist och inte egentligen arbetar som medium,och en som arbetar som medium?

Du kanske till och med kan behålla skillnaden i gage mellan de två.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

chik
2011-08-30 17:54
0

Derren Brown är illusionist. o jag gillar han…han tar död på det mesta i den övernaturliga värde…O jag fick mig en redig tankeställare..

Men!! jag tror på det som inte ögat kan se..O jag har fått så många bevis som bara har varit till mig att jag vet att det finns något..Sen om jag inte kan bevisa det o inte vetenskapligt dokumentera det….

Jag har nästan bara skeptiska vänner.o jag tycker det fungerar.

Du tror på din sak o hon på sin..klart att man måste tänka lite olika..

Tycker Hella ger en fin beskrivning..""Håller med Hella""

O hade inte jag funnits o lite andra så hade ju inte denna sajten varitSkäms

Lena.P är jag i verkliga livet.

[TristanChi]
2011-08-30 18:30
0

> O jag fick mig en redig tankeställare

Men!! jag tror på det som inte ögat kan se..O jag har fått så många bevis som bara har varit till mig att jag vet att det finns något.

Det verkar inte som att det var någon särskilt kraftig tankeställare.

chik
2011-09-01 08:32
0

Tristanchi.. Derren Brown"" Han gav mig en tankeställare..

Det Jag upplever-kan ingen ta i från mig…Där av att jag tror på lite av varje..

Lena.P är jag i verkliga livet.

[TristanChi]
2011-09-01 09:21
0

Med tankeställare menas vanligen något som får en att ställa om sina tankar. På vilket sätt gjorde du det efter att ha sett Derren Brown?

olaka
2011-09-01 10:48
0

Jag fick också en tankeställare där jag gjorde samma sak, funderade på allvar om det gick att lära sig att inte läsa.

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.