Skepticism iFokus

Skepticism

Etikettvetenskap
Läst 1918 ggr
Dyslexis
0

Possitivism vs Postmodernism

Hej

Som ärkeskeptiker verkar detta vara forum för mina funderingar. Vi får väl se…

Jag har något överraskande blivit doktorand på äldre dar och då "tvingats" att sätt mig in i vetenskapsfilosofi. inom mitt "forsknings"-område (konst) ängnas mycket kraft åt detta. Postmodernismen och socialkonstruktivismen dominerar här, possitivismen står inte högt i kurs.

Som något misslyckad, men dock, f.d naturvetare har detta lett till en liten kris i min världsupfattning. Det går att relativisera och dekonstruera allt (nästan), men i sin ytterst förlängning leder det till en känsla av innhållslöshet och meningslöshet. Å andra med en allt för dogmatisk tilltro till vetenskapen (den possitivistiska) finns en risk att förneka eller marginalisera det som inte går att väga och mäta. I mitt forskningsområde, praktisk kunskap, är det uppenbart att det finns en slags blindhet i den akademiska världen för förekomsten och värdet av praktisk kunskap överhuvudtaget. (I rättvisans namn måste sägas att den blindheten kanske är störst hos den humanistiska delen av akademin.)

Det finns också en risk att tillmäta vetenskapen sann objektivitet. (Det är en villfarelse att tro det, all forskning har en politisk dimension.)

Problemet,som jag ser det, är att hitta en balans mellan dessa ståndpunkter. Det vete f-n hur det ska gå till.

VeVeN
0

Jag är definitivt inte särskilt påläst inom detta fack. Jag nöjer mig med att tycka att det kan vara rätt sunt att granska de begrepp vi använder, att synliggöra outtalade antaganden.

Men att reducera allt till tyckande och "perspektiv" blir i längden ofruktbart.

Någon stans finns det en verklighet oberoende av oss och våra "perspektiv". Den är inte alltid lätt att få grepp om, och fällor finns när man försöker få syn på denna verklighet.

piotrr
0

Dyslexis,

"Det går att relativisera och dekonstruera allt (nästan), men i sin ytterst förlängning leder det till en känsla av innhållslöshet och meningslöshet."

Det kanske är den tomheten man behöver fylla med konst.

Jag tror inte du behöver oroa dig. Positivism betyder inte att andra saker inte existerar, utan tar inte ställning till dem. Det är en ganska praktisk egenskap, att välja att inte ta ställning.

Slutligen, och jag säger inte detta för att retas, tror jag att du har fel i att all forskning har en politisk "dimension"; men utan att veta vad du menar med dimension blir det också svårt att säga emot. Jag kan till exempel konstatera att jag hyser både axiomatiska värderingar och naturalistiska resonemang som bygger vidare på dessa värderingar. Man kan säga "Detta föreligger utan att jag har evidens för det" och "Och därav följer rationellt…" samtidigt.

Eller varför inte.. du kan bygga en perfekt bokhylla (kunskap) med perfekta verktyg (vetenskap), men vad skall du ha den till (önskemål)?

/ Per

Sajtvärd för Skepticism