Snus OT
Jag har en fråga som jag inte vet vart jag skulle ställa den så det fick bli härinne.
(ta bort tråden om ni inte tycker det är OK)
Är det någon som vet hur länge en prilla portionssnus/lössnus utsöndrar nikotin?
Jag gissar givetvis på att största effekten är när den är "nyinlagd" men sedan har vi diskuterat hur länge effekten sitter i även om den är avtagande.
/Maria
På tal om tobak, jag undrar om inte det här med att tobak är hälsovådligt ändå är en Big Pharmakonspiation. Det är uppenbart att mainstreamforskningen inte vill erkänna de studier som bevisar att tobak inte är farligt. Förmodligen för att kunna hålla oss i hamsterhjulet och kunna kränga nikotinbaserade avvänjningsprodukter. Det är sjukt egentligen, när ska folk vakna!? Fårskallar.
Skämt åsido. Har för mig att snus verkar olika länge beroende på styrka och vem som använder det. Kanske gäller psykiskt beroende en del också, att man inte känner av den när man tror att den ska sluta verka.
När man tillverkar snus använder man natriumkarbonat eller kaliumkarbonat vilket fräter och gör att slemhinnan under läppen tar till sig nikotinet. Genom att justera innehållet av det frätande kan man göra att nikotinet upptas snabbare eller långsammare.
Förutom vad snus innehåller är det vad jag tror, inte vet. Jag tillverkar mitt eget och vet att det blir starkare om jag tillsätter mer frätande, jag tycker det känns som om man upptar nikotinet snabbare då.
--------------------------------------------
Medarbetare på skepticism
http://skepticism.ifokus.se/
Aha, så när det står "extra strong" så kanske det inte är mer nikotin i utan mer natrium/kaliumkarbonat?
Varför vi diskuterade det hemma var för att min man tycker jag byter prilla så ofta medan han har sina läänge.
Då hävdade jag bestämt att jag är tvungen att ta ny för de "tar slut"
/Maria
- "Aha, så när det står "extra strong" så kanske det inte är mer nikotin i utan mer natrium/kaliumkarbonat?"
Precis så har jag tolkat det.
--------------------------------------------
Medarbetare på skepticism
http://skepticism.ifokus.se/
#4 Har precis varit och köpt "Oden´s Extra Stark" men där var prillorna bra mycket större så det hade ju sin förklaring.
/Maria