maria-svensson funderar på guld och silver
Diskussionen kommer från en annan tråd, blev OT där och nu har jag gjort ett försök med att återge den här.
maria-svensson skrev #29:
ta tex detta.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Silver
här påstår man att silver leder ström bäst, jag citerar -Detta eftersom silver lär ha den lägsta resistansen av alla icke-supraledande ämnen vid tänkbara temperaturer. Silver har också en mycket hög värmeledningsförmåga.
alla vet att guld har lägre resistans och leder ström bäst och är därför man använder guld i processorer. men ni tror på detta och då blir det er sanning som är falsk och inte stämmer. pga att ni använder inte sunt förnuft. samma sak med 9-11, det stämmer inte heller.
http://en.wikipedia.org/wiki/September_11_attacks
men det blir er sanning, tyvärr.
FilipSoderholm skrev #30:
Om det skulle vara så att guld leder ström bättre än silver (jag har själv ingen aning) så föreslår jag att du redigerar sidan så att den stämmer.
maria-svensson skrev #31:
varför då, är det inte bättre då att använda det sunda förnuftet och ta reda på fakta, att tex guld är en bättre strömledare än silver och börja förstå att wikipedia är ingen bibel, att allt stämmer inte som står skrivet där!!! men som vissa tror på.
maria-svensson skrev #32:
och varför använder man inte silver som nu ska vara en bättre strömledare som dessutom har ett spotpris på 7 kr/g mot för guld som kostar 311 kr/g. det är ju bara att använda det sunda förnuftet.
olaka skrev #34
Wikipediaförfattarna på denna engelska sidan använder sig av Serway, Raymond A. (1998). Principles of Physics (2nd ed ed.) som fälla när de påstår att silver har bättre ledningsförmåga än guld.
De som skriver på denna använder sig av dessa referensen när de kommer fram till samma sak, vad har du för källa till dina påståenden?
1.587 x 10^-8 Ωm för Silver kontra 2.214 x 10^-8 Ωm för Guld, vilka siffror har du fått fram?
Semantikern skrev #35:
Fundera gärna på _var_ man använder guld i processorer, samt varför guld skulle vara bättre att använda där även om det nu skulle ha sämre ledningsförmåga.
Hint.. det är ungefär samma anledning till att man inte har silverpläterade usb-kontakter.
olaka skrev #36
#29, #32:
Guld har den förmågan att man kan valsa ut den till i det närmaste några atomlager tjockt, som gör den till ett användbart ämne. Att just du pratar om hur saker och ting funkar i en processor gör det hela ännu roligare, hur tror du halvledarfysik fungerar? Är det också bilderberggruppen?
För övrigt kan du kanske svara på frågan om fusion, det vore kul att veta om du har hört talas om det.
radio skrev #38:
"alla vet att guld har lägre resistans och leder ström bäst och är därför man använder guld i processorer. men ni tror på detta och då blir det er sanning som är falsk och inte stämmer"
Antagligen så har du kommit på något skitsmart, eller förstår du helt enkelt inte.
Om du vill så kan jag berätta för dig.
radio skrev #39:
Det är så fantastiskt att man kan tro att man tillverkar processorer och halvledara av ett material som inte vore bra för ändmålet.
Det påminner mig om när jag läste fysik, var o varannan hade en idé om hur man skulle bygga en evighetsmaskin. Varefter utbildningen pågick insåg man sina begränsningar och förstod alltmer.
Möjligt att det slirar om man bara har grundeskolefysik eller inte riktigt fattat på gymnasiet.
radio skrev #41
Du har fått berättat för dig hur solen fungerar och varför man använder guld i processorer. Lärt dig något?
maria-svensson skrev #61
#41 nix, det enda jag har fått är en massa länkar och utalanden som inte leder någonstans. det finns silverkontakter, försilvrade kontakter,mm, varför används inte då silver i stället för guld i tex kontakter, när det leder ström mycket bättre och är dessutom mycket bildigare, kostar en bråkdel av vad guld gör.
TristanChi skrev #63
Silver oxiderar. Det gör inte guld.
PhilipSoderholm skrev #64
Ledningsförmågan minskar vid oxidering, och precis som tidigare nämnts är det möjligare att använda ett mycket tunnare ytskikt av guld än om man skulle ha använt silver, vilket gör att totalkostnaden hålls ner, trots det dyrare kilopriset.
olaka skrev #65
I övrigt, återigen från Wikipedia(och med de här "källhänvisningarna" vi pratade om):
Guld är den mest smidbara och duktila av alla metaller. Ett enda gram kan slås ut till ett kvadratmeterstort blad. Bladguld kan hamras tunt nog, mindre än 100 nm tjockt, för att bli genomskinligt.
Det är ju inte ledningsförmågan som är den enda parametern när man ska konstruera något, är du med?
Förövrigt kan du kanske kolla #34 och svara?
Nej, det är inte helt klargjort, men det finns modeller som förklarar fenomenet hyfsat bra. Grunden verkar vara hur Plasman under solens yta rör sig. Jag är ingen expert, men lyssna gärna på vad Phil Plait säger denna blogpost, han är expert!
Semantikern skrev #66
Hur ska du ha det egentligen:
jag citerar:
"det finns silverkontakter, försilvrade kontakter,mm, varför används inte då silver i stället för guld i tex kontakter…"
Finns det eller finns det inte silverkontakter menar du?
maria-svensson skrev #67
#66 som det står, det finns silverkontakter, varför ärgar inte dom???
för övrigt så vet jag att det står överallt på internet att silver är den bästa ledaren, även om det finns dom som menar och tror att guld är den bästa ledaren. men som sagt så är wikipedia eller liknande ingen bibel. det jag vet att tidigare så var det känt att guld var den bästa ledaren, och då vi gjorde ett expriment med elektrolys, så provade vi med olika metaller som rostfritt/syrafast, koppar, aluminium, silver och guld och då fick vi ut mest gas från guldplattorna med samma strömstyrka som även var den metallen som inte ärgade och färgade vattnet, och det bygger ju på elström. vad har ni gjort för expriment, som kan påvisa att silver är den bästa ledaren!!! förutom att ha läst det?
TristanChi skrev #68
Vad är det för konspiration som ligger bakom det officiella påståendet att silver har bättre konduktivitet än guld?
maria-svensson skrev #69
ingen aning, jag har hört det tidigare i något samanhang, men jag kan bara säga vad jag har sett, men jag vet inte…är det en konspiration???
radio skrev #71
Jag kan inte tänka mig att tillverkare av kablar, kontakter etc är så okunniga att de inte optimerar sina val av material. Det finns som sagt fler egenskaper än ledningsförmågan man tittar på.
Kan tänka mig att en del tänker sig att guld leder bäst för att man ofta pläterar kontakter till exempelvis hifi-utrustning. med det har tydligen att göra med att man kan få en guldet hållbarare än silver.
FhilipSoderholm skrev #72
Det tror jag definitivt att det är! Självklart vill världens regeringar och judarna hålla uppe priset på guld, eftersom dom sitter på så mycket. Att se till att industrin använder guld istället för andra, mer fördelaktiga metaller, är en av deras metoder. Flera kända forskare har försökt ifrågasätta det här, men blivit tystade!
Vi blir även sjuka av guldet som dom tvingar på oss genom elektroniken. Ett Belgiskt forskarteam har hittat saker som tyder på att guldet orsakar både diabetes och KOL.
Storföretagen och världsregeringen ljuger för oss, och folk bara sitter här, som blinda får!
olaka skrev #73
Och som du kanske har observerat så kan man platta till guld så det blir hundra nanometer tjockt. Och vet du vilket ord som också kan kombineras med ordet nano? Termit! 9-11 9-11 ….
FhilipSoderholm skrev #74
Gud, det hade jag inte tänkt på! Herregud… man blir ju mörkrädd av allt som ödlefolket döljer för oss.
Lyckligtvis har jag i alla fall en skalpell här, och ska börja karva i mig själv för att plocka ut chipen som dom har planterat in i mig. Det gäller att ligga steget före!
maria-svensson skrev #87
#83 ta en spik och pilla lite i väggkontakten och se om det har börjar ärga, dom är försilvrade, eller titta på huvudsäkringsskåpet på en villa som ofta är utomhus, nästan allt är försilvrat ink säkringshållare och kan vara 40-50 år gammalt, har det ärgat, inte det vi har i ladugården iallafall, men en dator eller mobil som man ogärna utsätter för väta och har en livstid på i bästa fall 10 år, men där använder man guld
Starman skrev #88
Jag tror inte det är okej att uppmana människor att ta livet av sig. Och sedan undrar jag vad det är för fancy spikar du har använt dig av i ditt liv, mina har aldrig varit "försilvrade".
maria-svensson skrev #92
#88 jag uppmanar ingen att ta livet av sig, men etc har ju bevisligen väckt många som har varit i comaliknande tillstånd så att…
och jag menade inte att spikarna var försilvrade utan den plastdosan med 2 hål i och i hålen så sitter det försilvrad metall ofta på koppar eller mässing, pillra och se… bzzzt..
radi skrev #101
"ta en spik och pilla lite i väggkontakten och se om det har börjar ärga, dom är försilvrade…"
Tror du det kan skilja något på hur viktig bra kontakt är på lågspänning respektive högspänning, speciellt i det här fallet?
piotrr skrev #104
#61, Maria-svensson,
Om du verkligen är intresserad:
Silver är en mycket hård metall, vilket är svårare att jobba i än guld. Guld oxiderar inte, vilket betyder att även om resistansen är högre i guld så skyddar det kontakten så att den förblir ledande längre jämfört med silver, som oxiderar och bildar en svart yta som är mycket mindre ledande än guld.
Koppar är en ganska bra medelväg. Utmärkt elledningsförmåga, mycket god värmeledningsförmåga, inte lika hårt som silver och inte lika mjukt som guld.
piotrr skrev #106
#67, Maria-svensson,
Om du verkligen vill veta:
"#66 som det står, det finns silverkontakter, varför ärgar inte dom???"
Det gör de, precis som silverbestick och andra föremål av silver. Silveroxid blir svart istället för rött.
> " vad har ni gjort för expriment, som kan påvisa att silver är denbästa ledaren!!! förutom att ha läst det?"
Det vore väl väldigt onödigt om man behövde göra om varje experiment själv för att kunna lita på det. Det räcker för min del att det redan gjorts tusentals tester som visar att silver är en bättre ledare än guld. Har du hört talas om tanken att uppfinna hjulet på nytt?
piotrr skrev #108
#87, maria-svensson
Spik är oftast förzinkade, inte försilvrade. Men det är inte för att de kommer i kontakt med elektricitet som material ärgar, utan för att de kommer i kontakt med syre.
"eller titta på huvudsäkringsskåpet på en villa som ofta är utomhus, nästan allt är försilvrat ink säkringshållare och kan vara 40-50 år"
Sådana don är ofta försilvrade, ja, men de är å andra sidan i konstant kontakt med varandra, helt till skillnad från kommersiella privata kontaktdon för signalöverföring som skall tåla att kopplas i och ur flera olika apparater under sin livstid. Det är som sagt kontakten med syre som orsakar oxideringen, inte kontakten med strömförande don.
radio skrev #111
Maria-svensson
Jag konstaterar också att det fortfarande finns med "ledningsförmåga" och hur man mäter och räknar med det i grundskolans fysik.
http://www.skolverket.se/content/1/c6/02/38/94/Fysik.pdf
maria-svensson skrev #118
#108 när påstod jag att spikar är försilvrade???? titta på utsidan av en säkringshållare då, som inte är i kontakt med något, ärgar fortfarande inte.
maria-svensson skrev #121
#120 ska jag skriva en doktorsavhandling med…. sök själv. och bor du i någon grotta eller, har du inget säkringsskåp där du bor!!!
radio skrev #122
Du behöver inte skriva en doktorsavhandling, det räcker med att du visar vad du egentligen menar, är det till och börja med en säkringshållare eller ett säkringsskåp?
Dessutom vill jag se var de använder silver i dessa, och vilken legering.
--------------------------------------------
Medarbetare på skepticism
http://skepticism.ifokus.se/
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Kan nån sammanfatta vad den här tråden handlar om?
Jag tror att Maria försöker argumentera för att
A) Wikipedia är dåligt (oklart hur)
B) Silver har bättre ledningsförmåga än guld
C) Att man borde välja ämnet som har bäst ledningsförmåga, oavsett övriga egenskaper, när man tillverkar elektronik
Troligen är det en konspiration som är skälet till att man inte gör som i C.
??????
Jag fattar det såhär:
A) Man kan inte lita på wikipedia.
B) Detta ses genom exemplet silver, där det påstås att den är den bästa ledaren.
C)"Alla" vet att guld har bästa ledningsförmågan, det är därför det används i processorer.
Dock har hon slirat lite på C om hur generell kunskap det är att guld är en bättre ledare. Från att "alla" vet det, till att "endel" tror att det är det.
Ska inte B vara tvärtom? Eller varför skriver hon "alla vet att guld har lägre resistans och leder ström bäst"?
I'm lost. Hon kan ju få klargöra själv vad det är hon vill ha sagt.
Jag tycker inte det är allt för komplicerat.
Försöker igen:
Maria menar på att man inte kan lita på ett ställe där det står felaktigheter.
På wikipedia står det att silver är den bästa ledaren.
Alla vet att guld är den bästa ledaren.
Alltså står det felaktigheter på wikipedia.
Följaktligen kan man inte lita på wikipedia.
Sen stack diskutionen iväg kring var och varför man använder silver i kontakter. Men det ha egentligen inget med någon konspiration att göra, utan kärnan i diskutionen är hur tillförlitligt wikipedia är.
- kärnan i diskutionen är hur tillförlitligt wikipedia är.
Åh fan? Det hade jag faktiskt inte gissat.
Nu ska vi inte gå för mycket ot igen…
…men angående Wikipedia, ser man exempelvis ingen skillnad i tillförlitligheten mellan dessa två artiklar, så föreslår jag att man förkastar allt där:
http://sv.wikipedia.org/wiki/World_Trade_Center
http://sv.wikipedia.org/wiki/WTC_7
--------------------------------------------
Medarbetare på skepticism
http://skepticism.ifokus.se/
Det missade jag också. Jag uppfattade att det handlade om silver och guld och ledningsförmåga, men att det berodde på Wikipedia hade jag ingen aning om.
Sedan går det heller inte att förkasta allt som någon säger för att en sak de har sagt är fel. Speciellt inte om "någon" i själva verket är tiotusentals olika människor som mer eller mindre samarbetar om att skriva ett uppslagsverk.
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
Det enda sättet att bedöma ett påståendes trovärdighet är på dess meriter. Visst går det att haka upp sig på vem som säger det och vad de har gjort tidigare, men i förlängningen är det inte speciellt tillförlitligt.
/ Per
Sajtvärd för Skepticism

Jo, maria-svensson verkar anse att skeptiker använder Wikipedia som någon slags bibel. Hon verkar ha missat att Wikipedia oftast (?) har källhänvisningar, är "levande" och att skeptiker är mist lika skeptiska till Wikipedia som till något annat. Hon har bara använt det som ett slags retoriskt knep och drog till med något svammel om guld och silvers ledningsförmåga.