Skepticism iFokus

Skepticism

Etikettövriga-frågor
Läst 3921 ggr
Agilis
0

Promession- möjligt, eller inte?

Funderar på den fina tanken bakom det ekologiska begravningssättet promession.

Måste erkänna att jag köpte det rakt av för tio år sedan, men av olika anledningar har jag börjat fundera lite mer på detta idag. Patentet finns, men inga anläggningar. Ändå har flera länder och personer investerat pengar för licenser för att kunna nyttja tekniken, men fortfarande finns inga fungerande anläggningar någonstans i världen.

Patentinnehavaren hävdar ju så klart att detta är grundligt testat och fungerar finfint och att anledningen till att det drar ut på tiden är politisk, men det finns en ganska massiv kritik också. Vissa (inklusive jag som inte är kunnig, men ändå letat efter någon sorts bevis) anser att det saknas bevisning för att detta fungerar tekniskt och andra hävdar att det helt enkelt inte är fysiskt möjligt för en människokropp att sönderdelas på detta sätt.

Vad tror ni?

[TidaliumPelo]
0

Marknadsföring av ekologiskt det börjar bli tröttsamt.

Ekologisk begraving brukar man ge djur om man har plats ägor till det.

Och det  är fint att ha dom nära platsen.

Förr begravde man människor precis som man begraver djur idag,det kallades aldrig för ekologiskt då.Som nu en ny kombinatinon av beprövad teknik ekologisk oj.

Agilis
0

Hur gjorde/gör man då, menar du?

[TidaliumPelo]
0

Med vad menar du? Är det något speciellt du menar?

Agilis
0

Med djuren. Jag är ingen djurägare, så jag undrar vad du menar med "ekologisk begravning" av sina husdjur. Rent biologiskt borde det väl vara bättre att bara lägga ut djuren, men det är väl knappast tillåtet? Menar du att man gräver ner dem, så är väl det att jämföra med vanlig jordfästning för människor fast utan kista?

Jag vet inte om du kollade in sidan, men skulle tekniken fungera, så finns det ganska stora fördelar (miljömässigt) med promession. Det är alltså själva sönderdelandet av kroppen efter frystorkningen som ifrågasätts.

piotrr
0

Intressant. Jag har också hört talas om den här "begravningsformen" men har inte tidigare reflekterat över det märkliga i att först ta bort all vätska. Jag är ingen expert, men jag har fått för mig att röta och förmultning brukar ske i fuktiga miljöer, medan torra miljöer snarare konserverar än förmultnar.

Att skaka sönder en frusen kropp borde vara helt möjligt, men jag har inte studerat det närmare.

VARNING FÖR KÄNSLIGA TITTARE:

Det mest "ekologiska" vore kanske den tibetanska "himlabegravningen" som används där jorden är frusen och det enda sättet att göra sig av med en död kropp utan att riskera sjukdom, är att låta vilda djur förtära den

http://www.metacafe.com/watch/3415244/tibetan_sky_burial/

ALLTSÅ, VARNING FÖR KÄNSLIGA TITTARE!

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

[TristanChi]
0

Promession förefaller vara en helt legitim och lovvärd business.

Det mystiska är dock att trots att tekniken knappast är oortodox ur vare sig etiskt, religiöst eller vetenskapligt perspektive, så pekar alla länkar mot Susanne Wiigh-Mäsak, och det är ju ett jävla namn.

Varför har denna tillsynes harmlösa och oförargliga metod inte använts någonsin och någonstans?

Jag anar ugglor i mossen.

piotrr
0

Det senaste jag hörde om detta, bortsett från den här tråden, var från 2007 då det godkändes:

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/regeringen-vill-tillata-frystorkning_228291.svd

Ganska nytt fortfarande alltså.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

[TidaliumPelo]
0

#4 Jag läste för slarvigt i går såg inte att det stod promession som är något annat.

[TidaliumPelo]
0

#5 Jag tycker att det är obehaglig att se här vad som görs med en människokropp.Det måste väl vara en sed,en ritual, inte bara för att det är kallt eller?

Agilis
0

Susanne Wiigh-Mäsak är kvinnan bakom patentet och jag håller med #6, varför har det efter över tio år fortfarande inte kommit någon anläggning någonstans i världen?

Susanne säger att det beror dels på att hon vill att den första anläggningen skall vara svensk, dels på motstånd från kyrkan. Att det inte finns några dokumenterade bevis för att detta skulle fungera beror på att hon inte vill visa tekniken för någon utomstående av rädsla för att idèn skall stjälas, men patentet är ju redan taget?

Professorn som hävdar omöjligheten säger att man inte KAN sönderdela en frystorkad människokropp med en lätt skakning (och detta vet jag inget om). Det hela känns lite underligt.

#5 Ja, det har du rätt i (konservering), men "kroppen" borde samtidigt ta upp vatten ganska snart igen efter jordfästningen och en naturlig förmultning kan påbörja ganska snart. Jag gissar att torkningen är till för att minska massan och storleken på kroppen och kistan.

piotrr
0

Man behöver ju inte använda lätta skakningar: Jag tänker snarare vibrationer på gränsen till ultraljud, sådant som kan splittra ben även om de inte vore frusna.

Promession verkar inte heller ha varit tillåtet i Sverige i 10 år, snarare 4.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

Agilis
0

#11 Nej, jag var otydlig. Idén har funnits i över tio år.

Jag emotsätter mig inte egentligen att man skulle slå sönder kroppen med hammare om så skulle behövas. Det är prommessa själva som beskriver det som "lätta skakningar".

Det kanske är en definitionsfråga, kanske är det just ultraljud som används, men hur ska man kunna veta när det mesta verkar hemligt. Frågan är kanske i så fall varför inte promessa går ut och dementerar kritiken angående sönderdelandet.

Maria
0

Det lärl finnas ett tiotal nedfrusna kroppar i Sverige som "väntar" på att detta ska bli verklighet. Jag har läst om detta men kan inte hitta någon länk.

/Maria

[trumman]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#9 Tibetal Sky Burial görs dels för att det är för kallt för att gräva djupt, men också för att de har så ont om trä för att kunna kremera.

Sen har ceremoni och ritual vuxit upp runt det, tror jag.