Skepticism iFokus

Skepticism

Etikettmedicin
Läst 1729 ggr
FilipSoderholm
0

Jenny McCarthys framfart

http://www.jennymccarthybodycount.com/Jenny_McCarthy_Body_Count/Home.html

Antivax måste väl ändå vara den allra värsta pseudovetenskapen? Det finns dom som är dummare, men ingen orsakar väl lika mycket faktisk skada? Fy fan.

olaka
0

Kan inte göra annat än att hålla med!

En alltigenom skadlig, korkad och efterdum rörelse.

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

Maria
0

Här kommer en annan länk

/Maria

[Ming]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag håller också med!!

chik
0

jag tycker nog att det där skall Jag få avgöra själv…

Tycker att man skall få höra både för o i mot o inte bara jag sägare.

Men jag är också lite anti mot vaccin……

Lena.P är jag i verkliga livet.

[TristanChi]
0

"Anti mot" vaccin är bra. Då är man för.

piotrr
0

Antivaccineringsrörelsen är ett bra exempel på hur dåliga vi människor är på att bedöma risker.

Den första risken känner vi alla till: Att bli allvarligt sjuka.

Mot vissa sjukdomar finns det vaccin som är nästan helt effektiva mot sjukdomen.

Då kommer den andra risken: Vaccin kan ha vissa bieffekter. Svullnader, sveda, ömmande stick, ibland prickar och rodnad.

Vissa människor blir så upprörda eller rädda för den andra risken, risken för biverkningar, att de helt glömmer bort varför vi tar vaccin. Några kanske till och med inbillar sig att barnsjukdomar inte är så farliga, egentligen, för att de inte själva har dött av dem, ingen de känner har dött av dem… men det beror ju å andra sidan på vaccin.

Jag tror också att vissa oroar sig för vaccin för att de är något som vi människor VÄLJER, något vi GÖR. Och om något blir allvarligt fel på grund av att vi VALDE att vaccinera oss, då är det ju VÅRT fel, då var det VI som gjorde det.

Och där kommer vi till den tredje risken: Risken för vad som kan hända om vi väljer att inte göra något. Det är väl den risken som alldeles för få människor tänker på. Att välja bort vaccin är att välja sårbarhet för allvarliga sjukdomar. Jag har svårt att tro att någon medvetet gör det valet, och förstår vad riskerna är.

För att människor är jävligt dåliga på att bedöma risker.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism